Na elektrokole dále a pohodlněji
Kategorie City bikes a trek
S menší časovou prodlevou jsme připravili druhý díl o e-kolech, tentokrát zaměřený na městská kola a trekové univerzály. I když se jednotlivé kategorie u elektrokol dost prolínají Dva rozdíly by od modelů v minulém díle měly být zásadní. Především City bikes by měly, více než samotnému sportu, sloužit dopravě. Zatímco u nás je ještě tato kategorie stále nerozvinutá /kromě některých oblastí jako je například lokalita kolem Pardubic či Kolína/, v západní Evropě je městské kolo absolutním fenoménem. A to nejen například v Beneluxu, který představuje klasiku. Neuvěřitelné množství kol potkáte například i v rakouských či německých městech.
City bike jsou pro jízdu ve městě vybaveny řádným osvětlením, blatníky pro nepříznivé počasí, na rozdíl od ofroadových kategorií se odlišují i užšími plášti. To sice částečně omezuje jízdu v náročném terénu, ale naopak poskytuje výrazně nižší valivý odpor při jízdě na silnici. Zatímco v minulém díle jsme udělali průřez modely od 20 do 58 000 Kč, tentokrát jsme výběr zúžili. Začali jsme na částce o deset tisíc vyšší. Jedním z důvodů je právě náročnější a dražší výbava.
Jak jsme testovali
Zaměřili jsme se na několik základních vlastností jako je komfort jízdy, kvalita a spolehlivost motoru. Přestože City bikes nejsou zdaleka tak závislé na pomoci motoru při náročném stoupání, zkoumali jsme i tyto vlastnosti. Především proto, že zdaleka ne každé české město leží na rovině. Zajímalo nás také, jak velký problém nastane, když dojde baterie a musíte jet pouze „za své“. Tady jsme byli především u některých modelů příjemně překvapeni. Posuzovali jsme i množství inovací. V této oblasti jsme narazili na velmi odlišný přístup jednotlivých značek. Zatímco například Gazelle či Eagle přímo překypuje nápady a zajímavými řešeními, tak například Winora je dovedena takřka k dokonalosti, používá převážnou část těch nejkvalitnějších a nejdražších komponentů, avšak inovace či nápady tu chybí.
V oblasti konstrukce a komponentů jsme konzultovali s profesionály z Bike 007. Elektrickou oblast jsme řešili s odborníky na elektromotory, ale samozřejmě i se specialisty na moderní lithiové akumulátory.
Petr Řezáč
Winora Mionic Sport
- Motor : TranzX PST 250W 36V v nábě předního kola
- Kola: 28“
- Přední vidlice: odpružená ve sloupku
- Baterie : 10 Ah Lithium –Polymer 36 Voltů
- Převody: Shimano Deore XT M 771 27převodů 3/9
- Brzdy: Tektro Auriga E hydraulické kotoučové disk 180/160
- Hmotnost: 24,3 kg
Bydlíte-li ve městě, které je kopcovité a častěji musíte překonávat větší výškový rozdíl, pak je pro vás Winora Mionic Sport zcela ideálním řešením. „Trekový“ univerzál má vše potřebné pro město. Má kvalitní osvětlení i blatníky pro jízdu v dešti. Kola 28“ která komfortně překonávají menší díry či nerovnosti. Špičkové řazení Shimano Deore XT 27 stupňů pomůže i ve velmi náročných situacích. Také hydraulické brzdy Tektro Auriga E patří k tomu nejlepšímu v testu. Motor TranzX je poměrně dobrý. Bohužel tak jako u modelu Eagle se nám projevila totožná chyba. Tedy to, že motor při velkém zatížení v kopci měl několikrát „mžikový“ výpadek /vypnul a vzápětí naskočil/, což samozřejmě není nikterak příjemné. Dílenské zpracování jsme zaregistrovali jako velmi dobré, designově v pohodě. Škoda jen, že například oproti modelům Gazelle, zde nebyl žádný mimořádný prvek, který by tento obor pomáhal rozvíjel.
