E- kola střední třídy
V minulosti jsme se zajímali v našich testech elektrokol především o modely, které pracují pouze s premiovými motory jako je například Bosch, Bionix či Panasonic . Z dílen těch nejprestižnějších světových výrobců. V tomto testu jsme se naopak soustředili na elektrokola ve střední cenové kategorii tedy od 30 do 45 tisíc korun. Modely v této třídě měly ještě před pár lety nevýhody oproti těm dražším především v oblasti pohonu. Motorové systémy byly často nespolehlivé, mnohdy naroubované na cokoliv co připomínalo jízdní kolo. Ani baterie nebyly nic moc a dojezdy byly oproti těm nejlepším kratší. Nedostatečná byla také oblast informování o stavu baterií a ujeté vzdálenosti .To se projevovalo i na českém trhu, protože dovozci upřednostňovali v této kategorii cenu před užitnou hodnotou. A tak nebyla kola vybavena měřením spotřebované energie a často ani rychloměry. Také hmotnost byla výrazně vyšší a mechanické osazení se skládalo většinou z toho nejlevnějšího na trhu. Delší výlet tak skoro vždy připomínal ruletu a délka dojezdu byla vypočitatelná až po větších zkušenostech.
Lepší časy
To se však v poslední době výrazně mění. Ne že by v cenové relaci 30 až 45 tisíc korun byla kola vybavena pohonnými systémy světové „top třídy“. Nicméně nové ikony, které vznikají dlouhodobým bezproblémovým provozem se jim již pozvolna začínají blížit. Ale co je nejpodstatnější. Například motory 8fun byly sice již léta na velmi dobré úrovni, ale když byly prodávány bez špičkových řídících jednotek a dobrých displejů s dostatečným množstvím potřebných informací, nemohly své kvality dostatečně ukázat. A to se právě u těch nejlepších kol v této třídě výrazně změnilo. Zlepšily se podstatně jak řídící jednotky, tak u těch nejlepších modelů i zpracování informací o stavu baterie.
Jak jsme testovali
Objektivně určit dojezdy je velice náročné, což platí ve všech kategoriích e-kol. Roli hraje značné množství okolností. Mezi nejdůležitější patří například hmotnost cyklisty, profil trati a především intenzita asistence. Vzhledem ke zmíněným důvodům jsme testy maximálních dojezdů dělali spíše orientačně. Zde jsme byli příjemně překvapeni, že se dojezdy deklarované prodejci převážně výrazněji nelišily od námi zjištěných. Naopak někdy byla realita ještě o něco lepší. U některých modelů však docházelo k problémům s přesností měření. Některá kola ukazovala brzy poslední čárku plnosti baterie. Na tu ale testující ujel například dalších 15 i 20 kilometrů. Tedy orientace ne zcela dobrá. Druhou částí byl ostrý test. Ten měl odhalit pouze to, který model má lepší faktickou výdrž než soupeř. Proto, abychom eliminovali různou konstrukci, jsme tento test provedli tak, že všechna kola byla nastavena na maximální asistenci. Jelo se na zvlněném okruhu 25 km po cyklostezkách. Druhá část testu probíhala systémem k.o. na 15 kilometrovém horském okruhu s velkým převýšením.
I u „motoráku“ je vybavení důležité
Dále nás zajímala stavba a kvalita mechanických částí. Zde byly rozdíly opravdu značné. Ty nejlepší modely v testu mají velmi kvalitní hydraulické brzdy, dobré přední odpružení, velmi solidní převodové systémy či kvalitní baterie. Oproti tomu nejhorší model v testu nemá ani rychloměr a mechanické díly nejlevnější možné. Většina osazení Shimano SiS či Acera. U kola za 29 900 Kč by tento poměr cena výkon byl špatný i před několika lety.
