Benzinové sekačky pro střední a větší plochy
Tráva roste „jako z vody“ a údržba travních ploch je v plném proudu. V minulém testu jsme vám představili benzinové sekačky s pojezdem pro menší plochy. Pokračujeme v testech sekaček a tentokrát jsme vyzkoušeli modely určené pro střední a větší plochy do cca 1500 m2. Testované sekačky mají šíři záběru sekání cca 46 cm, osazeny jsou benzinovými motory a pro ulehčení práce jsou vybaveny pojezdem. Jedná se o výkonnější stroje, které jsou již schopné zvládnout vyšší zátěž v domácích podmínkách.
Jak jsme testovali
Sekačky byly především prověřeny při práci samotné. Sekali jsme suchou i vlhkou trávu na pravidelně udržovaných plochách, kde byl porost vysoký cca 10 – 15 cm. Sledovali jsme vybavení, vlastnosti motoru od startování až po výkon v plné zátěži a také, jak snadno se se sekačkou manipuluje a jak je vyvážená. Stroje byly také podrobně prohlédnuty a prozkoumány z hlediska technického řešení a dílenského zpracování. Velkou pozornost jsme věnovali i kvalitě použitých materiálů.
Jak vybrat sekačku
Základním údajem pro nákup sekačky je velikost plochy, kterou potřebujete udržovat. Dle tohoto parametru zvolíte typ sekačky a šíři jejího záběru. Důležité je i to zda travní plochu udržujete pravidelně, například v týdenních intervalech a zda vám tráva nepřerůstá. Pro pravidelnou údržbu, tedy pro sekání nepřerostlé trávy nemusíte mít tolik výkonný stroj, ale pokud máte nedostatek času a pravidelně nesekáte, tak je naopak výkon motoru velmi důležitý. Jedním z klíčových požadavků na rotační sekačku je, aby se dobře plnil sběrný koš. Zde je proto důležité zhodnotit celkovou konstrukci stroje, především tvarování a průchodnost výhozového otvoru pro trávu z prostoru šasi. Obzvláště pokud sekáte členitější plochy, ověřte si, jak obratně se sekačkou manipuluje a zda se i snadno ovládá.
Olga Kábová
Dolmar PM 4855 SA PRO (Makita shop)
- Motor: Honda GCV 160, OHC
- Výkon: 3,3 kW při 3600 ot/min
- Záběr sečení: 47 cm
- Hmotnost: 38 kg
- Koš: 75 l
- Záruční doba: 2 roky
Poměrně robustní stroj s podstatně delším madlem než mají ostatní testované stroje. Pro dobrou ergonomii stroje to není příliš šťastné řešení. Hůře se ovládá v členitějším terénu Zvláštností stroje je motor uložený na silentblocích. Při práci jsou na madle maximálně odtlumené vibrace, ale naopak při startování se celý agregát silně třese. Výška sečení se nastavuje plynule a centrálně. Při práci jsme byli spokojeni s kvalitou sečení i sběrem do koše. Ten byl naplněn cca do tří čtvrtin svého objemu. Bohužel sekačka není dobře vyvážená a při naplněném koši znatelně převažuje na madlo. Motor vykazoval dostatečný výkon a dobře startoval. Sytič je zde poloautomatický. Madlo i páky pojezdu a brzdy mají měkčený povrch. Madlo lze nastavit klasicky výškově a speciálně nastavit je možné navíc jeho koncovou část, která je uložena na kloubech s dotažením ručními maticemi. Sekačka nemá možnost bočního odhozu a není vybavena ani mulčovací záslepkou. Papírový vzduchový filtr je dostupný bez použití nářadí a kola mají kuličková ložiska.
- dobře seká i sbírá do koše
- snadný start
- slitinové šasi
- dlouhé madlo zhoršuje obratnost sekačky
- s plným košem převažuje k madlu
- obtížnější nastavení výšky sečení
- vyšší hmotnost
- nedoléhá víko koše
Mountfield 4820 PD (Mountfield)
- Motor: Briggs&Stratton 625, OHV, 150 ccm
- Výkon: 2,3 kW při 2800 ot/min.
- Záběr sečení: 46 cm
- Hmotnost: 32 kg
- Koš: 60 l
- Záruční doba: 7 let
Sekačka v testu pracovala výborně a i při sekání vlhké trávy napěchovala sběrný koš. Dobře si poradila i s vyšší hustou trávou a se sekáním v náročnějším terénu. Dobrému sběru a plnění velkého koše napomáhá i široký výhozový otvor. Alternativně je možné zvolit úpravu travní plochy mulčování. S tímto modelem se v terénu snadno manipuluje i přesto, že jsou všechna kola stejně velká. Disponuje centrálním nastavením výšky sekání. Tvarované páky brzdy motoru a pojezdu jsou potaženy měkčeným plastem, po sepnutí obepnou madlo, které se pak příjemně drží a ani v chladnějším počasí nestudí do rukou. Madlo lze výškově nastavit do třech poloh a díky rychloupínákům jej i rychle složit do přepravní polohy. Motor startuje bez zaváhání, snadnému startu napomáhá i automatický sytič. Kola jsou osazena kuličkovými ložisky.
