Začátkem
týdne zahájila mezinárodní provoz nová letecká společnost
Discovery Travel. Už od začátku provozu přichází s některými
službami, které nejsou zatím v našich krajích obvyklé.
Absolutní novinkou u českých leteckých společností je především
použitá letadlová flotila. Jediným provozovaným typem je
unikátní britský letoun BAE 146. Tento čtyřmotorový
proudový hornoplošník
je díky svým vlastnostem jako je značný přebytek síly
a vynikající manévrovatelnost schopen
přistávat a vzlétat na mnohem kratších letištích
než běžně používané dopravní letadla. Tím také umožňuje
létat do destinací kam jiní nemohou.
Přistávání na Ruzyni na dráze 24
Discovery
Travel by mohla bez nadsázky používat heslo „s námi jste
blíže ke svým cílům“ především proto, že výborných
vlastností svého letového parku využila k tomu, aby se
zákazník dostal co nejblíže místu svého pobytu.
Všechno
trochu jinak
Alpské
středisko Sion, chorvatská Brač či belgické Antwerpy. Tedy
místa kam by jste se
z žádného místa naší republiky proudovým
letadlem bez „přesedání“ nedostali. Discovery vybírá většinou
letiště, která jsou relativně malá dostatečně kofortní a
především jsou v atraktivních lokalitách. Toto řešení
má mnoho výhod. Na rozdíl od velkých mezinárodních letišť
probíhá výrazně rychleji odbavení a také vzdálenost od
rekreačních středisek bývá podstatně kratší a v neposlední
řadě jsou na takovýchto letištích i výrazně nižší
poplatky.
Každý, kdo letěl na dovolenou letadlem, mi dá určitě za
pravdu, že velmi často je právě vlastní let jen časově
bezvýznamnou epizodou celého přesunu. Dlouhé doby před
odletem strávené na letištích, která zvláště v létě často
„praskají ve švech“, malá či velká zpoždění. V cíli
pak hurá co nejdále od letiště, protože rekreovat se poblíž
místa, kde přistává jeden stroj za druhým není to pravé.
Všechny tyto problémy /kromě přetížení celé oblasti/ při
létání na regionální letiště odpadají.
Zatímco v zimě let do Sionu znamená s trochou nadsázky
„vystoupit z letadla na sjezdovku“, v létě
můžete obdobným způsobem vkročit třeba do moře. A
hotel můžete mít klidně u letiště protože těch pár
letadel denně vás rušit rozhodně nebude.
Aby však tato vize byla naplněna co nejlépe, musíte mít
podobné podmínky na obou stranách. I toto řešila Discovery
originálně. Létá se z Kunovic přes Prahu. Kunovice,
tedy bývalý areál Letu, jsou královstvím Discovery a létají
zde zatím jako jediná společnost. Také Prahu pojala společnost
velmi unikátně. V současnosti jako jediná létá na terminál
Ruzyň jih, kde se až na velmi málo frekventovanou linku CSA
do Brunschweigu a pár vládních či VIP speciálů neděje zhola
nic. Tedy další atribut k tomu, abyste byli ve svém cíli
co nejdříve. Ale konec teoriím.
Na
skok to Antwerp
V pondělí
byl pro Discovery slavný den. V praxi se mělo poprvé ověřit
jak to všechno bude vypadat v reálu. Inaugurační
destinací mezinárodních letů Discovery byly určeny Anwerpy-Brusel,
kam také společnost létá dvakrát denně. Již telefonické
ujištění, že mi stačí být na letišti jen půl hodiny před
odletem /a ne ony strašné nekonečné dvě hodiny jako
obvykle/ mě velice potěšilo, protože nerad brzy vstávám.
Domáckou atmosféru před odletem výrazně umocnil letištní
zaměstnanec, který měl nad přepážkou jako cílovou
destinaci Zlín. Když mu cestující podávali cestovní pasy působil
dojmem, že už je to tady, že se ta Morava přeci jen
osamostatnila. Po delším zdráhání se s novou realitou
sice smířil, ale změnit displej ze Zlína na Antverpy se mu
nepodařilo. Přes tuto drobnou epizodku odbavení proběhlo
velmi krátce a po chvíli jsme odstartovali.
