Duel
Kentoya Trigger 200 versus Yuki 200 TR
Více než před rokem jsme přinesli na stránkách
iTestu test několika malých zajímavých motocyklů na našem trhu. Většinu
tvořila čínská endura, která jsou levná a víceméně univerzální
do všech terénů. Za poslední rok došlo v této oblasti k dalšímu
prudkému rozvoji v této oblasti. Ne však u všech čínských výrobců
rovnoměrně. Zatímco jedna fabrika inovuje relativně pomalu, jiné kráčí
vstříc dohnání světovému standardu rychlostí uragánu. Často díky
spolupráci především s japonskými výrobci se učí dotahovat
detaily, stále častěji je i dílenské zpracování na velmi slušné
úrovni.
Díky těmto značným rozdílům se vám snadno může stát, že za
obdobné peníze můžete dostat velmi dobrý motocykl, ale také průměrný
až podprůměrný. Platí to však i o skútrech i dalších komoditách.
Rozhodli jsme se proto uvést novou rubriku Duel, kde budeme srovnávat vždy
dva produkty za podobné peníze, které se dle našeho názoru hodně
odlišují.
Yuki
200 TR
Cena 59 990 Kč
Na
firmě Yuki je zcela patrné jak na sobě a především na svých
produktech pracuje. Přestože ještě nedávno měla ve svém portfoliu
relativně velmi úspěšný model G4 ST 200, který se stal vítězem
testů „vylepšila“ ještě
výrazněji nabídku, a to právě modelem 200 TR. Zatímco při zběžném
pohledu se může zdát, že ST
má několik prvků modernějších /například kotoučová zadní brzda
oproti bubnové u TR/ v reálném provozu je tento rozdíl
zanedbatelný /buben stroj v pohodě ubrzdí a pro provoz je praktičtější/.
Naopak TR je v mnoha směrech výrazně lepší. Snad nejdůležitější
je rozdíl mezi funkčností zadní centrální jednotky pérování, která
je u G4 ST 200 velmi málo funkční, čímž jinak velmi dobré enduro s výbornou
stopou a přesným vedením i na velmi nerovných polních a lesních cestách,
částečně limituje. Naopak právě systém a doladění centrální
jednotky u TR je velmi dobré.
Design
TR
200 je dle mého názoru první čínské enduro s naprosto
akceptovatelným nekompromisním designem.
Krásnější je snad jenom jednovaječný bratr SM 200, který je však
motard. Jeho kombinace s převahou černého matu je excelentní a může
soupeřit kdykoliv s kýmkoliv.
Také u „téerky“ se
nemáte za co stydět, vyvážený design, moderní pojetí, smysl pro
detail a kompaktní dynamický vzhled
snesou ve své třídě srovnání i s nejrenomovanější
konkurencí. Vše je tak jak má být, jednotlivé prvky jsou nejen
opticky ale i funkčně harmonické.
Zatímco ještě nedávno jste na každém čínském stroji spatřili
alespoň dva tři detaily, které by se hodily ke strojům nejméně o třicet
let starším, zde již nic podobného nehrozí. Designéři odvedli
dobrou práci.
Motor
Jestliže již G4 ST 200 mělo
velmi zajímavý OHC motor, pak TR
200 je ještě silnější
pružnější a lépe zpřevodovaný. Není divu, vznikl ve spolupráci s japonskou
Suzuki. Jeho kultivovanost a schopnost poradit si i v náročném
strmém terénu je příkladná.Také vibrací je méně. Motor není náchylný
na problémy v nezahřátém stavu, čímž se zvyšuje komfort jízdy.
Po redakčním testu, kde jsme naše „téerko“ trápili týden i v relativně
extrémních podmínkách, se ukázalo, že obdobný motor tu prostě v této
třídě není. Nehovořím samozřejmě o speciálech, za které byste
koupili minimálně tři tyto číňany.
Jízdní vlastnosti
Jedna
věc je vyzdvihnout některé jednotlivé prvky, druhá pak je celkový
dojem ze souboru všech vlastností. A ten je u TR200 ještě lepší.
Oproti ST má výrazně větší a komfortnější
přední vidlice systému Upside Down. Je zajímavé, že přesto,
že ty jsou obdobné jako u Triggera 200, mají na rozdíl od něj
podstatně lepší účinnost. Ostatně to je u čínských strojů zatím
ještě stále normální. Dvě součásti vypadají často velmi podobně,
či jsou systémově a rozměrově shodné, avšak jejich vlastnosti jsou
velmi rozdílné. Ale vraťme se k „téerku“. Motor byl již popsán,
dobrý je i podvozek. Přesto,
že vyztužení rámu v oblasti
zavěšení motoru je řešeno
pouze šroubovanými výztuhami /a ne jedním celkem jako u ST/, je
až překvapivě přesný a není cítit výrazný rozdíl mezi technickým
řešením obou podvozků. Jak již bylo řečeno zcela zvláštní
kapitolou TR 200 je zadní centrální jednotka. Ta je skoro kolmá k vozovce
a na rozdíl od většiny konkurenčních čínských modelů je velmi účinná.