Lovelec premium Sport (Lovelec)
- Motor: 250 bezkartáčový v zadním náboji
- Displej: nemá (asistence LED diody)
- Baterie: 36 V /11,6 Ah
- Dojezd: 40 až 80 km
- Velikost kol: 26“
- Brzdy: přední kotoučová, zadní V-break
- Odpružení: Zoom
- Měnič/přesmykač: Acera páčky SiS
- Hmotnost: 25 kg
Na nás tento model působí jako by se u Lovelecu zastavil čas. Zatímco cenou je stejný jako hypermoderní model Apache, vybavením pokulhává absolutně za všemi zbylými modely v testu. Tedy popořadě. Elektrokolo bez slušného informačního systému, tedy především bez rychloměru počítače kilometrů je dnes v této cenové relaci zcela mimo. Především když ho chcete používat jinam než například na nákup. Na výlety či delší vyjíždky jsou tyto dva údaje zásadní. Také vybavení a ovládání řazení patří k tomu nejlevnějšímu a také neodpovídá této cenové relaci. Brzdy, jedna kotoučová a druhá V-break jsou myslím za tuto cenu bez komentáře. A k tomu tvar a umístění baterie, které nejen znemožňuje vožení tašek či jiných zavazadel na výlety, ale především vzhledem k nadměrné šířce se často dostává do kolize se stehny jezdce.
- baterie Panasonic
- umístění baterie
- absence rychloměru
- brzdy
e-totem Adrenalin (e-totem)
- Motor: 250W bezkartáčový, středový
- Displej: 800U
- Baterie: Samsung 36V /10,4 Ah
- Dojezd: 75 km
- Velikost kol: 26“
- Brzdy: Hayes hydraulické
- Odpružení: Santour uzamykání na řidítkách
- Měnič /přesmyk: Shimano Deore 9 rychlostí / ne
- Hmotnost: 21,5 kg
Ve střední cenové třídě jediný představitel konstrukce se středovým motorem. Toto řešení je především v prémiovém segmentu současným velkým hitem, a proto jsme se na něj v redakci po zásluze těšili. Výsledné pocity však nejsou zcela jednoznačné. Koncepce je velmi progresivní s baterií umístěnou těsně nad motorem na spodním rámu. Tedy v podstatě ideální řešení pro dobré vyvážení. Také středový motor sám o sobě by měl vykazovat lepší vlastnosti, především v kopcovitém terénu než běžné motory v zadním kole. Nicméně tento motor má instalovaný „zlepšovák“ na šetření mechanických součástí, který často testující uváděl v zoufalství. Celý systém zjednodušeně řečeno pracuje tak, že při mechanickém řazení z jedné rychlosti na druhou se na „okamžik“ motor vypne, čímž mu ulehčí. To se nám zdálo nepříjemné především při jízdě do prudších kopců. Všichni testující tento jev vnímali jako negativní. Odpružení je kvalitní, hydraulické brzdy účinné. Celkově až na vypínání motoru je toto kolo celkem zdařilé. I když ipoměr cena výkon se nám například ve srovnání užitných vlastností s vítězným Lectronem nezdá dobrý.
- moderní konstrukce se středovým motorem
- baterie na rámu
- vypínání motoru při řazení do kopce
- vyšší cena
Lectron X-Biker R7 (Svět elektrokol)
- Motor: 350 W/ (max700W) bezkartáčový v zadním kole
- Displej: velkoplošný
- Baterie: 37V / 16,5 Ah
- Dojezd: 135 km
- Velikost kol: 26“
- Brzdy: hydraulické kotoučové Tektro Auriga
- Přední odpružení: RST Omega s aretací
- Měnič, přesmyk Shimano Alivio 21 rychlostí
- Hmotnost: 22,9 kg
To nejlepší, co jsme zatím v této třídě měli k dispozici. Silný motor splňuje normu EPAC pro provoz na veřejných komunikacích při využití výkonu do 250 W. Přepnutím systému na displeji pak můžete nastavit mód pro of road a využít výkon naplno. Ke komfortu slouží velmi dobré hydraulické brzdy Tektro Auriga. Stavbou klasický „horák“ s bohatou výbavou a silničním kitem s LED světly MTB blatníky a stojanem. Snad jediné co trochu snižuje výsledný designový efekt jinak moderní stavby je baterie umístěná za sedlovkou nad zadním kolem. Tuto drobnost však rádi opominete při zjištění , jaké výhody tato konstrukce má. S kapacitou 610 Wh tento model nejen výrazně zvítězil v praktických dojezdových testech, ale v této disciplíně převálcuje i většinu prémiových modelů za dvojnásobnou cenu. Také provozní displej patří k těm nejlepším, který by nedělal ostudu ani v té nejvyšší třídě. Mimo jiných veličin informuje například o okamžitém odběru ve watech, čímž napomůže jezdci upravit jízdu k dosažení co nejúspornějšího výkonu. Vzhledem k vyváženým vlastnostem, silnému motoru i baterce a výrazně nejvyššímu dojezdu se stal X- Biker R7 zaslouženým vítězem.
