Na
elektrokole dále a pohodlněji. Kategorie City bikes a trek
vyšlo i v deníku Právo
4.11.2010
S menší
časovou prodlevou jsme připravili druhý
díl o e-kolech, tentokrát zaměřený na městská kola
a trekové univerzály. I když se jednotlivé kategorie u elektrokol
dost prolínají Dva rozdíly by od modelů v minulém díle měly být zásadní.
Především City bikes by měly, více než samotnému sportu, sloužit
dopravě. Zatímco u nás je ještě tato kategorie stále nerozvinutá
/kromě některých oblastí jako je například lokalita kolem Pardubic či Kolína/, v západní Evropě je městské kolo absolutním
fenoménem. A to nejen například v Beneluxu, který představuje klasiku.
Neuvěřitelné množství kol potkáte například i v rakouských či německých
městech.
City bike jsou pro jízdu
ve městě vybaveny řádným osvětlením, blatníky pro nepříznivé počasí,
na rozdíl od ofroadových kategorií se odlišují i užšími plášti. To
sice částečně omezuje jízdu v náročném terénu, ale naopak
poskytuje výrazně nižší valivý odpor při jízdě na silnici.
Zatímco v minulém díle jsme udělali průřez
modely od 20 do 58 000 Kč, tentokrát jsme výběr zúžili.
Začali jsme na částce o deset tisíc vyšší. Jedním z důvodů
je právě náročnější a dražší výbava.
Jak jsme testovali
Zaměřili jsme se na několik
základních vlastností jako je komfort jízdy, kvalita a spolehlivost motoru.
Přestože City bikes nejsou zdaleka tak závislé na pomoci motoru při náročném
stoupání, zkoumali jsme i tyto vlastnosti. Především proto, že zdaleka ne
každé české město leží na rovině. Zajímalo nás také, jak velký problém
nastane, když dojde baterie a musíte jet pouze „za své“.
Tady jsme byli především u některých modelů
příjemně překvapeni. Posuzovali jsme i množství inovací. V této
oblasti jsme narazili na velmi odlišný přístup jednotlivých značek. Zatímco
například Gazelle či Eagle přímo překypuje nápady a zajímavými řešeními,
tak například Winora je dovedena takřka k dokonalosti, používá převážnou
část těch nejkvalitnějších a nejdražších komponentů, avšak inovace či
nápady tu chybí.
V oblasti
konstrukce a komponentů jsme konzultovali s profesionály z Bike 007.
Elektrickou oblast jsme řešili s odborníky na elektromotory, ale
samozřejmě i se specialisty na moderní lithiové akumulátory.
Winora Mionic Sport
cena: 55 600 Kč
Motor : TranzX
PST 250W 36V v nábě
předního kola
Kola: 28“
Přední vidlice: odpružená ve sloupku
Baterie : 10 Ah Lithium –Polymer
36 Voltů
Převody: Shimano Deore XT M 771 27převodů
3/9
Brzdy: Tektro Auriga E hydraulické kotoučové
disk 180/160
Hmotnost: 24,3 kg
Bydlíte-li
ve městě, které je kopcovité a častěji musíte překonávat větší
výškový rozdíl, pak je pro vás Winora Mionic Sport zcela ideálním řešením.
„Trekový“ univerzál má vše potřebné pro město. Má kvalitní
osvětlení i blatníky pro jízdu v dešti. Kola 28“ která
komfortně překonávají menší díry či nerovnosti. Špičkové řazení
Shimano Deore XT 27 stupňů pomůže i ve velmi náročných situacích. Také
hydraulické brzdy Tektro Auriga E patří k tomu nejlepšímu v testu.
Motor TranzX je poměrně dobrý. Bohužel tak jako u modelu Eagle se nám
projevila totožná chyba. Tedy to, že motor při velkém zatížení v kopci
měl několikrát „mžikový“ výpadek /vypnul a vzápětí naskočil/, což
samozřejmě není nikterak příjemné. Dílenské zpracování jsme
zaregistrovali jako velmi dobré, designově v pohodě. Škoda jen, že například
oproti modelům Gazelle, zde nebyl žádný mimořádný prvek, který by tento
obor pomáhal rozvíjel.