- špičkové řazení Shimano XT
- výborné hydraulické kotoučové brzdy
- málo inovativních prvků
- relativně vysoká cena
Gazzele Chamonix Innergy
- Motor: Gazelle 250 W 36 V v nábě předního kola
- Kola: 26“
- Přední vidlice: odpružená s možností nastavení tuhosti
- Baterie: Li-Ion, kapacita neuvedena
- Převody: řazení v náboji Shimano Gazelle 7 stupňů
- Brzdy: bubnové typu Roller brake s chladícím kotoučem
- Hmotnost: 26,5 kg
To co vás zaujme na první pohled, je především zaměření na detail. Je zde patrná dlouholetá historie značky. Gazelle se až úzkostlivě stará o to, aby co nejvíce komponentů bylo vlastní produkce. Tam, kde to z různých důvodů nejde, úzce spolupracuje se špičkovými výrobci komponentů. Výsledkem je komfortní dopravní prostředek i pohodové sportovní náčiní. Model Chamonix Innergy má podobně jako například Edison III, či Kalkhoff komfortní bezúdržbovou převodovku. Vynikající je tu například ochrana proti odcizení, kdy se u neautorizovaného kola vypne motor a zapnout se dá až v servisu po ověření majitele. Dalším zabezpečovací m prvkem je v kole integrovaný zámek. Když v servisu, v případě poruchy, neopraví vaše kolo do pěti dnů, automaticky vám zapůjčí bezplatně kolo ve stejné cenové relaci.
- komfortní servisní podmínky
- vynikající detaily
- špičkový informační panel
- některá řešení až příliš složitá
City Bikes MyCity Edison III
- Motor: bezkartáčový s volnoběžkou 36 V 250W v nábě předního kola
- Kola: 28“
- Přední vidlice: odpružená
- Baterie: Li-Ion 10 Ah
- Převody: řazení v náboji Shimano 7 stupňů
- Brzdy: přední V-Brake zadní Roller brake
- Hmotnost: 25 kg
Přestože je výrazně nejlevnějším modelem v testu, má všechno co dobré“City“ má mít. Řazení v náboji Shimano Nexus, velmi příjemný rám s hlubokým nástupem. Zakrytování řetězu i zadního kola /průhledným/ plastem. Nový užší motor umožňuje na přání i dodatečně namontovat přední kotoučovou brzdu. Diodové osvětlení svítí překvapivě intenzivně s vyváženým a rovnoměrným kuželem a s náskokem převyšuje v tomto ohledu ostatní testované modely. Vzhledem ke své malé spotřebě není napojeno na dynamo umístěné v předním kole, jak tomu často u konkurence bývá, ale přímo na baterii. Jako celek má velký „šmrnc“ a i v této oblasti snese srovnání s často o mnoho dražší konkurencí. V tomto testu je jednoznačně modelem s nejlepším poměrem cena výkon. Také Edison III má jako ostatní městské modely bezúdržbovou sedmistupňovou převodovku. Vaše město by ale nemělo mít obrovské výškové rozdíly. Tam je pak samozřejmě lepší použít klasické „přehazovačkové“ řazení s například 24 či 27 převody. To je ale extrém. V běžných i kopcovitých městech je ideální.
