Chcete
komfortní kolečkové fitnes brusle?
Zapomeňte na tkaničky
Inline
brusle mají stále více přívrženců a jejich obliba každým rokem výrazně
stoupá. Není divu. Jsou nenáročné, skladné, oproti dobrým jízdním kolům
či lyžím relativně levné, a pro jejich využití vzniká stále více vhodných
komunikací. Volba kategorie byla jasná. Třída Fitness
je nejprodávanější. Vyhovuje nejvíce zákazníkům. Většinou neoplývá
žádným extrémním či nestandardním řešením. Na druhé straně i zde
probíhají inovační trendy, které se většinou soustřeďují na systém
komfortu upínání. Ono totiž takové utahování klasické
tkaničky může být pěkně protivné a zdlouhavé. Utáhnout si obě
boty stejnoměrně a dostatečně
tak, abychom si je nepovolili při zapínání přezky se suchým zipem vyžaduje
u mnoha modelů slušnou zručnost. Zatímco
například u špičkových hokejových bruslí pro profesionály byly odlišné
způsoby stahování brusle již před lety více méně zavrženy, u fitness
bruslí je však pravděpodobné, že se dočkáme ještě mnohých zajímavých
řešení. Ta budou klasiku stále více odsouvat do ústraní.
Co
se dnes používá
Zatím mnoho modelů zůstává
opatřeno pouze klasickými tkaničkami, bez podpůrných prostředků pro výraznější fixaci utažené
boty. Klasickým doplňkem bývá, jak již bylo řečeno, obyčejný „sucháč“.
Musím konstatovat, že tento způsob upínání pro tuto kategorii /která by měla
vynikat komfortem/ náš tým neuchvacuje. Zcela jiná je situace pro rychlostní
disciplíny, či extrémní modely
nebo in line hokej. Tam je vzhledem k podstatně vyšším nárokům zajisté
důležitější individuální utažení bot. Druhým nejužívanějším způsobem
je tkanička doplněná zdrhovacím systémem. Ten v kombinaci s držákem
pro rychlé utažení není až tak špatný. Další alternativou může být
tkanička v kombinaci s nártovou přezkou místo „suchého zipu. Na
absolutní špičce jsou však sotisfikované modely, které pouhým otáčením
kolečka dělají vše za vás. Samozřejmě ani tento systém není všespasitelný
především proto, že utahuje souměrně. Nevýhodou pak může být, že systém
nemůže reagovat na individuální anatomické odlišnosti či specifická přání
rozdílného utažení v různých zónách.
Fila Fitness Primo XT
Kolečka průměr/tvrdost:
Fila 84mm/83A
Ložiska: ABEC 7
Rám: magnesiový
Utahování: Q-FIT
Hmotnost 1520 g /bez brzdy/
Výborný
model. V kategorii fitness zvítězil především díky vzácně vyrovnaným
vlastnostem. Excelentní je tu například systém utahování. Na rozdíl od
klasických tkaničkových bruslí zde jedním pohybem uvolníte jazyk, botu
nasadíte, párkrát otočíte kolečkem, dotáhnete kotníkovou přezku a vše
je hotovo. Za pár sekund vyjíždíte. Kdykoliv při jízdě zjistíte, že je bota málo nebo moc utažená vše srovnáte
jedním pohybem. Praxe ukázala, že ten kdo tento systém vyzkoušel, se ke
tkaničkám již nerad vrací. To ale z daleka není vše, co se nám u
tohoto modelu líbilo. Ocenili jsme například
kvalitní lehký magnesiový rám. Ten mimo nižší hmotnost zvyšuje i
komfort jízdy protože lépe absorbuje vibrace při jízdě po nerovnostech.
Dobře stavěná bota je velmi komfortní a přitom dostatečně pevná i při
razantnější jízdě.
Výhody: výborný
systém utahování, precizní stavba botičky, magnesiový podvozek
Nevýhody: větší valivý odpor koleček
Hodnocení:
vítěz testu
--------------------------------------------------------------------------------------
K2 Athena
(Points) cena: 2 860 Kč
Kolečka:
průměr/tvrdost: 78mm/80A
Ložiska: ABEC 5
Rám: tec composite
Utahování: tkaničky
Zpevnění v oblasti nártu: suchý zip
Hmotnost:1247 g
Lehká
pohodlná a dobře stavěná bota. Jednoznačně nejkomfortnější mezi dámskými
modely. Pohodlí zajišťuje, tak
jako u ostatních „ká dvojek“ speciální patentovaná K2 Softboot. Tato botička
si
zapamatuje tvar vašeho chodidla a optimálně
se podle něj vytvaruje a i přes pohodlí a pocit měkkosti je dostatečně
pevná Tato kombinace umožní delší
jízdu bez větší únavy. Ten
kdo si zvylkl na rychloutahování jej zde však bude postrádat. Díky jeho
absenci nejde bota stáhnout tak
rychle jako například brusle opatřené
systémem BOA. To je však asi jediná připomínka. Na druhé straně je díky
tomu tento model výrazně levnější. Konstrukce nože je z lehkého
kompozitu a přispívá k velmi nízké hmotnosti tohoto modelu. Vzhledem
ke kombinaci jmenovaných vlastností se stal tento model celkově nejoblíbenější
v dámské kategorii.
