1. Značným vnitřním prostorem
2. Výraznou variabilitou interiéru
3. Výkonným a úsporným motorem
4. Možností přepravy bržděného přívěsu o hmotnosti minimálně 1600kg
5. Podvozkem, který umožňuje dosahovat vysoké jízdní průměry
6. Možností přepravovat nejméně pět osob
7. Užitnými vlastnostmi „náklaďáku“ a komfortem moderních osobních vozů
8. Cenou v základním provedení výrazně pod 1 milion Kč
9. Výhodným poměrem mezi cenou a užitnými vlastnostmi
10. Relativně nízkými provozními náklady a levnými náhradními díly
Malé finále:
Do
užšího výběru jsme nezařadili klasické osobní vozy kombi především
proto, že i když některé z nich mají výborné jízdní vlastnosti
a vysokou užitnou hodnotu, jejich vnitřní prostor se nám zdál pro námi
sledované účely poměrně
malý. Také například vození těžších lodních motorů je pro
tyto automobily spíše nouzovou záležitostí. Podobně dopadly i
„menší velkoprostorové“ vozy typu Sharan. Ten především proto,
že i když patří k nejvariabilnějším, v případě přepravy
například čtyř lidí, zůstává volný pouze prostor po jedné řadě
sedaček, což není až tak mnoho. Samozřejmě jsme uvažovali i o
vozech terénních, ale i zde jsme vždy narazili na nesplnění alespoň
dvou či více kritérií. Velmi brzy se ukázalo, že ideální vůz s
danými kritérii budeme muset hledat někde mezi špičkovými užitnými
automobily, či mezi velkoprostorovými vozy, které z nich vyšly.
Do užšího výběru jsme tedy vybrali tyto modely : Citroen
Jumpy, Toyota Hiace, Chrysler Voyager, Mercedes Vito a
Volkswagen T4.
Citroen
Jumpy
Při
obvyklém redakčním testu jsme hodnotili především komfort, který
vychází z vozu Citroen Evasion. Oproti němu nemá však tak bohatou a
luxusní výbavu a na první pohled se liší i standardně zabudovanou
střešní nástavbou. Vyniká velmi
dobrým poměrem mezi cenou a výkonem. Zatímco v době redakčního
testu byl k dispozici pouze devítimístný kombi
a dvou, či třímístný furgon, v současné době již z
tohoto modelu provádí firma Color cars na přání přestavbu na šestimístnou
verzi. Tento upravený vůz bude stát s motorem 1,9 diesel v základním
provedení 480 000 Kč bez DPH, čímž se pravděpodobně stane hitem v
této cenové relaci. Jako nevýhodné se nám zdálo maximální možné
zatížení bržděného přívěsu, které činí
pouhých 1 100 kg a celková délka pouhých 4,4 m.
Chrysler
Voyager
Jeden
z horkých favoritů, který rozhodně patří mezi nejlepší
velkoprostorové vozy na světě. Vyniká především značným
komfortem. Bohužel v základní benzinové variantě nesplnil naše nároky
na ekonomičnost. V dieselové verzi,
která je značně dražší, pak výrazněji přesahoval stanovenou
nejvyšší nákupní cenu. Model Grand Voyager v čtyř či pětimístném
provedení v užitkové verzi, s možností odpočtu DPH byl době naší
uzávěrky v homologačním řízení.
Toyota
Hiace
Toyota
vytvořila Hiacem jeden z nejúspěšnějších modelů tohoto typu. Je
střižen podle evropského vkusu s výrazným akcentem na bezpečnost
posádky. Motor je na rozdíl od většiny japonských „vanů“ před
řidičem a konstrukce přední části vytváří kvalitní deformační
zónu. Vůz je při jízdě tichý a má dobré jízdní vlastnosti.
Vyniká i velkou obratností, což ocení řidiči především ve městě.
Slabší dieselová jednotka má obsah 2400 cm3 a zdála se nám
„línější“. Silnější turbo diesel má stejný obsah a dosahuje
maximální rychlosti 160 km za hodinu. K velkým výhodám patří, že
i šestimístná verze je
schválena pro odpočet DPH.
K nevýhodám patří relativně malá variabilnost interiéru.
Mercedes
Vito
Designersky
velmi působivý automobil moderní koncepce. Tak jako Citroen Jumpy i
Vito má krátkou sportovní řadící páku integrovanou do palubní
desky. Přístrojová deska snese podle našeho názoru nejpřísnější
kritéria a z námi vybraných finálových vozů se nám bezkonkurenčně
líbila nejvíce. Také u tohoto vozu se prodává pěti či šestimístná
varianta s možností odečíst DPH. Ta na rozdíl od konkurence však
nemá zadní prostor „zaplechovaný“, ale v dolní části okna má
v interiéru pouze lištu, která má zamezit například nežádoucímu
ohrožení okna uvolněným nákladem. Toto řešení
umožňuje řidiči výrazně lepší výhled dozadu ať již při
couvání či předjíždění. Z venku pak vůz nepůsobí dojmem
furgona, ale exkluzivního mikrobusu. Také sedačky se nám zdály
komfortnější a pohlednější
než u konkurence. I cena která v základním provedení umožňuje nákup
vozu pod 600 000 Kč je příznivá. K nevýhodám podle našeho názoru
patří relativně hlučná dieselová vzduchem chlazená pohonná
jednotka, která nám při jízdě i zabarvením zvuku připomínala spíše
dobrý nákladní automobil než komfortní osobní. Uspořádání pedálů s umístěním
„plynového“ vpravo od hřídele volantu i jeho trochu atypická dráha
činily ze začátku některým testujícím problémy. Ne zcela přesná
byla řadící páka námi zkoušeného vozu. V neposlední řadě
hodinová sazba ve většině servisů mercedesu je výrazně vyšší
než u konkurence.
