Jaguar
XJ6 3.2 Business Club |
|
Není
na světě mnoho automobilů, které by tak výrazně symbolizovaly tuto
rubriku jako právě Jaguar.
Má tradici, je autem aristokratů, má sportovní ambice, potrpí si na
vlastní konstrukce, je typický anglický gentleman, i v záplavě exkluzivních limuzín je zcela nepřehlédnutelný, patří do absolutně
nejvyšší třídy.
|
Svými
rozměry převyšuje těsně pětimetrovou hranici. Také rozměry, šířka
1800 mm a rozvor menší než
tři metry o pouhých 13 centimetrů, jsou v kategorii osobních
automobilů opravdu impozantní. Tvar karosérie jako již tradičně u
Jaguára nepodléhá módním vlivům a udržuje si klasickou anglickou
noblesu. Charakteristická chromová přední maska s kulatými
dvojicemi světlometů podporuje image a nezaměnitelnost značky. To
nejhlavnější se však ukrývá uvnitř. Pod kapotou je uložený třílitrový
šestiválec o výkonu 155 kW s točivým momentem 301
N.m při
4500 otáčkách. I když v hierarchii Jaguárů patří tento motor spíše
k těm relativně slabším, vyniká
velmi kultivovaným během
i
nízkou hlučností. Zdaleka ne každému automobilu svědčí
automatická převodovka, tomuto modelu
je však jako ušitá na míru. A to nejen z toho důvodu, že
motor je tak dobrý a pružný, že si s ní bez problémů poradí
aniž by se to výrazně projevilo na dynamice, ale také proto, že řidič,
kterému se charakteristická jízda s „automatikou“ líbí jen někdy
má bez problému možnost řadit
s touto automatickou převodovkou také manuálně a dosáhnout tak
nejen požitku se sportovní jízdy, ale využít maximálně i
vlastnosti motoru. K tomu přispívá i výborný podvozek, který
perfektně zvládá kompromis, mezi komfortní jízdou a nutností určité
tvrdosti při sportovní jízdě. Samozřejmě je však nutno připomenout,
že vůz má klasickou koncepci se zadním pohonem, čemuž je
pochopitelně nutno v případě extrémně rychlého průjezdu zatáček
přizpůsobit i styl jízdy. Gentlemani, pro které je tento vůz určen,
se však většinou na vozovkách nehoní. Brzdy jsou tak účinné, že
při jejich intenzívním
brzdění můžete pocítit
i výrazné nahrnutí krve do hlavy, přičemž vůz drží poslušně
směr a práce ABS je tak citlivě vyladěna, že se vůbec neprojevuje
ani zvukově či nepříjemným „bubnováním“ do brzdového pedálu,
jako je tomu často u jiných automobilů.
Když
jsem na začátku psal, že to nejdůležitější se ukrývá uvnitř,
nemyslel jsem samozřejmě pouze motorový prostor, ale
i interiér a komfort s moderní technikou, která je zde využívána.
Samozřejmě, že dobře tvarovaná sedadla, potažená kvalitní kůží,
patří ke standardu. K tomu však patří i perfektně sednoucí čtyřramenný
kožený volant s anatomicky tvarovanými výstupky pro příjemnější
ovládání vozu. Kvalitní hifi souprava je ovládána na středním
panelu. Jednou z nejzajímavějších funkcí je automatické zvyšování
výkonu zesilovače v závislosti na zvyšování rychlosti. Nad rádiem
jsou umístěny prvky, kterými je možno korigovat elektronickou
klimatizaci. Právě na tomto automobilu je velmi patrné, jak
když dva dělají totéž, výsledek může být velmi rozdílný.
Nejsem rozhodně zastáncem dřevěných doplňků na palubní desce,
protože u většiny automobilů působí jaksi vyumělkovaně a nepatřičně,
u některých je dokonce nezdařilá imitace vysloveně ošklivá. Tady
však dřevo opravdu jako dřevo působí a navíc v kombinaci s přírodní
kůží celkovou ušlechtilost podporuje. Jediné co jsem u tohoto
modelu v interiéru postrádal bylo kompletně elektricky ovládané
sedadlo. Vzhůru a dolů za vás sice zvedá sedadlo motorek, ostatní
úkony však musíte dělat ručně. V této souvislosti by mi nevadila
ani paměť pro nastavení více poloh, což samozřejmě ostatní
dražší Jaguáry mají. Ty jsou vybaveny například i systémem,
který vám po dojetí odsune vzhůru sloupek a volant a zároveň
odsune sedačku, aby se vám lépe vystupovalo.
Jinak si však na nedostatek elektroniky stěžovat nikdo nemůže.
Součástí palubní techniky je například palubní počítač.
Elektronický bezpečnostní systém nejen znehybní motor a zablokuje
automobil, ale pomocí dvojího zmáčknutí dálkového ovládání
zapne i oba bezpečnostní okruhy. Naopak krátce po zařazení
rychlosti se vám zablokují dveře. V případě jakéhokoliv nárazu vám
systém pomocí čidel v přední části vozidla dveře odblokuje.
Jestliže nechcete používat zablokované dveře jako součást bezpečnostního
systému, pak není problém tuto funkci nechat odprogramovat.
Nádrž
pojme celkem pojme celkem 81 litrů. Spotřeba se při svižném tempu,
kdy ručička častěji zabrousí na dálnici i ke „dvoustovce“,
pohybuje mezi třinácti až patnácti litry,
když budete svého Jaguára krotit, pak výrazně méně.
Cena
testovacího vozu Jaguar XJ6 3.2 Business Club je akční model britské
automobilky pro náš trh a stojí 1 950 000 Kč. Svými vlastnostmi,
vzhledem a vybroušenou technikou je samozřejmě pro ostatní luxusní
limuzíny na našem trhu velkou konkurencí.
Petr
Řezáč
|
|