Výhody: komfortní
bota, pohodlná jízda, velmi nízká hmotnost
Nevýhody: nemá rychlo stahování
Hodnocení
dobrý
--------------------------------------------------------------------------------------------
K2 F.I.T. 84
Boa (Points) cena: 4 940Kč
Kolečka:průměr/ tvrdost:
84mm/80A
Ložiska: ILQ 7
Rám: hliník
Utahování: Boa systém
Hmotnost: 1 464g /bez brzdy/
Velmi dobrý model od
renomovaného výrobce. Hlavním hitem této brusle je nízká hmotnost a výborný
upevňovací systém BOA. Právě „kolečkovým systémem“ rychloupínání
drtily tyto K2 a Primo XT ostatní značky. Domníváme se, že právě
pro tuto kategorii je tento systém ideální,
protože výrazně zvyšuje komfort. A ten je u systému boa zcela příkladný.
Obouvání boty je neuvěřitelně rychlé. Také zde, jako u Fily XT můžete
doladit utažení boty i při jízdě během pár sekund. Fit 84 má velmi zajímavou
stavbu boty. Přesto že je nejkomfortnější a nejměkčí ze všech modelů v testu,
díky perfektní konstrukci Softboot vede nohu bez sebemenších problémů.
Nejen pro začátečníky, ale i pro uživatele, kteří jsou citlivější, je
tento model ideálním řešením. Ale nejen pro ně. Umožňuje velmi příjemnou
jízdu i na delších tratí. Ve výsledku skončily tyto brusle nejtěsnějším
rozdílem /o půl bodu za vítězem/
pouze díky nepatrným detailům. U Fily se nám zdá lankový systém nepatrně
robustnější s lepším vedením lanka. Také trochu tvrdší bota a
trochu tvrdší kolečka nám vyhovovaly nepatrně více u XT. Nicméně oba
tyto modely Jak F.I.T. 84 Boa tak Primo XT v pohodě i komfortu výrazně převyšovaly
ostatní „závodní pole“.
Výhody: špičkový
komfort jízdy, příkladný systém stahování
Nevýhody: vyšší cena
Hodnocení:
velmi dobrý
-----------------------------------------------------------------------------------------
Roller Blade Spark 84
(Heliasport) cena: 4 190 Kč
Kolečka průměr/tvrdost:
84mm/83A
Ložiska: SG7
Rám: hliník
Utahování: tkaničky
Hmotnost: 1590g
Zajímavý asymetrický
design dává tušit příslušnost k jedné ze světově nejuznávanějších
značek. Pro nás však byl tento model trochu zklamáním. Ne že byl špatný,
pouze nám nesedí některé jeho vlastnosti pro „třídu“
fitness. I když ve sportovních kategoriích je několik modelů „blejdů“
opravdu špička, zde nám vadil nedostatek některých atributů, v cenové
kategorii přes 4000 Kč dle našeho názoru podstatných. Tedy zjednodušeně.
Mohly by být komfortnější a vylepšit tak poměr cena výkon. Jako je tomu
například u Fily. Užší stavba boty se nám zdála
sice zajímavá pro sportovní
výkon, ale s nevýhodou již
zmiňovaného menšího komfortu. Druhou vlastností, která nám
vadila v této cenové relaci, je kombinace suchého zipu a tkaniček.
Domníváme se, že zde by mělo být komfortnější utahování samozřejmostí.
Zvláště když některá vylepšující řešení vyžadují minimální náklady.
Celkové hodnocení je tedy lehce rozporuplné. Model se slušnými sportovními
ambicemi, avšak lehce spartánských vlastností s nižším komfortem za
vyšší cenu.
Výhody: pevná, vhodná
i pro razantnější jízdu.
