Bubnové sekačky na přerostlou trávu
Tráva u domu bývá sekána celkem pravidelně rotačními sekačkami. Jak ale posekat přerostlou trávu a plevel? Tento problém může celkem snadno vyřešit bubnová (disková) sekačka. Její použití je vhodné i na velkých plochách, tam kde trávu sekáte třeba jen dvakrát, či třikrát ročně. Sekaná plocha nemusí být ani úplně rovná.
Do testu jsme zařadili bubnové sekačky, které jsou k dostání na našem trhu, se šíří záběru cca 60 cm a výkonem benzínového motoru 5,5 až 6,5 HP. Testované modely nejsou určeny pro profesionální použití.
Jak jsme testovali
Při testu jsme sekali trávu vysokou cca 140 cm. Sekaná louka byla částečně zarostlá plevelem a místy vykazovala i různé terénní nerovnosti. Zajímalo nás , jak si stroje s těmito náročnými podmínkami poradí. Především, zda výkon motoru zvládne i velmi hustý porost, jak si kola a žací ústrojí poradí s terénními nerovnostmi a jak se celkově sekačka při práci ovládá. V neposlední řadě nás zajímala bezpečnost při sekání a snadné startování motoru. Po praktickém testu byly „bubnovky“ podrobně pohlédnuty v dílně, abychom tradičně zhodnotili technické a dílenské zpracování. Protože bubnovky často pracují v opravdu náročných podmínkách a pod vysokou zátěží, zaměřili jsme se v této části testu na konstrukční řešení nejvíce namáhaných součástek, tedy především komponentů žacího ústrojí, pohonu bubnu a pojezdu. Všechny modely jsme zvážili, protože se nám zdálo, že deklarované hodnoty neodpovídají skutečnosti. Jejich skutečnou hmotnost jsme ověřovali s náplní oleje a benzínu, bez boční řádkovací plachetky. Největší odchylku + 9 kg jsme zjistili u modelu Vari. Posuzovali jsme také, jak snadno lze sekačku složit do přepravní polohy a připravit na převoz v osobním autě. Tuto vlastnost ocení především ti, kteří musí stroj na místo pokaždé přepravovat.
Při testu jsme zjistili, že modely, které byly osazeny motorem Briggs&Stratton, vykazovaly podstatně nižší vibrace při práci, než stroje osazené motorem Honda, což nás do jisté míry překvapilo. V tomto testu měl „Briggs“ navrch také při sekání a například i při spouštění žacího talíře, kdy jsme nemuseli dávat takový pozor na jemnou manipulaci s ovládací pákou jako u Hondy, která při méně citlivém zacházení zhasínala.
Ke společným vlastnostem všech testovaných modelů patří, že ovládání bubnu a pojezdu je řešeno odděleně, samostatnými pákami. U všech strojů lze nastavit výšku madla, nejkomfortněji u testované Perly. Všechny modely mají mezi zadními koly ochrannou gumovou zástěrku, která chrání nohy obsluhy před odlétávající trávou. Všechny jsou také vybaveny postranní řádkovací plentou. Spodní volně otočný disk neboli plaz, který je nezávislý na poháněném talíři s noži (někdy se setkáte s pojmem žabky), je v kontaktu se sečeným terénem a určuje tak i výšku strniště. Pokud tento disk neodpovídá svým obvodem rozměrům žacího talíře, což byl z testovaných modelů pouze případ Dakru, může v případě nerovností docházet k přímému kontaktu nožů s terénem. V důsledku toho pak při práci odlétává od rotujícího talíře s noži zemina a to i směrem na obsluhu, z čehož jsme byli nemile překvapeni.
Olga Kábová
Dakr Tekton BLP 60 A (Namir)
- Motor: Briggs&Stratton 850 IC / 190 ccm
- Výkon: 4,8 kW / 6,5 HP
- Záběr (měřený): 60,5 cm
- Hmotnost (vážená): 47 kg
- Výška sečení (měřená): 2,4 cm
- Záruka: 2 roky
Stroj byl prodejcem zprovozněn a předveden v chodu. Tato bubnovka byla v testu bezkonkurenčně nejhorší a z hlediska bezpečnosti ji z pohledu uživatele hodnotíme za hranicí přijatelnosti. Největší nedostatky spatřujeme v části vlastního žacího ústrojí. Disk není opatřen žádným horním ochranným krytem, který by jakkoliv chránil obsluhu. Vlivem absence krytu a také z důvodu malého plastového plazu, který má v průměru jen 20 cm a svými rozměry pokrývá jen třetinu průměru žacího disku, docházelo na nerovnostech k tomu, že se nože dostaly do kontaktu třeba jen s krtincem či volným kamenem, který byl velmi často vymrštěn přímo na obsluhu a to i do výše obličeje, což považujeme za velmi nebezpečné. Rotující disk i sečená plocha nejsou v reálném provozu vidět, tudíž ani nelze efektivně přizpůsobovat terénním nerovnostem náklon stroje pomocí madel.
