sport | hobby I letecká doprava | počítače | zahradní technika | energie | bílá technika | ||||
digitální svět | scooter life | lodě | mobiltest | TRAVEL TEST | AUTO MOTO iTEST | E-mail | ||||
reklama |
|
| ||
|
|
|||
Duel Kentoya Trigger 200 versus Yuki 200 TR Více než před rokem jsme přinesli na stránkách
iTestu test několika malých zajímavých motocyklů na našem trhu. Většinu
tvořila čínská endura, která jsou levná a víceméně univerzální
do všech terénů. Za poslední rok došlo v této oblasti k dalšímu
prudkému rozvoji v této oblasti. Ne však u všech čínských výrobců
rovnoměrně. Zatímco jedna fabrika inovuje relativně pomalu, jiné kráčí
vstříc dohnání světovému standardu rychlostí uragánu. Často díky
spolupráci především s japonskými výrobci se učí dotahovat
detaily, stále častěji je i dílenské zpracování na velmi slušné
úrovni. Yuki 200 TR Cena 59 990 Kč Na firmě Yuki je zcela patrné jak na sobě a především na svých produktech pracuje. Přestože ještě nedávno měla ve svém portfoliu relativně velmi úspěšný model G4 ST 200, který se stal vítězem testů „vylepšila“ ještě výrazněji nabídku, a to právě modelem 200 TR. Zatímco při zběžném pohledu se může zdát, že ST má několik prvků modernějších /například kotoučová zadní brzda oproti bubnové u TR/ v reálném provozu je tento rozdíl zanedbatelný /buben stroj v pohodě ubrzdí a pro provoz je praktičtější/. Naopak TR je v mnoha směrech výrazně lepší. Snad nejdůležitější je rozdíl mezi funkčností zadní centrální jednotky pérování, která je u G4 ST 200 velmi málo funkční, čímž jinak velmi dobré enduro s výbornou stopou a přesným vedením i na velmi nerovných polních a lesních cestách, částečně limituje. Naopak právě systém a doladění centrální jednotky u TR je velmi dobré. DesignTR 200 je dle mého názoru první čínské enduro s naprosto akceptovatelným nekompromisním designem. Krásnější je snad jenom jednovaječný bratr SM 200, který je však motard. Jeho kombinace s převahou černého matu je excelentní a může soupeřit kdykoliv s kýmkoliv. Také u „téerky“ se nemáte za co stydět, vyvážený design, moderní pojetí, smysl pro detail a kompaktní dynamický vzhled snesou ve své třídě srovnání i s nejrenomovanější konkurencí. Vše je tak jak má být, jednotlivé prvky jsou nejen opticky ale i funkčně harmonické. Zatímco ještě nedávno jste na každém čínském stroji spatřili alespoň dva tři detaily, které by se hodily ke strojům nejméně o třicet let starším, zde již nic podobného nehrozí. Designéři odvedli dobrou práci. Motor Jestliže již G4 ST 200 mělo velmi zajímavý OHC motor, pak TR 200 je ještě silnější pružnější a lépe zpřevodovaný. Není divu, vznikl ve spolupráci s japonskou Suzuki. Jeho kultivovanost a schopnost poradit si i v náročném strmém terénu je příkladná.Také vibrací je méně. Motor není náchylný na problémy v nezahřátém stavu, čímž se zvyšuje komfort jízdy. Po redakčním testu, kde jsme naše „téerko“ trápili týden i v relativně extrémních podmínkách, se ukázalo, že obdobný motor tu prostě v této třídě není. Nehovořím samozřejmě o speciálech, za které byste koupili minimálně tři tyto číňany. Jízdní vlastnosti Jedna věc je vyzdvihnout některé jednotlivé prvky, druhá pak je celkový dojem ze souboru všech vlastností. A ten je u TR200 ještě lepší. Oproti ST má výrazně větší a komfortnější přední vidlice systému Upside Down. Je zajímavé, že přesto, že ty jsou obdobné jako u Triggera 200, mají na rozdíl od něj podstatně lepší účinnost. Ostatně to je u čínských strojů zatím ještě stále normální. Dvě součásti vypadají často velmi podobně, či jsou systémově a rozměrově shodné, avšak jejich vlastnosti jsou velmi rozdílné. Ale vraťme se k „téerku“. Motor byl již popsán, dobrý je i podvozek. Přesto, že vyztužení