Elektrokola střední třídy
Tentokrát ring volný
Testům elektrokol jsme věnovali v posledních letech značnou pozornost především proto, že jsou v poslední době především v Evropě obrovským fenoménem. Dokonce jsem četl na jednom německém serveru, že jsou v oblasti hobby nejlepším počinem za posledních několik desetiletí. To může být pro mnohé nadsazené tvrzení, na druhé straně je mnoho věcí, kde právě elektrokola zcela mění ustálená pravidla. Ta nezákladnější byla již mnohokrát vyřčena přesto neztratila na aktuálnosti.
Tedy jen to nejdůležitější. Mnoho mužů jezdí na kole v současnosti raději se svými ženami, protože jim na elektrokole stačí, nemusejí na ně čekat a vyhovuje to oběma. Stále častěji mají elektrifikovaná kola oba partneři a jezdí tak přesně podle potřeby. Další zcela nezvratitelnou výhodou je možnost, při stejném úsilí jako bez motoru, dosahovat podstatně vyšších jízdních průměrů. Tedy na výletech či vyjížďkách obsáhnout větší rádius a poznat tak větší část krajiny. Stále častěji bývá tato disciplína oblíbená i u sportovců. V současnosti se pořádá mnoho závodů nejen v západní Evropě, například v alpské oblasti, ale i u nás. A samozřejmě nelze vynechat kategorii seniorů.
Co jsme vybrali
Tentokrát jsme všechny výběry podle ustálených kategorií opustili. Všechny modely mají středové motory, ale to je spíše náhoda, protože v této kategorii je jich již výrazně více. Nebrali jsme zřetel na to, zdali kola budou krosová či horská. Mimo jiné i proto, že se obě kategorie začínají až nápadně podobat. Jediné co obecně stále platí i nadále, že horská kola mívají na převodovém mechanismu robustnější a kvalitnější součástky. Což však zdaleka nemusí platit vždy. Naopak stále platí, že crossová kola se prodávají s užšími pneumatikami, což je samozřejmé. I to ale bývá často kosmetickou záležitostí, protože z „horáka“ cross uděláte většinou pouze výměnou za užší pláště. Jediné o čem jsme se v tomto, pro elektrokola netradičním časovém období, rozhodovali je nastavení cenových relací testovaných kol. Ty v nejnižší třídě mají v současnosti jeden problém. Výrobci či dovozci se již ustálili v použitém řešení a nemají většinou touhu výrazně inovovat. Naopak testy těch špičkových, nejnovějších ( a také nejdražších modelů) testujeme pravidelně na konci jara. Proto se nám jevilo jako nejrozumnější věnovat se střední třídě. Tyto modely mají již dost inovací, je na nich často patrné o kolik se zlepšily od minulé sezóny a mají i většinou slušný poměr cena výkon.
Ring volný 45 až 55 tisíc korun
Náš výběr obsahuje modely se středovými motory, které jsou v této kategorii již nejběžnější. Použité baterie mají kapacitu od 10,4 do 17Ah. Velké rozdíly jsou také v jejich zástavbě. Zatímco ve střední třídě je již obvyklé, že je baterie umístěná na spodní rámové trubce a nikoliv vodorovně na nosiči či kolmo za sedlovkou, rozdíly jsou ve tvaru a celkovém řešení. Ta nejlepší řešení většinou vytvářejí kompaktní celek motoru a baterie. Některé modely zabudovávají různými způsoby do rámu část baterie, či dokonce baterii celou, ale tato druhá varianta již v drtivé většině bývá vyhrazena do kategorie o třídu výše.
