Kvalitní horská elektrokola – dražší a lepší
V oblasti elektrokol je pro letošní rok mnoho nových zpráv. Z těch hlavních však jen pouze dvě. Jak to již bývá, jedna dobrá a jedna špatná. Dobrá je, že technologicky je opět patrný pokrok a mnoho nových zajímavostí. Nejlepší motory se většinou ještě zlepšily a velkou revolucí prochází design. Zatímco v pionýrských dobách bylo v podstatě skoro jedno jak který model vypadá a podstatné bylo pouze jak to jede, dnes je z tohoto hlediska vše jinak. U těch nejznámějších a nejzajímavějších modelů už jde ve vzhledu mezi nejlepšími o poměrně velký boj. Vzhled začíná být jedním z hlavních ukazatelů pro celkovou orientaci při nákupu nového kola. Většina modelů je tak o mnoho zajímavějších než v minulých letech.
Ta špatná zpráva je, že dobrá kola jsou stále dražší. A často ale ne pro používání lepších a dražších komponentů, ale protože prostě elektrokola neuvěřitelně „frčí“
Klasické kapacity baterie již nestačí
Zatímco dříve byly obvyklé baterie o velikosti 8,8 Ah a ty nejlepší dosahovaly 11 Ah, dnes se standard posunul k třinácti ampérhodinám a čím dál více běžnější jsou sedmnáctky. Problémem je ale tuto objemově větší hmotu zabudovat tak, aby neutrpěl právě celkový vzhled kola. Některé modely však ukazují, že i tyto dvě protichůdné vlastnosti sladit lze poměrně úspěšně zabudováním baterie do rámu. Toto řešení má ale jednu negativní vlastnost. Pro vytrvalostní uživatele, kteří jezdí velmi dlouhé vzdálenosti a nechtějí po cestě dobíjet je přeprava náhradní baterie náročná. Je většinou dlouhá a úzká a nikam se rozumně nevejde. A tady je velmi výhodné řešení například s klasickou baterií Bosch. Vzhledové přizpůsobení k rámu je sice náročnější, ale náhradní baterii si můžete pohodlně vzít sebou, což jsme již také mnohokrát vyzkoušeli.
Jak testujeme
Uživatelsky. Jedna věc je co napíše výrobce modelu do technických vlastností a druhá jak se pak kolo chová na „trati“. Zvláště v kopcích je rozdíl často výrazný. Největší rozdíly jsou samozřejmě ve vlastnostech motorů. I když by všechny měly být limitované dle normy Pedelec. Tedy maximální rychlostí 25 km/hod a výkonem 250 watů. I když to obecně všechny modely splňují v terénu i na silnici, vykazují menší a v některých případech i velké odlišnosti. Hlavní rozdíly jsou nejčastěji v kroutícím momentu a plynulosti. Ač by mělo platit, že čím vyšší je „krouťák“, tím lépe a dynamičtěji by měl překonávat motor výškové rozdíly, často tomu tak není. Tuto disciplínu měříme vždy na jednom a téže kopci pomocí satelitních rychloměrů. Vždy stejný jezdec vyjede daný kopec na všech testovacích kolech za sebou. Zúčastněni mají hmotnost zhruba od 65 do 100 kilogramů. Tentokrát jsme se více zaměřili na to zdali plná či částečná integrace motoru a baterie nesnižuje uživatelské vlastností. Tedy zdali se nezhoršil komfort či ergonomie jen proto, aby vynikl co nejpůsobivější tvar.
