vyšlo
i v deníku Právo 21.10.2010
Jakou
zvolit?
Haldy
sněhu bývají noční můrou nejen vlastníků penzionů
a hotelů, ale především majitelů rodinných domů,
kteří se každoročně snaží zpřístupnit cesty ke
svému obydlí a zajistit nutné parkovací plochy. Právě
někteří majitelé domů se s námi podělili o
své zkušenosti s odklízením sněhu. Zpočátku
byli z velké části přesvědčeni, že jim budou
stačit jednodušší (jednostupňové) frézy. Postupem
doby, po nabytí zkušeností, ale volili již stroje
silnější a víceúčelovější. Důvodem bylo i to,
že ne vždy měli dostatek času k úklidu čerstvě
napadaného sněhu a často byli nuceni se vypořádat s větší
masou sněhu starého, mokrého, těžkého, či přimrzlého.
Zde práci již jednostupňové frézy nezvládají a je
nutno zvolit stroj výkonnější. Vzhledem k tomu,
že toto je problém mnoha lidí, tak jsme se rozhodli
otestovat několik fréz z této výkonnější
kategorie, tedy fréz dvoustupňových.
Dvoustupňové
frézy
To
jsou tedy stroje, které by měly zvládnout odklidit větší
množství sněhu různé kvality. Poradit by si měly
nejen s čerstvě napadaným prašanem, ale i se sněhem
starým, zmrzlým, či mokrým a těžkým. Jejich
princip spočívá ve dvou fázích. V první rotující
ocelový šnek s pilovitými zuby odfrézovává
vrstvu sněhu, kterou vlastně rozdrtí a odhazuje ji do
prostoru vysokootáčkového ventilátoru. V druhé
fázi pak
lopatky ventilátoru naberou sníh a komínem jej odhodí,
kam potřebujete. Směr a vzdálenost odhozu nastavíte
otáčením komínu a nastavením jeho horní clony.
Pro
práci samotnou je důležitá snadnost manipulace s frézou.
Směr a vzdálenost odhozu sněhu by měly být
nastavitelné z místa obsluhy. To ale není vždy
pravidlem. U některých modelů je toto řešeno jednou
pákou, u některých dvěma a u některých musíte třeba
clonu nastavovat
ručně.
Jak jsme testovali
Tentokrát
jsme testovali v předstihu, v období loňské
zimy. Vybrali jsme aktuální modely, které jsou v nabídce
prodejců i letos. Sledovali jsme především práci frézy,
tedy zda se i v náročnějších podmínkách
neucpává komín a zda jde se strojem dobře
manipulovat a pro obsluhu je snadné ovládání. Tedy i
to, zda z místa obsluhy je možné ovládat všechny
funkce. Zajímalo nás samozřejmě dílenské zpracování
a vybavenost. Všechny testované frézy jsou vybaveny
čtyřtaktními motory. Ve většině i elektrickým
startérem. Ten se může použít, když je potřeba,
při velkých mrazech u prvního startu a fréza musí být
připojena k elektřině. Nejedná se tedy o
klasický elektrický startér, kdy kdykoliv při práci
otočíte klíčkem a stroj nastartujete. Při práci se
používá u všech fréz již ruční start šňůrou.
Proto náš důraz na elektrický start v testu
nebyl tak velký. Pozornost jsme věnovali i kolům,
jejichž velikost a vzorek jsou zvláště v hlubším
sněhu důležité. Testy jsme provedli jak v čerstvém
sněhu, tak i zmrzlém a mokrém, těžším.
Murray
Ultra (Cetea) cena:
34 990 Kč
motor: Briggs & Stratton 1450 Snow Series
Výkon: 10,5 HP
Obsah: 305 ccm
Záběr: 74 cm
Hmotnost: 122 kg
Záruka: 2 roky
Na první pohled vypadá tento model velmi pěkně.
Nejvyšší výkon z testovaných modelů, velká
šíře záběru. Nemůžeme říci, že by se nám
tento stroj vyloženě nelíbil, ale několik celkem
podstatných výhrad zde máme. Odhozový komín se z místa
obsluhy hůře ovládá. Pokud jej chcete nasměrovat,
pak musíte otáčet klikou umístěnou dole vlevo pod
madlem, což není příliš komfortní, je nutné se
sehnout. Navíc clona pro výškové nastavení odhozu
sněhu (na vrchu tunelu) nejde z místa obsluhy ovládat
vůbec. Je nutné zastavit, popojít k tunelu a výšku
clony nastavit pomocí křídlové plastové matky.
