Prémiová horská elektrokola
V současné době jsou elektrokola nejvíce inovativní oblastí cyklistiky. Přestože loňské modely se ještě často potýkaly s některými problémy v konstrukci i ve spolehlivosti, za jediný rok se změnilo mnohé . Střední třída sice dotahuje loňské premianty, ti nejlepší však opět odskakují. Mění se výrazně i to nejdůležitější, tedy koncepce motorů. Zatímco před časem byl zcela standardním řešením motor v náboji zadního kola s baterií umístěnou souběžně se sedlovkou před zadním kolem, či vodorovně nad ním, dnes začínají převládat motory středové s baterií umístěnou v jeho těsné blízkosti na spodní rámové trubce. Především proto, že toto uspořádání má několik výhod. Mezi ty nejhmatelnější patří lepší vyvážení kola a výrazně vyšší komfort při nutnosti opravy defektu zadního kola.
Motory
Jak již bylo řečeno v úvodu, motory se pozvolna stěhují ze zadního kola do středu, ale mimo zmíněných výhod má však toto řešení i jednu nevýhodu, a to v absenci klasického přesmykače. Nejrozšířenějším představitelem “středové” koncepce je německý Bosch, který jen v roce 2013 dodal 1,1 milionu pohonných jednotek pro více než 50 světových výrobců. Pro tento rok představil dva zcela nové motory. Nový model Active (dodáván v šedé barvě), který umožňuje vynikající dojezd. Má však menší kroutící moment než “černý” Performance , který umožňuje větší akceleraci a je vhodnější pro náročné terény a cyklisty s větší hmotností. Velmi příjemným překvapením je nový motor Impulse II, který používá značka Focus. Jeho uspořádání ve středu dolní části rámové konstrukce je takřka ideální. Absolutním hitem pak je použití 17 Ah baterie, se kterou je jasným králem maximální délky dojezdu. Panasonic KTM je naopak špičkou v klasickém uspořádání motoru v zadním kole. Má vynikající kroutící moment, používá rekuperaci. Jeho nevýhodou je kratší dojezd oproti jmenovaným.
Jak jsme testovali
Jednou z nejdůležitějších věcí, která nás zajímala, byly právě maximální dojezdy. Objektivně je toto určení velice náročné, což platí ve všech kategoriích elektrokol. Roli hraje značné množství okolností. Od hmotnosti jezdce přes náročnost terénu až po teplotu vzduchu či směr větru. Obecně dojezdy vypadají zhruba takto. První Impulse II, s baterií 17Ah, tedy zcela jasné vzhledem ke kapacitě. Na druhém místě je Bosch Aktive s baterií 11 Ah. Především proto, že má menší kroutící moment. Třetí místo v tomto pomyslném žebříčku zaujímá Bosch Performance s baterií 11,1 Ah, který má větší sílu, což je znát především v kopcích a je to samozřejmě vykoupeno vyšší spotřebou. Nejhůře je na tom motor Panasonic KTM, baterie 8,8 Ah 46 V. Je ale silný a především komfortní v nástupu do kopců. Testovalo se především na plný výkon, tedy s maximální asistencí, a to proto, že právě v tomto módu lze dobře odhalit, který model má lepší faktickou výdrž než soupeř. Jelo se na zvlněném okruhu 25 km po cyklostezkách. Druhá část testu probíhala systémem k.o. na 15 ti kilometrovém horském okruhu s velkým převýšením. Další parametry, které jsme sledovali, se týkaly kvality a seřízení jednotlivých součástí. Posuzovali jsme také design i celkový dojem z jednotlivých modelů.
