automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

13.11.2001

E-mail

 

 

Jak na autobaterie v zimě 

Inhaco ACL-1K 

Tak nám vypukly první mrazíky. Tedy období, které nemá rádo nejen mnoho vyznavačů teplých klimatických podmínek, ale ani baterie našich čtyřkolových miláčků. Ty totiž snáší zimu  s menším nadšením než obyvatelé rovníkových oblastí. Další ránu jim zasadila novela vyhlášky o „nepřetržitém svícení“ během zimního období. 

A tak se chudinky nemají především při kratších jízdách jak pořádně dobít. Jak na ně?  Máme dobrou radu.

Zkřehlé ruce,  pesimisticky mžouravé zvuky líně se převalujících pístů, pohasínající kontrolky, shánění lan, roztahování,  které zvláště s dieselovými motory končí často neúspěšně. Nehovoře pak o možnosti rozhození rozvodového řemenu a tím i totálnímu konci veškerého snažení. Dosti pesimistický scénář? Některou z jeho fází  zažil skoro každý řidič. 

Ani klasická prevence však nepůsobí moc povzbudivě. Odšroubování kabelů od baterie, její nošení ke zdroji nabíjení, či v nejlepším případě pouhé odstraňování víček  potřísněných „všežravou“ kyselinou sírovou mne neuchvacuje. A neznám ani mnoho řidičů, kterým by tato činnost byla zvláště sympatická. 

A proto mne nadchlo zařízení které jsem poprvé spatřil v prodejně baterií Banner v Uhříněvsi. Konec šmudlání v motorovém prostoru. Konec propálených rukávů od kyseliny sírové. Údržbu vaší baterie můžete provádět ve smokingu /není podmínkou/ a po provedení akce můžete podat komukoliv ruku aniž by jste jej znečistili.

Vše je zde tak, jak to u geniálních věcí bývá, velmi jednoduché. Zatímco klasická nabíječka pracuje s dobíjecím napětím tak vysokým, že většinou baterie po dobu nabíjení zplynuje a proto je dobré ji mít  pod kontrolou, včetně otevřených víček. Tato dobíječka simuluje práci alternátoru vašeho auta a snaží se do baterie vecpat energii o napětí pouhých 14,4 voltů. Pracuje tedy v takovém režimu, při kterém nedochází ke zplynování. Díky tomu nepotřebuje žádnou manipulaci a  kontrolu.  A tím ani žádné otevírání kapoty a špinění. Že se vám to zdá poněkud divné? Další genialita. Máte ve svém autě elektrický zapalovač. Berete si  z něj  potřebnou energii pro přenosné handsfree či přenosný počítač. Tak baterce energii vraťte stejným způsobem.

Funguje to velmi jednoduše. Prostě dobíječku z jedné strany zapojíte do  sítě 220 V a na druhé straně do zdířky pro zapalovač na vaší palubní desce. Ke kontrole slouží  řada diod. Ta vám ukazuje stav aktuálního dobití i režim ve kterém se dobíječka nachází. Výhodou tohoto řešení je nejen absence  všech zatím vyjmenovaných problémů s klasickým dobíjením, ale i neuvěřitelná úspora času. Nevýhodou, /i když dle mého názoru zcela zanedbatelnou/, je fakt že  díky použitému systému dobíjení s nižším napětím  se baterie nemůže dobít do sta procent, ale pouze na  90 až 95. A to si myslím, že nás v zvláště krušných mrazech nemusí trápit. Baterie nabitá na tuto kapacitu je v absolutní pohodě. Přístroj stojí podle toho kde jej koupíte od 1500 do 2000 Kč.

 

/per/

 

Další články v rubrice automobily: