Čím svítit na kole v zimě
Do tmy i sychravého počasí
Přední světla na kola se dají dělit podle mnoha parametrů. Nejobvyklejší jsou například kategorie kompaktních, další pak modely s externí baterií. Dalším dělením bývá offroadové či silniční. Méně časté je dělení na jedno či vícečipové. Protože jen málo cyklistů má chuť mít několik světel a používat je podle momentální potřeby, rozhodli jsme se, že napříč všemi kategoriemi budeme hledat modely co možná nejuniverzálnější. Tedy, vítězem se nemusí stát světlo s nejbrutálnějším výkonem či s nejvyšším komfortem, ale model s nejvyváženějšími vlastnostmi. Snažili jsme se přitom soustředit modely, které mají alespoň minimálně jednu vychytávku zcela odlišnou od ostatních. Tedy usnadnit každému, aby bez ohledu na celkové hodnocení našel to co sám nejvíce preferuje.
Ideální řešení za únosnou cenu zatím není
Problém spočívá v protichůdných vlastnostech, které od cyklosvětel vyžadujeme. Na jedné straně co nejsilnější světelný tok (který se u těch nejlepších modelů může pohybovat v úrovni automobilových reflektorů) na druhé straně nejen na cyklostezkách, ale především na silnici mohou silná světla oslňovat protijedoucí. Jak to řešit? Velmi zjednodušeně řešeno jsou dva zásadní přístupy. Ten, který je prosazován například německými normami. Tedy opět zjednodušeně. Určuje, jak má být podobně jako u automobilů “uříznutá” část světelného kužele, aby nedocházelo k oslnění protijedoucích. Myšlenka dobrá, ale velmi náročná. Převážně je řešená konstrukčně složitou a finačně náročnou parabolou se světelným zdrojem umístěným většinou na jejím stropě a paprsky vyzařuje nepřímo odrazem od paraboly. Minimálně oslňuje protijedoucího, ale většinou má výrazně nižší světelný tok, než světla přímá. Ta sice obecně svítí vice, ale mohou podstatně snáze oslnit.
Specialized Flux expert headlight (Cyklo Jiřička)
- Počet čipů: 3x 400 lumenů
- Nabíjení: USB
- Baterie: 2x
- Maximální světelný výkon
- Režimy svícení: blikání
- Dálkové ovládání:ano
- Způsob uchycení: držák na řídítkách
Pozoruhodný model po všech stránkách. Výborná práce konstruktérů. Přes tři složité vnitřní paraboly s čipy umístěnými na vrcholu jsou promítané paprsky, tak aby protijedoucí nebyl oslněn. Několik režimů pak umožňuje přepínat světlo obdobně jako u automobilu. I když někteří „škarohlídi“, zvláště na amerických serverech vyčítají tomuto modelu, že má výrazně méně lumenů než deklaruje výrobce a dokonce se posmívají, že za 1dolar dostanete jen málo přes tři lumenů, my takto skeptičtí nejsme. Cyklistické světlo je velmi složité a má mnoho protichůdných ambicí. Stále zjednodušeně platí. „Německá škola“ slabší světlo pro cyklistu, ale minimální oslnění protijedoucích. S přímým světlem toho uvidíte na rozdíl od protijedoucího hodně, ale budete riskovat jeho oslnění. Vámi dobře osvětlené auto tak může být to, co spatříte naposled v životě. A právě proto se nám zdá tento model jako jeden z nejlepších kompromisů. Jeho obrovskou výhodou je, že svítí více než většina modelů „německé normy“, ale zároveň oslňuje podstatně méně než další, především offroadové modely.
- perfektní zpracování
- špičková konstrukce
- vynikající dálkové ovládání
- způsob přepínání tlumených světel
- menší svítivost
Smart Touch 800 (Cyklomax)
- Počet čipů: 1x5 WAT CREE LED
- Nabíjení: USB
- Baterie: Samsung Li-ion 3350 mAh
- Maximální světelný výkon: 800 lumenů
- Režimy svícení: 3 + blikání
- Dálkové ovládání: ne
- Způsob uchycení: gumový řemínek
Kompaktní model s velmi slušným výkonem za dobrou cenu. Hlavním rozdílem oproti obdobné konkurenci je dotykové ovládání. Tedy žádné šátrání a přehmaty, ale pouhý přesun prstu po vytčené dráze, což při jízdě výrazně zvyšuje komfort. Dobře je vyřešen i přesah svícení do stran oranžové barvy, které působí jako boční bezpečnostní prvek. Má i propracovanou indikaci stavu baterie, která při snížení kapacity na 15% o této skutečnosti informuje červenou diodou. Zatímco u některých modelů nám trochu vadil úzký světelný kužel, zde je dostatečně široký. To má za důsledek výrazně lepší přehled v blízké vzdálenosti od kola, ale také logicky o něco kratší maximální dosah. V této kategorii vysoký počet lumenů i kapacita baterie, ale také moderní dotykové ovládání včetně příznivé ceny z tohoto modelu dělají favorita v kategorii cena výkon.
