automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

Letecká doprava

5.1.2004

E-mail

 

 

 

 

 

Letecká doprava

Discovery Travel - létá pravidelně do Ostravy
Discovery Travel - létá jinak
Soul - Praha
nonstop v pohodlí
SmartWings
příjemná překvapení
Zahájení s rozpaky
Britsh Airways otevřela historicky první spoj Prahy s londýnským letištěm Gatwick
Travel Service zahájí provoz nízkotarifních linek

 

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

  Gigant roluje, aneb nová éra letectví


V dějinách letectví dojde osmnáctého ledna k jednomu z významných mezníků. Nepsaný král vzdušného prostoru  Boeing 747 přezdívaný „Jumbo“ předá po neuvěřitelých třiceti pěti letech „korunu“ novému stroji Airbusu A380, který bude pokřtěn ve francouzském Tolouse. A jak se sluší a patří na nového krále nebudou chybět i hlavy států. Slavností události bude přítomen například spolkový kancléř Schröder, francouzský prezident Chirac, britský premier Blair, či španělský premier Zapatero.  Můžete u toho být i vy, aniž byste sháněli letenku do Tolouse. Stačí pouze naladit svůj „satelit nebo kabel“ na německý kanál ZDF. Pod názvem Gigant vzdušného prostoru - Evropa křtí Airbus A380 uvádí 18.1. v 10 hodin 30 minut přímý přenos roll- autu Airbusu A380. Prominentním hostem tohoto přenosu by měl být Niki Lauda.

Airbus A 380 je nejen větším a především objemnějším strojem než Jumbo. Bude i úspornější, a podstatně komfortnější než letadla, která zatím známe. Zatímco někomu připadá megalomanský, jiní na něj pohlížejí s obdivem a je pro ně je symbolem 21 století. Zatímco obdobný i když skromnější projekt Boeing 747X/Strech byl zastaven tak jako i v minulosti projekty obřích Douglasů či Lockheedů jediný A 380 dostal v této kategorii zelenou. 

Tento dvouposchoďový drobeček pojme ve standardní konfiguraci 555 cestujících ve třech třídách. S tímto nákladem je schopen doletět na vzdálenost necelých 15 000 km. Vzhledem k neuvěřitelně velkorysému a prostornému uspořádání první třídy nezvyklému prostoru i v ostatních třídách je zvýšení přepravovaných cestujících na 600 zcela bezproblémově realizovatelné. Připravují se i dvě další varianty. Zkrácená pro přepravu na kratší vzdálenosti a prodloužená, která pojme 650 až 700 cestujících maximálně pak 888.

Některé prostory nového Airbusu připomínají spíše luxusní zaoceánské lodě než letadlo. Například posilovny, obchody, konferenční sály, komfortní prostorná schodiště, či „klubovny“. Otázkou je jak tyto prostory dopadnou v praxi. Již v  B747 byla obdobná leč skromnější odpočinková zákoutí s bary a posilovnami v počátcích projektovány. Tehdy však letecké společnosti daly přednost pragmatickému přístupu a tyto prostory využily takřka výhradně pro zvýšení kapacity přepravovaných osob. Dnes je však situace odlišná, konkurence je podstatně větší a místa v novém A380 ještě více, takže je pravděpodobné, že by mohl být tento „lodní“ komfort zachován i na pravidelných linkách nového „superjumba“ či megalineru jak mu říkají někteří západoevropští novináři.

Motory

A 380 je na rozdíl od menších a lehčích strojů jako je například B777 či A330 a tak jako A A340 poháněn  čtyřmi motory. Základní volby jsou zatím dvě. Jednou z ních je britský Rolls-Royce Trent 977. Druhý vznikl spoluprací dvou motorářských gigantů General Electric a Pratt & Whitney, Engine Alliance jak se společný podnik nazývá nabízí model GP 7270 .

Pozemní odbavení

I tady by mělo být vše jinak než je běžné. A 380 se bude odbavovat současně v obou podlažích. Tedy žádné chození do schodů, což je nejen méně pohodlné, ale i velmi zdlouhavé. Naopak současné odbavování obou „pater „ umožní zkrátit tudo dobu na obdobu běžných letadel pro 200 až 300 cestujících. Základním problémem je pouze úprava pro dvoupodlažní odbavování. Je tedy velmi pravděpodobné, že první léta tímto zařízením budou vybavena pouze některá největší světová letiště. Jednoduchá však nebude ani vyložení přepravovaných zavazadel pro tak značné množství cestujících. 

Airbas A380 předčí největší současný stroj Boeing 747 ve všech směrech. Pro letecké společnosti je zajisté velmi důležité snížení nákladů na jedno sedadlo o zhruba 20 pct. Další nespornou výhodou je obdobné ovládání letounu jako u modelů A330/340. To sjednotí do značné míry výuku a přezkušování posádek.

Pro cestující bude určitě jedním z nejdůležitějších faktorů prostor a možnost pohybu. Tyto faktory mohou výraznou měrou eliminovat zdravotní problémy vznikající u některých cestujících při mnohahodinových letech. 

                                                                                             /per/