Kymco
People S200i
Redakční
test
Zimní
provoz
Stvořen
pro město
Stále
více se ukazuje, že do měst podobných jako je například
Praha, tedy na zdevastované vozovky s vytlačenými
pruhy od těžkých náklaďáků, na záludné díry,
které léta nikdo pořádně neopravuje musíte být
náležitě připraveni. Zkoušeli
jsme mnoho variant. Jak těžké velké maxiskútry,
tak lehké svižné a nadupané padesátky. Každý typ má
své pro a proti. Z tohoto pohledu je jednou z nejzajímavějších
alternativ
kombinace dostatečného výkonu, relativně
subtilní konstrukce a velkých šestnáctkových kol. A
právě takovým propozicím odpovídá i model People S
200i značky Kymco.
Vzhledem k tomu, že jsme jej zařadili do
redakčního motoparku na začátku zimy, rozhodli jsme
se, že by bylo dobré s ním jezdit i v tomto
ročním období, mimo jiné i proto, že jeho
charakteristika je i pro toto roční období výhodnější
než je tomu u některých jiných modelů.
Ideální
nejen v zimě
Jak
již bylo řečeno velká kola jsou výhodná nejen proto,
že pomáhají udržovat stabilitu při vjetí do děr či
výrazných podélných nerovností jako jsou například
souvislá koryta způsobená přetíženými náklaďáky.
Ještě důležitější jsou v období, kdy se výrazně
sníží adheze vozovky. Nižší přilnavost
může způsobit
zrovna tak „blátíčko“ na podzim, jako
jinovatka, či
namrznutí vozovky v zimě. Domnívám se, že
nemusím připomínat, že
na prokazatelně namrzlou či zasněženou silnici
se rozumní lidé
nebudou dobrovolně „řítit“. Během zimy je však
dostatek dní, kdy vyjet není nebezpečné, vozovky jsou
suché a jediný rozdíl oproti normálu je, že nepřipraveným
může být „hrozná“ zima. To však není tak velký
problém, se zimou si lze
většinou poradit.
Jak
si usnadnit zimu na skútru
Tak
úplně první věc, kterou jsme s naším Peoplem udělali,
bylo to, že jsme jej opatřili velkým plexi štítem značky
Givi. A to nejen proto, že
na našich redakčních skútrech tradičně používáme
doplňky a příslušenství od této značky, ale především
proto, že do zimních podmínek je jako stvořený. Na
rozdíl od většiny jiných modelů je relativně velmi
vysoký. Po jeho instalování již během pár set metrů
poznáte jak vynikající je, když vám ledový vzduch
neproudí do obličeje. Okamžitě je možné s ním
jet například i při teplotě dva tři stupně nad
nulou, aniž byste pocítili v oblasti obličeje či
prsou větší chlad. V zimních
měsících
je také možno doporučit i na skútr integrovanou přilbu
nejen vzhledem k větší možnosti pádu, ale i proto, že
v kombinaci
s velkým štítem můžete ideálně
regulovat teplotu. Většinou stačí mít otevřený štítek
a chránit se před chladem pouze plexi. Postupným přivíráním
přilby právě v kombinaci s velkým štítem
je možno dosáhnout přijatelné
teploty i při velmi studeném počasí .
Rukavice
s „kamny“
Hned
po eliminování mrznoucího obličeje je dobré se soustředit
na ruce. Ty trpí nejvíce především proto, že s nimi
musíte ovládat ledové brzdové páky. My jsme vyzkoušeli
dvě řešení. „Rukávníky“ od Givi a vytápěné
rukavice Reusch. Rukávníky Givi se dělají ve dvou
provedeních, podle tvaru a konstrukce řidítek a přední
části skútru. Jedny nemají výřez pro zrcátka, druhé
jsou upraveny pro modely, které mají zrcátka umístěna
na řídítkách. Náš případ byl ten druhý. Instalace
velmi lehká, konstrukce je univerzální a tak již za
malou chvíli se můžete soukat do rukávníku. Tady vidím
jednu chybičku. Zatímco první ruku s pomocí té
druhé dostanete do rukávu v podstatě ihned, tak ta
uzavřená nemůže pomoci té druhé a pak se tedy musíte
naučit grif, jak co nejdříve překonáte úzké ústí
bez pomoci druhé ruky. Jste zaslouženě odměněni.
