Tráva
u domu bývá sekána celkem pravidelně rotačními
sekačkami. Jak ale posekat přerostlou trávu a plevel?
Tento problém může celkem snadno vyřešit bubnová
(disková) sekačka. Její použití je vhodné i na
velkých plochách, tam kde trávu sekáte třeba jen
dvakrát, či třikrát ročně. Sekaná plocha nemusí
být ani úplně rovná.
Do
testu jsme zařadili bubnové sekačky, které jsou k dostání
na našem trhu, se šíří záběru cca 60 cm a výkonem
benzínového motoru 5,5 až 6,5 HP. Testované modely
nejsou určeny pro profesionální použití.
Jak jsme testovali
Při
testu jsme sekali trávu vysokou cca 140 cm. Sekaná
louka byla částečně zarostlá plevelem a místy
vykazovala i různé terénní nerovnosti. Zajímalo nás,
jak si stroje s těmito náročnými podmínkami
poradí. Především, zda výkon motoru zvládne i
velmi hustý porost, jak si kola a žací ústrojí
poradí s terénními nerovnostmi a jak se celkově
sekačka při práci ovládá. V neposlední řadě
nás zajímala bezpečnost při sekání a snadné
startování motoru. Po praktickém testu byly „bubnovky“
podrobně pohlédnuty v dílně, abychom tradičně
zhodnotili technické a dílenské zpracování. Protože
bubnovky často pracují v opravdu náročných
podmínkách a pod vysokou zátěží, zaměřili jsme
se v této části testu na konstrukční řešení
nejvíce namáhaných součástek, tedy především
komponentů žacího ústrojí, pohonu bubnu a pojezdu.
Všechny modely jsme zvážili, protože se nám zdálo,
že deklarované hodnoty neodpovídají skutečnosti.
Jejich skutečnou hmotnost jsme ověřovali s náplní
oleje a benzínu, bez boční řádkovací plachetky.
Největší odchylku + 9 kg jsme zjistili u modelu Vari.
Posuzovali jsme také, jak snadno lze sekačku složit
do přepravní polohy a připravit na převoz v osobním
autě. Tuto vlastnost ocení především ti, kteří
musí stroj na místo pokaždé přepravovat.
|
Stroje
se složenými madly. U modelu Vari - Adela (vpředu)
lze madlo pouze minimálně sklopit. Střední výztuha
madla se zarazí o motor a madlo se tak jen mírně
naklopí. V osobním autě tuto bubnovku
bez kompletní demontáže madla nepřevezete |
Při
testu jsme zjistili, že modely, které byly osazeny
motorem Briggs&Stratton, vykazovaly podstatně nižší
vibrace při práci, než stroje osazené motorem Honda,
což nás do jisté míry překvapilo. V tomto
testu měl „Briggs“ navrch také při sekání a například
i při spouštění žacího talíře, kdy jsme nemuseli
dávat takový pozor na jemnou manipulaci s ovládací
pákou jako u Hondy, která při méně citlivém zacházení
zhasínala.
Ke
společným vlastnostem všech testovaných modelů patří,
že ovládání bubnu a pojezdu je řešeno odděleně,
samostatnými pákami. U všech strojů lze nastavit výšku
madla, nejkomfortněji u testované Perly. Všechny
modely mají mezi zadními koly ochrannou gumovou zástěrku,
která chrání nohy obsluhy před odlétávající trávou.
Všechny jsou také vybaveny postranní řádkovací
plentou. Spodní volně otočný disk neboli plaz, který
je nezávislý na poháněném talíři s noži (někdy
se setkáte s pojmem žabky), je v kontaktu se
sečeným terénem a určuje tak i výšku strniště.
Pokud tento disk neodpovídá svým obvodem rozměrům
žacího talíře, což byl z testovaných modelů pouze
případ Dakru, může v případě nerovností
docházet k přímému kontaktu nožů s terénem.
V důsledku toho pak při práci odlétává od
rotujícího talíře s noži zemina a to i směrem
na obsluhu, z čehož jsme byli nemile překvapeni.
Všechny stroje mají plazy celoplošné, kromě
modelu Dakr (třetí zleva). Zde v případě
nerovností terénu plaz snadno zapadne a pak dochází
k přímému kontaktu nožů s terénem.
Dakr
Tekton BLP 60 A
(Namir)
Cena:
24 392 Kč
Motor:
Briggs&Stratton 850 IC / 190 ccm
Výkon:
4,8 kW / 6,5 HP
Záběr
(deklar./měřený):
60 /60,5 cm
Hmotnost (deklar./vážená):
42/47 kg
Výška sečení: 4 cm
Záruka:
2 roky
Hodnocení: nedoporučujeme
Stroj
byl prodejcem zprovozněn a předveden v chodu.
