Špičková elektrokola – cyklistika s lidskou tváří aneb válka motorů
Léta vžitá teorie, že elektrokola jsou vhodná především pro přestárlé seniory definitivně padla. Zlomový bod nastal zhruba před dvěma či třema lety. Do té doby se takřka každý sportovec mohl popukat smíchy, když spatřil někoho na elektrokole. Bylo to logické. Minimální šlapání, těžká a robustní kola typu Ukrajina a v případě potřeby pouhé otočení plynem. A pak přišel krok jednoho ze špičkových výrobců horských kol. KTM. A nová filozofie, která působí zhruba takto. Nejen pro ty, kteří se chtějí pouze vozit, ale především pro cyklisty, co chtějí makat stejně jako dříve, ale vyjet výš a dojet dál. Bylo neuvěřitelné jak tento počin změnil svět elektrokol. Ale nejen to. Především „kovaní“ sportovci už tuto disciplínu začali akceptovat.
Na delší jízdě na kole mi vždy vadila představa, jak se mučím i v situacích, kdy již opravdu nemohu. Proto jsem tento druh sportu na nějaký ten čas vyškrtl jako „nehumální! To co je však na špičkových sportovních e-kolech úžasné, je právě možnost upravit si režim podle momentálních potřeb či možností. Tedy zkráceně. Opravdu rychleji a dále podle vlastních sil. Když jste v kopci a máte problém, tak si pomůžete přesně dle potřeby.
Nadšení „lehce“ kazí cena
Mnoho lidí, kteří viděli naše testy současné špičky e-bike bylo nadšeno. Bohužel pouze do okamžiku dokud neslyšeli cenu, která je u většiny modelů opravdu vysoká. Reakce mnohých byla jasná. To bychom si raději koupili motorku. Ano za tyto peníze je možno koupit například pěkného skútra. Ale pro zdraví životní styl je dle našeho názoru varianta sportovního e-kola podstatně zajímavější. Oproti klasickému má jinou zásadní výhodu. A tou je výrazně větší rádius. Padesáti šedesáti kilometrové vyjížďky nejsou žádným problémem. A když se naučíte svému kolu i možnostem svého těla dostatečně porozumět dá se urazit i 80 až 100 km na jedno nabití. A to je řešení pro poznání mnoha nových nádherných cyklistických tras u nás i v sousedních zemích takřka ideální. Chce to ale vyzkoušet na „vlastní kůži“, protože praktické poznatky jsou nenahraditelné. A co se týká ceny i zde je možnost příznivějšího řešení. Kola v testu patří k absolutní špičce nejen evropském trhu, a proto jsou tak drahé. V budoucnu proto chceme uveřejnit i testy sportovních E-kol ve výrazně nižší cenové hladině.
Jak jsme testovali
Zajímalo nás mnoho parametrů. Nejvíce kvalita motorů, která je v této oblasti zcela zásadní. Zatímco ještě v nedávné době celému „žebříčku“ nekompromisně vládla kanadská značka BioniX, dnes je situace odlišná. Do špice se výrazně derou další. Jako první samozřejmě výrazný Bosch. Jednoduché to však nebude mít nejen proti původnímu rivalovi. Tvrdě v této kategorii nastupují i další dva černí koně. Německý Xion, ale především dle našich zkušeností Pananasonic KTM. Na této stránce záměrně neuvádíme dojezdy. Důvodem je fakt, že tato problematika je podstatně složitější. Dojezdy se liší dle způsobu jízdy a terénu. Proto se této tématice, vyžadující větší plochu, budeme více věnovat na stránkách iTestu.