- výborný poměr cena výkon
- velmi pěkný design
- absence centrálního panelu
Kalkhoff AGATTU 26“ C8-r NEXUS
- Motor: Panasonic 250W 25 Voltů středový
- Kola:26“
- Přední vidlice: odpružená Verso ADJ
- Baterie: 25V 8Ah
- Převody: Shimano Nexus 8 stupňů
- Brzdy: Shimano V-Brake
- Hmotnost kola:
Jediný model v testu se středovým motorem Panasonic. Jeho velkou výhodou je umístění ve středu. Spolu s umístěním baterie těsně za sedlovkou pomáhá k takřka ideálnímu rozložení hmotnosti elektrokola. Naopak kroutící moment u tohoto motoru s napětím 25 Voltů se nám nezdál oproti 36 Voltové konkurenci optimální. I přes stejný výkon 250 Watů. Nicméně Panasonic určitě neřekl poslední slovo, protože v poslední době připravil nejen mnohonásobně silnější motory na stejném napětí 25 Voltů, ale také relativně velmi revoluční baterii o kapacitě 18Ah, která je jen o něco větší než baterie s poloviční kapacitou. Bezúdržbová převodovka v zadním náboji, Nexus 8G, je vlajkovou lodí Shimana v této kategorii a v bezúdržbových převodovkách patří k tomu absolutně nejlepšímu na trhu. Také brzdy V-brake nejsou v této cenové relaci žádný zázrak, nejvíce jsme však postrádali centrální displej, který zde bohužel, na rozdíl od některých jiných modelů Kalkhoff chyběl.
- převodovka Nexus 8G
- vzhledem k vybavení a absenci centrálního displeje vysoká cena
Eagle “20“
- Motor: TranzX v přední nábě 36 V 250W bezkartáčový v nábě předního kola
- Kola: 20“
- Přední vidlice: TranzX Opružení ve sloupku
- Baterie: 36V 10Ah, Li-POL
- Převody: Shimano Alivio 7 převodů
- Brzdy: diskové mechanické
- Hmotnost kola: 27 kg
Příjemné překvapení testu. Zatímco na první pohled můžete mít pocit že „s malými dvacítkovými koly nemůže stačit svým větším soupeřům, není tomu tak. Jízda na tomto kole je velmi příjemná a díky dobře odstupňovaným sedmi převodům Shimano zvládá i jízdu do středních kopců bez problémů. Co je na tomto modelu velmi dobře zvládnuté je design a především začlenění elektrických prvků /především baterie a motoru/ do celkové konstrukce tak, aby na kole opticky nevadily. Motor v přední nábě je v „litém“ kole tak dobře zakomponován, že není vůbec vidět. Také baterie je zakomponovaná do pevné součásti kola. V tomto případě do asymetrického pouzdra od sedlovky nad zadní kolo. Vzhledem důmyslně řešenému žebrování z odlišného materiálu i odlišné barvy nepůsobí nevzhledně a nenarušuje celkový vyvážený vzhled. Přehledný kontrolní přístroj ukazuje rychlost, či stav baterií, ale také umožňuje například nastavení asistence. Není jen tak našroubován na řidítka jako například zvonek /jak tomu je u drtivé většině modelů/, ale je citlivě zakomponován do středu řidítek. Také jeho ovládání v levé části řidítek je v těsném dosahu anatomických gripů. Hlavní rozdíl mezi Eaglem a většinou ostatních elektrokol je ten, že zatímco Eagle působí, že se jako elektrokolo „narodil“, na těch ostatních je často patrné, že jim tato technologie byla více či méně dodatečně „naroubována“. To však neznamená, že by Eagle neměl i chyby. U našeho testovacího stroje se například při jízdě do strmějšího kopce vždy po chvíli na zhruba sekundu či dvě vypnul a opět zapnul motor. Zřejmě tepelná pojistka. Z hlediska velmi krátkého času žádný problém, z pohledu „rozhození“ jízdy nepříjemné. Ještě více nám vadil jinak velmi univerzální představec. Ten, tak jako například u modelů Gazelle, slouží k okamžitému nastavení řidítek bez použití nářadí, podobně jako například rychloupínáky na sedlovce. Jeho přední hrana je nejen předsunutá, ale tak ostrá, že může jezdce zranit. Třetí nesympatickou vlastností je cena. Přes všechny zde řečené klady se nám zdá neadekvátně vysoká. I přes tyto negativa je Eagle velmi příjemným modelem a v kategorii City patří k nejlepším z testovaných.
- design
- kompaktní konstrukce
- velmi citlivě zakomponované elektrosoučásti
- krátkodobě vypínala tepelná pojistka
- vysoká cena
- ostrá hrana představce