Díky tomu má dobré vlastnosti při různém zatížení, což je
nejpatrnější při obsazení dvěmi osobami. Tím samozřejmě nemyslím, že je dobré skákat
v lese přes potok ve dvou či jiné extrémnější kousky, ale pro
běžnou turistiku v nezpevněném terénu.
Pro: vynikající motor,
velmi dobré jízdní vlastnosti, velmi účinná a dobře konstruovaná
centrální tlumící jednotka
Proti: měkčí přední tlumiče
Trigger
200
Cena 59 990
Kč
Již při minulém testu
Triggera 200 jsme upozorňovali na některé zcela nelogické detaily, špatné
jízdní vlastnosti na nezpevněném a náročnějším terénu. Nutnost
neustálé korekce stopy a určitá nejistota právě na nerovných polních
a lesních cestách. A to i přesto, že také Trigger má moderní přední
vidlici Upside Down. Jestliže Trigger nestačil na G4 ST 200 od Yuki, se
kterou má víceméně shodný motor, pak ve srovnání s TR 200 se
rozdíl ještě výrazně zvýšil.

Motor
Nejlepší
stránka tohoto modelu. I tak můžete mít dvě různé varianty.
Relativně velmi dobré OHC (je méně pružné a méně výkonné
než u TR 200). Druhá varianta OHV je ještě línější a
pomalejší. Naopak, abychom byli objektivní, tak přesto, že se nám
motor s TR líbil více proti OHC Triggera nemáme větších námitek.
Je spolehlivý, má malou spotřebu, prostě motor rozhodně není slabou
stránkou Triggera 200. Tento „agregát“ je dnes v mnoha konkurenčních
strojích a celkově patří k těm nejlepším z čínské
provenience. Jak již bylo řečeno, slabiny Triggera
vnímáme v jiných oblastech. Má některé konstrukční detaily,
které se nám nelíbí. Dlouhou dobu je bez zásadních inovací, drží
dlouho neúměrně vysoké ceny a trpí i dalšími neduhy.
Jízdní vlastnosti
Právě
jízdní vlastnosti jsou tím, co je Triggerovi možno nejvíce vytknout.
Na běžných silnicích jsme nezaznamenali žádný větší problém, ty
vznikají až při jízdě v terénu. Stálá nutnost korekce při jízdě
na nerovné polní či lesní cestě není nikterak oslňující a už vůbec
ne komfortní. V rámci objektivity nutno dodat, že si na tyto
vlastnosti je možno zvyknout. Nicméně když sednete na jiný model,
který tento problém nemá, samozřejmě již nemáte moc chuti si
zvykat. Kdybychom testovali jeden kus, bylo by možné se domnívat, že
je odlišný od standardu. My jsme však v průběhu času jezdili na
dvou Triggerech, aniž bychom měli pocit, že se v jízdních
vlastnostech výrazně liší.
Je to škoda, protože když se na tento moder podíváte pouze „papírovýma
očima“, působí dost dobře. Dalším byť drobnějším nedostatkem
je stavba brzd. Zde je uplatněna pro mne málo pochopitelná varianta s přední
kotoučovou brzdou s jedním pístkem a zadní nelogicky se dvěma.
Pro: dobrý motor
Proti: nelogické brzdy se dvěma písty vzadu a jedním vpředu,
velmi neklidná jízda v terénu, nepřesná stopa
Závěrem
Jak tento srovnávací test ukázal
nejen za obdobnou, ale dokonce naprosto stejnou cenu můžete koupit dva
zcela odlišné produkty. Oba jsou ve stejné kategorii. Lze tedy
dost přesně a objektivně porovnávat. Netvrdíme, že Trigger je
špatný stroj, pouze na svého konkurenta dle našeho názoru nestačí,
a to ve většině hodnocených kritérií. Je pojetím i fakticky mnohem
„starší“. Kentoya však již několikrát ukázala, že dovede překvapit
a tak se domníváme, že brzy uvidíme od této značky
v této oblasti více konkurenční stroj, než je tomu v současnosti.
Poměr „cena-výkon“, je, ať se
to někomu líbí či ne, pro většinu lidí tím hlavním kritériem a
to zvláště v této cenové kategorii finančně dostupných nenáročných
endur.
Petr Řezáč
|