V dějinách letectví dojde osmnáctého ledna k jednomu
z významných mezníků. Nepsaný král vzdušného
prostoru
Boeing 747 přezdívaný „Jumbo“ předá po neuvěřitelých
třiceti pěti letech „korunu“ novému stroji Airbusu A380,
který bude pokřtěn ve francouzském Tolouse. A jak se sluší
a patří na nového krále nebudou chybět i hlavy států.
Slavností události bude přítomen například spolkový kancléř
Schröder, francouzský prezident Chirac, britský premier
Blair, či španělský premier Zapatero.
Můžete u toho být i vy, aniž byste sháněli letenku
do Tolouse. Stačí pouze naladit svůj „satelit nebo kabel“
na německý kanál ZDF. Pod názvem Gigant vzdušného prostoru
- Evropa křtí Airbus A380 uvádí 18.1. v 10 hodin 30
minut přímý přenos roll- autu Airbusu A380. Prominentním
hostem tohoto přenosu by měl být Niki Lauda.
Airbus
A 380 je nejen větším a především objemnějším strojem
než Jumbo. Bude i úspornější, a podstatně komfortnější
než letadla, která zatím známe. Zatímco někomu připadá
megalomanský, jiní na něj pohlížejí s obdivem a je
pro ně je symbolem 21 století. Zatímco obdobný i když
skromnější projekt Boeing 747X/Strech byl zastaven tak jako i
v minulosti projekty obřích Douglasů či Lockheedů
jediný A 380 dostal v této kategorii zelenou.
Tento
dvouposchoďový drobeček pojme ve standardní konfiguraci 555
cestujících ve třech třídách. S tímto nákladem je
schopen doletět na vzdálenost necelých 15 000 km. Vzhledem k neuvěřitelně
velkorysému a prostornému uspořádání první třídy
nezvyklému prostoru i v ostatních třídách je zvýšení
přepravovaných cestujících na 600 zcela bezproblémově
realizovatelné. Připravují se i dvě další varianty. Zkrácená
pro přepravu na kratší vzdálenosti a prodloužená, která
pojme 650 až 700 cestujících maximálně pak 888.
Některé
prostory nového Airbusu připomínají spíše luxusní zaoceánské
lodě než letadlo. Například posilovny, obchody, konferenční
sály, komfortní prostorná schodiště, či „klubovny“. Otázkou
je jak tyto prostory dopadnou v praxi. Již v B747
byla obdobná leč skromnější odpočinková zákoutí s bary
a posilovnami v počátcích projektovány. Tehdy však
letecké společnosti daly přednost pragmatickému přístupu a
tyto prostory využily takřka výhradně pro zvýšení
kapacity přepravovaných osob. Dnes je však situace odlišná,
konkurence je podstatně větší a místa v novém A380 ještě
více, takže je pravděpodobné, že by mohl být tento „lodní“
komfort zachován i na pravidelných linkách nového „superjumba“
či megalineru jak mu říkají někteří západoevropští
novináři.
Motory
A
380 je na rozdíl od menších a lehčích strojů jako je například
B777 či A330 a tak jako A A340 poháněn
čtyřmi motory. Základní volby jsou zatím dvě.
Jednou z ních je britský Rolls-Royce Trent 977. Druhý
vznikl spoluprací dvou motorářských gigantů General
Electric a Pratt & Whitney, Engine Alliance jak se společný
podnik nazývá nabízí model GP 7270 .
Pozemní
odbavení
I
tady by mělo být vše jinak než je běžné. A 380 se bude
odbavovat současně v obou podlažích. Tedy žádné
chození do schodů, což je nejen méně pohodlné, ale i velmi
zdlouhavé. Naopak současné odbavování obou „pater „ umožní
zkrátit tudo dobu na obdobu běžných letadel pro 200 až 300
cestujících. Základním problémem je pouze úprava pro
dvoupodlažní odbavování. Je tedy velmi pravděpodobné, že
první léta tímto zařízením budou vybavena pouze některá
největší světová letiště. Jednoduchá však nebude ani
vyložení přepravovaných zavazadel pro tak značné množství
cestujících.
Airbas
A380 předčí největší současný stroj Boeing 747 ve všech
směrech. Pro letecké společnosti je zajisté velmi důležité
snížení nákladů na jedno sedadlo o zhruba 20 pct. Další
nespornou výhodou je obdobné ovládání letounu jako u modelů
A330/340. To sjednotí do značné míry výuku a přezkušování
posádek.
Pro
cestující bude určitě jedním z nejdůležitějších
faktorů prostor a možnost pohybu. Tyto faktory mohou výraznou
měrou eliminovat zdravotní problémy vznikající u některých
cestujících při mnohahodinových letech.
/per/
|