- výborný sběr trávy a plnění sběrného koš
- snadná manipulace v terénu
- rychloupínáky pro složení madla
- výškové nastavení madla
- snadný start
- mulčování
- menší zadní kola
Cup Cadet 46 SPBE (Jadal)
- Motor: Briggs&Stratton 675 EX Series, OHV
- Výkon: 2,6 kW při 2900 ot/min.
- Záběr sečení: 46 cm
- Hmotnost: 46 kg
- Koš: 60 l
- Záruční doba: 2 roky
Jako jediný model v testu byl vybaven elektrickým startem, což je zejména pro starší generaci velmi příjemné. Na druhou stranu se jedná o poměrně těžkou sekačku, se kterou se v terénu hůře manévruje. Dobře seká, ale špatně plní koš. Ten je dlouhý a úzký. V okamžiku, kdy zareagovala indikace plného koše, byl pokaždé naplněn sotva z poloviny svého objemu. To souvisí i s tím, že výhozový otvor v šasi je poměrně nízký a ucpává se posekanou travní hmotou. Madlo je potaženo měkčeným návlekem. Ovládání hrazdy motoru a pojezdu mají hranatý profil, spínání jde dost ztuha a při práci samotné tlačí do rukou. Madlo lze složit pomocí rychloupínáků. Motor je vybaven automatickým sytičem, ovšem bez možnosti nastavení otáček motoru. Výška sečení se nastavuje centrálně, jednou pákou. Vzduchový filtr je přístupný s pomocí nářadí a v nábojích kol jsou kuličková ložiska.
- elektrický start
- regulace rychlosti pojezdu
- možnost mulčování
- špatně plní koš
- koš se obtížně vysypává
- vyšší hmotnost
- ovládací hrazdy tlačí do rukou
- menší obratnost
- vyšší cena
Al-ko 475 VS Hightline (Namir)
- Motor: Briggs&Stratton 650 E, SV, 190 ccm
- Výkon: 2,4 kW při 2800 ot/min.
- Záběr sečení: 46 cm
- Hmotnost: 37 kg
- Koš: 70 l
- Záruční doba: 2 roky (podmíněně 6 let)
Sekačka velmi dobře sekala i plnila celoplastový sběrný koš. Ten je vybaven indikací plnosti a má o něco vyšší hmotnost než ostatní. Pro vysypání naplněného koše je potřeba vynaložit více síly. Výhodou tohoto modelu je možnost nastavení rychlosti pojezdu. Její změna je možná i v průběhu práce. Uživatel může při sekání také měnit otáčky motoru. Lze zvolit i další pracovní režimy stroje – boční odhoz, či mulčování. Výška sečení se zde nastavuje centrálně jednou pákou. Měkčené madlo není výškově nastavitelné a složit do transportní polohy jej lze pomocí křídlových matic. Hrazdy pojezdu a motoru jsou kovové, bez potahu. Osazený motor je starší koncepce, dobře startuje a jeho vzduchový filtr s papírovou vložkou vyjmete s použitím nářadí. Kola jsou osazena kuličkovými ložisky.
- snadný start
- mulčování
- boční odhoz
- dobrý sběr i plnění koše
- centrální nastavení výšky sečení
- vícerychlostní pojezd
- možnost uživatelské regulace otáček
- nelze nastavit výšku madla
- nepohodlná manipulace s plným košem
- starší koncepce motoru
- demontáž vzduchového filtru s pomocí nářadí
Honda HRG 466 SK (Elva Profi)
- Motor: Honda GCV 135, OHC
- Výkon: 2 kW při 2850 ot/min.
- Záběr sečení: 46 cm
- Hmotnost: 34 kg
- Koš: 55 l
- Záruční doba: 2 roky (podmíněně 5 let)
Sekačka s výkonným motorem velmi dobře plní koš, a to i vlhkou trávou. Dobrému sběru a výsledku sekání napomáhá i dvojitý žací nůž. Manipulace v terénu a ovládání je jednoduché. Trochu obtížnější je startování zahřátého motoru, který obsluha musí několikrát opakovat, studený motor startuje bez problémů. Sytič je zde automatický, otáčky motoru měnit nelze. Stroj je robustní celokovové konstrukce s minimem plastových prvků a bez většího uživatelského komfortu. Výška sečení se nastavuje dvěma pákami, na každé nápravě zvlášť. Madlo není potaženo měkčeným návlekem a nelze jej výškově nastavit. Sklápění madel do transportní polohy překáží v určité poloze páka nastavení výše sečení na zadní nápravě. Vzduchový filtr je přístupný bez použití nářadí. Zadní kola nejsou osazena ložisky, pouze plastovými pouzdry.
- moderní motor
- odolná konstrukce
- velmi dobrý sběr
- snadná ovladatelnost
- mulčovací záslepka
- horší starty zahřátého motoru
- zadní kola osazena plastovými pouzdry
- bez možnosti uživatelské změny otáček motoru
- při plném koši převažuje dozadu