Nevýhody: méně komfortní bota, oproti nejlepším nekomfortní utahování
Hodnocení:
dobrý
------------------------------------------------------------------------------------
Worker Falcon (Worker) cena: 1 990 Kč
Kolečka průměr/tvrdost:
Hyper 90mm/90A
Ložiska: ABEC 7
Rám: hliník
Utahování: tkaničky
Hmotnost:1585g
Důkaz toho, že i levnější
model může být dobrý. Není samozřejmě sice na absolutní špičce testu,
ale umístění ve středu pomyslné tabulky je velkým úspěchem především
v hodnocení poměru cena výkon. Tento Nejlevnější model v testu
porazil i některé výrazně dražší a renomovanější brusle. Vzhledem k tomu,
že obecně platí, že čím větší kolečka tím větší cena, je cenová výhodnost
ještě výraznější než je na první pohled patrné. Worker je, podobně
jako Tempish, „českou“ cestou a obdobně jako on je silný právě v oblasti
relativně nízké ceny a nabízených
vlastností. Oba modely jak Falkon tak i iMax II mají kolečko o průměru
90mm. S nimi by byly renomované značky dražší minimálně o další
tisíc korun.
Výhody: Kvalitní
velká kolečka Hyper, velmi dobrý poměr cena výkon
Nevýhody: Velmi sevřená oblast horní části boty
Hodnocení:
dobrý
-------------------------------------------------------------------------------------
Roces
S 254 W (Dassar)
cena: 4 490 Kč
Kolečka: průměr/tvrdost
Hyper 90mm/80
Ložiska: ABEC 7
Rám: vstřikovaný hliníkový
Utahování: tkaničky /stavěč/ přezka
Kvalitní kolečka Hyper.
Efektní bílá barva. Na druhé straně se nám zdá oproti nejlepším horší
a méně přesná stavba botičky, obě botičky nemají zcela identickou tuhost
ve všech oblastech. Vzhledem k celkovým vlastnostem a vybavení se nám
zdá vyšší cena oproti nejlepším. Jak
test ukázal, tento model patří v hodnocení k průměru. Na rozdíl od těch
nejlepších nemá nic, čím by byl lepší než ty nejlepší.
Žádný detail, kterým by příjemně překvapil. Naopak jak již bylo
řečeno, přesnost dílenského zpracování vnitřní botičky není zcela ideální.
Utahování pomocí tkaničky je doplněno jejím fixováním v požadovaném
bodu, což sice není stejně komfortní jako Boa či Q-FIT ale je zajisté jedním
z těch lepších řešení.
Výhody: efektní bílé
provedení, dobré utahování
Nevýhody: vyšší cena
Hodnocení:
dobrý
------------------------------------------------------------------------------------------
Roces
S 102 (Dassar)
cena: 2 850 Kč
Kolečka: průměr/tvrdost
Hyper 84mm/80
Ložiska: ABEC 7
Rám: GFT Nylon
Utahování: tkaničky, /stavěč/ přezka
Hmotnost: 1826g
Dámská robustní brusle,
která nás nenadchla, ale také výrazně nezklamala. Pozitivně lze hodnotit
kolečka Hyper či systém utahování s blokováním tkaniček. Bota je
pevná, ale relativně s velkou hmotností./nejtěžší v testu/. V dolní
části je sice dostatečně široká, ale jak ukázala praxe její stavba nemusí
vyhovovat každému. Není také moc pohodlná. Dalším relativně drobným,
ale v praxi protivným problémem je absence oblíbených poutek pro snadné
nošení. Utáhnout jde naopak relativně rychle a přesně díky dobře
kostrovanému stavěči. Příjemně tvarovaný je držák rychlostahování.
Vzhledem k dobrým ložiskům se na nich i příjemně jezdí. Naopak nás
neoslnili například nylonové nože GFT. Domnívali jsme se, že obdobné
materiály se používají především pro celkové odlehčení brusle. Při
takto vysoké hmotnosti se nám tato kombinace nezdá dostatečně logická.
Výhody: tkaničky se
stavěčem, klidná pohodlná jízda
Nevýhody: vyšší hmotnost, po utažení bota místy tlačí, absence
poutek na přenášení
Hodnocení:
uspokojivý
--------------------------------------------------------------------------------------
i-MAX
II Tempish (Tempish)
cena: 2 400 Kč
Kolečka průměr/tvrdost:
90/84mm/83A
Ložiska: ABEC9
Rám: Hliník
Utahování
tkaničky nártová přezka
Hmotnost: 1748g /1507g
Co upoutá pozornost již v samém
počátku, je propracovaný design se smyslem pro detail. Zvláště v provedení
pro muže je kombinace černé s oranžovou velmi působivá. Funkčně je
dámský a pánský model/ten má ještě volbu dvou průměrů koleček
90/84mm/ totožný, pouze respektuje anatomické rozdíly. Příjemné jsou některé
detaily vybavení, které nemají často
ani mnohem dražší modely. I když i u „imaxu“ se utahuje bota tkaničkou
zde je na rozdíl od mnoha jiných modelů kombinována v oblasti nártu
také přezkou /podobně jako v oblasti kotníku/ a nikoliv suchým zipem,
jak je bohužel poměrně dost
obvyklé. Jediná vlastnost, která nám vadila byl oproti nejlepším nedostatečný
komfort. Z počátku se zdálo, že nesedí dostatečně na nohou. Potěšující
zpráva naopak je, že se posléze vnitřní botičky lehce přizpůsobily a pak
již čím dále více vynikal jejich dobrý poměr cena výkon.