Po, odhadem, hodinu dvacet dlouhém letu jsme se přiblížili k
„finále“. Po zkušenostech z bezpečnostních důvodů
/či spíše alibisticky / zcela zadrátovaného pražského
letiště „ na mne jako balzám působily semafory před
prahem přistávací dráhy, které v době příletu
„velkého letadla ´“ zastavily provoz na okresní silnici,
která tu vede. Inu jiný kraj jiný mrav.
Hned po příletu bylo zcela patrné, že volba menších letišť
je dobrý směr a Antverpy výborná lokalita. Absolutní pohoda
a hmatatelný zájem o spolupráci ze strany vedení letiště i
regionu, to byl obraz zcela odlišný od supících nervózních
velkokapacitních letišť,továren na přepravu lidí
a generování značných finančních prostředků.
Antverpy jsou od letiště co by kamenem dohodil. Jsou městem s
bohatou historií. A není to pouze světoznámá katedrála,
ale mnoho zajímavých kulturních památek, které zde potkáváte
na každém kroku. O těch však později v rubrice Travel
Test. Antverpy jsou však zajímavé nejen pro turisty, ale také
jako vstupní brána do hlavního města Evropské unie Bruselu.
I když je od letiště vzdálen čtyřicet kilometrů tedy dále
než bruselské mezinárodní letiště, vzhledem k již několikrát
citovaným výrazně
malým prodlevám na nástupním i cílovém letišti je
celková doba stejná či kratší.
Chytrá
horákyně Bae 146 –200
Dávný
sen leteckých konstruktérů je postavit letadlo, které by
bylo rychlé, uvezlo hodně lidí a zároveň mělo malou přistávací
rychlost a hodně silné motory, aby mohlo přistávat a
startovat bezpečně i na krátkých vzletových a přistávacích
drahách. A protože jsou tyto vlastnosti velmi protichůdné,
každá letecká společnost má různé modely pro různé podmínky.
Takže běžná proudová letadla na krátké a střední tratě
jsou rychlá /cestovní rychlost zhruba 800 km hod / a komfortní,
například B737 či A319,
A320. Potřebují však minimálně dráhu o délce 2000
metrů. Regionální letouny jako například ATR
potřebují sice dráhu podstatně kratší, ale jsou
turbovrtulová, pomalá „průměrná rychlost kolem 500 km
a s výrazně menším komfortem způsobeným větším
hlukem a také jsou vesměs pro méně lidí - většinou kolem
50 až 70.
„Chytrá horákyně“ létá stejně rychle jako
ostatní proudové stroje, zhruba kolem 760 km hod. Je velmi
komfortní a díky unikátním motorům Avco
Lycoming ALF 502R-5 s převodovkou“ turbodmychadel také neuvěřitelně
tichý. Uveze 100 až 120 cestujících /verze 300/ a všechny
ostatní vlastnosti má stejné nebo lepší než podstatně menší
regionální turbovrtulová letadla. 28,55 metrů dlouhé
letadlo s rozpětím křídel 26 metrů působí velmi
kompaktním dojmem. Interiér je nad očekávání prostorný s uspořádáním
v šesti sedadlech v řadě. Vše v šedé kůži
s neobvykle velkou roztečí mezi jednotlivými řadami.
Letoun drží ve své třídě řadu primátů, ale spíše
by se dalo říci, že je třídou samo pro sebe. Například přistávací
a vzletová dráha mu stačí o délce zhruba 1100 metrů. Je
zatím jediným dopravním proudovým letadlem, které může přistávat
na letišti Londýn City. Je také jediným letadlem, které má
v této kategorii čtyři motory. Právě to mu umožňuje
dostatečný přebytek výkonu a vynikající manévrovací
schopnosti. I když se dneska převážně létá i řádově několikanásobně
těžšími dvoumotorovými stroji i přes oceány je zcela zřejm,
že v případě vysazení jednoho motoru u „čtyřmotoráku“
zbyde 75% tahu a u dvoumotorového stroje pouze 50%. Nyní disponuje Discovery Travel s jedním letounem, který bude
v nejbližší době doplněn o druhý stroj. Zatím jsou
provozovány německou společností WDL první letoun
registrace D-AWUE. V blízké budoucnosti by měly přijít
již letouny s českou registrací OK.
V současnosti Discovery létá do míst, které ukazuje přiložená destinační
mapa. Ta by měla být již v blízké době výrazněji
rozšířena. Dále však veškeré lety budou provozovány výhradně
letouny řady BAE/AVRO.
Petr Řezáč
|