Tato bubnovka byla v testu bezkonkurenčně nejhorší
a z hlediska bezpečnosti ji z pohledu uživatele
hodnotíme za hranicí přijatelnosti. Největší
nedostatky spatřujeme v části vlastního žacího
ústrojí. Disk není opatřen žádným horním ochranným
krytem, který by jakkoliv chránil obsluhu. Vlivem
absence krytu a také z důvodu malého plastového
plazu, který má v průměru jen 20 cm a svými
rozměry pokrývá jen třetinu průměru žacího
disku, docházelo na nerovnostech k tomu, že se nože
dostaly do kontaktu třeba jen s krtincem či volným
kamenem, který byl velmi často vymrštěn přímo na
obsluhu a to i do výše obličeje, což považujeme za
velmi nebezpečné. Rotující disk i sečená plocha
nejsou v reálném provozu vidět, tudíž ani
nelze efektivně přizpůsobovat terénním nerovnostem
náklon stroje pomocí madel.
Disk je z poměrně měkkého materiálu, bez vyztužených
okrajů, a proto se při kontaktu s terénem snadno
deformuje. V důsledku deformací je pak disk nevyvážený,
což se projevuje zvýšenými vibracemi. Model je navíc
opatřen od výrobce pouze dvěma noži, které jsou připevněny
shora vyčnívajícími nechráněnými šrouby, které
se v závitové části opotřebovávají a je tím
ztížená i jejich demontáž. Při rozběhu stroj vydává
skřípavé zvuky, které způsobuje prokluzující řemen
pohonu žacího kotouče. Zručný uživatel může přesazením
řemenice docílit vyšší rychlosti pojezdu, ale
znamená to částečnou demontáž stroje. Oproti
ostatním technickým řešením je stroj vybaven velmi
dobrým motorem s olejovým filtrem.
Klady:
výkonný motor s olejovým filtrem a nízkou
hladinou vibrací, velká kola
Zápory: bez krytu žacího kotouče – nebezpečné
pro obsluhu, malý průměr plazu nedokáže vyrovnávat
terénní nerovnosti,jednoduchý trubkový rám s nízkou
tuhostí, plastová řemenice žacího kotouče a převodovky,
prokluzuje řemen pojezdu, 2 nože, nerozlišené páky
pro spínání pojezdu a žacího kotouče, navíc tlačí
do rukou, kola bez volnoběžky
---------------------------------------------------------------------------------------
BDR
581SP Perla (Mountfield)
Cena:
26 459 Kč
Motor:
Briggs&Stratton 850 IC /190 ccm
Výkon:
4,5 kW / 6HP
Záběr
(deklar./měřený):
58/60 cm
Hmotnost (deklar./vážená): 59 /57 kg
Výška sečení (deklar./měřená):
3,5/2 cm
Záruka:
7 let
Hodnocení: vítěz testu
Tento
model byl prodejcem zprovozněn, předveden a byl nabídnut
odvoz zdarma. Stroj při práci snese i hrubší zacházení.
Žací kotouč se čtyřmi noži spustíte bez problémů,
aniž byste museli dbát na citlivé zacházení se spínací
pákou, tedy bez rizika, že se motor samovolně zastaví.
Kladně hodnotíme i účinnost brzdy, která zastavuje kotouč
po uvolnění spínací páky. Žací disk je dostatečně
tuhý s celoplošným plazem, který velmi dobře
kopíruje terén. Ani při sekání v husté vysoké
trávě motor neztrácí výkon. Se sekačkou se velmi
dobře manipuluje. Na velmi dobré ergonomii má velký
podíl i tuhá konstrukce madla připomínající řídítka
ve tvaru „T“. Ty jsou nastavitelná téměř do jakékoliv
výškové polohy. Aretace polohy se provádí dotažením
páky jednoho masivního svěrného šroubu. Toto řešení
nejen umožňuje obsluze snadno najít optimální
polohu madla s ohledem na výšku postavy, ale zásadně
zmenšíte rozměry sekačky za účelem její přepravy
či uskladnění. Vibrace do rukou jsou skutečně minimální
a to nejen díky vhodné zástavbě motoru na šasi
stroje, ale i skrytými planžetami pod pryžovými návleky
řidítek. Celková konstrukce této bubnovky je dostatečně
robustní, technické a dílenské zpracování je na
vysoké úrovni, Hřídel žacího kotouče je uložena
v kuličkových ložiscích, stejně jako plaz na
litinovém unášeči. Motor Briggs&Stratton se systémem
„Readystart“ spolehlivě startoval za tepla i za
studena, na první zatažení.
Klady:
výkonný motor s nízkou hladinou vibrací a snadným
startováním, robustní konstrukce s dostatečnou
tuhostí rámu i řidítek, výborná ergonomie, snadné
uvedení do přepravní či skladovací polohy, volnoběžky
v kolech, litinová převodovka, celoplošný plaz,
4 nože, široká servisní síť, dlouhá záruka.