Specialized Turbo Levo HT 29 ( Cyklo Jiřička )
- Motor: Brose
- Průměr kola 29“
- Odpružení: RockShox Recon Silver RL
- Baterie: 460Wh
- Převody: 10
- Brzdy: Shimano Deore BL-M506
Specialized si při vyvíjení tohoto modelu dal trochu na čas. Když ho již „vypustili“ bylo se na co koukat. Řešení mnoha detailů je dle našeho názoru opravdu vynikající. Originální vzhled, originální, ovládání či prvotřídní vyladění motoru. Jenom pro zajímavost. Motor Brose, který má papírově stejné parametry jako například ten u Bullse jezdí mnohem lépe a je dynamičtější. Jak již bylo v úvodu řečeno z hlediska této disciplíny jsme ještě stále v pionýrském období. Tedy některé chybky je nutno do jisté míry tolerovat. I z tohoto pohledu je na tom Levo velmi dobře. Vzhledově hodnotící ocenili vyvážený design a především optické řešení spodní rámové tyče, které působí relativně velmi subtilně. Také komunikační systém je zde propracovanější než u většiny ostatních. Základní ovládání je nestandardně umístěno na straně baterie ve variantách turbo, trial a eco. Ovládání ale umožňují další systémy jako je například aplikace Mission Control či jednoduchý Bluetooth. zařízení na řídítkách, či ovládání pomocí některých zařízení Garmin. K pozitivním prvkům patří například velmi dobře zvolené brzdové systémy Shimano i další dobré komponenty až na některé drobnější výjimky. Tou hlavní je oproti jiným zastavěným bateriím relativně malá kapacita, tedy 460 respektive 504 Wh Druhým menším neduhem je kazeta Sunrace, která často brzy odchází. Celkově však klady výrazně převažují. Velmi zajímavý je i je i poměr cena výkon.
- výborný design moderní konstrukce
- dobrý poměr cena výkon
- menší baterie
- méně odolná kazeta
Bulls Twenty9 E3 500WH (svet-elektrokol.cz)
- Motor: Bosch Peformance CX
- Průměr kola: 29“
- Odpružení: Rock Shox Recon Silver SoloAir Federgabel
- Baterie: 36V/ 500 Ah
- Převody: 11
- Brzdy: Magura MT 4/5
Jestliže jsme měli dost výhrad k modelům Bulls s motory Brose, tak ty s Boschem nás nadmíru příjemně překvapily. Především čistým řešením. Ten kdo zná většinu starších modelů kol s motory Bosch /a to napříč od všech výrobců kol na trhu/ musí být velmi překvapen. Zatímco ve světle integrovaných systémů mohlo původní uspořádání působit jako řešení zralé na neodvratný důchod , ukázalo se, že tak být nemusí. Konstruktéři předvedli že technicky výborný motor i přes své ne zrovna subtilní tvary může i skvěle vypadat. Identická baterie jako u starších Boschů působí jako integrální součást a celek je tvarově zcela harmonický. A ještě jedna velmi důležitá vlastnost pro ty, kteří chtějí jezdit dlouhé „štreky“. Jak jsme zmínili již v úvodu. Na rozdíl od baterií integrovaných do rámů tato se dá v případě potřeby vozit bez problémů sebou jako náhradní.
Dobré je i vybavení jako například přední vidlice Rock Shox Recon Silver SoloA. Výborná klasika, kterou dříve Bulls v této kategorie šetřil. Problémy jsou spíše drobné. Především přední brzdy Magura T5 nefungují tak jak by měly. To je pravděpodobně otázkou destiček která mají již po více kilometrech problém se přesně sednout a pracovat plynule.
- krásný design
- výkonný motor
- vyšší cena
- nemá přípravu na stojánek
BH Atom 27.5 Pro (bhbikes.eu)
- Motor: Brose
- Průměr kola: 29“
- Odpružení:FOX Float Performance
- Baterie: 600 Wh
- Převody: 2x11
- Brzdy: Shimano SLX
Španělé jsou podobně jako Italové designem odkojeni. A právě BH ukázalo u nových modelů, že zraje jako dobré víno. Každým rokem přináší nová řešení, většinou postavená na souladu zajímavého vzhledu a renomovaného technického řešení. Proto patří k mála evropským firmám, v jejichž portfoliu najdete modely většiny nejrenomovanějších motorářů. K dispozici jsou kola s Boschem, Yamahou, Brose, ale i špičkovými výrobci motorů do zadního kola. Do testu jsme vybrali model Revo Plus s motorem Brose, protože nejlépe zosobňuje možnosti „totální“ integrace. To co nejvíce zaujme je přímá linka a štíhlá linie v oblasti baterie. Také vybavení patří k nejlepším ve třídě. Brzdy Shimano SLX, či jedenáct převodů. Především pak vidlice FOX 32 FLOAT performance. Baterie 600 Wh je při subtilním vzezření tohoto modelu velmi dobrá.
