Ani levné in-line brusle nemusí být špatné
I v této cenové kategorii platí, že in line brusle, jsou výborným sportovním náčiním. Přestože patří do velmi příznivé cenové kategorie, dají se vybrat i velmi zajímavé modely, které vám mohou dělat radost i relativně velkou dobu. Právě tady se ukázalo, že nižší střední a střední třída je často pouze o odvaze prodejce vytvořit „ napálit cenu“ či pracovat na „běhu na dlouhou trať“ tedy touhou, aby se zákazník dlouhodobě vracel. I když v této kategorii nemůžete očekávat poslední technické „výkřiky“ i tady mohou být velké rozdíly.
Jak brusle vybírat
V této kategorii se klasických tkaniček pravděpodobně nezbavíte. Ale to však není zásadní problém. I ty se většinou dají utáhnout velmi přesně pouze to trochu déle trvá než při použití moderních rychlo utahovacích systémů. Tak tedy, co je důležité . Zjednodušeně. Pevnost a kvalita stavby boty patří mezi zcela zásadní vlastnosti pro kvalitní bruslení. Dalším určujícím faktorem jsou ložiska a kolečka. Kvalita ložisek je zcela zásadní především proto, jak velký valivý odpor musíte překonávat. Bohužel jak praxe ukázala, hodnoty ložisek na nich uvedené mohou být často pouze marketingovým tahem. A tak když máte na bruslích za tisíc korun označení ABEC 7 či ABEC 9 (uznávaná špičková ložiska) nejásejte předčasně. Pouhým volným otáčením koleček často poznáte, že tak dobré to zase být nemusí. Velmi podstatný je i materiál použitý na nože. Zvláště v této kategorii na nás působily plasty nedůvěryhodně a jak praxe ukázala tak velmi oprávněně.
Kde jsme nakupovali
Tentokrát jsme udělali velkou výjimku. Nejen že jsme se poohlédli v českých prodejnách a supermarketech ale také v obdobných prodejnách v Rakousku a Německu. Důvod byl jednoduchý. Oba jmenované státy s námi mají relativně dlouhé společné hranice a u mnoha českých měst jsou obdobná města obou sousedů tak blízko, že se českým zákazníkům tam vyplatí jezdit nakupovat pravidelně. Jak je všeobecně známo, tak je velmi často především v supermarketech jmenovaných zemí srovnatelné zboží často buď levnější nebo kvalitnější. To se prokázalo i v našem testu.
Petr Řezáč
Head (Makro Průhonice)
- Kolečka průměr/tvrdost: 80mm/82A
- Ložiska: ABEC 5
- Rám: hliníkový
- Hmotnost 1368g
Model, který výrazně nevybočuje, ale v žádném případě nezklame. Sympatický je design, který evokuje klasickou „kecku“, tedy retro styl, který v současnosti patří k módním trendům. Přestože pohledově působí dojmem, že nebude dostatečně stabilní , opak je pravdou. Pevnost boty je při jízdě překvapivě dobrá. Horší je to však s vyšším valivým odporem ložisek. Moc nás nenadchly ani kolečka. Naopak jsme ocenili prvek, který absorbuje nárazy umístěný mezi nožem a podrážkou. Toto řešení v této nižší cenové kategorii nebývá obvyklé. Líbil se nám také lehký a kvalitní hliníkový rám. Nápis na kolečkách performance je úsměvný především proto, že se nám při testu i v této kategorii jevily spíše jako podprůměrné. Utahování brusle je kombinované a zcela standardní. Tkaničky, suchý zip v oblasti nártu, U kotníku plastový třmen s kovovou přezkou.
- zajímavý design
- pěkný retro styl
- větší valivý odpor koleček
Crivit sport dámské (Lidl Praha)
- Kolečka: průměr/tvrdost: 84mm/80A
- Ložiska: ABEC 7
- Rám: hliník
- Hmotnost: 1247g
Oproti bruslím, které jsme koupili v německém či rakouském Lidlu je tento model odlišný a dražší. Pozitivní je fakt, že přes mnoho obdobných kladných vlastností má především pevnější stavbu boty. Černo červený design je zajímavý a rozhodně nepůsobí laciným dojmem. Bota je nejen pevná, ale i pohodlná a to co je podstatné je, že opora nohy je dobrá i při náročné jízdě. V této cenové kategorii patří tak tento model mezi nejkomfortnější. Jedním s velkých hitů v této kategorii je rychloutahování tkaniček. Ten kdo jej vyzkoušel si na něj velmi rychle zvykne a u ostatních modelů jej bude postrádat. Není sice tak rychlý a komfortní jako například rychloupínání systémem BOA od K2. Nicméně dostatečné a levné řešení, které zcela vyhovuje. Konstrukce nože je z pevného hliníku a přispívá k přesné a kvalitní jízdě. Vzhledem ke kombinaci jmenovaných vlastností patřil tento model celkově k nejoblíbenějším.
