automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

sport

7.11.2010

E-mail

 

 

¨

 

 

 

 

 

Na elektrokole dále a pohodlněji. Kategorie City bikes a trek

vyšlo i v deníku Právo 4.11.2010

S menší časovou prodlevou jsme připravili druhý  díl o e-kolech, tentokrát zaměřený na městská kola  a trekové univerzály. I když se jednotlivé kategorie u elektrokol dost prolínají Dva rozdíly by od modelů v minulém díle měly být zásadní. Především City bikes by měly, více než samotnému sportu, sloužit  dopravě. Zatímco u nás je ještě tato kategorie stále nerozvinutá /kromě některých oblastí jako je například lokalita kolem Pardubic či  Kolína/, v západní Evropě je městské kolo absolutním fenoménem. A to nejen například v Beneluxu, který představuje klasiku. Neuvěřitelné množství kol potkáte například i v rakouských či německých městech.

City bike jsou pro jízdu ve městě vybaveny řádným osvětlením, blatníky pro nepříznivé počasí, na rozdíl od ofroadových kategorií se odlišují i užšími plášti. To sice částečně omezuje jízdu v náročném terénu, ale naopak poskytuje výrazně nižší valivý odpor při jízdě na silnici.  Zatímco v minulém díle jsme udělali průřez  modely od 20 do 58 000 Kč, tentokrát jsme výběr zúžili.  Začali jsme na částce o deset tisíc vyšší. Jedním z důvodů je právě náročnější a dražší výbava.

Jak jsme testovali

Zaměřili jsme se na několik základních vlastností jako je komfort jízdy, kvalita a spolehlivost motoru. Přestože City bikes nejsou zdaleka tak závislé na pomoci motoru při náročném stoupání, zkoumali jsme i tyto vlastnosti. Především proto, že zdaleka ne každé české město leží na rovině. Zajímalo nás také, jak velký problém nastane, když dojde baterie a musíte jet pouze „za své“.  Tady jsme byli především u některých modelů  příjemně překvapeni. Posuzovali jsme i množství inovací. V této oblasti jsme narazili na velmi odlišný přístup jednotlivých značek. Zatímco například Gazelle či Eagle přímo překypuje nápady a zajímavými řešeními, tak například Winora je dovedena takřka k dokonalosti, používá převážnou část těch nejkvalitnějších a nejdražších komponentů, avšak inovace či nápady tu chybí.

V oblasti konstrukce a komponentů jsme konzultovali s profesionály z Bike 007. Elektrickou oblast jsme řešili s odborníky na elektromotory, ale  samozřejmě i se specialisty na moderní lithiové akumulátory.

Winora Mionic Sport             cena:  55 600 Kč

Motor : TranzX  PST   250W  36V v nábě předního kola
Kola: 28“
Přední vidlice: odpružená ve sloupku
Baterie :  10 Ah Lithium –Polymer 36 Voltů
Převody:  Shimano Deore XT  M 771   27převodů  3/9
Brzdy: Tektro Auriga E hydraulické  kotoučové   disk 180/160
Hmotnost: 24,3 kg

Bydlíte-li  ve městě, které je kopcovité a častěji musíte překonávat větší výškový rozdíl, pak je pro vás Winora Mionic Sport zcela ideálním řešením. „Trekový“ univerzál má vše potřebné pro město. Má kvalitní  osvětlení i blatníky pro jízdu v dešti. Kola 28“ která komfortně překonávají menší díry či nerovnosti. Špičkové řazení Shimano Deore XT 27 stupňů pomůže i ve velmi náročných situacích. Také hydraulické brzdy Tektro Auriga E patří k tomu nejlepšímu v testu. Motor TranzX je poměrně dobrý. Bohužel tak jako u modelu Eagle se nám projevila totožná chyba. Tedy to, že motor při velkém zatížení v kopci měl několikrát „mžikový“ výpadek /vypnul a vzápětí naskočil/, což samozřejmě není nikterak příjemné. Dílenské zpracování jsme zaregistrovali jako velmi dobré, designově v pohodě. Škoda jen, že například oproti modelům Gazelle, zde nebyl žádný mimořádný prvek, který by tento obor pomáhal rozvíjel.

