automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

Z archívu

E-mail

 

 

 

Auta pro jachting

Výběr automobilů jsme (v roce 1996) pojednali odlišným způsobem než dříve. Rozhodli jsme se, že se pokusíme najít vozidlo, které bude mít pokud možno co nejvíce vlastností, vyhovujících někdy i značně protikladným potřebám. Požadavky, které jsme na vozidlo kladli, byly často v poloze „Chytrá horákyně.“ Chtěli jsme především, aby automobil vynikal:
1. Značným vnitřním prostorem
2. Výraznou variabilitou interiéru
3. Výkonným a úsporným motorem
4. Možností přepravy bržděného přívěsu o hmotnosti minimálně 1600kg
5. Podvozkem, který umožňuje dosahovat vysoké jízdní průměry
6. Možností přepravovat nejméně pět osob
7. Užitnými vlastnostmi „náklaďáku“ a komfortem moderních osobních vozů
8. Cenou v základním provedení výrazně pod 1 milion Kč
9. Výhodným poměrem mezi cenou a užitnými vlastnostmi
10. Relativně nízkými provozními náklady a levnými náhradními díly

Malé finále:
Do užšího výběru jsme nezařadili klasické osobní vozy kombi především proto, že i když některé z nich mají výborné jízdní vlastnosti a vysokou užitnou hodnotu, jejich vnitřní prostor se nám zdál pro námi sledované účely  poměrně malý. Také například vození těžších lodních motorů je pro tyto automobily spíše nouzovou záležitostí. Podobně dopadly i „menší velkoprostorové“ vozy typu Sharan. Ten především proto, že i když patří k nejvariabilnějším, v případě přepravy například čtyř lidí, zůstává volný pouze prostor po jedné řadě sedaček, což není až tak mnoho. Samozřejmě jsme uvažovali i o vozech terénních, ale i zde jsme vždy narazili na nesplnění alespoň dvou či více kritérií. Velmi brzy se ukázalo, že ideální vůz s danými kritérii budeme muset hledat někde mezi špičkovými užitnými automobily, či mezi velkoprostorovými vozy, které z nich vyšly.  Do užšího výběru jsme tedy vybrali tyto modely : Citroen Jumpy, Toyota Hiace, Chrysler Voyager, Mercedes Vito a  Volkswagen T4.

Citroen Jumpy
Při obvyklém redakčním testu jsme hodnotili především komfort, který vychází z vozu Citroen Evasion. Oproti němu nemá však tak bohatou a luxusní výbavu a na první pohled se liší i standardně zabudovanou střešní nástavbou. Vyniká  velmi dobrým poměrem mezi cenou a výkonem. Zatímco v době redakčního testu byl k dispozici pouze devítimístný kombi  a dvou, či třímístný furgon, v současné době již z tohoto modelu provádí firma Color cars na přání přestavbu na šestimístnou verzi. Tento upravený vůz bude stát s motorem 1,9 diesel v základním provedení 480 000 Kč bez DPH, čímž se pravděpodobně stane hitem v této cenové relaci. Jako nevýhodné se nám zdálo maximální možné zatížení bržděného přívěsu, které činí  pouhých 1 100 kg a celková délka pouhých 4,4 m.

Chrysler Voyager
Jeden  z horkých favoritů, který rozhodně patří mezi nejlepší velkoprostorové vozy na světě. Vyniká především značným komfortem. Bohužel v základní benzinové variantě nesplnil naše nároky na ekonomičnost. V dieselové  verzi, která je značně dražší, pak výrazněji přesahoval stanovenou nejvyšší nákupní cenu. Model Grand Voyager v čtyř či pětimístném provedení v užitkové verzi, s možností odpočtu DPH byl době naší uzávěrky v homologačním řízení.

Toyota Hiace
Toyota vytvořila Hiacem jeden z nejúspěšnějších modelů tohoto typu. Je střižen podle evropského vkusu s výrazným akcentem na bezpečnost posádky. Motor je na rozdíl od většiny japonských „vanů“ před řidičem a konstrukce přední části vytváří kvalitní deformační zónu. Vůz je při jízdě tichý a má dobré jízdní vlastnosti. Vyniká i velkou obratností, což ocení řidiči především ve městě. Slabší dieselová jednotka má obsah 2400 cm3 a zdála se nám „línější“. Silnější turbo diesel má stejný obsah a dosahuje maximální rychlosti 160 km za hodinu. K velkým výhodám patří, že i šestimístná verze  je schválena pro odpočet  DPH. K nevýhodám patří relativně malá variabilnost interiéru.