Petr Řezáč
Již jsme testovali
Test skládacích elektrokol 2013
Elektrokola střední třídy 2014
Elektrokola_válka středových motorů 2015
Elektrokola střední třídy 2016
Elektrická kola střední třídy – co je nového
e-totem Elite cross (e-totem)
- Motor: Continental (Brose)
- Odpružení: SR Suntour NCX
- Průměr kola: 700C
- Displej: CeBS LCD
- Baterie: Li-ion 36V/11,6
- Převody: 9 (11-34 kazeta)
- Brzdy: Shimano
- Pláště: Schwalbe Tour Ride
Elektrokolo se středovým motorem Continental (Brose). Německá konstrukce s vysokým točivým momentem. Je jediným elektrokolem v této cenové relaci s tímto motorem na našem trhu. Podobně jako Taurus se stejným systémem „Conti“ vyniká solidní výbavou, přehledným displejem i intuitivním ovládáním. Vzhledově se nám však kolo vůbec nelíbilo tvarem i celkovým pojetím uspořádáním baterie a motoru. Ten svým tvarem přímo vybízí k sjednocení s baterií do optického celku, kde však hranatý motor a o kus dále zakulacená, vzhledově zcela jiná baterie působí velmi neprofesionálně. Obdobnou konstrukci má i starší horské kolo stejné značky. Neočekávali jsme, že za tak relativně dlouhou dobu nedošlo k některým zásadnějším konstrukčním změnám.
Domnívali jsme se, že tak dobrý motor, kterým Conti (Brose) by si zasloužil dotažení do příznivějšího estetického celku. Na druhé straně když racionálně zvážíme pro a proti, nevyznívá to pro tento model zas tak špatně. Domníváme se, že své příznivce najde především u technicky zaměřených zákazníků, kteří zásadně preferují technické a konstrukční provedení před vzhledem. A těch není zase tak málo.
- dobrý motor
- slušný poměr cena/ výkon
- zastaralá koncepce uložení motoru a baterie
Lectron Montana MRX (Svět elektrokol)
- Motor: Bafang Maxdrive
- Odpružení: Alu Suntour XCM HLO
- Průměr kola: 27,5“
- Displej: Bafang Maxdrive
- Baterie: 37 V/ 17 Ah
- Převody: 11-36 (13-36)
- Brzdy: Tektro
- Pláště: Kenda
Velmi inovativní model. Sympatické na Montanách je viditelné vylepšování každým rokem. A to jak technicky tak i vzhledově. Dalším pozitivním prvkem je důsledné sledování designové linie. Tedy podobně jako u dražších modelů renomovaných značek. Zachovává si tvář a je na první pohled rozpoznatelná. Motor se mění, ale celkový vzhled zůstává. Což je samozřejmě velmi důležitá vlastnost. Podobně jako u „zadokolek“ i Montana s Bafangem má baterii o kapacitě 17,4 Ah z velké části zabudovanou do rámu. Tedy nejen výrazný nadčasový design, ale i kapacita, která výrazně převyšuje obvyklé standardy. A to u „kol“ ve střední třídě, což není obvyklé ani v jedné z uvedených kategorií. K zásadním pozitivním prvkům patří i motor Bafang Max drive. A to především ze tří důvodů. Výkonem je jako v kategorii pedelek. Je prvním „bafangem“, který pronikl do světové špičky. Proti konkurenci je jeho oprava výrazně rychlejší. K dispozici je také kit pro jízdu off road, který obsahuje zrychlení motoru, zvýšení výkonu a dvojpřevodník.
- takřka dvojnásobná baterie než u konkurence
- perfektní zástavba baterie
- skvělý design
- bezproblémové softwarové zrychlení pro off road
- tak dobrý model by si zasloužil jiné brzdy
Lovelec Rider (Lovelec)
- Motor: středový Bafang
- Průměr kola: 28“
- Displej: LCD s „cyklopočítačem“
- Baterie:36V/11Ah
- Převody: 10
- Brzdy: Tektro Vela
- Pláště:CST City Classic 700x83c
Crossové kolo v cenově střední kategorii by mělo být alespoň částečně inovativní. Sice je slabší než modely z „extraligy“ ale rozhodně by nemělo mít prvky, kterými se osazují nejlevnější modely. To jediné co u Rideru odpovídá našim představám o tom, jak by mělo vypadat elektrokolo za cenu okolo padesáti tisíc, je motor. Bafang Max drive je opravdu povedený. Má dostatečný záběr, dokonce větší výběr displejů než Bosch či Yamaha i levnější servis. Potud super. To se nám zdá ale dost málo. Pláště City Classic nám na crossové kolo v této třídě připadají nevhodné. Podobně jako i některé další komponenty. A ještě méně profesionální se nám zdáli informace na serveru Lovelecu. Výrazy typu hydraulické brzdy nám přišli, jako kdyby automobilka uváděla, že automobil je vybaven světly. Po vyžádání podrobné specifikace jsme se dočetli, že přední vidlice je Santour, či že displej je nové generace z cyklopočítačem. Tedy ani kolo samo ani služby okolo nás opravdu neuchvátily.