Výhody:
špičkové řazení Shimano XT, výborné
hydraulické kotoučové brzdy
Nevýhody: málo inovativních prvků,
relativně vysoká cena
Hodnocení:
velmi dobrý
--------------------------------------------------------------------------
Gazzele Chamonix
Innergy
cena: 56 900 Kč
Motor
Gazelle 250 W 36 V v nábě předního kola
Kola: 26“
Přední vidlice: odpružená s možností nastavení tuhosti
Baterie: Li-Ion, kapacita neuvedena
Převody: řazení v náboji
Shimano Gazelle 7 stupňů
Brzdy: bubnové typu Roller brake s chladícím kotoučem
Hmotnost: 26,5 kg
To
co vás zaujme na první pohled, je především zaměření na detail. Je zde
patrná dlouholetá historie značky. Gazelle se až úzkostlivě stará o to,
aby co nejvíce komponentů bylo vlastní produkce. Tam, kde to z různých důvodů
nejde, úzce spolupracuje se špičkovými
výrobci komponentů. Výsledkem je komfortní dopravní prostředek i pohodové
sportovní náčiní. Model Chamonix Innergy má podobně jako například
Edison III, či Kalkhoff komfortní
bezúdržbovou převodovku. Vynikající je tu například ochrana proti odcizení,
kdy se u neautorizovaného kola vypne motor a zapnout se dá až v servisu
po ověření majitele. Dalším zabezpečovací m prvkem je v kole
integrovaný zámek. Když v servisu, v případě poruchy, neopraví
vaše kolo do pěti dnů, automaticky vám zapůjčí bezplatně kolo ve stejné
cenové relaci.
Výhody:
komfortní servisní podmínky, vynikající
detaily, špičkový informační panel
Nevýhody: některá řešení až příliš
složitá
Hodnocení:
vítěz testu
------------------------------------------------------------------------
City Bikes MyCity Edison III
cena
29 500 Kč
Motor:
bezkartáčový s volnoběžkou 36 V 250W v nábě předního kola
Kola: 28“
Přední vidlice: odpružená
Baterie: Li-Ion 10 Ah
Převody: řazení v náboji Shimano 7 stupňů
Brzdy: přední V-Brake zadní Roller brake
Hmotnost: 25 kg
Přestože
je výrazně nejlevnějším modelem v testu, má všechno co dobré“City“
má mít. Řazení v náboji Shimano Nexus, velmi příjemný rám s hlubokým
nástupem. Zakrytování řetězu i zadního kola /průhledným/ plastem. Nový
užší motor umožňuje na přání i dodatečně namontovat přední kotoučovou
brzdu. Diodové osvětlení svítí překvapivě
intenzivně s vyváženým a rovnoměrným
kuželem a s náskokem převyšuje v tomto ohledu ostatní
testované modely. Vzhledem ke své
malé spotřebě není napojeno na dynamo umístěné v předním kole, jak
tomu často u konkurence bývá, ale přímo na baterii.
Jako celek má velký „šmrnc“ a i v této oblasti snese srovnání
s často o mnoho dražší konkurencí. V tomto testu je jednoznačně
modelem s nejlepším poměrem cena výkon. Také Edison III má
jako ostatní městské modely bezúdržbovou
sedmistupňovou převodovku. Vaše město
by ale nemělo mít obrovské výškové rozdíly. Tam je pak samozřejmě lepší
použít klasické „přehazovačkové“ řazení
s například 24 či 27 převody. To je ale extrém. V běžných i
kopcovitých městech je ideální.
Výhody:
výborný poměr cena výkon, velmi pěkný design
Nevýhody: absence centrálního panelu
Hodnocení:
dobrý
Výborný
poměr cena výkon
-------------------------------------------------------------------------------
Kalkhoff
AGATTU 26“ C8-r NEXUS
cena: 46 900 Kč
Motor: Panasonic 250W 25 Voltů
středový
Kola:26“
Přední vidlice: odpružená Verso ADJ
Baterie: 25V 8Ah
Převody: Shimano Nexus 8 stupňů
Brzdy: Shimano V-Brake
Hmotnost kola: neuvedena
Jediný model v testu se
středovým motorem Panasonic. Jeho velkou výhodou je umístění ve středu.