- kvalitní dotykové ovládání
- baterie
- široký kužel osvitu
- o něco kratší dosvit na rovině
BBB BLS-72 Strike 500 (BB cyklosport)
- Počet čipů: 1x CREE LED
- Nabíjení: USB
- Baterie: Samsung Li-pol
- Maximální světelný výkon:
- Režimy svícení: 4 +blikání
- Dálkové ovládání:ne
- Způsob uchycení: BBB TighFix
Na první pohled zaujmou hluboká zlatá žebra chlazení čipu která působí zvláště u černého provedení velmi efektně. Především ale účinně chladí svítící diodu. Tato svítilna s velmi čistým designem nás však nenadchla svými vlastnostmi v praxi. Vzhledem k tomu, že zvláště v provozu offroad může být 500 lumenů dost málo, zvolili konstruktéři relativně úzký svělelný kužel, aby dosáhli co nedelší vzdálenosti “dosvitu”. Tím ale logicky zhoršili osvětlení do šířky. Tedy například nevidíte okraje silnice či lesní cesty. Přepínač vyžaduje vynaložení větší síly . Oproti konkurenci, jako je například model Smart Touch 800, mají menší baterii, méně lumenů i méně komfortní ovládání. A to vše za vyšší cenu byť designově povedenému modelu.
- nadprůměrný design
- menší baterie
- vůči ceně relativně slabý výkon
Trelock LS 950 control ION (Imexpo)
- Počet čipů: 1
- Nabíjení: USB
- Baterie: 4300 lion
- Maximální světelný výkon:
- Režimy svícení: blikání
- Dálkové ovládání:ne
- Způsob uchycení: speciální
Kompaktní a především velmi komfortní model. Hlavní výhodou je přehledný displej, který vám trvale umožňuje zobrazovat stavové informace. Což je zvláště při vyšší rychlosti, při minimální viditelnosti nejen velmi důležité, ale především to pomáhá bezpečnosti. Jeden sloupec ukazuje nabití, druhý pak stupeň světelného toku. Jako bonus vám nad tím svítí čas, po který to bude fungovat při zvoleném režimu. Vestavěná baterie je napájena přes klasický USB. Systém je postavený na nepřímém osvětlení terénu, pomocí odrazu od paraboly. Tedy čip je umístěný tak, aby protijedoucí neoslňoval a přitom dostatečně osvětloval vozovku. Naopak v přírodě na silné offrouďáky svítivostí nestačí. Především proto, že přes relativně silný světelný tok ve středu osvětlení okraje i úhel záběru jsou výrazně slabší. Naopak konstrukcí paraboly, silnou baterií a perfektním informačním systémem patří ke špičce v testu.
- životnost baterie
- perfektní informační systém
- nízké osvětlení po krajích silnice
Magicshine F3 (Magicshine)
- Počet čipů: 4x
- Nabíjení: klasická nabíječka
- Baterie: 8,8 Ah
- Maximální světelný výkon: 3000
- Režimy svícení: blikání
- Dálkové ovládání: ano
- Způsob uchycení: držák na řídítka s dvojitým uchycením
Oproti ostatním modelům v testu má vysoký výkon 3000 lumenů i relativně velmi výkonnou baterii. Úhel záběru je dostatečně široký i dlouhý, což umožňuje rychlou jízdu i ve velmi členitém terénu, kde i pří použití na nejvyšší stupeň můžete „lampu“ používat relativně velmi dlouho. Tedy do terénu je tento model špičkovým řešením. Dalším bonusem je propracované dálkové ovládání s indikací stavu. Tedy velmi důležitá věc pro bezpečnou jízdu. Další pozitivní vlastností je široká škála nastavitelných světelných módů. K méně pozitivním vlastnostem patří velmi objemná baterie, která může zvláště u elektrokol „překážet“ u některých modelů hlavní baterii. Druhým neduhem může být optimální nastavení velmi výkonného světla proti oslnění protijedoucích vozidel na silnici.
