automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest | |||||
sport |
|
||||
|
Lyžařské trendy pro příští sezonu (vyšlo i v Lidových novinách 13.2. 2008) Sportovní
výstava ISPO v Mnichově již tradičně po léta předvádí to, co na
svazích v příští zimě uvidíme.
Jsou zde všichni, kteří celosvětově mají svými výrobky v této
oblasti zákazníkům co nabídnout. Uvidíte zde nejnovější snowboardy, lyže,
boty, hůlky, nejrůznější doplňky. Výrazná část expozic je věnována
zimnímu oblečení. Jsou
roky, kdy opravdových novinek není mnoho a řečeno automobilovým žargonem,
jedná se jen o face lifty, tedy drobné úpravy stávajících linií. Některé
roky jsou naopak na novinky bohaté, často se mění
zásadní styl. My jsme se zaměřili na vše, co má něco společného
s lyžováním, tedy především lyže a oblečení. Domnívám se, že právě
v lyžařském segmentu bylo letošní ISPO nejen velmi zajímavé, ale v určitých
bodech i přelomové. Zatímco u lyží překvapilo několik světových výrobců
výraznými technologickými změnami, u oblečení nezůstal „kámen na
kameni“. Zásadní je ale také výrazný odklon od tradičního barevného
pojetí oblečení. Ani ne tak v odstínu jako takovém, ale ve stylu. Zatímco
ještě před pár lety bylo tradičním návodem na úspěch tříbarevné schéma,
převaha jedné barvy doplněná barvou doplňkovou a to vše rámované ještě
barvou třetí, nejčastěji bílým proužkem, letos je vše jinak. Dominuje
potisk, především kostka, ale také třeba puntíky či různé kombinace
jednobarevných dílů oblečení. Materiály jsou buď klasické lyžařské
polyestery a nylony a také materiály působící
i na omak jako přírodní bavlna, přesto však dosahující vynikající
parametry tedy 20 000 mm vodního sloupce. U těchto materiálů nejsou
kostky, či jiné kreace řešeny potiskem, ale jsou všité. Neobvyklé pro současné
modely je také fakt, že se nedá vysledovat jednoznačný trend. Přestalo se
tvořit pode šablony. Každý uplatňuje svou vizi. I když velmi často je
dominantním základem již minimálně druhou sezónu černá, používají se
v hojné míře i barvy jiné. Zajímavým prvkem se stal límec z umělé
kožešiny, a to zdaleka ne pouze u dámského oblečení, ale také i na pánských
bundách. Do módy se také vracejí kombinézy, což mě nejen potěšilo, ale zároveň
je i doporučuji, protože je považuji za naprosto nejpohodlnější a
nejkomfortnější. Objevují se také opět kabáty, tedy delší bundy. Některé
modely používají výrazně lesklé barvy od barvy alobalu až opět po černou.
Zatímco u lyží jsme vybrali šest modelů, které nás zaujaly nejvíce, u
oblečení jsme se zaměřili na dvě výrazné jednoho ze světových lídrů v oboru
a domácího producenta, který se nebojí uplatňovat nové trendy. Blizzard
Magnum 7.5 TIC
IQ Vytvoření lyží s výhodou sendvičové konstrukce a zároveň i velmi dobrou cenou 10 000 Kč, to je pro příští rok model Blizzardu, který by se měl stát hitem trhu v nejen oblasti poměr cena výkon. Dřevěné odlehčené jádro umožňuje relativně velmi lehkou konstrukci. Poprvé v novodobé historii použil Blizzard kombinaci závodní World Cup, tedy sendvičovou konstrukci se Systémem IQ. Kombinace, která umožňuje integrované spojení lyže a vázání. IQ je tvořen sklolaminátovým profilem 3D integrovaným do konstrukce. Součástí konstrukce lyže je také Power frame, zesílený rámeček, který zajišťuje optimální průhyb lyže a zvýšení její torze. Výsledkem je relativně velmi lehká lyže, která díky této kombinaci technologií má předpoklady k tomu, aby byla dostatečně agresivní na ledě, dobře tlumila nerovnosti a měla i snadnou kontrolu po celou dobu průjezdu obloukem. Vyztužená sendvičová konstrukce mimo to zajišťuje i klidnou jízdu ve vyšších rychlostech. Ve spojení s velmi příznivou cenou by tento model mohl výrazně promluvit do celkových prodejů v příští sezóně. Tento model jsme vybrali nejen pro velmi dobrý poměr cena výkon, ale i pro zajímavé spojení odlehčené sendvičové technologie a vyztužení integrovaným 3D profilem. Voelkl