Mercedes Vito
Designersky velmi působivý automobil moderní koncepce. Tak jako Citroen Jumpy i Vito má krátkou sportovní řadící páku integrovanou do palubní desky. Přístrojová deska snese podle našeho názoru nejpřísnější kritéria a z námi vybraných finálových vozů se nám bezkonkurenčně líbila nejvíce. Také u tohoto vozu se prodává pěti či šestimístná varianta s možností odečíst DPH. Ta na rozdíl od konkurence však nemá zadní prostor „zaplechovaný“, ale v dolní části okna má v interiéru pouze lištu, která má zamezit například nežádoucímu ohrožení okna uvolněným nákladem. Toto řešení  umožňuje řidiči výrazně lepší výhled dozadu ať již při couvání či předjíždění. Z venku pak vůz nepůsobí dojmem furgona, ale exkluzivního mikrobusu. Také sedačky se nám zdály komfortnější a  pohlednější než u konkurence. I cena která v základním provedení umožňuje nákup vozu pod 600 000 Kč je příznivá. K nevýhodám podle našeho názoru patří relativně hlučná dieselová vzduchem chlazená pohonná jednotka, která nám při jízdě i zabarvením zvuku připomínala spíše dobrý nákladní automobil než  komfortní osobní. Uspořádání pedálů s umístěním „plynového“ vpravo od hřídele volantu i jeho trochu atypická dráha činily ze začátku některým testujícím problémy. Ne zcela přesná byla řadící páka námi zkoušeného vozu. V neposlední řadě hodinová sazba ve většině servisů mercedesu je výrazně vyšší než u konkurence.

Volkswagen T4
WV T4 je vyzrálý pohodlný automobil s nespočetným množstvím variant. Na první pohled sice nemá tak oslnivou karoserii jako například Mercedes Vito, či Chrysler Voyager, ale jeho síla je v mnoha jiných vlastnostech. Má především bezkonkurenční škálu pohonných jednotek, v poslední době obohacenou  světově proslulým dva a půl litrovým pětiválcovým TDI a šestiválcem VR6. Velmi praktické jsou i dvě základní délky vozu se dvěma rozvory, či provedení synchro s pohonem všech kol při snížené adhezi. Podle našeho názoru zaslouženě zvítězil především proto, že jako jediný z vybraných vozů splňuje všech deset námi stanovených kritérií. V prvním bodě byl zcela suverénní především právě díky dvěma variantám délky. V té větší má T4 pět metrů dvacet a při dvou řadách sedaček vám ještě zbude prostor přes metr devadesát na „lodní nádobíčko“ či na postel, kde se nemusíte hrbit. Variabilita prostoru je dána i tím, že výrobce dodává široký výběr variant od Transportéru, přes Caravellu až po Multivana. Jak již bylo řečeno, jedním z trumfů VW T4 je právě motor.
Pětiválcové TDI z vozů Audi A6 je totiž nejen silné /i když oproti „audině“ byl výkon snížen na „pouhých“ 102 hp/, ale dosahuje maximální rychlost značně převyšující udávaných 157 km za hodinu. To vše při spotřebě, která je při běžné jízdě kolem devíti litrů, při rychlosti blížící se maximu /zkoušeno na dálnicích v SRN/ pak 10,5 litrů nafty při průměrné hodinové rychlosti kolem 140 km za hodinu. Podvozek je velmi dobře laděn a umožňuje bezpečnou jízdu i při rychlém průjezdu zatáček či na nerovném povrchu. Maximální hmotnost bržděného přívěsu 2 000 kg výrazně překročila naše požadavky. Samozřejmě i zde je model, který může přepravovat až 5 - 6 osob při možnosti odpočtu daně. Užitné vlastnosti jsou díky velkému prostoru vynikající. Velikost komfortu záleží na modelu a vybavení, které zvolíte. Výrazně pod milion Kč se dostanete i s velmi komfortní výbavou, jako například u Multivanu 1,9 TD za 820 249 Kč včetně DPH /zelený na prvním snímku/. Jeho vnitřní  uspořádání umožňuje nejen například vytvořit během několika minut velmi dobrá lůžka, ale například i příjemný obytný prostor /druhý snímek/, nebo interiér jednoduší, ale s nejlepším motorem TDI. Červený Transportér speciál combi na snímku má oproti sérii pouze s reflektory Projekt zwo a nárazníky v barvě vozu. Také náhradní díly a hodinová sazba v servisu patří k těm  levnějším. Vzhledem k tomu, že u nás dnes kupují zákazníci většinu automobilů na leasing, je nezanedbatelné jak je výhodný. To je další velké plus pro T4, protože leasing Škofinu ve spolupráci s VW má zvláště pro užitkové verze velmi nízký koeficient, a umožňuje i dostupné akontace.
Nad rámec našich požadovaných vlastností nás však výrazně zaujala ještě jedna věc. A to, že T4 jako jediné vozidlo /alespoň podle našich zkušeností/, lze postavit z některého ze základních modelů zcela individuálně. Především proto, že renomovaná tuningová firma Projekt zwo, která se zaobírá úpravami vozů VW, zde má zastoupení u firmy Volkswagen centrum Praha a dealery v podstatě v celé ČR.   Vaše vozidlo T4 může být  zcela výrazně odlišné od toho sériového jak vnějším vzhledem, tak i zásadními úpravami podvozku i interiéru. Z jednoho auta tak můžete udělat zároveň exkluzivní koženou kancelář či modul pro jachting, kemping a nebo prostě exkluzivní náklaďák. V připravovaném volném pokračování vás seznámíme nejen s různými továrními modely T4, ale především vám představíme jednotlivé úpravy Projekt zwo, které mohou zcela změnit tvář vašeho Transportéru či Caravelly. Budeme se věnovat i různým modulům interiéru a v neposlední řadě vás průběžně seznámíme i s dlouhodobým testem Transportéru T4.

/per, foto P. Řezáč/