- špičkový dojezd
- silný motor
- kvalitní a silné baterie
- vybavení
- baterie nad zadním kolem
Apache Manitou E5 (Dajsport)
- Motor: 8fun zadní náboj 36/250W HALL
- Displej: LCD
- Baterie: 36 V/ 10 Ah
- Dojezd: 40-70 km
- Velikost kol: 27,5“
- Brzdy: Shimano
- Odpružení:SR Suntour XCM
- Měnič/ přesmyk: Shimano Acera/ FD-M310
- Hmotnost:20,4 kg
Jeden z prvních modelů, který ve střední třídě použil progresivní kola o průměru 27,5“, které jako novinku v prémiové třídě v loni představilo KTM . Nový fenomen 27,5 má velkou výhodu mezi stávajícími klasickými šestadvacítkami a relativně robustními koly o průměru 29“. Progresivní proto, že je rozumným kompromisem a dle našeho názoru využívá výhod obou.
Dalším výrazným prvkem je moderní konstrukce a design. Ten je také v trendu s prémiovými modely. Motor 8fun je zárukou bezproblémového provozu. Umístění baterie na středu rámu je nejen efektní, ale napomáhá i dobrému rozložení hmotnosti. Také kotoučové hydraulické brzdy Shimano patří k velmi dobrému řešení tohoto modelu. Jediným problémem, který jsme řešili byl systém informací stavu baterie. Tedy konkrétně ujedete vzdálenost například 30 či 40 km a zůstane svítit jen jedna čárka. Pak dojedete dle terénu ještě 15 či 20 km. V celkovém hodnocení však patřil souhrnem vlasností ke špici v testu. Podobně dopadl i v hodnocení poměru cena výkon.
- moderní konstrukce
- dobré vybavení
- dobrý motor
- nepřesné informace o dojezdu
HansCraft Forester II (Hanscraft)
- Motor: 250/500W 8 Fun v zadním kole
- Displej: King-Meter J-LCD
- Baterie: 36V /10Ah
- Dojezd: až 70 km
- Velikost kol:26“
- Brzdy: Tectro Novela
- Odpružení: RST Omega
- Řazení: Shimano Revoshift 7 rychlostí
- Hmotnost: 25 kg
Na první pohled starší koncepce se širším rozvorem. Baterie umístěná za sedlovkou má ještě zbytečně značný prostor směrem k zadnímu kolu. Naopak všichni testující si pochvalovali hladký průběh a jistý komfort způsobený větším rozvorem zvláště na stezkách či polních cestách. K tomu přispívá i osvědčený motor 8fun, který jezdí plynule bez nepříjemných náhlých přechodů. Nevýhodou této konstrukce je naopak menší obratnost v terénu. Vzhledem k umístění motoru v zadním kole a baterie v těsném sousedství je tento model také hůře vyvážen. Řazení Revoshift je dostatečně přesné. Mechanické brzdy Tektro Novela nejsou špatné, ale hydraulické by tomuto modelu dle našeho názoru zajisté slušely lépe. Zastánci tohoto řešení si je však oblíbili pro jejich jednoduchost. Nespokojeni jsme byli i s nepřesnými informacemi na starším modelu displeje King-Meter J-LCD. Značnou část cesty ukazoval často buď zcela prázdnou baterii při jízdě do prudkého kopce, nebo naopak plnou na rovině. Což samozřejmě není problém samotného displeje, ale celého nepřesného systému měření spotřebované energie.
- klidná jízda
- pěkný design
- příjemná jízda v méně náročném terénu
- starší koncepce s velkým rozvorem
- nepřesný displey