Sněhové frézy. Jakou budete potřebovat?
Možná se zdá předčasné v září psát o sněhových frézách, ale není to tak úplně pravda. Vzpomínám si na předchozí zimy, kdy napadl nečekaně sníh velmi brzy a pro rozhodnutí, jakou sněhovou frézu je nejvhodnější koupit, pak nezbývá mnoho času. Pokud sníh napadne, tak se markantně zvyšuje počet zájemců o koupi a dle našich zkušeností z předchozích let víme, že sněhové frézy jsou pak nedostatkovým zbožím. Proto doporučujeme nakoupit v předstihu na podzim, kdy někteří prodejci navíc nabízejí frézy v cenově výhodných předsezónních akcích. V zimě je někteří obchodníci je nemají navíc ani na skladech a teprve při zájmu zákazníka je objednávají. Pak nezbude nic jiného, než vzít do ruky lopatu a sníh odházet ručně. Letos horalé dle různých pozorování předpovídají bohatou sněhovou nadílku. A co říkají pranostiky? Například: „Když v srpnu moc hřímá, bude na sníh bohatá zima“ nebo „Ozve-li se v září hrom, bude v zimě zavát každý strom“. Je tedy lepší se na zimu připravit a proto jsme v předstihu připravili tento test.
Někteří majitelé domů a penzionů se s námi podělili o své zkušenosti s odklízením sněhu. Zpočátku byli z velké části přesvědčeni, že jim budou stačit jednodušší (jednostupňové) frézy. Postupem doby, po nabytí zkušeností, ale volili již stroje silnější nebo víceúčelovější. Důvodem bylo i to, že ne vždy měli dostatek času k úklidu čerstvě napadaného sněhu a často byli nuceni se vypořádat s větší masou sněhu starého, mokrého, těžkého, či přimrzlého. Zde práci již jednostupňové frézy nezvládají a je nutno zvolit stroj výkonnější. Vzhledem k tomu, že toto je problém mnoha lidí, tak jsme otestovali několik fréz z této výkonnější kategorie, tedy fréz dvoustupňových.
Dvoustupňové frézy
To jsou tedy stroje, které by měly zvládnout odklidit větší množství sněhu různé kvality. Poradit by si měly nejen s čerstvě napadaným prašanem, ale i se sněhem starým, zmrzlým, či mokrým a těžkým. Jejich princip spočívá ve dvou fázích. V první rotující ocelový šnek s pilovitými zuby odfrézovává vrstvu sněhu, kterou vlastně rozdrtí a odhazuje ji do prostoru vysokootáčkového ventilátoru. V druhé fázi pak lopatky ventilátoru naberou sníh a komínem jej odhodí, kam potřebujete. Směr a vzdálenost odhozu nastavíte otáčením komínu a nastavením jeho horní clony.
Pro práci samotnou je důležitá snadnost manipulace s frézou. Směr a vzdálenost odhozu sněhu by měly být nastavitelné z místa obsluhy. To ale není vždy pravidlem. U některých modelů je toto řešeno jednou pákou, u některých dvěma a u některých musíte třeba clonu nastavovat ručně.
Jak jsme testovali
Sněhové frézy jsme testovali v předstihu, v únoru letošního roku. Do testu jsme ale vybrali modely, které mají v nabídce prodejci i letos. Sledovali jsme nejen práci frézy, ale i to, jak má robustní konstrukci a zda je dostatečně tuhá. Při frézování samotném jsme zkoumali jestli se i v náročnějších podmínkách neucpává odhozový komín sněhem, zda jde se strojem dobře manipulovat a jak je pro obsluhu je snadné ovládání. Tedy i to, jestli z místa obsluhy je možné ovládat všechny funkce. Zajímalo nás samozřejmě i dílenské zpracování a vybavenost. Všechny testované frézy jsou vybaveny čtyřtaktními motory. Ve většině i elektrickým startérem. Ten může mít výhodu například u prvního startu, při velkých, ale fréza musí být v dosahu elektřiny. Nejedná se tedy o klasický elektrický startér poháněný energií z akumulátoru, kdy při práci otočíte klíčkem a motor nastartujete obdobně jako u auta. Při práci se používá u všech fréz již ruční start šňůrou. Proto náš důraz na elektrický start v testu nebyl tak velký. Pozornost jsme věnovali i kolům, jejichž velikost a vzorek jsou zvláště v hlubším sněhu důležité. Testy jsme provedli jak v čerstvém sněhu, tak i zmrzlém a mokrém, těžším.