Grizzly Zcela nová lyže značky VÖLKL se jmenuje GRIZZLY. Je nejen jedním z modelů, který je pro příští sezónu opatřen systémem Power Switch Technology, který mění tuhost lyže, tedy systém, který jsme měli možnost testovat již letos u modelu Tigershark. Rozměry 131/ 89 /114 však dávají tušit, že půjde o lyži s maximální univerzalitou. Kombinací výrazné šířky pod botou s velmi účinným systémem na změnu tuhosti je velmi pravděpodobné, že tato lyže bude patřit k všeumělům, které budou jezdit komfortně na všem, od čerstvě napadaného prašanu až po ledové plotny či na jarním firnu. Lyžař si může nastavit tři režimy. Pro rekreační jízdu Cruise, pro dynamickou jízdu Dynamic a konečně pro ostrou jízdu Power, tedy nejtvrdší variantu lyží. Další výraznou novinkou je integrované vázání iPT Wideride poprvé speciálně zkonstruované pro širokou lyži. Díky zcela nové konstrukci Voelkel slibuje i vynikající ovladatelnost a přesnost v ovládání. My jsme vybrali model Grizzly pro vynikající zkušenosti s letošními Tigersharky. Když k tomu přičteme ještě širokou komfortní konstrukci domníváme se, že budou na trhu velkým hitem. Atomic
D2 Head
Chip Supershape Značka Head patřila vždy k propagátorům sendvičových konstrukcí, tedy k tomu k čemu se nyní vrací jiní světoví výrobci i u nižších modelových řad, protože až na pár pokusů a výjimek v závodním lyžování používá sendvičovou konstrukci každý výrobce. To čím se liší některé modely Head od ostatních sendvičových konstrukcí je systém inteligence CHIP. Jeho nejnovější variantu obsahuje i nový model Chip Supershape. Přestože sendvičová konstrukce má spoustu vynikajících vlastností, jednou z nevýhod je fakt, že u klasické závodní lyže musíte stále tvrdě pracovat. Musíte jezdit naplno a nesmíte dělat větší chyby, protože ty vám Race model většinou neodpustí. Výhodou systému Inteligence Chip je v tom, že lyže se během jízdy přizpůsobí vašemu způsobu jízdy. Může být obdobně tvrdá jako závodní, při volné jízdě pak je naopak měkčí. Vše funguje tak, že inteligentní vlákna převádějí mechanické impulzy na elektrickou energii. Čím tvrdší je vaše jízda, tím je lyže tvrdší. Jakmile jedete volněji, nižší energie uvolňuje vlákna a tím je lyže měkčí a komfortnější. Tento model jsme zvolili proto, že používá nejen výbornou sendvičovou technologii, ale i díky ojedinělé Hightech technologii pro změnu charakteristik. Třetím důvodem bylo i velmi propracované vázání, které umožňuje nejen během pár sekund libovolně změnit velikost boty, ale i nastavit změny těžiště. Sporten
Raptor Vsadil na trvalé rozšiřování sortimentu lyží pro všechny terény a všechny situace. Dnes má ve výrobním programu škálu modelů od závodních až po freeridové. Ve své kolekci na ISPU představil jako novinku pro příští rok zcela nový model Raptor. Geometrií sleduje současný nejoblíbenější trend „univerzálky“ . Tedy lyže s měkčí špičkou se širší stopou a s větší šířkou pod botou. Geometrie se širší stopou umožňuje komfortní jízdu na většině površích. Je velmi pravděpodobné, že vzhledem ke své stavbě bude dostatečně tolerantní k drobnějším chybám a bude se velmi dobře chovat i na měkkém sněhu. Zatímco tento model bude prodáván konstrukčně identický tak jak byl v Mnichově vystaven, upraven bude ještě design a celkové barevné provedení. Na tuto stránku jsme Raptory zařadili nejen proto, že všechny modely, které jsme od Sportenu poslední dobou testovaly vykazovaly velmi dobré vlastnosti a to od závodních „nula šestek“ až po lyže do hlubokého sněhu, ale také pro velmi přívětivou cenu okolo 11 000 Kč, která v této kategorii není moc obvyklá. Rossignol