Pomocníci v testu
Jednou z velmi důležitých součástí e-kol jsou pneumatiky. Především proto, že některá specifika plášťů je výrazně odlišná náročnější než u klasických kol. Nové supersportovní modely jsou rychlé a zároveň relativně těžké. Především modely s motorem na zadním kole mají oproti klasice značný problém s výměnou pláště při defektu. Vzhledem k větším silám a vyšším hmotnostem mají například matky na místo dnes standardních rychloupínáků. Také kabelový systém propojující kolo s rámem je zajištěno většinou tak, že znesnadňuje výrazným způsobem výměnu pneu v terénu. Zdá se nám proto, že ta nejlepší kola nejsou vybavena těmi správnými plášti a jejich volba není logická. Lehké závodní pláště určené pro normální závodní a sportovní „horáky“ se sem dle nás prostě nehodí. Proto jsme na tomto testu spolupracovali i se značkou Schwalbe, která vyrábí nejen špičkové závodní pláště, ale i ty speciální s výrazně větší ochranou proti průrazu. Tedy to nejvhodnější pro E-kola. V oblasti měření přesnosti rychloměrů, počtu nastoupaných metrů v horských testech, plánování tras a či dalších zjišťování potřebných údajů jsme svěřili navigaci Montana 600 značky Garmin..
KTM eRACE BionX (2MCyklosport)
- Velikost rámu: 26“
- Motor: zadní kolo, BionX 48V 250 W
- Baterie: 8,8Ah 423 Wh
- Počet mechanických převodů: 27
- Přesmykač: ano
- Odpružení: Rock shox XC32
- Pláště: Schvalbe Racing Ralp 2,1
- Brzdy: Tektro Auriga Comp Disc
- Hmotnost: 20,4
Klasika KTM, která byla až do letošní sezóny vlajkovou lodí značky, se nyní „sklonila“ před mladším bráškou e-race 650 p. Tedy kolu s motorem, který společně vyvinul Panasonic a KTM. Ne že by motor Panasonic byl výrazně lepší než Bionix v tomto modelu. Ten patří stále ke světové špičce v oboru. Nicméně v některých detailech má o trochu menší komfort, nemá například dopočítávání dojezdu. V testu, kde bylo na trase větší převýšení měl i menší dojezd. Na rozdíl od „650“ nemá v zadu desetikolečko, ale pouze devět převodů. To by tak nevadilo jako spíše fakt, že nejmenší kolečko má 13 oproti dnes již běžnějším 11 ti zubům, což se výrazně projeví především v prudších klesáních, kde mu jedenáctky výrazně ujedou. V ostatních vlastnostech se od vítěze moc neliší. Vzhledem ke klasické velikosti kol 26“ jej můžete osadit mimo jiné širokou paletou plášťů včetně protiprůrazových modelů řady Energizer. Testující jej jednoznačně označili jako nejhezčí model v testu.
- vynikající dynamika a kroutící moment
- perfektní design
- o něco menší dojezd
Scott E-Aspect 910 (Scott Praha)
- Velikost rámu 29“
- Motor: Bosch 36 V, 250 W
- Baterie: 400 Wh (11Ah)
- Počet mechanických převodů: 10
- Přesmykač: ne
- Odpružení: Rock shox XC 32
- Pláště: Schwalbe Rocket Ron
- Brzdy: Shimano BR M446 Hydr.Disc
- Hmotnost: 20,5 kg
Elektrokola slaví v současné době velký rozmach. Tomu nemohla odolat ani i u nás velmi oblíbená značka Scott. Design a barevné sladění černé a žlutozelené dodávají této „devětadvacítce“ značnou působivost. Škoda jen, že na rozdíl od špičkových modelů vedoucích značek v této oblasti nepojal Scott toto e-kolo více aktivně. A tak je dle našeho názoru E-Aspect průměrný model za nadprůměrnou cenu. Sice nemá žádnou viditelnou slabinu, ale ani žádný prvek, kterým by překvapil. Na rozdíl od většiny konkurence v testu, nepřináší vlastní konstrukční prvky, pouze nadprůměrnou cenu. Osazen je motorem Bosch. Ten je obecně oblíbený, naše testéry však nenadchl. Má sice jeden z nejdelších dojezdů a v této disciplíně byl premiantem testu, ale nejhorší z testovaných byl v nástupu do stoupání. Především nedostatek síly při přechodu do prudkého stoupání. Nutil okamžitě podřazovat i o několik převodů. A právě v této fázi mu ostatní „motory“ výrazně ujely. V dlouhých táhlých kopcích to již bylo o mnoho lepší. V rovinatých partiích byl dobrý.