Nevýhody:
menší průměr pojezdových kol
--------------------------------------------------------------------------------------------
Vari
BRD 595 Adela (BG Technik) Cena:
28 900 Kč
Motor:
HONDA GCV 160 OHC /160 ccm
Výkon:
4,1 kW / 5,5 HP
Záběr
(deklar./měřený):
58,5/58 cm
Hmotnost (deklar./vážená): 60/ 69 kg
Výška sečení: -
Záruka:
2 roky (podmíněná
5 let - každoroční placená servisní prohlídka)
Hodnocení: dobrá
Při
prodeji zprovozněná a předvedená v chodu. Zpočátku
jsme se domnívali, že na našem trhu patří k nejlepším.
Při delší a náročnější práci jsme ale dospěli
k několika poznatkům, které vlastnosti a
manipulaci s tímto strojem trochu degradují. U
modelu, který jsme měli k dispozici, bylo nutné
velmi citlivě a pomalu spouštět žací kotouč. Na
tento fakt jsme se museli soustředit, jinak motor
samovolně zhasínal. Také jsme při sekání pociťovali
poměrně velké vibrace, což je zvláště při delší
práci pro obsluhu nepříjemné. Další zaznamenaný
nedostatek nesouvisel s vlastní prací. Při
transportu, lze její madlo pouze minimálně sklopit.
Střední výztuha madla se zarazí o motor a madlo se
tak jen mírně naklopí. V osobním autě tuto
bubnovku bez kompletní demontáže madla nepřevezete a
také skutečná hmotnost téměř 70 kg (výrobce uvádí
60 kg) je při nakládání hodně znát. Dílenské a
technické zpracování je na velmi dobré úrovni. Rám
je robustní a dostatečně tuhý, disk se čtyřmi noži
má ohybem vyztužený okraj, čímž jsou eliminovány
jeho deformace v případě kontaktu s okolním
terénem. Dostatečně účinná je i brzda bubnu, která
reaguje po uvolnění spínací páky bubnu.
Klady:
litinová převodovka, volnoběžky v kolech,
robustní žací kotouč, celoplošný plaz na ložiskách,
masivní konstrukce, 4 nože, jeden řemenový převod,
velká kola, široká servisní síť.
Zápory:
horší rozběh žacího kotouče, vyšší vibrace, v husté
trávě ztrácí výkon, madla nelze sklopit do přepravní
polohy a mají nižší tuhost
-------------------------------------------------------------------------------------------
ABG
Golf (Kasa) Cena:
17 993 Kč
Motor:
Loncin OHV /185 ccm
Výkon:
4,3 kW / 6 HP
Záběr
(deklar./měřený):
56/56 cm
Hmotnost (vážená): 57/ 58 kg
Výška sečení (deklar./měřená):
4/2,5 cm
Záruka:
2 roky
Hodnocení: uspokojivá
Tento
model byl koupen v e-shopu, tedy nezprovozněn a
nepředveden. Při práci jsme zde zaznamenali stejný
problém jako u testovaného stroje Vari Adela, a to obtížnější
spouštění žacího kotouče.
Páka se musí pouštět citlivě a chvíli je
nutné vyčkat, než se kotouč rozeběhne a až poté
spustit pojezd, jinak motor zhasne. Při práci v husté
trávě se motor občas dusí. Také jsme zaznamenali vyšší
vibrace. V oblasti startování se čínský motor
příliš nepředvedl. Za studena startuje hůře, než
když je zahřátý, ale ani pak to nebylo optimální a
startoval až na cca třetí pokus. Žací kotouč je
dostatečně robustní a tuhý s celoplošným
plazem, vybavený čtyřmi noži. Tuhost naopak postrádá
nejen svařený trubkový rám, ale i madlo, které se při
náklonu nebo při zatlačení do strany ochotně kroutí.
Vrchní ochranný kryt žacího kotouče je připevněn
pouze dvěma šrouby a je z průhledného plastu.
Průhledný ale nezůstane dlouho, protože se na něj
lepí odlétávající kousky trávy, hlíny a navíc
jej zespodu drobně poškozují odlétávající kamínky.
Nicméně toto považujeme spíše za designový, než
technický nedostatek. Z technického hlediska se nám
nelíbilo použití tří řemenových převodů, kde je
potenciál vyšší poruchovosti, a také malá úhlová
převodovka. Postrádali jsme zde přední pomocné přepravní
madlo pro manipulaci.
Klady:
robustní žací kotouč, celoplošný plaz na ložiskách,
4 nože, jednoduché složení madla pro přepravu
Zápory: nízká tuhost rámu, obtížnější
spouštění žacího kotouče, vyšší vibrace, horší
start, 3 převodové řemeny, chybí pomocné madlo, bez
volnoběžek kol,vzduchem plněná kola náchylnější
na defekt
Olga
Kábová
|