Výhody: špičkové řazení Shimano XT, výborné hydraulické kotoučové brzdy
Nevýhody: málo inovativních prvků, relativně vysoká cena
Hodnocení:   velmi dobrý
--------------------------------------------------------------------------

Gazzele  Chamonix Innergy          cena: 56 900 Kč

Motor     Gazelle 250 W 36 V v nábě předního kola
Kola: 26“
Přední vidlice: odpružená s možností nastavení tuhosti
Baterie: Li-Ion, kapacita neuvedena
Převody:  řazení v náboji Shimano Gazelle 7 stupňů
Brzdy: bubnové typu Roller brake s chladícím kotoučem
Hmotnost: 26,5 kg

To co vás zaujme na první pohled, je především zaměření na detail. Je zde patrná dlouholetá historie značky. Gazelle se až úzkostlivě stará o to, aby co nejvíce komponentů bylo vlastní produkce. Tam, kde to z různých důvodů nejde, úzce  spolupracuje se špičkovými výrobci komponentů. Výsledkem je komfortní dopravní prostředek i pohodové sportovní náčiní. Model Chamonix Innergy má podobně jako například Edison III, či Kalkhoff  komfortní bezúdržbovou převodovku. Vynikající je tu například ochrana proti odcizení, kdy se u neautorizovaného kola vypne motor a zapnout se dá až v servisu po ověření majitele. Dalším zabezpečovací m prvkem je v kole integrovaný zámek. Když v servisu, v případě poruchy, neopraví vaše kolo do pěti dnů, automaticky vám zapůjčí bezplatně kolo ve stejné cenové relaci. 

Výhody: komfortní servisní podmínky, vynikající detaily, špičkový informační panel
Nevýhody: některá řešení až příliš složitá
Hodnocení:   vítěz testu
------------------------------------------------------------------------

City Bikes MyCity Edison III         cena   29 500 Kč

Motor:  bezkartáčový  s volnoběžkou 36 V 250W  v nábě předního kola
Kola: 28“
Přední vidlice: odpružená
Baterie: Li-Ion  10 Ah
Převody: řazení v náboji Shimano 7 stupňů
Brzdy: přední V-Brake zadní Roller brake
Hmotnost: 25 kg

Přestože je výrazně nejlevnějším modelem v testu, má všechno co dobré“City“ má mít. Řazení v náboji Shimano Nexus, velmi příjemný rám s hlubokým nástupem. Zakrytování řetězu i zadního kola /průhledným/ plastem. Nový užší motor umožňuje na přání i dodatečně namontovat přední kotoučovou brzdu. Diodové osvětlení svítí  překvapivě  intenzivně s vyváženým a rovnoměrným  kuželem a s náskokem převyšuje v tomto ohledu ostatní testované modely.  Vzhledem ke své malé spotřebě není napojeno na dynamo umístěné v předním kole, jak tomu často u konkurence bývá, ale přímo na baterii.  Jako celek má velký „šmrnc“ a i v této oblasti snese srovnání s často o mnoho dražší konkurencí. V tomto testu je jednoznačně modelem s nejlepším poměrem cena výkon. Také Edison III má  jako ostatní městské modely  bezúdržbovou sedmistupňovou převodovku. Vaše  město by ale nemělo mít obrovské výškové rozdíly. Tam je pak samozřejmě lepší použít klasické „přehazovačkové“ řazení  s například 24 či 27 převody. To je ale extrém. V běžných i kopcovitých městech je ideální.

Výhody: výborný poměr cena výkon, velmi pěkný design
Nevýhody: absence centrálního panelu
Hodnocení: dobrý
Výborný  poměr cena výkon

-------------------------------------------------------------------------------

Kalkhoff  AGATTU 26“ C8-r  NEXUS         cena:  46 900 Kč

Motor: Panasonic 250W 25 Voltů  středový
Kola:26“
Přední vidlice: odpružená Verso ADJ
Baterie: 25V 8Ah
Převody: Shimano  Nexus 8 stupňů
Brzdy: Shimano V-Brake
Hmotnost  kola: neuvedena