- motor Bafang Max Drive
- malá baterie
- některé komponenty
- minimální dostupnost přesných informací
- použité pláště
Author EMPIRE 2017 (Cyklocentrum)
- Motor: Shimano Steps
- Odpružení: RST VivAir
- Průměr kola: 29“
- Displej: LCD
- Baterie: E 6010
- Převody: 10 (11až36)
- Brzdy:Tektro Geminy
- Pláště: Author Panaracer Silk Road Cross kevlar
Author Empire v provedení Cross je jediným modelem v testu s motorem Shimano Steps . Na první pohled upoutá solidní konstrukce i dobré dílenské zpracování, na kterém je patrno, že Author je v cyklistice zavedená značka. Na druhé straně může překvapit, proč Author zvolil právě Shimano Steps, který se moc na trhu neuchytil. Na rozdíl od svých konkurentů na nás již při loňských testech neudělal žádný úžasný dojem. Na druhé straně je také podobně jako celé kolo dílensky dobře zpracovaný s kvalitním displejem. Také baterie není nic moc. Zatímco v době vzniku byla „desítka“ standardem, v současné době již trend směřuje k čtrnáckám či sedmnáckám, kterou má například vítěz testu Montana MRX. Pro objektivitu nutno uznat, že takto „malou“ baterii má například i Cube na druhém místě. Tento model, ale má na rozdíl od Empire skvělý a dynamický motor s úžasným zátahem.
- dílenské zpracování
- použitý nevýrazný motor
Cube Reaction Hybrid HPA Pro 400 (Bike life)
- Motor: Bosch Performance CX
- Odpružení: SR Santur XCR32 RL-R 100mm
- Průměr kola: 27,5 nebo 29
- Displej: Bosch Intuvia
- Baterie: Bosch PowerPack 400
- Převody: 10 (11-36T)
- Brzdy: BR-M315 (180/180)
- Pláště: 27,5“ nebo 29“
Velmi zajímavé řešení. Klasické, tedy na jedné straně běžné horizontální uložení motoru Bosch a nižší kapacita baterie. Na druhé straně nejlepší a nesilnější současná varianta motorů značky Bosch, tedy velmi výkonný motor Bosch Performance CX. A to za velmi přijatelnou cenu. Také ostatní vybavení tohoto modelu nepatří v této cenové relaci k těm slabším. Ba právě naopak. Komponenty jsou pečlivě vybrané. Například mají námi z praxe velmi ceněné brzdy Shimano i když pouze nejnižší řadu M315, ale i ta převálcuje dle našich zkušeností většinu i mnohem dražších modelů jiných značek. Podobně je tomu tak i u některých dalších komponentů. Cube patří dle našeho názoru právě k těm, kteří stále v oblasti elektrokol vymýšlejí, vyvíjejí a vylepšují. A to nejen u těch nejdražších. Jsou schopny dodat i ekonomický model s velmi dobrou technikou. A to je při současným trendu zhoršování komponentů v dané cenové relaci spíše výjimečné. Jediným nedostatkem z našeho hlediska je relativně nízký dojezd. Především proto, že model CX je dynamičtější a nejsilnější. Proto je tento model zajímavější především na kratší „štreky“. Nicméně naše hodnocení je velmi pozitivní.
- nejlepší motor v testu
- kvalitní sladěné komponenty
- slabá baterie
- starší uložení motoru