Spolu s umístěním baterie těsně za sedlovkou pomáhá k takřka
ideálnímu rozložení hmotnosti elektrokola. Naopak kroutící moment u tohoto
motoru s napětím 25 Voltů se nám nezdál oproti 36 Voltové konkurenci
optimální. I přes stejný výkon 250 Watů. Nicméně Panasonic určitě neřekl
poslední slovo, protože v poslední době připravil nejen mnohonásobně
silnější motory na stejném napětí 25 Voltů, ale také relativně velmi
revoluční baterii o kapacitě 18Ah, která je jen o něco větší než
baterie s poloviční kapacitou. Bezúdržbová převodovka v zadním
náboji, Nexus 8G, je vlajkovou lodí Shimana v této kategorii a v bezúdržbových
převodovkách patří k tomu absolutně nejlepšímu na trhu. Také brzdy
V-brake nejsou v této cenové relaci žádný zázrak, nejvíce jsme však
postrádali centrální displej, který zde bohužel, na rozdíl od některých
jiných modelů Kalkhoff chyběl.
Výhody:
převodovka Nexus 8G
Nevýhody: vzhledem k vybavení
a absenci centrálního displeje vysoká cena
Hodnocení:
dobrý
-----------------------------------------------------------------------------
Eagle“20“
cena: 53 990 Kč
Motor: TranzX
v přední nábě 36 V 250W bezkartáčový
v nábě předního kola
Kola: 20“
Přední vidlice: TranzX Opružení ve sloupku
Baterie: 36V 10Ah, Li-POL
Převody: Shimano Alivio 7 převodů
Brzdy: diskové mechanické
Hmotnost kola: 27 kg
Příjemné překvapení
testu. Zatímco na první pohled můžete mít pocit že „s malými dvacítkovými
koly nemůže stačit svým větším soupeřům, není tomu tak. Jízda na
tomto kole je velmi příjemná a díky dobře odstupňovaným sedmi převodům
Shimano zvládá i jízdu do středních kopců bez problémů. Co je na tomto
modelu velmi dobře zvládnuté je design a především začlenění elektrických
prvků /především baterie a motoru/ do celkové konstrukce tak, aby na kole
opticky nevadily. Motor v přední nábě je v „litém“ kole tak dobře
zakomponován, že není vůbec vidět. Také baterie je zakomponovaná do pevné
součásti kola. V tomto případě do asymetrického pouzdra od sedlovky
nad zadní kolo. Vzhledem důmyslně řešenému žebrování z odlišného
materiálu i odlišné barvy nepůsobí nevzhledně a nenarušuje celkový vyvážený
vzhled. Přehledný kontrolní přístroj ukazuje rychlost, či stav baterií,
ale také umožňuje například nastavení asistence. Není jen tak našroubován
na řidítka jako například zvonek /jak tomu je u drtivé většině modelů/,
ale je citlivě zakomponován do středu řidítek. Také jeho ovládání v levé
části řidítek je v těsném dosahu anatomických gripů. Hlavní rozdíl
mezi Eaglem a většinou ostatních
elektrokol je ten, že zatímco Eagle působí, že se jako elektrokolo
„narodil“, na těch ostatních je často patrné, že jim tato technologie
byla více či méně dodatečně „naroubována“. To však neznamená, že
by Eagle neměl i chyby. U našeho testovacího stroje se například při jízdě
do strmějšího kopce vždy po chvíli na zhruba sekundu či dvě vypnul a opět
zapnul motor. Zřejmě tepelná pojistka. Z hlediska velmi krátkého času
žádný problém, z pohledu „rozhození“ jízdy nepříjemné. Ještě
více nám vadil jinak velmi univerzální představec. Ten, tak jako například
u modelů Gazelle, slouží k okamžitému nastavení řidítek bez použití
nářadí, podobně jako například rychloupínáky
na sedlovce. Jeho přední hrana je nejen předsunutá, ale tak ostrá,
že může jezdce zranit. Třetí nesympatickou vlastností je cena. Přes všechny
zde řečené klady se nám zdá neadekvátně vysoká. I přes tyto negativa je
Eagle velmi příjemným modelem a v kategorii City patří k nejlepším
z testovaných.
Výhody:
design, kompaktní konstrukce, velmi
citlivě zakomponované elektrosoučásti
Nevýhody: krátkodobě vypínala tepelná pojistka, vysoká cena,
ostrá hrana představce
Hodnocení:
dobrý
Petr Řezáč
|