Novinky, zajímavosti

 

Kymco People S200i                                          Redakční test

Zimní provoz

Stvořen pro město

Stále více se ukazuje, že do měst podobných jako je například Praha, tedy na zdevastované vozovky s vytlačenými pruhy od těžkých náklaďáků, na záludné díry,  které léta nikdo pořádně neopravuje musíte být náležitě připraveni. Zkoušeli  jsme mnoho variant. Jak těžké velké maxiskútry, tak lehké svižné a nadupané padesátky. Každý typ má své pro a proti. Z tohoto pohledu je jednou z nejzajímavějších  alternativ  kombinace dostatečného výkonu, relativně subtilní konstrukce a velkých šestnáctkových kol. A právě takovým propozicím odpovídá i model People S 200i značky Kymco.  Vzhledem k tomu, že jsme jej zařadili do redakčního motoparku na začátku zimy, rozhodli jsme se, že by bylo dobré s ním jezdit i v tomto ročním období, mimo jiné i proto, že jeho charakteristika je i pro toto roční období výhodnější než je tomu u některých jiných modelů.   

Ideální nejen v zimě 

Jak již bylo řečeno velká kola jsou výhodná nejen proto, že pomáhají udržovat stabilitu při vjetí do děr či výrazných podélných nerovností jako jsou například souvislá koryta způsobená přetíženými náklaďáky. Ještě důležitější jsou v období, kdy se výrazně sníží adheze vozovky. Nižší přilnavost  může způsobit  zrovna tak „blátíčko“ na podzim, jako jinovatka, či  namrznutí vozovky v zimě. Domnívám se, že nemusím připomínat, že  na prokazatelně namrzlou či zasněženou silnici se rozumní lidé  nebudou dobrovolně „řítit“. Během zimy je však dostatek dní, kdy vyjet není nebezpečné, vozovky jsou suché a jediný rozdíl oproti normálu je, že nepřipraveným může být „hrozná“ zima. To však není tak velký problém, se zimou si lze  většinou poradit. 

Jak si usnadnit zimu na skútru 

Tak úplně první věc, kterou jsme s naším Peoplem udělali, bylo to, že jsme jej opatřili velkým plexi štítem značky Givi. A to nejen proto, že  na našich redakčních skútrech tradičně používáme doplňky a příslušenství od této značky, ale především proto, že do zimních podmínek je jako stvořený. Na rozdíl od většiny jiných modelů je relativně velmi vysoký. Po jeho instalování již během pár set metrů poznáte jak vynikající je, když vám ledový vzduch neproudí do obličeje. Okamžitě je možné s ním jet například i při teplotě dva tři stupně nad nulou, aniž byste pocítili v oblasti obličeje či prsou větší chlad.  V zimních měsících je také možno doporučit i na skútr integrovanou přilbu nejen vzhledem k větší možnosti pádu, ale i proto, že v kombinaci  s velkým štítem můžete ideálně regulovat teplotu. Většinou stačí mít otevřený štítek a chránit se před chladem pouze plexi. Postupným přivíráním přilby právě v kombinaci s velkým štítem je možno dosáhnout přijatelné  teploty i při velmi studeném počasí . 

   

Rukavice s „kamny“

Hned po eliminování mrznoucího obličeje je dobré se soustředit na ruce. Ty trpí nejvíce především proto, že s nimi musíte ovládat ledové brzdové páky. My jsme vyzkoušeli dvě řešení. „Rukávníky“ od Givi a vytápěné rukavice Reusch. Rukávníky Givi se dělají ve dvou provedeních, podle tvaru a konstrukce řidítek a přední části skútru. Jedny nemají výřez pro zrcátka, druhé jsou upraveny pro modely, které mají zrcátka umístěna na řídítkách. Náš případ byl ten druhý. Instalace velmi lehká, konstrukce je univerzální a tak již za malou chvíli se můžete soukat do rukávníku. Tady vidím jednu chybičku. Zatímco první ruku s pomocí té druhé dostanete do rukávu v podstatě ihned, tak ta uzavřená nemůže pomoci té druhé a pak se tedy musíte naučit grif, jak co nejdříve překonáte úzké ústí bez pomoci druhé ruky. Jste zaslouženě odměněni. Trochu problém je tehdy, když se potřebujete například na křižovatce podrbat na nose a celou  operaci musíte opakovat. Brzy se však natrénujete  a vše je bez problému.