Dle našich zkušeností není dobrým řešením použití pneumatik Schwalbe Racing Ralph. Pro elektrokola považujeme za ideální použít speciální robustní a výrazně odolnější pneu jako je například Schwalbe Smart Sam nebo Smart Sam plus či další která byla vyvinuta právě pro kategorii elektrokol.
- perfektní design
- špičková přední vidlice
- méně odolné pneu
Focus Jarifa (elektrokolo.cz)
- Motor: Impulse Evo RS
- Průměr kola: 29“
- Odpružení: SR SUNTOUR XCR AIR
- Baterie: 612 Wh, Li Ion 36 V/17Ah
- Převody: 2x10
- Brzdy: Shimano BR-365
I Focus pracuje velmi intenzivně na rozumné zástavbě pohonného systému elektrokol. Baterie je citlivě uložena do spodní rámové trubky a celek působí vyrovnaným dojmem. Velká pozornost byla věnována nejen novému informačnímu systému, ale i detailům. Na druhé straně s ohledem ke konkurenci žádná bomba. „Pouze“ velmi dobrá profesionální práce bez výrazného překvapení. V oblasti motoru také žádné zásadní překvapení. DNA změníte jen těžko. Jarifu s motorem Impulse jsme netestovali již několik let. Přesto konstrukce a vlastnosti v této oblasti se zásadně nezměnily. Když jsme testovali
Jarifu s motorem EVO nezůstali jsme ani na vteřinu na pochybách. Nový motor je určitě o něco lepší a také kompaktnější, ale celkově kromě prokazatelně dobrých vlastností má i jednu pro nás velmi nepříjemnou. Když jedete do kopce a řadíte, tak se vám na velmi krátký časový úsek vypne motor. I když je doba vypnutí regulovatelná, tak nám tento systém přijde násilný. Z hlediska ostatních vlastností je nová Jarifa v pohodě. Ani komponenty nevybočují.
- kvalitní, komponenty
- integrování baterie
- neplynulé řazení v kopci
Bulls E-STREAM EVO 2 27,5 PLUS 650 WH (Cyklo Švec )
- Motor: Brose
- Průměr kola: 27,5“
- Odpružení: SR Suntour XCM-32 RL Coil 27,5
- Baterie: 37V/ 650 Wh
- Převody: 10x2
- Brzdy: Tektro HD-M285
Průkopník v oblasti integrovaných baterii. Na rozdíl od svého předchůdce E- Stream 2 má EVO výměnnou baterii o úctyhodné kapacitě 650 Wh. Také zde jako u většiny „integrovaných“ elektrokol je stavba navržena citlivě a v provedení Zebra je vzhledově působivá. K dalším plusům patří i největší baterie v testu. Horší je to s některými prvky, které jsou na úkor užitných vlastností. První je zcela nevhodné umístění dobíjecího konektoru na horní hraně motorového pouzdra, které může v případě silného deště fungovat jako malý „trychtýř“ a zapříčinit poškození motoru či baterie. Také odkrytá spodní část rámové trubky bez jakéhokoliv krytu baterie považujeme za nevhodnou. Nevýhody jsou zcela zřetelné. Opět může za náročnějších podmínek vniknout voda do systému. Dobře řekli jsme si, tak si budeme v silném dešti dávat pozor. Další dvě vlastnosti nám však vadí již z principu. Jediný model, se kterým jsme se v této cenové kategorii setkali, nemá displej umožňující kontrolu jízdních údajů. Tedy neukazuje ani rychlost a ani ujetou vzdálenost. Pro elektrokolo je to podobné jako auto bez tachometru. Když potřebujete tyto základní vlastnosti monitorovat, musíte si přikoupit normální displej za více než 5 tisíc korun. Tedy klasický příklad jak podřídit vše vzhledu a to na úkor provozních vlastností.
- zajímavý vzhled
- běžný displej za příplatek
- slabší výkon motoru
- umístění konektoru napájení