automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

Letecká doprava

10.6.2004

E-mail

 

 

 

 

 

Letecká doprava

  

Brač-ostrov zaslíbený
Discovery Travel - létá jinak
Soul - Praha
nonstop v pohodlí
SmartWings
příjemná překvapení
Zahájení s rozpaky
Britsh Airways otevřela historicky první spoj Prahy s londýnským letištěm Gatwick
Travel Service zahájí provoz nízkotarifních linek

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

  Discovery Travel - létá jinak

Začátkem týdne zahájila mezinárodní provoz nová letecká společnost Discovery Travel. Už od začátku provozu přichází s některými službami, které nejsou zatím v našich krajích obvyklé. Absolutní novinkou u českých leteckých společností je především použitá letadlová flotila. Jediným provozovaným typem je unikátní britský letoun BAE 146. Tento čtyřmotorový proudový hornoplošník  je díky svým vlastnostem jako je značný přebytek síly a vynikající manévrovatelnost schopen  přistávat a vzlétat na mnohem kratších letištích než běžně používané dopravní letadla. Tím také umožňuje létat do destinací kam jiní nemohou. 


Přistávání na Ruzyni na dráze 24

Discovery Travel by mohla bez nadsázky používat heslo „s námi jste blíže ke svým cílům“ především proto, že výborných vlastností svého letového parku využila k tomu, aby se zákazník dostal co nejblíže místu svého pobytu.

Všechno trochu jinak

Alpské středisko Sion, chorvatská Brač či belgické Antwerpy. Tedy místa kam by jste se  z  žádného místa naší republiky proudovým letadlem bez „přesedání“ nedostali. Discovery vybírá většinou letiště, která jsou relativně malá dostatečně kofortní a především jsou v atraktivních lokalitách. Toto řešení má mnoho výhod. Na rozdíl od velkých mezinárodních letišť probíhá výrazně rychleji odbavení a také vzdálenost od rekreačních středisek bývá podstatně kratší a v neposlední řadě jsou na takovýchto letištích i výrazně nižší poplatky. 



Každý, kdo letěl na dovolenou letadlem, mi dá určitě za pravdu, že velmi často je právě vlastní let jen časově bezvýznamnou epizodou celého přesunu. Dlouhé doby před odletem strávené na letištích, která zvláště v létě často „praskají ve švech“, malá či velká zpoždění. V cíli pak hurá co nejdále od letiště, protože rekreovat se poblíž místa, kde přistává jeden stroj za druhým není to pravé. Všechny tyto problémy /kromě přetížení celé oblasti/ při létání na regionální letiště odpadají.
Zatímco v zimě let do Sionu znamená s trochou nadsázky „vystoupit z letadla na sjezdovku“, v létě  můžete obdobným způsobem vkročit třeba do moře. A hotel můžete mít klidně u letiště protože těch pár letadel denně vás rušit rozhodně nebude. 
Aby však tato vize byla naplněna co nejlépe, musíte mít podobné podmínky na obou stranách. I toto řešila Discovery originálně. Létá se z Kunovic přes Prahu. Kunovice, tedy bývalý areál Letu, jsou královstvím Discovery a létají zde zatím jako jediná společnost. Také Prahu pojala společnost velmi unikátně. V současnosti jako jediná létá na terminál Ruzyň jih, kde se až na velmi málo frekventovanou linku CSA do Brunschweigu a pár vládních či VIP speciálů neděje zhola nic. Tedy další atribut k tomu, abyste byli ve svém cíli co nejdříve. Ale konec teoriím.

Na skok to Antwerp 

V pondělí byl pro Discovery slavný den. V praxi se mělo poprvé ověřit jak to všechno bude vypadat v reálu. Inaugurační destinací mezinárodních letů Discovery byly určeny Anwerpy-Brusel, kam také společnost létá dvakrát denně. Již telefonické ujištění, že mi stačí být na letišti jen půl hodiny před odletem /a ne ony strašné nekonečné dvě hodiny jako obvykle/ mě velice potěšilo, protože nerad brzy vstávám. Domáckou atmosféru před odletem výrazně umocnil letištní zaměstnanec, který měl nad přepážkou jako cílovou destinaci Zlín. Když mu cestující podávali cestovní pasy působil dojmem, že už je to tady, že se ta Morava přeci jen osamostatnila. Po delším zdráhání se s novou realitou sice smířil, ale změnit displej ze Zlína na Antverpy se mu nepodařilo. Přes tuto drobnou epizodku odbavení proběhlo velmi krátce a po chvíli jsme odstartovali. 