Trochu problém je tehdy, když se potřebujete například
na křižovatce podrbat na nose a celou
operaci musíte opakovat. Brzy se však natrénujete
a vše je bez problému.
Druhým a dost netradičním systémem jak zlikvidovat
mrznoucí prsty není jejich useknutí, ale použití vyhřívaných
rukavic. Novinka firmy Reusch ani zdaleka nebyla vymyšlena
na motorky či skútry, ale na lyže. A musím
konstatovat, že na skútry se hodí stejně dobře.
Dokonce bych řekl, že na skútru jsou ještě důležitější.
Zatímco lyžařské hůlky jsou opatřeny většinou
velmi kvalitní anatomickou izolací, hliníkové brzdy
studí velmi nepříjemně. Rukavice mají několik módů
vytápění. Jednak krátké výrazné „zatopení“. Po
dvou minutách se systém vypne a další zahřívání už
záleží na vašem těle. Druhou variantou je vytápění
na 28 stupňů. Tento mód má ale tu nevýhodu, že je
energeticky náročný. Ideální je, alespoň dle našich
zkušeností, používat třetí možnost regulace. Ten
zaručuje zahřátí rukavic na teplotu 18 stupňů.
Zimní
praxe
I
když zima není tak teplá jako byla ta loňská, jezdit
se již dalo relativně mnoho dní. My se držíme zásady,
že vyjíždíme pouze když je alespoň dva nad nulou a
suché nebo pouze mokré silnice. Při nižší teplotě
je vždy riziko, že se na část vozovky dostane voda a
vytvoří pro jednostopé vozidlo velmi nebezpečnou překážku.
Oblečení dnes již není tak problémové. Na trhu je
jak mnoho modelů spodního prádla, které pomáhá překonávat
pobyt při nízkých teplotách, tak i kalhoty a bundy,
které si se zimou také náležitě poradí.
Vlastní
jízda na Peoplu je i v zimně zcela bezproblémová. Skútr
jezdí bez sebemenšího zaváhání, startuje na první
zmáčknutí startéru. Snad jedinou věcí, která není
pro zimní provoz zcela ideální je
svíčka, která je trochu „studenější“. Díky
tomu když více dní nejezdíme trvá trochu déle, než
je skútr ochoten jít do vysokých otáček. Po chvíli
se však vše ohřeje a funguje, takže ještě čekáme.
Pneumatiky
zcela potvrdily výbornou „papírovou“ formu. Nejsou
zbytečně tvrdé a především mají hrubší dezén,
tedy spíše univerzální, což u skútrů, kde v podstatě
v tomto rozměru specielní
zimní pneumatiky neexistují, je dobrá zpráva.
Dalším velmi příjemným zjištěním je, tak jak již
bylo řečeno v základním testu, excelentní svícení s elektronickým
snížením výkonu při stání na křižovatce. To je důležité
například právě v zimním pošmourném počasí,
kdy viditelnost je často podstatně nižší než v létě.
Stejná chvála platí i o zadní skupinové svítilně.
LED diody v ní obsažené jsou ostré a velmi dobře
viditelné. A v rámci současných dobrých zkušeností
bych se chtěl ještě jednou věnovat brzdám. Ty jsou seřízeny
opravdu nezvykle dobře. Přestože jsou velmi účinné
tak nemají tendenci k blokování. Tedy suma sumárum.
Zatím nejen naprostá spokojenost, ale i zkušenost, že
při zvolení dobrého stroje a vhodných doplňků může
být i zimní ježdění velmi příjemné.text
a foto Petr
Řezáč
Kymco
People S200i Redakční
test
- část 1.
|