Disk je z poměrně měkkého materiálu, bez vyztužených okrajů, a proto se při kontaktu z terénem snadno deformuje. V důsledku deformací je pak disk nevyvážený, což se projevuje zvýšenými vibracemi. Model je navíc je model opatřen od výrobce pouze dvěma noži, které jsou připevněny shora vyčnívajícími nechráněnými šrouby, které se v závitové části opotřebovávají a je tím ztížená i jejich demontáž. Při rozběhu stroj vydává skřípavé zvuky, které způsobuje prokluzující řemen pohonu žacího kotouče. Zručný uživatel může přesazením řemenice docílit vyšší rychlosti pojezdu, ale znamená to částečnou demontáž stroje. Stroj je vybaven špičkovým motorem s olejovým filtrem, ale dle našeho názoru by zde, vzhledem k ostatním vlastnostem, výrobce mohl použít levnější motor, čímž by mohl alespoň snížit cenu, která se nám zdá s ohledem technické zpracování i praktické zkušenosti v tomto případě vysoká.
- výkonný motor s olejovým filtrem a nízkou hladinou vibrací
- velká kola
- bez krytu žacího kotouče – nebezpečné pro obsluhu
- malý průměr plazu nedokáže vyrovnávat terénní nerovnosti
- jednoduchý trubkový rám s nízkou tuhostí
- plastová řemenice žacího kotouče a převodovky
- prokluzuje řemen pojezdu
- 2 nože
- nerozlišené páky pro spínání pojezdu a žacího kotouče
- navíc tlačí do rukou
- kola bez volnoběžky
BDR 581SP Perla (Mountfield)
- Motor: Briggs&Stratton 850 IC /190 ccm
- Výkon: 4,5 kW / 6HP
- Záběr (měřený): 60 cm
- Hmotnost (vážená): 57 kg
- Výška sečení (měřená): 2 cm
- Záruka: 7 let
Tento model byl prodejcem zprovozněn, předveden a byl nabídnut odvoz zdarma. Stroj při práci snese i hrubší zacházení. Žací kotouč se čtyřmi noži spustíte bez problémů, aniž byste museli dbát na citlivé zacházení se spínací pákou, tedy bez rizika, že se motor samovolně zastaví. Kladně hodnotíme i účinnost brzdy, která zastavuje kotouč po uvolnění spínací páky.Žací disk je dostatečně tuhý s celoplošným plazem, který velmi dobře kopíruje terén. Ani při sekání v husté vysoké trávě motor neztrácí výkon. Se sekačkou se velmi dobře manipuluje. Na velmi dobré ergonomii má velký podíl i tuhá konstrukce madla připomínající řídítka ve tvaru „T“. Ty jsou nastavitelná téměř do jakékoliv výškové polohy. Aretace polohy se provádí dotažením páky jednoho masivního svěrného šroubu. Toto řešení nejen umožňuje obsluze snadno najít optimální polohu madla s ohledem na výšku postavy, ale zásadně zmenšíte rozměry sekačky za účelem její přepravy či uskladnění. Vibrace do rukou jsou skutečně minimální a to nejen díky vhodné zástavbě motoru na šasi stroje, ale i skrytými planžetami pod pryžovými návleky řidítek. Celková konstrukce této bubnovky je dostatečně robustní, technické a dílenské zpracování je na vysoké úrovni, Hřídel žacího kotouče je uložena v kuličkových ložiscích, stejně jako plaz na litinovém unášeči. Motor Briggs&Stratton se systémem „Readystart“ spolehlivě startoval za tepla i za studena, na první zatažení.