Scott E-ASPECT 920
- Motor: Bosch Performance 250 W
- Displej: LCD Intuvia
- Baterie: 11,1 Ah
- Velikost kol: 29”
- Brzdy: diskové Shimano BR M 447
- Odpružení:Santour XCR-LO
- Měnič: Shimano Deore 9
- Hmotnost: 19,7 kg
Je patrné, že i legendární značka Scott začíná brát oblast elektrokol vážně. I když to ještě není tak intenzivní jako například u leaderů v kategorii, tedy například Haibike či KTM. Čtyři modely E-Spark a E-Aspect však jasně ukazují, že ani tato kategorie nemůže Scottu uniknout. Na druhou stranu je zde patrný relativně značný konzervatismus. Žádná revoluční řešení jako třeba u Haibike, vše je standardní a osvědčené, což je dle našeho názoru výrazně odlišný přístup značky od ostatních kategorií. Moc se nám take u tohoto modelu nelíbí poměr cena výkon. I když je nutné brát v úvahu, že se platí i za značku, ale přece jen. Tedy za 73 000 Kč nás nepřesvědčil ani měnič Shimano Deore. (pro zajímavost nejlevnější model v testu Apache používá o třídu vyšší Shimano XT a stejných devět rychlostí). Druhou byť relativně drobnou věcí jsou brzdy Shimano BR-M447, které patří k těm levnějším. A shodou okolností je jimi také osazeno nejlevnější kolo v testu. To se týká i odpružení Santour. Kolo rozhodně není špatné, nicméně za tuto cenu konkurence většinou nabízí více.
- kvalitní osvědčený motor
KTM eRace P 27 (Kern)
- Motor: Panasonic PCT 47 – 250 W/ 500 W
- Displej: Multifunkční LCD Bosch Intuvia
- Baterie: Baterie Panasonic Akku 47 V/ 8,8 Ah
- Velikost kol: 27,5
- Odpružení: Suntour SF 14 Raidon XC LO-R 27,5
- Měnič/přesmykač: Shimano Deore/ Shimano Deore
- Hmotnost: 21 kg
Na první pohled zaujme vynikající kompaktní motor pohánějící zadní kolo, který je výsledkem spolupráce KTM a japonského Panasonicu. Je silný má velmi dobrý kroutící moment a v kategorii pohonu zadních kol patří absolutní světové špičce. Vývoj u elektrokol je však neuvěřitelně rychlý. V loňském testu takřka stejný model s totožným motorem baterií i rámem s přehledem v našem testu zvítězil. Letos je tomu zcela jinak. Ekonomičtější varianta snížila výrazněji cenu, ale také došlo k modifikování některých součástí. O něco se snížila kategorie výbavy. Především pak původní přední vidlice Rock Shox byla nahrazena levnější vidlicí Santour. Oproti nejmodernější konkurenci ztrácí především na dojezdu, který je kratší, a to jak oproti oběma novým středovým motorům Bosch, tak i oproti Impulsu II, tedy stejné středové koncepci. Druhou nevýhodou je případný defekt zadního kola. Vzhledem k velkým silám není na zadním kole rychloupínání, také odpojování a zpětné připojování v terénu dost zdržuje. Jeho síla je především v překonávání velmi členitého terénu.
- silný motor
- přesmykač
- kratší dojezd
- oprava defektu zadního kola
Haibike XDURO RX 27,5
- Motor: Bosch Performance 36 V 250W
- Displej: Multifunkční LCD Bosch Intuvia
- Baterie: Li-ion 36 V/ 11,1 Ah
- Velikost kol: 27,5
- Brzdy: Tektro Geminy
- Odpružení: Rock Shox 30
- Měnič: Shimano SLX M 610
- Hmotnost: 21 kg
Jednoznačně nejhezčí kolo v testu. Již léta kola Haibike patří konstrukčně k tomu nejzajímavějšímu a nejinovativnějšímu na světovém trhu. V oblasti elektrokol jsou ještě v dobré paměti loňské modely s motory Bosch Classic, kde se Haibike proslavil dnes již legendárním uložením motoru obráceným o 1800. Na rozdíl od ostatních zde zastavěl výrobce motor do spodní části rámu, čímž zcela eliminoval snížení průchodnosti, tedy hlavní nevýhodu středových motorů. U letošních modelů to již v podstatě možné není a tak Haibike ukazuje svůj rukopis především v “rámových variacích”. Nejenže rám Xduro je velmi pěkný na pohled a výrazně se odlišuje od konkurence, ale je i velmi praktický. Ve vybavení není žádné výrazné překvapení. Motor Bosch Performance patří k nejoblíbenějším motorům v prémiové třídě. Jeho jedinou chybičkou na kráse je o trochu menší dojezd oproti modelu Active. Nic není zadarmo.Větší síla Performance se zcela logicky musí projevit v tomto směru negativně. Také vidlice Rock Shox není žádné překvapení podobně jako řazení Shimano Deore SLX, či brzdy Tektro Geminy. V souhrnu jmenovaných vlastností patří k absolutní špičce nejen v tomto testu, ale dle našeho názoru i v celosvětovém měřítku.