Olga Kábová
Murray Ultra (Cetea)
- motor: Briggs & Stratton 1450 Snow Series
- Výkon: 10,5 HP
- Obsah: 305 ccm
- Záběr: 74 cm
- Hmotnost: 122 kg
- Záruka: 2 roky
Na první pohled vypadá tento model velmi pěkně. Nejvyšší výkon z testovaných modelů, velká šíře záběru. Nemůžeme říci, že by se nám tento stroj vyloženě nelíbil, ale několik celkem podstatných výhrad zde máme. Odhozový komín se z místa obsluhy hůře ovládá. Pokud jej chcete nasměrovat, pak musíte otáčet klikou umístěnou dole vlevo pod madlem, což není příliš komfortní, je nutné se sehnout. Navíc clona pro výškové nastavení odhozu sněhu (na vrchu tunelu) nejde z místa obsluhy ovládat vůbec. Je nutné zastavit, popojít k tunelu a výšku clony nastavit pomocí křídlové plastové matky. Problém při práci jsme zaznamenali při odklízení staršího těžšího sněhu, který komín ucpával. Zde se projevil užší otvor v přechodu z bunkru do spodní části tunelu a také to, že mřížka v tunelu je nepohyblivá a odvodu sněhu zde bránila. Přiložený nástroj na čištění komínu jsme zde používali příliš často. Při práci v těžším a zmrzlém sněhu jsme zaznamenali i průhyb bunkru, což značí jeho menší tuhost, plazy – dorazové lišty na bunkru, které chrání před rychlým opotřebením jsou jen jednostranné a ze slabšího materiálu. Vadila nám i větší výška madel. Technikům se zase nezdálo plastové provedení napínacích kladek klín. řemenů, nebo například to, že ventilátor je součástí hřídele pohonu šneku ( při případné poruše by bylo nutno měnit vše). Abychom ale nepoukazovali jen na špatné vlastnosti, tak chválíme například vybavení frézy elektrickým startérem. Také velká kola, díky nimž se s frézou dobře pojíždí a manipuluje. Zařadit můžete 6 rychlostí vpřed a 2 vzad. Při práci v čerstvém sněhu jsme byli s prací vcelku spokojeni, stroj je silný a s velkou šíří záběru.
- záběr šneku
- elektrostartér
- výkon
- světlomet
- užší přechod z bunkru do tunelu – ucpává se ve starším sněhu
- nemožnost ovládání celého tunelu z místa obsluhy
- nepohyblivá mřížka tunelu
- jednostranné plazy
- ventilátor je součástí hřídele pohonu šneku
- měkčí materiál bunkru
TORO Power Max 826 O (Mountfield)
- motor: Briggs & Stratton 1150 Snow Series
- Výkon: 8 HP
- Obsah: 249 ccm
- Záběr: 66 cm
- Hmotnost: 100 kg
- Záruka: 7 let
Tato dvoustupňová fréza zaujme hned zpočátku jiným systémem ovládání, než mají ostatní modely. Jedná se vlastně o joystick (tzv. systém Quick Stick), kterým velmi jednoduše a pohodlně z místa obsluhy ovládáte odhozový komín, tedy směr a vzdálenost odhozu sněhu. Pohybem ovladače do stran se nastavuje směr odhozu a pohybem vpřed a vzad výška. Z tohoto systému byli všichni testující i při práci i v náročnějších podmínkách nadšeni, protože snadno a za provozu bylo možné odhoz naprosto přesně a snadno směrovat. To ale nebyl jediný klad tohoto stroje. I v náročných podmínkách, při mokrém a těžkém sněhu i při úklidu zmrzlého jsme byli spokojeni s prací tohoto modelu a jeho ergonomie nám nejvíce vyhovovala. Komín se neucpával, sníh byl odhazován dostatečně daleko, s frézou se snadno pojíždělo, zde se obsluha nenadřela. Napomáhá i šípový vzorek pneumatik a velká kola. Fréza se bez problému startuje ručně startovací šňůrou. Bunkr je svařovaný, ocelový, dostatečně tuhý. Zde jsme nezaznamenali žádné deformace. Fréza je vybavena systémem Power Max, který omezuje ucpávání komínu. Sníh, který není okamžitě odhozen, je uvolněn od rotoru zpátky ke šneku. Otvor z přechodu bunkru do komínu je dostatečně velký. Fréza dokáže odházet za minutu až 860 kg sněhu. Nechybí ani oboustranné silné plazy. Hřídel posuvného třecího kola volby rychlostí má kuličková ložiska (např. Murray, či Snapper mají bronzová kulová pouzdra). Stejně jako u ostatních zde můžete volit ze 6 ti rychlostí vpřed a 2 vzad.
