Značka BMW je proslavená revolučními prvky a zajímavými
inovacemi většiny modelů, od nejmenších motocyklů až po
velké reprezentační limuzíny. Právě v této třídě
jsou však revoluční změny zdaleka nejtěžší. Především
proto, že klientela této kategorie je velmi konzervativní. |
|
A protože zde platí daleko více než v kterémkoliv
jiné části automobilového trhu, že každá novinka musí být
super zajímavá, protože jinak
bohaté a náročné uživatele nepřesvědčí, není jiná možnost
než použít inovace „velkého kalibru“. A to se zcela jistě
podařilo. Svědčí o tom alespoň některé technické a
technologické aplikace. Mezi lahůdky patří například hliníkový
podvozek, s novou aktivní funkcí Dynamic Drive a poprvé
plynule měnitelná funkce Electronic Damper Control
(elektronické řízení tlumičů pérování),
i pneumatické odpružení se samočinnou regulací výšky
karoserie pro zadní nápravu.
Speciální kapitolou je revoluční osmiválcový motor. Ten je
pozoruhodný mimo jiné tím že prakticky všechny důležité
parametry jako je časování ventilů (Bi-Vanos), zdvih ventilů
(Valvetronic) – a vůbec poprvé – délka sacího potrubí
se dají kontinuálně měnit. S tímto
nekompromisním způsobem ovládání motoru osmiválec BMW opět
zvyšuje laťku: spotřeba
paliva se snižuje o cca 14%, přičemž se rovněž o 14% zvyšuje
maximální výkon. Můžete si zvolit model 735i s motorem 3,6 l, 272 bhp
(200kW) a 360 N.m, nebo model 745i s motorem 4,4 l,
333 bhp (245 kW) a 450 N.m.
Neméně zajímavá je i první
sériově vyráběná šestistupňová samočinná převodovka
na světě. Tato vysoce efektivní a kompaktní jednotka s integrovanou
technologií Shift-by-Wire je ovládána originální volicí pákou
u volantu a tlačítky systému Steptronic ve věnci volantu.
Hlavní
akcent je však směřován na pracoviště řidiče. Mezi nejdůležitější
systémy patří zobrazovací
a ovládací koncept iDrive
a ConnectedDrive s internetovým portálem BMW. S iDrive
ve své typové řadě 7 prezentuje BMW zcela novou,
pokrokovou, koncepci orientace řidiče a jeho jízdy. Spolu s unikátní
paletou funkcí je zde rovněž výrazné
snížení počtu ovládacích prvků.
Hledáte - li řadicí páku či klíček do zapalování, pak
se vraťe do minulosti. Důležité prvky , které jsou podstatné
pro řízení, jsou umístěny ve volantu a kolem něj, a
pár často používaných základních funkcí se nachází ve
středu přístrojové desky. Většina ostatních funkcí včetně veškeré
telematiky na střední konzoly. Zde je nejen
navigační systém ale i
„ASSIST“ a první individuálně konfigurovaný
Internetový portál BMW
na světě, podporovaný WAP. Veškerá nové systémy jsou řízeny pomocí intuitivně ovládané řídicí jednotky
v dialogu s řídícím displejem. Pro řidiče
systém iDrive znamená jednoduchou bezpečnou obsluhu a pohodlný
přístup do světa systému Connected Drive s výstavbou sítí
komunikační, informační a navigační technologie.
Novinek
tedy více než dost. Nová „sedmička“ ukazuje bezesporu
cestu vpřed do budoucnosti
kategorie špičkových automobilů: se svou progresivní
koncepcí interiéru
i exteriéru. Zvyšuje také laťku dynamiky, bezpečnosti,
komfortu i ekonomiky
v této nejvyšší kategorii. Otázkou však je, jak na tyto revoluční změny
zareagují konzervativní zákazníci, kteří se například
ani po dlouhých letech nesmířili s tak pro ostatní řidiče
samozřejmou věcí jako je například pohon předních kol .
/per/
|