Po, odhadem, hodinu dvacet dlouhém letu jsme se přiblížili k  „finále“. Po zkušenostech z bezpečnostních důvodů /či spíše alibisticky / zcela zadrátovaného pražského letiště „ na mne jako balzám působily semafory před prahem přistávací dráhy, které v době příletu „velkého letadla ´“ zastavily provoz na okresní silnici, která tu vede. Inu jiný kraj jiný mrav. 
Hned po příletu bylo zcela patrné, že volba menších letišť je dobrý směr a Antverpy výborná lokalita. Absolutní pohoda a hmatatelný zájem o spolupráci ze strany vedení letiště i regionu, to byl obraz zcela odlišný od supících nervózních velkokapacitních letišť,továren na přepravu lidí  a generování značných finančních prostředků.
Antverpy jsou od letiště co by kamenem dohodil. Jsou městem s bohatou historií. A není to pouze světoznámá katedrála, ale mnoho zajímavých kulturních památek, které zde potkáváte na každém kroku. O těch však později v rubrice Travel Test. Antverpy jsou však zajímavé nejen pro turisty, ale také jako vstupní brána do hlavního města Evropské unie Bruselu. I když je od letiště vzdálen čtyřicet kilometrů tedy dále než bruselské mezinárodní letiště, vzhledem k již několikrát citovaným výrazně  malým prodlevám na nástupním i cílovém letišti je celková doba stejná či kratší. 

Chytrá horákyně Bae 146 –200

Dávný sen leteckých konstruktérů je postavit letadlo, které by bylo rychlé, uvezlo hodně lidí a zároveň mělo malou přistávací rychlost a hodně silné motory, aby mohlo přistávat a startovat bezpečně i na krátkých vzletových a přistávacích drahách. A protože jsou tyto vlastnosti velmi protichůdné, každá letecká společnost má různé modely pro různé podmínky. Takže běžná proudová letadla na krátké a střední tratě jsou rychlá /cestovní rychlost zhruba 800 km hod / a komfortní, například B737 či A319,  A320. Potřebují však minimálně dráhu o délce 2000 metrů. Regionální letouny jako například ATR  potřebují sice dráhu podstatně kratší, ale jsou turbovrtulová, pomalá „průměrná rychlost kolem 500 km  a s výrazně menším komfortem způsobeným větším hlukem a také jsou vesměs pro méně lidí - většinou kolem 50 až 70.  „Chytrá horákyně“ létá stejně rychle jako ostatní proudové stroje, zhruba kolem 760 km hod. Je velmi komfortní a díky unikátním motorům Avco Lycoming ALF 502R-5 s převodovkou“ turbodmychadel také neuvěřitelně tichý. Uveze 100 až 120 cestujících /verze 300/ a všechny ostatní vlastnosti má stejné nebo lepší než podstatně menší regionální turbovrtulová letadla. 28,55 metrů dlouhé letadlo s rozpětím křídel 26 metrů působí velmi kompaktním dojmem. Interiér je nad očekávání prostorný s uspořádáním v šesti sedadlech v řadě. Vše v šedé kůži s neobvykle velkou roztečí mezi jednotlivými řadami. 
Letoun drží ve své třídě řadu primátů, ale spíše by se dalo říci, že je třídou samo pro sebe. Například přistávací a vzletová dráha mu stačí o délce zhruba 1100 metrů. Je zatím jediným dopravním proudovým letadlem, které může přistávat na letišti Londýn City. Je také jediným letadlem, které má v této kategorii čtyři motory. Právě to mu umožňuje dostatečný přebytek výkonu a vynikající manévrovací schopnosti. I když se dneska převážně létá i řádově několikanásobně těžšími dvoumotorovými stroji i přes oceány je zcela zřejm, že v případě vysazení jednoho motoru u „čtyřmotoráku“ zbyde 75% tahu a u dvoumotorového stroje pouze 50%. Nyní disponuje Discovery Travel s jedním letounem, který bude v nejbližší době doplněn o druhý stroj. Zatím jsou provozovány německou společností WDL první letoun registrace D-AWUE. V blízké budoucnosti by měly přijít již letouny s českou registrací OK.
V současnosti Discovery létá do míst, které ukazuje přiložená destinační mapa. Ta by měla být již v blízké době výrazněji rozšířena. Dále však veškeré lety budou provozovány výhradně letouny řady BAE/AVRO.

                 Petr Řezáč