automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

3.5.2004

E-mail

 

 

 

 

 

Rybářství 

Vybíráme rybářské „náčiní“ 
Naviják

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

Jsme v EU. Cose změnilo?


DANĚ
 

Základní sazba daně z přidané hodnoty se od 1. května snížila z 22 na 19 procent. Zároveň se do ní ze snížené pětiprocentní sazby přesunula ovšem řada zboží a služeb. Jde například o stavební práce kromě prací týkajících se bytových objektů, restaurační služby, nákladní železniční doprava, nákladní vodní doprava, poskytování vzdělání jinými subjekty než vybranými školskými zařízeními či veterinární péči. Celkem je to několik stovek položek.

BANKY

Na domácí trh budou moci od května vstoupit všechny banky, které podnikají na území EU. Nebudou k tomu, jako dosud, muset projít složitým schvalováním ze strany ČNB. V rámci EU totiž platí tzv. jednotná licence. Zřejmě se tím zvýší konkurence na trhu a tím i tlak na to, aby banky snižovaly provize a poplatky. Některé poplatky domácích bank jsou nyní vyšší než u jejich matek v zahraničí.

Domácí banky budou moci mnohem snadněji zakládat své pobočky v zahraničí. Významná expanze bank do zahraničí je nepravděpodobná, protože tuzemské banky jsou v rukách zahraničních finančních ústavů.

POJIŠŤOVNY 

Český pojistný trh začne fungovat jako součást jednotného vnitřního trhu unie. Novela zákona o pojišťovnictví umožní tuzemským pojišťovnám vykonávat činnost ve všech zemích EU a pojišťovny sídlící ve státech unie budou moci provozovat pobočky v ČR. Ceny pojištění by se neměly výrazněji měnit.

BURZY

Domácí investiční firmy i emitenti cenných papírů budou moci na základě evropského pasu působit i v zemích EU, naopak firmy z těchto států budou mít možnost podnikat v ČR. Na pražské burze budou moci přímo obchodovat i obchodníci s cennými papíry z členských států EU. Nová legislativa harmonizovaná s EU dále zvyšuje objem krytí v případě krachu obchodníka s cennými papíry.
Středisko cenných papírů se postupně přemění v soukromou společnost centrální depozitář, která zmodernizuje a rozšíří služby v oblasti vypořádání obchodů s cennými papíry. Stát chce mít na činnost této nově vznikající společnosti vliv. Na vstupu do unie již výrazně vydělali akcionáři - příliv nových investorů zvedl ceny domácích firem jen za poslední rok o dvě třetiny.

SOFTWARE

Software od velkých zahraničních výrobců po vstupu do unie většinou zdraží, protože firmy budou muset harmonizovat ceny s dražší západní Evropou. Například největší dodavatel programů Microsoft během dvou let zvýší ceny o třetinu, za programy společnosti Adobe zákazníci od května zaplatí až o 35 procent více.

AUTOMOBILY

Prodejci nových automobilů očekávají v dlouhodobějším horizontu zdražení aut. Úroveň cen nových automobilů v ČR je zhruba o 12 procent níže, než je průměr v západní Evropě. Od května chystají zlevnění některé asijské značky, které využijí snížení cla ze 17,1 na deset procent.

Cena ojetých vozů by měla podle odhadů vzrůst až o deset procent. Ceny vozů z druhé ruky zvedne zvýšená poptávka po vstupu do unie, dorovnání cen v ČR a Evropě i zavedení ekologického poplatku pro dovážená auta, která neplní emisní limity. Nejvíce by měla podražit auta do 150.000 Kč.

DOPRAVA 

Čeští dopravci budou mít neomezený přístup na trhy členských zemí v oblasti mezinárodní dopravy. Zmizí vstupní povolení, kterých byl do některých zemí nedostatek. Nahradí je tzv. eurolicence pro všechny silniční dopravce, kteří budou do zemí EU vyjíždět. Vnitrostátní nákladní silniční dopravu na území jiného členského státu, tzv. kabotáž, ale ještě několik let po vstupu čeští dopravci nebudou smět provozovat. Mezinárodní silniční dopravě se uleví hlavně zrušením celnic na hranicích.

Novinkou bude od 1. května řidičský průkaz evropského typu, který začnou úřady vydávat. Všechny dosavadní typy řidičských průkazů však zůstanou v platnosti a uznávat je nadále budou také všechny země unie. Dopravní úřady je budou postupně v několika vlnách vyměňovat, a to až do roku 2013.

Letečtí dopravci budou moci na rozdíl od současnosti nabízet linky z jakéhokoli letiště, tedy i mimo svou mateřskou zemi.

TURISTIKA 

V rámci unie budou moci turisté cestovat bez pasu a stačit jim nově bude jen občanský průkaz. Při cestách mimo EU, například do Chorvatska, však zůstane vše při starém.

SPOTŘEBITELÉ

Spotřebitelé získají možnost obracet se v případě sporu s prodejcem na evropské soudy. Budou též moci na českém státu uplatňovat náhradu škody, která by jim vznikla nepřevzetím či nedokonalým převzetím evropských směrnic.

 /al/