- nejlepší dojezd v testu
- vysoká cena
- málo inovativní
Focus Jarifa Offroad Premium (Focus)
- Velikost rámu 26“
- Motor Xionn 36V 250 W
- Baterie: 15,5 Ah (558Ah)
- Počet mechanických převodů: 30
- Přehazovačka: Shimano XT
- Přesmykač: Shimano SLX
- Odpružení: RockShox Reba RL
- Pláště: Continental Race King
- Brzdy: Shimano Deore
- Hmotnost: 19,6kg
Sympatické kolo s motorem Xion umístěným v zadním kole. Výhodou podobně jako u motorů BionX je velmi rychlý nástup, což se projeví zvláště v kopcích. Ostatně i stavba je BionXu velmi podobná. Tedy relativně robustní motor nabitý hi-tech technologiemi. Tato německá novinka má navíc dle nejnovějších trendů i možnost propočítání zbylé energie. Kdykoli během jízdy se tak dozvíte, kolik kilometrů ještě dojedete při tom kterém stupni pomoci, který máte nastaven. Z mechanického pohledu je tento „horák“ obdobný jako ostatní špičkové modely v testu tedy nejvyšší výbava. Třicet převodů, Přehazovačka Shimano XT, odpružení RockShox Reba RL.
Jako jediný model v testu nebyl vybaven plášti Schvalbe ale Continental Race King. U tohoto modelu oceňujeme především spoustu vlastních řešení. I poměr cena výkon který je oproti některým modelům /a to nejen v tomto testu/ příznivější. Zajímavý je sdružený kontrolní přístroj, který je konstruován podobně jako chytré telefony. Tedy je velký a přehledný, pouze na přímém slunci by mohl být lépe čitelný.
- alternativa silné baterie
- zajímavá konstrukće nového motoru
- dlouhý dojezd
- horší čitelnost displeje computeru
KTM eRACE 650e Panasonic (Kern)
- Velikost kol: 27,5“
- Motor: zadní kolo KTM Panasonic 48V 250 W
- Baterie: 8,8 Ah (412 Wh)
- Počet mechanických převodů: 30
- Přesmykač: ano
- Odpružení: Rock Shock 650b Revelat
- Pláště: Schwalbe Racing Ralph
- Brzdy: Tektro Auriga Comp Disc
- Hmotnost: 21,2 kg
Vynikající model s mnoha výbornými inovacemi, především v oblasti pohonu. Na pohled lehce obézní baterie s relativně malým motorem. Tak vypadá nový špičkový e-bike systému KTM. Jestliže ještě v minulé sezóně kola s BionXem výrazným způsobem vládnuly e-kolům, pak dnes tomu tak není. Pouze Panasonic KTM jeho vlastnosti použil a navíc dodal další výhody. Například delší dojezd, komfortnější ovládání, či vypočítávání dojezdu. Mimo revolučního motoru KTM ještě u e-kol vytvořilo další „novum“. Tím je rozměr kol 27,5“. Principem je to myšlenka skvělá. Bohužel se domníváme, že ne zcela dokonale připravená. Minimum variant typů plášťů je problémové. I zde se používají „pneu“ především nejlehčí, nikoliv s důrazem na ochranu před průrazem. To působí opravdu legračně. Zatímco u lehkého špičkového závodního „bajku“ s bleskovou možností výměny má plášť o hmotnosti kolem 500g hlubokou logiku. Zde na více než 20 kilovém kole s velmi náročnou demontáží zadního kola je snížení hmotnosti o 20 až 30 dkg opravdu velmi nepraktické. Zatímco v klasických rozměrech se můžete usmát a koupit si několik modelů protiprůrazových plášťů, zde je nabídka slabá a nevhodná. KTM přes všechnu průkopnickou práci a výborné výsledky se zřejmě domnívá, že všichni budou na nových e-race jezdit především na bahnitých okruzích a když „píchnou“ vezmou si taxi. A tomu tak dle našich zkušeností opravdu není. I přes některé kritické poznámky je tento model jasným vítězem testu a v současné době dle našeho názoru nejlepším modelem na trhu.