- komín se neucpává ani při těžkém a mokrém sněhu (systém Power Max)
- joystick (systém Quick Stick) pro ovládání komínu jednou rukou z místa obsluhy
- dílenské zpracování
- ergonomické provedení
- dlouhá záruka
- tuhost bunkru
- není el. start
Partner PSB 270 (Husqvarna)
- motor: Briggs & Stratton 1350 Snow Series
- Výkon: 9 HP
- Obsah: 305 ccm
- Záběr: 69 cm
- Hmotnost: 119 kg
- Záruka: 2 let
Pěkně vypadající i pracující stroj s některými vychytávkami, ale objevili jsme i s několik nedostatků. S frézou se i v hlubším sněhu dobře pojíždí. Kola jsou dostatečně velká a navíc má tento model i možnost vypnutí jednoho kola pro snazší zatáčení a manipulaci. Vypnutí kol se ovládá páčkami pod madly. Vcelku jsme byli spokojeni i s prací tohoto stroje. K ucpávání tunelu nedocházelo příliš často ani v těžším sněhu, i když je nutno říci, že otvor v přechodu z bunkru do tunelu je o něco menší než například u vítězného modelu. Moc spokojeni jsme ale nebyli s dalšími funkcemi. Ovládací páky jsou dost tuhé a obsluha musí vynaložit sílu k nastavení. Pro ovládání směru a výšky odhozu sněhu jsou určeny dvě páky. Startovací šňůře překáží táhla a madla, což činí start obtížnější. Výšková clona pro odhoz sněhu na komínu jde otevřít pouze v nedostatečném rozsahu. Také nám vadilo, že madla jsou jen kovová bez plastových návleků, takže práce je možná výhradně v silných rukavicích. Plazy jsou zde ze slabšího materiálu a pouze jednostranné. Ventilátor je neodlehčený- zvýšení rizika zaseknutí cizího předmětu mezi stěnou bunkru a ventilátorem. U motoru chybí palivový kohout. Fréza je vybavena halogenovým světlem, elektrostartérem, šesti rychlostmi vpřed a dvěmi vzad.
- spojky na pojezdových kolech pro snadné otáčení
- elektrostartér
- větší průměr kol
- světlomet
- větší tuhost ovládacích pák
- dvě páky pro ovládání komínu
- malý úhel výškové clony
- kovová nechráněná madla
Snapper L 1226 (Cetea)
- motor: Briggs & Stratton 1150 Snow Series
- Výkon: 8 HP
- Obsah: 250 ccm
- Záběr: 66 cm
- Hmotnost: 120 kg
- Záruka: 2 roky
S tímto modelem jsme zaznamenali zádrhel při práci v hlubším sněhu. Obsluha se zde více nadře, stroj hůře pojíždí a manipulace je obtížnější. Fréza se do sněhu bořila a i horalé (s velkými zkušenostmi při odklízení sněhu) měli s pojížděním při práci problém. Domníváme se, že zde svou roli hrál i nevhodný desén pneumatik. Otočný komín se ovládá dvěma pákami – na otáčení a výšku odhozu. Ty se pohybují celkem ztuha, zvláště středová páka na otáčení komínu (musíte ji odtlačit a pak sunout) není vůbec komfortní. Komín je plastový, s nepohyblivou mřížkou (stejně jako Murray), těžší sníh zde také komín ucpává a sníh není odhazován příliš daleko. Odhozu sněhu brání i mřížka v tunelu. Horní clona u tunelu nejde úplně otevřít. U stroje nechybí sice světlomet, ale ten je připevněn z boku u pravého madla plastovým držákem, který se nám hned na začátku testu podařilo nechtěně ulomit, když jsme frézy uklízeli do garáže. Nechybí zde elektrický startér. S ručním se nám zde ale startovalo hůře. Technikům se u tohoto modelu nelíbil neodlehčený ventilátor, u kterého je větší možnost zaseknutí cizího předmětu mezi ventilátorem a stěnou bunkru, plastové provedení napínacích kladek klín. řemenů, plechové provedení řemenic pojezdu a pohonu šneku i například to, že motor není vybaven uzávěrem paliva. Pokud ale tuto frézu budete používat v čerstvě napadaném sněhu pak s výsledkem práce budete vcelku spokojeni, pokud opominete nekomfort při obsluze. K dispozici je zde 6 rychlostí vpřed a 2 vzad.
- litinová skříň převodovky šneku
- elektrostartér
- větší tuhost ovládacích pák
- těžší sníh stroj ucpává
- dvě páky na ovládání komínu
- horší ruční start