Jediný model v testu se středovým motorem Panasonic. Jeho velkou výhodou je umístění ve středu. Spolu s umístěním baterie těsně za sedlovkou pomáhá k takřka ideálnímu rozložení hmotnosti elektrokola. Naopak kroutící moment u tohoto motoru s napětím 25 Voltů se nám nezdál oproti 36 Voltové konkurenci optimální. I přes stejný výkon 250 Watů. Nicméně Panasonic určitě neřekl poslední slovo, protože v poslední době připravil nejen mnohonásobně silnější motory na stejném napětí 25 Voltů, ale také relativně velmi revoluční baterii o kapacitě 18Ah, která je jen o něco větší než baterie s poloviční kapacitou. Bezúdržbová převodovka v zadním náboji, Nexus 8G, je vlajkovou lodí Shimana v této kategorii a v bezúdržbových převodovkách patří k tomu absolutně nejlepšímu na trhu. Také brzdy V-brake nejsou v této cenové relaci žádný zázrak, nejvíce jsme však postrádali centrální displej, který zde bohužel, na rozdíl od některých jiných modelů Kalkhoff chyběl.

Výhody: převodovka Nexus 8G
Nevýhody: vzhledem k vybavení a absenci centrálního displeje vysoká cena
Hodnocení:      dobrý

-----------------------------------------------------------------------------

Eagle“20“                       cena: 53 990 Kč

Motor: TranzX  v přední nábě 36 V 250W bezkartáčový  v nábě předního kola
Kola: 20“
Přední vidlice: TranzX Opružení ve sloupku
Baterie:  36V 10Ah, Li-POL
Převody: Shimano Alivio  7 převodů
Brzdy:  diskové mechanické
Hmotnost kola: 27 kg

Příjemné překvapení testu. Zatímco na první pohled můžete mít pocit že „s malými dvacítkovými koly nemůže stačit svým větším soupeřům, není tomu tak. Jízda na tomto kole je velmi příjemná a díky dobře odstupňovaným sedmi převodům Shimano zvládá i jízdu do středních kopců bez problémů. Co je na tomto modelu velmi dobře zvládnuté je design a především začlenění elektrických prvků /především baterie a motoru/ do celkové konstrukce tak, aby na kole opticky nevadily. Motor v přední nábě je v „litém“ kole tak dobře zakomponován, že není vůbec vidět. Také baterie je zakomponovaná do pevné součásti kola. V tomto případě do asymetrického pouzdra od sedlovky nad zadní kolo. Vzhledem důmyslně řešenému žebrování z odlišného materiálu i odlišné barvy nepůsobí nevzhledně a nenarušuje celkový vyvážený vzhled. Přehledný kontrolní přístroj ukazuje rychlost, či stav baterií, ale také umožňuje například nastavení asistence. Není jen tak našroubován na řidítka jako například zvonek /jak tomu je u drtivé většině modelů/, ale je citlivě zakomponován do středu řidítek. Také jeho ovládání v levé části řidítek je v těsném dosahu anatomických gripů. Hlavní rozdíl mezi  Eaglem a většinou ostatních elektrokol je ten, že zatímco Eagle působí, že se jako elektrokolo „narodil“, na těch ostatních je často patrné, že jim tato technologie byla více či méně dodatečně „naroubována“. To však neznamená, že by Eagle neměl i chyby. U našeho testovacího stroje se například při jízdě do strmějšího kopce vždy po chvíli na zhruba sekundu či dvě vypnul a opět zapnul motor. Zřejmě tepelná pojistka. Z hlediska velmi krátkého času žádný problém, z pohledu „rozhození“ jízdy nepříjemné. Ještě více nám vadil jinak velmi univerzální představec. Ten, tak jako například u modelů Gazelle, slouží k okamžitému nastavení řidítek bez použití nářadí, podobně jako například rychloupínáky  na sedlovce. Jeho přední hrana je nejen předsunutá, ale tak ostrá, že může jezdce zranit. Třetí nesympatickou vlastností je cena. Přes všechny zde řečené klady se nám zdá neadekvátně vysoká. I přes tyto negativa je Eagle velmi příjemným modelem a v kategorii City patří k nejlepším z testovaných.

Výhody: design, kompaktní konstrukce, velmi citlivě zakomponované elektrosoučásti
Nevýhody:  krátkodobě vypínala tepelná pojistka, vysoká cena, ostrá hrana představce
Hodnocení: dobrý

 

Petr Řezáč