    

Druhým a dost netradičním systémem jak zlikvidovat mrznoucí prsty není jejich useknutí, ale použití vyhřívaných rukavic. Novinka firmy Reusch ani zdaleka nebyla vymyšlena na motorky či skútry, ale na lyže. A musím konstatovat, že na skútry se hodí stejně dobře. Dokonce bych řekl, že na skútru jsou ještě důležitější. Zatímco lyžařské hůlky jsou opatřeny většinou velmi kvalitní anatomickou izolací, hliníkové brzdy studí velmi nepříjemně. Rukavice mají několik módů vytápění. Jednak krátké výrazné „zatopení“. Po dvou minutách se systém vypne a další zahřívání už záleží na vašem těle. Druhou variantou je vytápění na 28 stupňů. Tento mód má ale tu nevýhodu, že je energeticky náročný. Ideální je, alespoň dle našich zkušeností, používat třetí možnost regulace. Ten zaručuje zahřátí rukavic na teplotu 18 stupňů. 

Zimní praxe

I když zima není tak teplá jako byla ta loňská, jezdit se již dalo relativně mnoho dní. My se držíme zásady, že vyjíždíme pouze když je alespoň dva nad nulou a suché nebo pouze mokré silnice. Při nižší teplotě je vždy riziko, že se na část vozovky dostane voda a vytvoří pro jednostopé vozidlo velmi nebezpečnou překážku. Oblečení dnes již není tak problémové. Na trhu je jak mnoho modelů spodního prádla, které pomáhá překonávat pobyt při nízkých teplotách, tak i kalhoty a bundy, které si se zimou také náležitě poradí. 

Vlastní jízda na Peoplu je i v zimně zcela bezproblémová. Skútr jezdí bez sebemenšího zaváhání, startuje na první zmáčknutí startéru. Snad jedinou věcí, která není pro zimní provoz zcela ideální je  svíčka, která je trochu „studenější“. Díky tomu když více dní nejezdíme trvá trochu déle, než je skútr ochoten jít do vysokých otáček. Po chvíli se však vše ohřeje a funguje, takže ještě čekáme. 

Pneumatiky zcela potvrdily výbornou „papírovou“ formu. Nejsou zbytečně tvrdé a především mají hrubší dezén, tedy spíše univerzální, což u skútrů, kde v podstatě v tomto rozměru specielní  zimní pneumatiky neexistují, je dobrá zpráva. Dalším velmi příjemným zjištěním je, tak jak již bylo řečeno v základním testu, excelentní svícení s elektronickým snížením výkonu při stání na křižovatce. To je důležité například právě v zimním pošmourném počasí, kdy viditelnost je často podstatně nižší než v létě. Stejná chvála platí i o zadní skupinové svítilně. LED diody v ní obsažené jsou ostré a velmi dobře viditelné. A v rámci současných dobrých zkušeností bych se chtěl ještě jednou věnovat brzdám. Ty jsou seřízeny opravdu nezvykle dobře. Přestože jsou velmi účinné tak nemají tendenci k blokování. Tedy suma sumárum. Zatím nejen naprostá spokojenost, ale i zkušenost, že při zvolení dobrého stroje a vhodných doplňků může být i zimní ježdění velmi příjemné.

text a foto Petr Řezáč

Kymco People S200i  Redakční test  - část 1.

 


 

 

                                                                               

 

 

 

 

Z obsahu