rámu v oblasti zavěšení motoru je řešeno pouze šroubovanými výztuhami /a ne jedním celkem jako u ST/, je až překvapivě přesný a není cítit výrazný rozdíl mezi technickým řešením obou podvozků. Jak již bylo řečeno zcela zvláštní kapitolou TR 200 je zadní centrální jednotka. Ta je skoro kolmá k vozovce a na rozdíl od většiny konkurenčních čínských modelů je velmi účinná. Díky tomu má dobré vlastnosti při různém zatížení, což je nejpatrnější při obsazení dvěmi osobami. Tím samozřejmě nemyslím, že je dobré skákat v lese přes potok ve dvou či jiné extrémnější kousky, ale pro běžnou turistiku v nezpevněném terénu. Pro: vynikající motor,
velmi dobré jízdní vlastnosti, velmi účinná a dobře konstruovaná
centrální tlumící jednotka Trigger 200 Cena 59 990 Kč Již při minulém testu
Triggera 200 jsme upozorňovali na některé zcela nelogické detaily, špatné
jízdní vlastnosti na nezpevněném a náročnějším terénu. Nutnost
neustálé korekce stopy a určitá nejistota právě na nerovných polních
a lesních cestách. A to i přesto, že také Trigger má moderní přední
vidlici Upside Down. Jestliže Trigger nestačil na G4 ST 200 od Yuki, se
kterou má víceméně shodný motor, pak ve srovnání s TR 200 se
rozdíl ještě výrazně zvýšil. Motor Nejlepší stránka tohoto modelu. I tak můžete mít dvě různé varianty. Relativně velmi dobré OHC (je méně pružné a méně výkonné než u TR 200). Druhá varianta OHV je ještě línější a pomalejší. Naopak, abychom byli objektivní, tak přesto, že se nám motor s TR líbil více proti OHC Triggera nemáme větších námitek. Je spolehlivý, má malou spotřebu, prostě motor rozhodně není slabou stránkou Triggera 200. Tento „agregát“ je dnes v mnoha konkurenčních strojích a celkově patří k těm nejlepším z čínské provenience. Jak již bylo řečeno, slabiny Triggera vnímáme v jiných oblastech. Má některé konstrukční detaily, které se nám nelíbí. Dlouhou dobu je bez zásadních inovací, drží dlouho neúměrně vysoké ceny a trpí i dalšími neduhy. Jízdní vlastnosti Právě jízdní vlastnosti jsou tím, co je Triggerovi možno nejvíce vytknout. Na běžných silnicích jsme nezaznamenali žádný větší problém, ty vznikají až při jízdě v terénu. Stálá nutnost korekce při jízdě na nerovné polní či lesní cestě není nikterak oslňující a už vůbec ne komfortní. V rámci objektivity nutno dodat, že si na tyto vlastnosti je možno zvyknout. Nicméně když sednete na jiný model, který tento problém nemá, samozřejmě již nemáte moc chuti si zvykat. Kdybychom testovali jeden kus, bylo by možné se domnívat, že je odlišný od standardu. My jsme však v průběhu času jezdili na dvou Triggerech, aniž bychom měli pocit, že se v jízdních vlastnostech výrazně liší. Je to škoda, protože když se na tento moder podíváte pouze „papírovýma očima“, působí dost dobře. Dalším byť drobnějším nedostatkem je stavba brzd. Zde je uplatněna pro mne málo pochopitelná varianta s přední kotoučovou brzdou s jedním pístkem a zadní nelogicky se dvěma. Pro: dobrý motor Závěrem Jak tento srovnávací test ukázal nejen za obdobnou, ale dokonce naprosto stejnou cenu můžete koupit dva zcela odlišné produkty. Oba jsou ve stejné kategorii. Lze tedy dost přesně a objektivně porovnávat. Netvrdíme, že Trigger je špatný stroj, pouze na svého konkurenta dle našeho názoru nestačí, a to ve většině hodnocených kritérií. Je pojetím i fakticky mnohem „starší“. Kentoya však již několikrát ukázala, že dovede překvapit a tak se domníváme, že brzy uvidíme od této značky v této oblasti více konkurenční stroj, než je tomu v současnosti. Poměr „cena-výkon“, je, ať se to někomu líbí či ne, pro většinu lidí tím hlavním kritériem a to zvláště v této cenové kategorii finančně dostupných nenáročných endur. Petr Řezáč |
||||
I |
||||
|
||||
|
|