Problém při práci jsme zaznamenali při odklízení
staršího těžšího sněhu, který komín ucpával.
Zde se projevil užší otvor v přechodu z bunkru
do spodní části tunelu a také to, že mřížka v tunelu
je nepohyblivá a odvodu sněhu zde bránila. Přiložené
šťourátko k uvolnění komínu jsme zde používali
příliš často. Při práci v těžším a zmrzlém
sněhu jsme zaznamenali i průhyb bunkru, což značí
jeho menší tuhost, plazy – dorazové lišty na
bunkru, které chrání před rychlým opotřebením
jsou jen jednostranné a ze slabšího materiálu.
Vadila nám i větší výška madel.
Technikům se zase nezdálo plastové provedení
napínacích kladek klín. řemenů,
nebo například to, že ventilátor je součástí hřídele
pohonu šneku ( při případné poruše by bylo nutno měnit
vše). Abychom ale nepoukazovali jen na špatné
vlastnosti, tak chválíme například vybavení frézy
elektrickým startérem. Také velká kola, díky nimž
se s frézou dobře pojíždí a manipuluje. Zařadit
můžete 6 rychlostí vpřed a 2 vzad. Při práci v čerstvém
sněhu jsme byli s prací vcelku spokojeni, stroj
je silný a s velkou šíří záběru.
Výhody:
záběr bunkru, elektrostartér, výkon, světlomet
Nevýhody:
užší přechod z bunkru do tunelu – ucpává se
ve starším sněhu, nemožnost ovládání celého
tunelu z místa obsluhy, nepohyblivá mřížka
tunelu, jednostranné plazy, ventilátor je součástí
hřídele pohonu šneku
Hodnocení:
uspokojivý
---------------------------------------------------------------------------------------
TORO
Power Max 826 O (Mountfield)
cena: 32 900 Kč
motor: Briggs & Stratton 1150 Snow Series
Výkon: 8 HP
Obsah: 249
ccm
Záběr: 66 cm
Hmotnost: 100 kg
Záruka: 7 let
Tato dvoustupňová fréza zaujme hned zpočátku jiným
systémem ovládání, než mají ostatní modely. Jedná
se vlastně o joystick (tzv. systém Quick Stick), kterým
velmi jednoduše a pohodlně ovládáte odhozový komín,
tedy směr a vzdálenost odhozu sněhu. Pohybem ovladače
do stran se nastavuje směr odhozu a pohybem vpřed a
vzad výška. Z tohoto systému byli všichni
testující i při práci i v náročnějších
podmínkách nadšeni, protože snadno a za provozu bylo
možné odhoz naprosto přesně a snadno směrovat. To
ale nebyl jediný klad tohoto stroje. I v náročných
podmínkách, při mokrém a těžkém sněhu i při úklidu
zmrzlého jsme byli spokojeni s prací tohoto
modelu a jeho ergonomie nám nejvíce vyhovovala. Komín
se neucpával, sníh byl odhazován dostatečně daleko,
s frézou se snadno pojíždělo, zde se obsluha
nenadřela. Napomáhá i šípový vzorek pneumatik a
velká kola. Fréza se bez problému startuje ručně
startovací šňůrou. Bunkr je svařovaný, ocelový.
Sníh, který není okamžitě odhozen, je uvolněn od
rotoru zpátky ke šneku, což právě omezuje ucpávání
(systém Power Max). Otvor z přechodu bunkru do
komínu je dostatečně velký. Fréza dokáže odházet
za minutu až 860 kg sněhu.
Nechybí ani oboustranné silné plazy. Hřídel posuvného
třecího kola volby rychlostí má kuličková ložiska
(např. Murray, či Snapper mají bronzová kulová
pouzdra). Stejně jako u ostatních zde můžete volit
ze 6 ti rychlostí vpřed a 2 vzad.