Oversize Zásadní změna technologie u modelů, které následují hned za vlajkovou lodí Worldcup S a X pro světový pohár. Tradičně se jmenují Oversize 9 a Oversize 8, čímž však veškerá podobnost s letošními modely končí. Především proto, že u nových Oversize je poprvé použita úspěšná závodní sendvičová technologie vyztužená titanalem, která již léta vládne ve světovém poháru. Jediným výrazným rozdílem je jiná geometrie. Na rozdíl od té závodní jsou nové Oversize širší ve středu, ale také ve špici a patě. Toto řešení je dle našeho názoru průlomové vzhledem k tomu, že tato kombinace umožní podobnou jistotu na svahu jako WorldCupy /model pro SP/. Naopak díky své geometrii a širší stopě jsou podstatně komfortnější, což se projeví především na méně upravené sjezdovce a rozbředlém sněhu. Jedinou víceméně teoretickou nevýhodou je díky širší stopě pomalejší nástup do oblouku, což však běžného lyžaře nezajímá . Oblečení Alpine Pro Tato česká značka se výrazněji do mého podvědomí dostala již během letošní sezony ještě dlouho před zahájením mnichovského ISPA. Rozhodně není mým zvykem, když se mi něco líbí ptát se lyžařů, kde že tu pěknou bundu koupili. Model, který jsem však několikrát onen den potkával na sjezdovce byl tak výrazný a zajímavý, že jsem poprvé učinil výjimku. K mému překvapení černá bunda s lehkými podélnými a příčnými linkami tvořícími kostky doplněnými zajímavou zelenou podšívkou a stejně barevnými zipy patří do tvůrčí dílny české značky Alpine Pro. Můj zájem o tento produkt ještě zvýraznila informace, že její cena nepřevyšuje 3 500 Kč. Bylo tedy jen logické, že jsem v Mnichově nevynechal její stánek. Také ISPO ukázalo, že nejmodernější trendy nejsou pro tuto českou značku cizí. V kolekci 08/09 AlpinePro je často pro příští sezónu použita kombinace vertikálních a horizontálních linek. Tedy různé varianty kostek. Na rozdíl od loňska jsou však potisky často výrazně hutnější. Některé modely naopak kombinují jemné kostky s jednobarevnou plochou či kombinací s dalšími drobnými doplňky. Vzhledem k tomu, že zákazníci jsou v česku poměrně konzervativní, část kolekce je pojata tradičně. Jeden z hlavních důvodů proč jsme tuto značku do „trendů“ zařadili je odvaha, s jakou AlpinePro zařadila zcela nevyzkoušené trendy, a to dokonce již v letošní kolekci. Druhým výrazným důvodem je i cena, která se u těchto velmi módních oblečení pohybuje okolo 3 500 Kč za bundu či do dvou tisíc za kalhoty. I když testovaný tlak vodního sloupce je zde jen 5000 mm, zatímco ty nedražší materiály se pyšní sloupcem 15 i 20 tisíc, na běžné lyžování je „pětitisícovka“ zcela dostatečná a cena více než příjemná. Oblečení
Spyder Totální změna všeho. Jestliže v úvodu bylo řečeno, že kámen nezůstal na kameni, pak to nesedí na nikoho výstižněji než právě na značku Spyder. Tento přední světový výrobce zimního oblečení vynikal ještě před několika lety velmi složitým oblečením se třemi či čtyřmi základními barvami bunda měla i čtyřicet dílů. Celý model zdobila škála mnoha barevných detailů s různými reflexními prvky. Současná expozice byla v drtivé většině postavena pouze na jednobarevných částech. Spyder nás zaujal v oblečení hned z několika důvodů. Nejen proto, že jde jinou cestou než okolí, ale především sebevědomím s jakým tak činí. Zatímco snad každý ze světové špice měl kromě módních trendů připraveny i klasické lyžařské oblečení „s rychlými pruhy“ pro jistotu kdyby se nové trendy nechytily. Spyder za minulostí spálil mosty a vrhl se naplno do budoucnosti. Výsledkem byla velmi působivá expozice, která dle našeho názoru v oblasti oblečení patřila k absolutně nejlepším.
Petr Řezáč
|
|
|||