- výkonný motor s nízkou hladinou vibrací a snadným startováním
- robustní konstrukce s dostatečnou tuhostí rámu i řidítek
- výborná ergonomie
- snadné uvedení do přepravní či skladovací polohy
- volnoběžky v kolech
- litinová převodovka
- celoplošný plaz
- 4 nože
- menší průměr pojezdových kol
Vari BRD 595 Adela (BG Technik)
- Motor: HONDA GCV 160 OHC /160 ccm
- Výkon: 4,1 kW / 5,5 HP
- Záběr (měřený): 58 cm
- Hmotnost (vážená): 69 kg
- Výška sečení (měřená): 2,3 cm
- Záruka: 2 roky (omezená 5 let)
Při prodeji zprovozněná a předvedená v chodu. Zpočátku jsme se domnívali, že na našem trhu patří k nejlepším. Při delší a náročnější práci jsme ale dospěli k několika poznatkům, které vlastnosti a manipulaci s tímto strojem trochu degradují. U modelu, který jsme měli k dispozici, bylo nutné velmi citlivě a pomalu spouštět žací kotouč. Na tento fakt jsme se museli soustředit, jinak motor samovolně zhasínal. Také jsme při sekání pociťovali vyšší vibrace, což je zvláště při delší práci pro obsluhu nepříjemné. Další zaznamenaný nedostatek nesouvisel s vlastní prácí – při transportu, lze její madlo pouze minimálně sklopit. Střední výztuha madla se zarazí o motor a madlo se tak jen mírně naklopí. V osobním autě tuto bubnovku bez kompletní demontáže madla nepřevezete a také skutečná hmotnost téměř 70 kg (výrobce uvádí 60 kg) je při nakládání hodně znát. Dílenské a technické zpracování je na velmi dobré úrovni. Rám je robustní a dostatečně tuhý, disk se čtyřmi noži má ohybem vyztužený lem, čímž jsou eliminovány jeho deformace v případě kontaktu s okolním terénem. Dostatečně účinná je i brzda bubnu, která reaguje po uvolnění spínací páky bubnu.
- litinová převodovka
- volnoběžky v kolech
- robustní žací kotouč
- celoplošný plaz na ložiskách
- masivní konstrukce
- 4 nože
- jeden řemenový převod
- velká kola
- široká servisní síť
- horší rozběh žacího kotouče
- vyšší vibrace
- v husté trávě ztrácí výkon
- madla nelze sklopit do přepravní polohy a mají nižší tuhost
ABG Golf (Kasa)
- Motor: Loncin OHV /185 ccm
- Výkon: 4,3 kW / 6 HP
- Záběr (měřený): 56 cm
- Hmotnost (vážená): 58 kg
- Výška sečení (měřená): 2,5 cm
- Záruka: 2 roky
Tento model byl koupen v e-shopu, tedy nezprovozněn a nepředveden. Při práci jsme zde zaznamenali stejný problém jako u testovaného stroje Vari Adela, a to obtížnější spouštění žacího kotouče. Páka se musí pouštět citlivě a chvíli je nutné vyčkat, než se kotouč rozeběhne a až poté spustit pojezd, jinak motor zhasne. Při práci v husté trávě se motor občas dusí. Také jsme zaznamenali vyšší vibrace. V oblasti startování se čínský motor příliš nepředvedl. Za studena startuje hůře, než když je zahřátý, ale ani pak to nebylo optimální a startoval až na cca třetí pokus. Žací kotouč je dostatečně robustní a tuhý s celoplošným plazem, vybavený čtyřmi noži. Tuhost naopak postrádá nejen svařený trubkový rám, ale i madlo, které se při náklonu nebo při zatlačení do strany ochotně kroutí. Vrchní ochranný kryt žacího kotouče je připevněn pouze dvěma šrouby a je z průhledného plastu. Průhledný ale nezůstane dlouho, protože se na něj lepí odlétávající kousky trávy, hlíny a navíc jej zespodu drobně poškozují odlétávající kamínky. Nicméně toto považujeme spíše za designový, než technický nedostatek. Z technického hlediska se nám nelíbilo použití tří řemenových převodů, kde je potenciál vyšší poruchovosti, a také malá úhlová převodovka. Postrádali jsme zde přední pomocné přepravní madlo pro manipulaci.
- robustní žací kotouč
- celoplošný plaz na ložiskách
- 4 nože
- jednoduché složení madla pro přepravu
- rám tvoří svařenec trubkových profilů
- obtížnější spouštění žacího kotouče
- vyšší vibrace
- horší start
- 3 převodové řemeny
- chybí pomocné madlo
- bez volnoběžek kol
- vzduchem plněná kola náchylnější na defekt