- špičkový design
- osvědčený motor
- vyšší cena
Focus Jarifa Impulse 27 10G
- Motor:Impulse II Sport 36V / 250W
- Displej: Impulse Kompaktní LCD
- Baterie: Xion Li-ion 36/ 17Ah
- Velikost kol:27,5
- Brzdy: Tektro Geminy
- Odpružení: RockShox XC30
- Měnič: Shimano Deore
- Hmotnost: 21 kg
Největší překvapení testů. Zatímco loňský testovaný Focus s motorem Xion patřil k těm dobrým, současný středový Impulse II je vynikající. Jak zástavbou, která je velmi podobná loňskému uspořádání Haibike s Boschem. Tedy zástavbou do rámu a tedy i nulové omezení světlosti oproti klasickým kolům. Robustní motor je opatřen systémem, který při přeřazování do kopce zamezuje nadměrnému namáhání motoru při řazení. Pohonný system má však ještě jednu obrovskou výhodu oproti svému současnému největšímu konkurentovi, kterým je nepochybně právě Bosch. Zatímco tato značka letos vsadila na přepracované elegantní baterie o výkonu 11,1 Ah, Focus řeší problem odlišně. Má také baterie obdobné jako Bosch, ale navíc jako alternativu používá i výrazně silnější o kapacitě 17 Ah. Je sice na první pohled robustnější, ale výhody plynoucí z velké energetické rezervy jsou veliké. Jakýkoliv 50 či 60 km výlet i ve velice náročném terénu je pro tuto Jarifu absolutní pohodou, což platí I pro “vícehmotné” cyklisty. Design je dle našeho názoru lehce slabší. Na rozdíl od Haibike či Apache slepě kopíruje nudné “německobeneluxské” trendy. Tedy šedý mat bez jediného nápadu. Pouze podle modelu tu a tam nějaké výraznější “čára”. Na kole se ale především jezdí, tedy z tohoto hlediska absolutorium. V kombinaci motor silná baterie absolutorium především na dlouhé a bezstarostné cesty.
- špičkový motor baterie s nejvyšší kapacitou v testu
- drobnosti v dílenském zpracování
Apache Hawk (DajSport)
- Motor: Bosch Active 36 V /250 W
- Displej:Multifunkční LCD Bosch Intuvia
- Baterie: Bosch 36 V/ 11,1 Ah Li-ion
- Velikost kol: 29”
- Brzdy: Shimano BR M 447
- Odpružení: Suntour SR XCR 32
- Měnič: Shimano Deore XT 9 rychlostí
- Hmotnost: 21,5”
Jediná česká značka v oblasti prémiových elektrokol. A také, což je velmi sympatické, model s nejlepším poměrem cena výkon. Jediné kolo v testu pod šedesát tisíc korun. Apache zde vsadil na motory Bosch, které se pozvolna v této oblasti stávají vysokým standardem jak ve výkonu, tak ve spolehlivosti. Na rozdíl od ostatních však zvolil druhou alterntivu, tedy model Active. Na rozdíl od Performance má o trochu menší kroutící moment, ale také při stejně silné baterii větší dojezd. Což je zajímavé právě při delších tůrách. Geometrií a filozofií je příbuzný s modely KTM. V jedné z továren této značky se také vyrábí. Ze dvou v testu použitých velikostí jsme zvolili tu větší tedy, kola 29”. K dispozici jsou však i modely 27,5”, které jsou o něco levnější. Testující se shodli v tom, že jízdním komfortem ani dalšími vlastnostmi nezaostává Apache za ostatními modely ve třídě. Naopak poměr cena výkon jej řadí mezi favority. Zajímavý je například špičkový měnič Shimano Deore XT, který nemají ani některé mnohem dražší modely. Šetřilo se zde pouze ve dvou oblastech. Použitá přední vidlice Suntour je sice levnější než ty nejprestižnější, nicméně při běžné jízdě není cítit větší rozdíl. To samé platí i o levnějších hydraulických brzdách Shimano. Ty mají na první pohled méně efektní kotouče než výrazně dražší brzdy. Funkčně však opět žádné větší rozdíly. Při běžné jízdě jen hůře rozlišitelné. Ušetření patnácti, či více tisíc korun je dostatečně citelné.
- vynikající poměr cena výkon
- osvědčený motor
- dobrý dojezd
- nižší kroutící moment