Výhody:
komín se neucpává ani při těžkém a mokrém sněhu
(systém Power Max),
joystick (systém Quick Stick) pro ovládání
komínu jednou rukou z místa obsluhy, dílenské
zpracování, ergonomické provedení, dlouhá záruka
Nevýhody: není el. start
Hodnocení: vítěz testu
---------------------------------------------------------------------------------------
Partner
PSB 270 (Husqvarna) cena: 34 200 Kč
motor:
Briggs & Stratton 1350 Snow Series
Výkon: 9 HP
Obsah: 305 ccm
Záběr: 69 cm
Hmotnost: 119 kg
Záruka: 2 let
Pěkně
vypadající i pracující stroj s některými
vychytávkami, ale objevili jsme i s několik
nedostatků. S frézou se i v hlubším sněhu
dobře pojíždí. Kola jsou dostatečně velká a navíc
má tento model i možnost vypnutí jednoho kola pro
snazší zatáčení a manipulaci. Vypnutí kol se ovládá
páčkami pod madly. Vcelku jsme byli spokojeni i s prací
tohoto stroje. K ucpávání tunelu nedocházelo příliš
často ani v těžším sněhu, i když je nutno říci,
otvor v přechodu z bunkru do tunelu je o něco
menší než například u vítězného modelu. Moc
spokojeni jsme ale nebyli s dalšími funkcemi. Ovládací
páky jsou dost tuhé a obsluha musí vynaložit sílu k nastavení.
Pro ovládání směru a výšky odhozu sněhu jsou určeny
dvě páky. Startovací
šňůře překáží táhla a madla, což činí start
obtížnější. Výšková clona pro odhoz sněhu na
komínu jde otevřít pouze v nedostatečném
rozsahu. Také nám vadilo, že madla jsou jen kovová
bez plastových návleků, takže práce je možná výhradně
v silných rukavicích. Plazy jsou zde ze slabšího
materiálu a pouze jednostranné. Ventilátor je neodlehčený-
zvýšení rizika zaseknutí cizího předmětu mezi stěnou
bunkru a ventilátorem. U motoru chybí uzávěr paliva.
Fréza je vybavena halogenovým světlem, elektrostartérem,
6 ti rychlostmi vpřed a 2 vzad.
Výhody:
spojky na pojezdových kolech pro snadné otáčení,
elektrostartér, větší průměr kol, světlomet
Nevýhody:
tuhost
ovládacích pák, dvě páky pro komín, malý úhel výškové
clony, kovová nechráněná madla
Hodnocení:
dobrý
------------------------------------------------------------------------------
Snapper
L 1226 (Cetea)
cena: 31 990 Kč
motor:
Briggs & Stratton 1150 Snow Series
Výkon: 8,5 HP
Obsah: 250
ccm
Záběr: 66 cm
Hmotnost: 120 kg
Záruka: 2 roky
S
tímto modelem jsme zaznamenali zádrhel při práci v hlubším
sněhu. Obsluha se zde více nadře, stroj hůře pojíždí
a manipulace je obtížnější. Fréza se zde prostě
bořila a i horalé (s velkými zkušenostmi při odklízení
sněhu) měli s pojížděním při práci problém.
Domníváme se, že zde svou roli hrál i nevhodný desén
pneumatik. Otočný komín se ovládá dvěma pákami
– na otáčení a výšku odhozu. Ty se pohybují
celkem ztuha, zvláště středová páka na otáčení
komínu (musíte ji odtlačit a pak sunout) není vůbec
komfortní. Komín je plastový, s nepohyblivou mřížkou
(stejně jako Murray), těžší sníh zde také komín
ucpává a sníh není odhazován příliš daleko.
Odhozu sněhu brání i mřížka v tunelu. Horní
clona u tunelu nejde úplně otevřít. U stroje nechybí
sice světlomet, ale ten je připevněn z boku u
pravého madla plastovým držákem, který se nám hned
na začátku testu podařilo nechtěně ulomit, když
jsme frézy uklízeli do garáže. Nechybí zde
elektrický startér. S ručním se nám zde ale
startovalo hůře. Technikům se u tohoto modelu nelíbil
neodlehčený ventilátor, u kterého je větší možnost
zaseknutí cizího předmětu mezi ventilátorem a stěnou
bunkru, plastové provedení napínacích kladek klín.
řemenů, plechové provedení řemenic pojezdu a pohonu
šneku i například to, že motor není vybaven uzávěrem
paliva. Pokud ale tuto frézu budete používat v čerstvě
napadaném sněhu pak s výsledkem práce budete
vcelku spokojeni, pokud opominete nekomfort při
obsluze. K dispozici je zde 6 rychlostí vpřed a 2
vzad.
Výhody:
litinová skříň převodovky šneku, elektrostartér
Nevýhody: větší tuhost ovládacích pák, těžší
sníh stroj ucpává, dvě páky na ovládání komínu,
horší ruční start
Hodnocení:
uspokojivý
Olga
Kábová
|