automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

18.11.2004

E-mail

 

 

 

 

 

 

 

 Motorové koloběžky Blata                     redakční test

Rozhodně vás nikdo nepřehlédne a rozhodně nebudete nenápadní. Každý se za vámi otočí, budete budit pozornost. Budete pohotoví, rychlí, v pražské dopravní špičce nejrychlejší. Nebudete mít nikde problémy s parkováním. Ve městě projedete všude a venku se jednoduše dopravíte tam kam potřebujete. Zlepšíte si náladu. To všechno zažijete, když pojedete na motorové koloběžce. 

Motorové koloběžky Blatino (vyrábí je česká firma Blata) jsou velmi oblíbené a vyhledávané v zahraničí, kam se také hodně vyváží, konkrétně nejvíce jich putuje do USA .  V poslední době  však získávají  stále větší oblibu i u nás. Důvod je jednoduchý. Je neocenitelná v mnoha situacích, např. v přeplněných městských ulicích jako hobby  ale a to zdaleka ne na posledním místě při rychlém nákupu.  My jsme s ní jezdili velmi úspěšně a především hrozně rychle i  po obchodních centrech (zde jsme ale samozřejmě použili jen nožní pohon při vypnutém motoru). Koloběžka je využitelná i v obchodní sféře. Pro překonávání větších vzdáleností v distribučních centrech a skladech, ve velkých administrativních budovách je ideálním pomocníkem.

Scooter Blatino – motorová koloběžka, kterou jsme testovali v redakci je opravdu praktický dopravní prostředek. Vzhledem k tomu, že váží pouhých 17 kg a díky svým rozměrům – délce 103 cm a šířce 42 cm – je velmi skladná a tak ji snadno zaparkujete v kufru svého auta, odnesete domů, vezmete si ji na dovolenou, dokonce ji můžete při dodržení bezpečnostních  podmínek přepravit i v letadle a vzít si ji sebou na dovolenou. My jsme si tuto příležitost samozřejmě nenechali ujít a část dlouhodobého testu jme absolvovali na ostrově Brač v Chorvatsku. I zde obdobně jako při testování v Praze se projevilo  za co vděčí své oblibě.  Nenáročná na spotřebu, vždy po ruce na pláž či do zákazu vjezdu prostě „kámoška“.  Jediné co jí nesvědčí nejvíce je kombinace tlusťoch  a prudké stoupání. Při této kombinaci je nutno jí nepatrně pomoci alespoň při rozjezdu. Rychlost se řídí pouze přidáváním či ubíráním plynu. Excelentní jsou i velmi účinné kotoučové brzdy  které zajišťují bezpečnou jízdu. Jediné na co je dobré si dávat pozor je řízení. To je samozřejmě díky koncepci a stavbě méně stabilní a je proto dobré držet řidítka po celou do oběma rukama, a to zvláště ve vyšších  rychlostech. Naopak velmi příjemný je odpružený posaz, který umo6ňuje příjemné svezení i na ne zcela  ideálně rovném povrchu.

Spotřeba je opravdu lákavá. Na jeden litr benzínu ujede zhruba 40 km. Dle technických údajů výrobce jezdí rychlostí do 25 km/h  - u modelů schválených pro silniční provoz. Model pro provoz mimo silnici jezdí kolem 40 km/h. My jsme testovali tu rychlejší.  Ta je  velmi výkonná  avšak mohla by mít  trochu tišší zvukový projev. Pokud jedete například po lesní silnici, kde je jinak naprosté ticho, tak si dobře uvědomíte těch pár decibelů navíc.

Koloběžka se startuje ručně  stejně jako sekačka, nicméně nově připravovaný model, bude již mít  starter elektrický.

Jízda na koloběžce je pohodlná i díky odpruženému sedátku. To však můžete velmi jednoduše vytáhnout v okamžiku, když ji potřebujete například složit do kufru automobilu.  Po složení a uložení  do kufru auta a  ji můžete vozit stále sebou a použít ji teprve tam, kam se již autem nedostanete.  Celou koloběžku můžete složit také do tašky o rozměrech 100 x 45 x 48 cm.  Také je  možné  přikoupit nosič, zrcátka, tašku, upínák nákladu na nosič, či zvonek.

Cena scooteru Blatino je 17 550 Kč.

Související článek: Malé motocykly a motorové koloběžky z Blanska

Technické údaje

MOTOR:

 

vzduchem chlazený - dvoudobý jednoválec

ZDVIHOVÝ OBJEM VÁLCE:

 

27 ccm

VÝKON:

1 kW při 7800 ot./min.

KROUTÍCÍ MOMENT:

 

1,92 Nm při 6600 ot./min.

KARBURÁTOR:

 

WALBRO s membránovým čerpadlem

ZAPALOVÁNÍ:

 

magnetoelektrické

STARTOVÁNÍ:

 

ruční

SPOJKA:

 

automatická odstředivá

RÁM:

 

svařený z vysokopevnostních ocelových trubek

BRZDY:

přední

kotoučové brzdy - průměr kotoučů 119 mm

zadní

kotoučové brzdy - průměr kotoučů 119 mm

DISKY KOL:

přední

z lehké slitiny 4" - 51

zadní

z lehké slitiny 4" - 51, s volnoběžkou

PNEUMATIKY:

přední

2. 8 - 4"

zadní

2. 8 - 4"

PALIVO:

 

Benzín 91 - 96 oktanů + 2T syntetický olej / 50:1/

OBJEM PALIVOVÉ NÁDRŽE:

 

1,3 l

SPOTŘEBA PALIVA:

 

1 litr/40 km

RYCHLOST:

 

až 25 km/h

HMOTNOST:

 

16,5 kg

HMOTNOST S OBALEM:

 

19,5 kg

NOSNOST:

 

90 kg

ŘÍDÍTKA:

 

duralová, sklopná

SEDADLO:

 

odpružené, odjímatelné

OSVĚTLENÍ:

přední

Zdroj - baterie

zadní

Zdroj - baterie

ROZMĚRY:

délka

1035 mm

šířka

418 mm

výška

1080 mm (složená výška 450 mm)

ROZMĚRY OBALU:

délka

110,0 cm

šířka

45,0 cm

výška

48,0 cm


                                                                                                                 /per/