Pneumatiky
Nokian získávají každým rokem větší prestiž na světovém
trhu. A nejen proto, že přinesly několik zajímavých nových
technologií jako je například indikátor opotřebení DSI, či
INFO PIN. Především jsou
to jízdní vlastnosti, které přitahují k Nokianům stále
více řidičů. Poslední lahůdkou jsou nové zimní pneu WR.
Mimo velmi vyvážených vlastností ve všech situacích, které
vám zima může nastražit, jsou i „nejrychlejšími“ zimními
pneumatikami na světě.
Písmeno
W může znamenat ledacos, v „řeči“ pneumatik však
je jeho symbol zcela jasný. Rychlostní kategorie 270 km/h. Převedeno
do normální řeči to znamená, že konstrukce této
pneumatiky umožňuje jízdu maximální rychlostí do dvě stě
sedmdesáti km za hodinu, tedy u zimních pneumatik světový
rekord. Ty se dělají v rozměru
235/50 R18, tedy jsou
vhodné především pro vysokorychlostní limuzíny. V ostatních rozměrech
mají obvykle index T
(do 190 km/h), či H (do 210 km/h).
My testujeme „wéerka“
v „téčku“ na kompaktním Renaultu Clio Extreme
v rozměru
175/65 R14.
Nokian
WR je novinkou zimní
sezóny 2002/2003 a je speciálně konstruována pro středoevropské
podmínky. To je důležité především proto, že právě v této
oblasti se nejen velmi často mění během zimního období
teplota, ale především i povrch vozovek. Dá se zde očekávat
v podstatě vše od suchých vozovek a relativně vyšších
teplot, přes vozovky mokré, zasněžené či zledovatělé
nebo ledovými zmrazky.
A vyrobit pneumatiku, která by byla velmi dobrá
na všech jmenovaných
površích je
opravdu nesmírně náročné. Nokian řešil tento problém především
nově vyvinutou směsí
gumy HDS (High Dispersion Silica). Ta pružně reaguje na měnící
se teploty, přispívá k lepší přilnavosti na mokru a zvyšuje
i kilometrový výkon pláště.
Samozřejmě nejen směs je rozhodující. Velký vliv má
i tvar „figury“ a
použitý systém lamel. Právě patentovaná lamelová
technologie HAKA propůjčuje „wéerce“ výborné jízdní
vlastnosti. Figura je šípovitá,
sklon drážek je
optimalizován pro každou šíři pláště zvlášť
s výrazným akcentem na potlačení vzniku
aquaplaningu
Komfort
jízdy přesahuje očekávání
Vžitá představa
značné části řidičů, že zimní pneumatika je pouze od
toho, aby auto na sněhu „neklouzalo“, je v současnosti
opravdu zjednodušená. U nejmodernější zimních pneumatiky,
kterou je Nokian WR jedním z nejvýraznějších představitelů,
je tato vlastnost pouze jednou z řady. Tou nejdůležitější
je již zmiňovaná přizpůsobivost
v nejrůznějších podmínkách. A právě tady je WR neuvěřitelně
silná, což v plné míře potvrzují naše zkušenosti z prvních
pěti tisíc kilometrů, které jsme zatím s ní
najezdili. Co
nás zaujalo již hned po přezutí, byl komfort jízdy a
minimální hlučnost. Dokonce se nám subjektivně po přezutí
zdály WR tišší než klasické letní pneumatiky, které
jsme přezouvali. I když se to na první pohled může zdát
jako nepravděpodobné, logiku to má. Přezouvali jsme sice za
sucha, ale při velmi nízké teplotě. Tedy v podmínkách,
které letním pneumatikám již výrazně nesvědčí. Naopak
„wéerko“ bylo
nejen „hmatatelně“ přilnavější, což bylo znát již po
prvních metrech, ale nejen to. Jak bylo již řečeno
i v přímém srovnání překvapivě tiché. Samotný
fakt, že tomu tak je, nás tak nepřekvapí,
/protože nově vyvinutou High Dispersion Silicu předcházela výborná
pověst/ pouze jsem neočekával, že ten
ten rozdíl bude relativně
tak veliký. Paradoxní je, jak nové technologie
smazávají zažitý názor, že zatímco většina letních
pneumatik je tichá tak zimní jsou více méně buď více či
méně, ale vždy hlučné. Už to prostě neplatí a záleží
pouze na tom kterém modelu….
Jestliže
o některých věhlasných pneumatikách je známo, že jsou například
výborné na sněhu či na ledu, pak Nokian WR je opravdu těžko
dostižitelný svou velmi vysokou univerzalitou. Podle toho co
jsme si zatím ověřili, je výborný jak na suchých
„podchlazených“ vozovkách, tak i na mokrých silnicích,
subjektivně se nám zdál i výkon na zledovatělé vozovce.
Snad jediné, kde se nám zdál nepatrně slabší,
je záběr ve sněhu. V praxi se samozřejmě nejedná o výraznou
nevýhodu,
protože rozdíl v trakci
není velký, nicméně
například starší model
Nokianu NRW
má záběr větší. Naopak v některých jiných vlastnostech
je WR výrazně lepší. To
je však částečně jasné již při pohledu
na stavbu „vzorku“ a uspořádání. Systém
„chytrá horákyně", který
musejí výrobci pneumatik provozovat,
musí vést zcela samozřejmě
k některým kompromisům, aby dosáhli všech potřebných
protichůdných vlastností. Je tedy jasné,
že například podélné drážky na „WR“ sice
trochu mohou snižovat záběr
ve sněhu, naopak výrazně
zvyšují stabilitu vozidla ve velkých rychlostech
a snižují možnost aquaplaningu.
Pneumatiky velmi přesně reagují
na pohyb volantu a přispívají tím značnou měrou
k bezpečnosti jízdy. Pakliže
nebydlíme ve vysokohorském středisku, je zcela jasné kolik procent zhruba
najezdíme v zimě na jakém povrchu. Z tohoto
hlediska jsou zvolené
vlastnosti WR takřka ideální a málokterý z konkurentů
jim v této široké škále může nabídnout podobnou
vyrovnanost.
Další výhodou
je velmi dobrý poměr cena výkon. I když patří Nokian WR
mezi špičkové zimní pneumatiky, cenově patří do kategorie
střední. Například námi testovaný rozměr 175/ 65 R14 má
doporučenou cenu 2752 Kč. Naše zkušenosti zcela zřetelně
ukazují, že Nokian WR je
pneumatika, kterou je možno
každopádně doporučit.
+
velmi dobré vlastnosti na suché i mokré vozovce, velmi
dobré vlastnosti na zledovatělé vozovce,
velmi dobré brzdné
vlastnosti na suché, mokré zledovatělé i zasněžené
vozovce, Info Pin, indikátor
opotřebení DSI
- menší záběr na sněhu
Petr
Řezáč
|