- komfortní bota
- pohodlná jízda
- velmi nízká hmotnost
- občas se povoluje rychlostahování
HyScate XF 12 (Hofer Linz)
- Kolečka:průměr/ tvrdost 84mm/neuvedeno
- Ložiska: ABEC 7
- Rám: hliník
- Utahování: tkaničky
- Hmotnost: 1464g /bez brzdy/
Na těchto bruslích je zcela zřetelně patrné, že i relativně velmi levné produkty mohou být dobré. Zcela výjimečně se stává, aby nejlevnější model v testu byl zároveň i jeho vítězem. V této cenové kategorii nás překvapila především vyváženost jednotlivých vlastností. Pevná bota umožňuje jistou jízdu. Také dobře řešené větrání napomáhá komfortu i při delším čase stráveném na bruslích. Pohodlí zvyšuje i osvědčený materiál výplně botičky Coolmax. Dotahováná tkaniček je klasické, Pevnosti napomáhá suchý zip v nártové oblasti, u kotníku pak kvalitní stahovávání kovovou přezkou. Kolečka opatřená dobrými ložisky ABEC 7 zajišťují nižší valivý odpor a tedy pohodovější jízdu a nižší námahu. Kdybychom testovali střední nebo vyšší střední třídu bruslí nebylo by to až tak zvláštní. V této kategorii je to však pozoruhodné. Vzhledem k vyváženým vlastnostem a velmi příznivé ceně se tento model stal zcela jasným vítězem testu. Test ukázal, že poměr cena výkon je u těchto bruslí zcela výjimečně příznivá a to nejen na naše poměry, ale i v rámci německého velmi konkurenčního trhu.
- bezkonkurenčně nejlepší v testované kategorii
- pevná stavba boty
- velmi dobrá ložiska
- absence rychlostahovacího systému
CRIVIT Softboot (Lidl Passau)
- Kolečka průměr/tvrdost: 84mm/neuvedeno
- Ložiska: ABEC 7
- Rám: hliník
- Utahování: tkaničky s rychloupínáním
- Hmotnost: 1284 g
Poměrně dobrý model za velmi dobrou cenu. Na první pohled upoutá především sympatický design. Také u tohoto modelu značka Crivit používá ve vnitřní botičce ke zvýšení komfortu jízdy materiál Coolmax. I kolečka Crivit speed s ložisky ABEC 7 jsou bezproblémová. Kvalitní je také pevná hliníková konstrukce. Velmi sympatický je systém rychlého utahování tkaniček, která tuto jinak zdlouhavější činnost zkrátí na minimum. Šněrování je doplněno dalšími běžnými prvky. Tedy suchým zipem v oblasti nártu a plastovým třmenem s kovovou přezkou v horní části boty. Jedinou nevýhodou tohoto modelu je dle našeho názoru fakt, že botička je oproti konkurenci až moc měkká. Toto řešení sice používá u svých modelů například značka K2. Nicméně tam přes velmi měkkou botu neztrácíte pocit pevného vedení. Zde však je boční vedení o poznání menší. Nicméně rozdíl mezi cenou Crivit Softboot a většinou modelů K2 je obrovský. Tedy z našeho pohledu je tento model horší v absolutním hodnocení V rámci této cenové kategorie je však tato vlastnost méně podstatná. Podstatné je že si lze na menší boční vedení zvyknout.
- systém na rychlé šněrování
- dobrá ložiska
- měkčí bota s horším bočním vedením
Worker Madrid (Worker)
- Kolečka průměr/tvrdost: 80/neuvedeno
- Ložiska: ABEC 9
- Rám: hliník
- Utahování: tkaničky
- Hmotnost:1366 g
Klasická, dobře dílensky zpracovaná in line brusle. Snad nejzajímavější vlastností v této kategorii je tvarová paměť vnitřní botičky v této cenové relaci neobvyklá. Kvalitní je i pevný hliníkový podvozek. Ten spolu s dobrou a pevnou stavbou botičky zaručuje přesnou a jistou jízdu. Velká plocha síťového materiálu umožňuje dostatečné větrání. Jediné co nás příliš nenadchlo, byly kolečka Super Speed. Ty jsou sice o pár milimetrů menší než má většina konkurenčních modelů, ale to nám až tak nevadilo. Horší je fakt, že ač má „papírově“ v testu absolutně nejlepší ložiska ABEC 9 v praktických testech tomu tak zcela nebylo. Konkrétně nesourodost otáčení a odlišné vlastnosti jednotlivých koleček nebylo zcela standardní. To může však být spojeno s tím, že nový model se „zajíždí“ a brzy se srovná. V poměru cena výkon však patřil tento model k těm hodně dobrým především pro vyvážené vlastnosti.
- pevná bota
- tvarová paměť
- dobrý podvozek
- kolečka s nesourodými vlastnostmi otáčení
Truly Venosa (Tesco Tábor)
- Kolečka: průměr/tvrdost 80/82A
- Ložiska: ABEC 5
- Rám: plast
- Utahování: tkaničky
To nejhorší co jsme zatím spatřili. A to nejen v tomto testu, ale obecně i v oblasti kolečkových bruslí. Například kolečka, která po roztočení nemají moc chuť se roztáčet. Také jejich přilnavost k povrchu je výrazně horší než u konkurenčních modelů. Plastový podvozek nejen působí velmi lacině, ale ani v praxi se neukázal o mnoho lépší. Je nepřesný, nevykazoval dostatečnou torzi a v našem testu byl jednoznačně nejhorší. Naznačené větrání ve špici je pouhá neprůchodná kamufláž. Postraní průduchy jsou sice opravdové, ale tak malé, že mají minimální funkčnost. Zpracování plastů, je relativně dost žalostné. Je až neuvěřitelné že tento model stál o čtvrtinu více než vítěz testu. Zde je patrné, že ne vždy platí, že za určité peníze dostanete zboží určité kvality. I tady je nejlepší rada. Zkoumat a srovnávat, nekoupit první produkt, který vidím.
- nenalezeny
- laciné plasty
- méně účinné větrání
- méně kvalitní podvozek
- méně kvalitní kolečka