- vysoký světelný výkon
- vysoká kapacita baterie
- náročnější seřízení proti oslnění
Garciron V9D USB (LED-Expert)
- Počet čipů: 2x CREE XM L2
- Nabíjení: USB
- Baterie: 5000mAh
- Maximální světelný výkon: 1600 lumenů
- Režimy svícení: 4x svícení 2x blikání
- Způsob uchycení: držák s ozubeným řemínkem
Jeden z nejzajímavějších kompaktních modelů na našem trhu. Je tím, který se blíží našim představám o univerzálních svítilnách na kola. Především pak na ta elektrifikovaná. Především proto, že většina z nich ať již má motory Bosch, Yamaha či Bafang, ale i dalších je vybavena možností nabíjet světla pomocí konektoru micro USB. Jejich jedinečností je, že je jediný model v testu, který je podobně jako některé powerbanky schopen zároveň vydávat energii svícením a současně se nabíjet. Samozřejmě to nabíjení neprobíhá jedna ku jedné, ale dobu provozu toto řešení výrazně prodlouží. Umožňuje si svítilnu dobít během cesty. Zpětně z něj může být powerbanka a umožňuje nabít si například mobil či další zařízení. Dle našeho názoru řešení, které má velkou budoucnost vzhledem k obrovské univerzalitě
- možnost dobíjení při svícení
- poměr cena výkon
- malé řešení oslnění
SolarStorm RX02 Dual Beam Neutral White (Led -Expert)
- Počet čipů: 2x CREE XM L-2
- Nabíjení: klasická nabíječka
- Baterie: 4400mAh
- Maximální světelný výkon:
- Režimy svícení: 3x plus strobo
- Dálkové ovládání:ano
- Způsob uchycení: držák na řidítka
Neobvyklá konstrukce. Na rozdíl od drtivé většiny má tento model čipy umístěné pod sebou, odlišně od běžnějšího vodorovného uspořádání. Zcela specifické uspořádání doplňuje konstrukce spodního skloněného reflektoru paraboly, který umožňuje rozšířit úhel záběru o blízkou vzdálenost před kolem, zatímco druhý větší funguje jako dálkové světlo. K dostatečnému komfortu přispívá dálkové ovládání na řídítkách, které v případě potřeby přepíná plný výkon a částečný ve třech úrovních. Škoda jen, že oba reflektory snižují i zvyšují intenzitu zároveň. V případě, že by se tlumil například pouze ten horní a dolní měl konstrukčně upravenou parabolu mohlo by dojít k výraznému efektu přepínání „potkávačky“ a dálkového světla. Pak by však bylo i výrazně dražší. Naopak při většině situací je toto řešení dobré a především délka osvětlené plochy umožňuje značný přehled a tím rychlejší jízdu i v členitém terénu.
- velmi kompaktní řešení
- dálkové ovládání
- oba reflektory snižují intenzitu současně
Solight LED cyklo (Hyperelektro )
- Počet čipů: 2
- Nabíjení: 4,2
- Baterie: 7200 mAh (údaj dovozce)
- Maximální světelný výkon: 1100lumenů
- Režimy svícení:3 +blikání
- Způsob uchycení: o-kroužky, čelovka
Na první pohled působí stavbou a provedením s hlubokým žebrováním jako kvalitní model. Robustní tělo dvoučipové konstrukce s dobrým chlazením je oblíbené i u některých dalších úspěšných levnějších modelů konkurenčních výrobců. Vzhledem k přiloženému popruhu na hlavu může být použitelný i jako čelovka. Škoda jen že vzhled a solidní stavbu nedoplňuje i výkon. Ten nás u tohoto modelu moc nepřesvědčil. Ne, že by tato svítilna byla špatná, pouze v souboru vlastností na tom byla o dost hůře než modely ostatní. Má například menší svítivost. Ale mimo lumenů, jsou důležité i další vlastnosti, jako je konstrukce paraboly, zvolené úhly i kombinace dalších vlastností. Nepřesvědčili nás ani ty. Nelíbila se nám ani výrazně nadsazená uvedená doba svícení 13 hodin, protože tento údaj neodpovídá praktickému provoznímu využití, což je zavádějící. Výhodou je naopak nízká cena která však odpovídá vlastnostem.
- nízká cena
- solidní konstrukce
- horší svítivost
- zavádějící informace