A
tak se chudinky nemají především při kratších jízdách
jak pořádně dobít. Jak na ně?
Máme dobrou radu.
Zkřehlé
ruce, pesimisticky
mžouravé zvuky líně se převalujících pístů, pohasínající
kontrolky, shánění lan, roztahování,
které zvláště s dieselovými motory končí často
neúspěšně. Nehovoře pak o možnosti rozhození rozvodového
řemenu a tím i totálnímu konci veškerého snažení. Dosti
pesimistický scénář? Některou z jeho fází
zažil skoro každý řidič.
Ani
klasická prevence však nepůsobí moc povzbudivě. Odšroubování
kabelů od baterie, její nošení ke zdroji nabíjení, či v nejlepším
případě pouhé odstraňování víček potřísněných „všežravou“ kyselinou sírovou mne
neuchvacuje. A neznám ani mnoho řidičů, kterým by tato činnost
byla zvláště sympatická.
A
proto mne nadchlo zařízení které jsem poprvé spatřil v prodejně
baterií Banner v Uhříněvsi. Konec šmudlání v motorovém
prostoru. Konec propálených rukávů od kyseliny sírové. Údržbu
vaší baterie můžete provádět ve smokingu /není podmínkou/
a po provedení akce můžete podat komukoliv ruku aniž by jste
jej znečistili.
Vše
je zde tak, jak to u geniálních věcí bývá, velmi jednoduché.
Zatímco klasická nabíječka pracuje s dobíjecím napětím
tak vysokým, že většinou baterie po dobu nabíjení zplynuje
a proto je dobré ji mít pod
kontrolou, včetně otevřených víček. Tato dobíječka
simuluje práci alternátoru vašeho auta a snaží se do
baterie vecpat energii o napětí pouhých 14,4 voltů. Pracuje
tedy v takovém režimu, při kterém nedochází ke
zplynování. Díky tomu nepotřebuje žádnou manipulaci a
kontrolu. A
tím ani žádné otevírání kapoty a špinění. Že se vám
to zdá poněkud divné? Další genialita. Máte ve svém autě
elektrický zapalovač. Berete si
z něj potřebnou
energii pro přenosné handsfree či přenosný počítač. Tak
baterce energii vraťte stejným způsobem.
Funguje
to velmi jednoduše. Prostě dobíječku z jedné strany
zapojíte do sítě
220 V a na druhé straně do zdířky pro zapalovač na vaší
palubní desce. Ke kontrole slouží
řada diod. Ta vám ukazuje stav aktuálního dobití i
režim ve kterém se dobíječka nachází. Výhodou tohoto řešení
je nejen absence všech
zatím vyjmenovaných problémů s klasickým dobíjením,
ale i neuvěřitelná úspora času. Nevýhodou, /i když dle mého
názoru zcela zanedbatelnou/, je fakt že
díky použitému systému dobíjení s nižším
napětím se
baterie nemůže dobít do sta procent, ale pouze na
90 až 95. A to si myslím, že nás v zvláště krušných
mrazech nemusí trápit. Baterie nabitá na tuto kapacitu je v absolutní
pohodě. Přístroj stojí podle toho kde jej koupíte od 1500
do 2000 Kč.
/per/
|