Volkswagen
T4
WV
T4 je vyzrálý pohodlný automobil s nespočetným množstvím variant.
Na první pohled sice nemá tak oslnivou karoserii jako například
Mercedes Vito, či Chrysler Voyager, ale jeho síla je v mnoha jiných
vlastnostech. Má především bezkonkurenční škálu pohonných
jednotek, v poslední době obohacenou
světově proslulým dva a půl litrovým pětiválcovým TDI a
šestiválcem VR6. Velmi praktické jsou i dvě základní délky vozu
se dvěma rozvory, či provedení synchro s pohonem všech kol při snížené
adhezi. Podle našeho názoru zaslouženě zvítězil především
proto, že jako jediný z vybraných vozů splňuje všech deset námi
stanovených kritérií. V prvním bodě byl zcela suverénní především
právě díky dvěma variantám délky. V té větší má T4 pět metrů
dvacet a při dvou řadách sedaček vám ještě zbude prostor přes
metr devadesát na „lodní nádobíčko“ či na postel, kde se nemusíte
hrbit. Variabilita prostoru je dána i tím, že výrobce dodává
široký výběr variant od Transportéru, přes Caravellu až po
Multivana. Jak již bylo řečeno, jedním z trumfů VW T4 je právě motor.
Pětiválcové
TDI z vozů Audi A6 je totiž nejen silné /i když oproti „audině“
byl výkon snížen na „pouhých“ 102 hp/, ale dosahuje maximální
rychlost značně převyšující udávaných 157 km za hodinu. To vše
při spotřebě, která je při běžné jízdě kolem devíti litrů, při
rychlosti blížící se maximu /zkoušeno na dálnicích v SRN/ pak
10,5 litrů nafty při průměrné hodinové rychlosti kolem 140 km za
hodinu. Podvozek je velmi dobře laděn a umožňuje bezpečnou jízdu i
při rychlém průjezdu zatáček či na nerovném povrchu. Maximální
hmotnost bržděného přívěsu 2 000 kg výrazně překročila naše
požadavky. Samozřejmě i zde je model, který může přepravovat až
5 - 6 osob při možnosti odpočtu daně. Užitné vlastnosti jsou díky
velkému prostoru vynikající. Velikost komfortu záleží na modelu a
vybavení, které zvolíte. Výrazně pod milion Kč se dostanete i s
velmi komfortní výbavou, jako například u Multivanu 1,9 TD za 820
249 Kč včetně DPH /zelený na prvním snímku/. Jeho vnitřní
uspořádání umožňuje nejen například vytvořit během několika
minut velmi dobrá lůžka, ale například i příjemný obytný
prostor /druhý snímek/,
nebo interiér jednoduší,
ale s nejlepším motorem TDI. Červený Transportér speciál combi na
snímku má oproti sérii pouze s reflektory Projekt zwo a nárazníky v
barvě vozu. Také náhradní díly a hodinová sazba v servisu patří
k těm levnějším.
Vzhledem k tomu, že u nás dnes kupují zákazníci většinu automobilů na leasing, je
nezanedbatelné jak je výhodný. To je další velké plus pro T4, protože leasing Škofinu ve spolupráci s VW má zvláště
pro užitkové verze velmi nízký koeficient, a umožňuje i dostupné
akontace.
Nad
rámec našich požadovaných vlastností nás však výrazně zaujala
ještě jedna věc. A to, že T4 jako
jediné vozidlo
/alespoň podle našich zkušeností/,
lze postavit z některého ze základních modelů zcela individuálně.
Především proto, že renomovaná tuningová firma Projekt zwo, která
se zaobírá úpravami vozů VW, zde má zastoupení u firmy Volkswagen
centrum Praha a dealery v podstatě v celé ČR.
Vaše vozidlo T4 může být
zcela výrazně odlišné od toho sériového jak vnějším
vzhledem, tak i zásadními úpravami podvozku i interiéru. Z jednoho
auta tak můžete udělat zároveň exkluzivní koženou kancelář či
modul pro jachting, kemping a nebo prostě exkluzivní náklaďák. V připravovaném
volném pokračování vás seznámíme nejen s různými továrními modely T4,
ale především vám představíme jednotlivé
úpravy Projekt zwo, které mohou zcela změnit tvář vašeho Transportéru
či Caravelly. Budeme se věnovat i různým modulům interiéru a v
neposlední řadě vás průběžně seznámíme i s dlouhodobým testem
Transportéru T4.
/per,
foto P. Řezáč/
|