„Velká
Carvingová revoluce“,
která zásadním způsobem ovlivnila způsob
lyžování, změnila zažité představy
o vhodné délce lyže a zcela změnila i styl jízdy,
není zřejmě
jediným fenomenem, který nás v nejbližší době čeká.
Zatímco Carving výrazně změnil tvar a velikost lyže v současné
době se tvůrci firmy
Elan zaměřili na nekompromisní
integraci vázání
a lyže.
Značky,
které představily první systémové spojení lyže a vázání,
se soustředily spíše na povrch lyže, Elan však zamířil přímo
do jejího nitra. Využil tak možnost, kterou mu nabídla
tradice jeho posledních let - deska jako nedílná součást
integrovaná v těle lyže. Právě nevyužité jádro
takové desky se stalo centrem všeho technického dění, které
konstruktéři Elanu rozpoutali. Cílem bylo zajištění nových
principů, zejména
přirozené a neovlivněné flexe při přesném přenosu
sil – v jednom konstrukčním řešení.
Jednou
z hlavních výhod, je zajištění minimálního ovlivnění flexe při zatížení
lyže. Z principu uložení vázání je jednoznačné, že
podélná tuhost lyže musí být totožná jak bez namontovaného
vázání, tak s vázáním i upnutou botou! Tedy:
konstruktéři musí při počítání flexe počítat s odporem
kovového pojezdového lóže, při vyladění výsledné
tuhosti však mají jistotu, že taková a ne jiná zůstane
i při jízdě.
Další
zřetelnou výhodou systému Fusion je skutečnost, že přenos
sil ze směru lyžař – lyže probíhá nikoli pod vázáním,
ale dokonce před/za ním. Takto se velice zefektizuje a zpřesní
ovládání lyže! Navíc kluzné destičky pracující v pojezdovém
lóži “kov na kov” jsou relativně velmi přesně uložené
(s minimální stranovou i výškovou vůlí), což
umožňuje minimální ztráty, jak silové, tak časové.
Důležitá
je i skutečnost, že nebude nutné do lyže vrtat
díry pro šrouby kotvící desku nebo vázání /což
se dnes již stá u špičkových lyží samozřejmostí/
. Pakliže se systém Fusion rozšíří i na lyže různých
určení, nebude potřeba vlastnit pro tyto systémové lyže vícero
vázání. K montáži jednoho dílu vázání postačí
jediný šroub. Praktická je také již zmíněná možnost
rychlého přestavení vázání na různou velikost boty bez
použití jakéhokoli nástroje.
Revoluční
Fusion, zachovává
ve své konstrukci nutnou jednoduchost. Každý díl vázání,
které podle technických a designových požadavků Elanu
připravil Marker, je samostatně fixován na destičce uložené
v pojezdovém
lóži, které je již součástí lyže. Kluzné destičky jsou
fixovány ve středu lyže a pomocí ozubeného hřebene
jsou symetricky podélně nastavitelné podle velikosti boty.
Rozsah vázání je pro boty s podrážkou 270 až 360 mm.
Z pohledu technického se jeví
řešení firmy Elan velmi slibně a je velmi pravděpodobné že si v blízké
době najde mnoho příznivců.
Systém
Fusion se v příští sezóně objeví na trhu jako
samostatný oddíl produkce Elanu na čtyřech modelech univerzálek
– radikálnějších S12
a S8
(112-67-100, délky
152, 160, 168, 176 a 184)
a trošičku širších, ale méně vkrojených M12
(108-70-98, délky 160, 168, 176, 184) a M8
(totéž, navíc délka 152)
/materialy Elan +
per/
|