Výhody: velmi dobrý
design a vybavení
Nevýhody: menší komfort boty
Hodnocení:
dobrý
-------------------------------------------------------------------------------------
Zealot
Advance (Sportisimo) cena: 1999 Kč
Kolečka: 84mm/80A
Ložiska: ABEC 7
Rám: hliník
Utahování tkaničky
Na pohled působí neutrálně.
Převažující černá barva s výrazným bílým suchým zipem a dalšími
drobnými bílými detaily patří vzhledově k těm hezčím modelům. Podvozek a kolečka jsou v pohodě,
horší je to však podle našeho názoru se stavbou botičky. Jako problém vidíme
konstrukci a použité materiály použité při její stavbě.
Nízké boky a široký měkký materiál nefixují dostatečně nohu.
Nejenže máte subjektivní pocit, že bota nejde rozumě dotáhnout ale při jízdě
inklinuje k nepřesné jízdě.
Vzhledem k tomu, že boky nevedou tak pevně jak by měly, tak jízda
není rozhodně příjemná.
Výhody: pěkný
design
Nevýhody: nedostatečně pevná stavba botičky
Hodnocení:
uspokojivý
---------------------------------------------------------------------------------
Co
se do novin nevešlo
Tentokrát
byl test nejen rozsáhlý ale obsahoval i více modelů než normálně. Proto
se nám nepovedlo dostat tam i některé technické informace Tak tedy. Jak již
bylo řečeno, nejvíce v testu uspěly systémy na utahování Boa od K2 a
Q-FIT. Oba jsou na stejném principu. Tedy žádné tkaničky ale utahovací
lanka, která jsou na konci opatřena kolečkem.
Boa
K2
Tady
je kolečko umístěno vpředu na horní části jazyka. Utahuje se otáčení a
povoluje vytažením kolečka. Zvláště efekt povolení je velmi efektivní, Během
sekundy máte zcela uvolněnou nohu. Práce s tímto systémem je nejen
rychlá ale také příjemná. Komfortní je i možnost jemného dolaďování
utažení během bruslení. I to je velmi rychlé a pohodlné. Avšak i tady je
stejně jako u konkurenčního systému jeden problém. Pakliže nemáte nohu
„standardně stavěnou“ může být dotahování problematické, protože
Boa utahuje ve všech místech rovnoměrně bez možnosti individuálních úprav.
Q-FIT
Fila
Většina
vlastností je obdobných jako u systému Boa. Zásadní rozdíl je pouze v umístění
kolečka. To je vzadu nad nártem
což má své výhody i nevýhody.
Výhodou je bezesporu fakt, že je více chráněno proti možnému mechanickému
poškození. Nevýhodou naopak může pro někoho být o něco horší
ovladatelnost. Praxe však ukázala že se jedná pouze o psychologický efekt,
protože obě místa jsou dosažitelná naprosto bez problémů a naopak při
pokrčení nohy je utahování takřka ideální. Druhým rozdílem je povolování
boty. Na rozdíl od systému Boa zde se povoluje otáčením kolečka na druhou
stranu. /Systém klasického vodovodního kohoutku/.
Pakliže
máte normální stavbu nohy, je alespoň dle našeho názoru, systém Boa a
Q-Fit právě v oblasti fitness takřka ideálním a hlavně rychlým a
pohodlným řešením.
Jak
jsme měřili rychlost
K měření
rychlosti jsme kromě profesionálního velkého satelitního rychloměru /velmi
přesný, ale velikostí nevhodný pro jízdu na bruslích/ používali systém
inSportline IN3502.
Ten má řadu výhod. Je relativně velmi levný, zhruba 1000 Kč, pro potřeby
kolečkových bruslí maximálně pohodlný a jednoduchý. Zařízení se skládá
ze dvou částí. Mikropočítače, který je instalovaný do kolečka a náramkových
hodinek, které jsou na počítač v kolečku napojeny bezdrátově. Na
hodinkách můžete sledovat nejen aktuální rychlost, ale deset dalších
hodnot podle vlastního výběru. Kromě průměrné a maximální rychlosti je
tu například i denní a celková ujetá vzdálenost, čas jízdy, hodiny i množství
spotřebovaných kalorií. Nechybí tu ani
automatické počítání opotřebení kolečka.
Petr Řezáč
|