- vynikající motor
- inovativní velikost
- naprosto nedostatečná nabídka plášťů
Haibike XDURO RC (Haibike CZ)
- Velikost rámu: 26“
- Motor: Bosch 36 V, 250 W
- Baterie: 400 Wh (11 Ah)
- Počet mechanických převodů: 10
- Přehazovačka: Shimano SLX M675
- Přesmykač: ne
- Odpružení: Rock Shox Reba RL
- Pláště: Schwalbe Racing Ralp Eolution
- Brzdy: Magura MT2
- Hmotnost:19,4 kg
Motory Bosch jsou u drtivé většiny e-kol konstruovány tak, že jejich spodní hrana je posazena výrazně níže, než nejnižší spodní hrana „talíře“. I když šlapky v dolní úvrati jsou ještě o poznání níže jsou situace, kdy je možné v terénu narazit na problém s nepředvídanými překážkami. Větší kolize je méně pravděpodobná, ale není vyloučená. Proto se nám velmi líbí řešení Haibike. Obrácením motoru o 180 stupňů a jeho vestavbou do spodní části rámu je spodní část v postatě identická s normálním MTB, což je dle našeho názoru zcela optimální. Samozřejmě nic není zadarmo. Úprava konstrukce vedla k lehkému ohnutí sedlové trubky, což snižuje rozsah nastavení výšky sedla. To však není v žádném případě větší problém. Pouze omezuje možnost, aby s jednou sedlovkou jezdili jezdci s velmi různým vzrůstem, což je však v praxi méně pravděpodobné. Vybavení je obdobné jako u ostatních špičkových světových modelů v této třídě. Tedy přehazovačka Shimano XT, odpružení Rock Shox.
- výborná zástavba motoru Bosch
- kompaktní konstrukce
- menší tolerance nastavení sedlovky
Apache Hawk A5 Bosch (Dajsport)
- Velikost rámu 29“
- Motor: 36 V 250 W Bosch sředový
- Baterie: 300 Wh (8,3 Wh)
- Počet mechanických převodů: 9
- Přehazovačka: Shimano Alivio
- Přesmykač: ne
- Odpružení: SR XCM V3 RL 29“
- Pláště: Impac Outpac 29“
- Brzdy: Shimano BR-M445
- Hmotnost: 18,9 kg
Příjemné překvapení jediného českého zástupce. Podobně jako Scott E-Aspect i Apache je postaven na středovém motoru Bosch. Tedy má většinu výhod i nevýhod i zde testovaného Scotta. Oproti němu má však ještě jednu výhodu. A tou je velmi příjemná cena 51 000 Kč. Tedy výrazně nejnižší v celém testu. Má sice pouze baterii s kapacitou 300 Wat, což je o čtvrtinu méně než u Scotta, ale s výdrží srovnatelnou s většinou ostatních modelů. Přestože může někdo namítnout, že je tento model vybaven horší přehazovačkou než ty nejdražší modely v testu, je možno rovnou při koupi lepší komponenty u Apache vyměnit. A to velmi výhodně. Cenové navýšení by nemělo přesáhnout 1000 Kč. Od příští sezony by se měl nejen výrazně zvýšil počet modelů s motorem Bosch /které mají být v modelové řadě 2014 výrazně inovovány/ ale v sortimentu budou i volby kapacity baterií.
- velmi dobrý poměr cena výkon
- slabší alternativa baterie
- nižší vybavení převodů