Nejen
první dojmy jsou impozantní. „Velký“ automobil, kterým
Superb beze sporu je, si vychutnáte nejen pohledem na precizně
provedené detaily, ale především poté co usednete a otočíte
klíčkem, či rozložíte noviny na zadním sedadle a necháte
se unášet…. Charakteristické je především velmi dobré
odhlučnění. To samozřejmě nebylo překvapením u koncernového
„miláčka“ šestiválce
V6 2,8 30V se142kW ale například i u druhého
nejlevnějšího modelu s motorem 1,8T. I s ním je vůz
velmi tichý a má dobré zrychlení. Úctyhodný rozvor
přispívá k velmi klidné jízdě. Nejpatrněji je
to znát na nerovném terénu s příčnými nerovnostmi,
tedy právě v situacích na které jsou krátké rozvory
velmi citlivé. Přestože Superb opravdu není žádný drobeček
řídí se dobře a lehce. Přesná stopa, citlivě laděný
posilovač řízení i pohodový univerzální
Tiptonic to jsou první pocity řidiče které tak od
prvního momentu vyvolávají
radost z jízdy i pocit bezpečí. Kapitolou samu
pro sebe je prostor a komfort na zadních sedadlech. Jestliže
na předních sedadlech se cítíte stejně dobře jako ve špičkových
limuzínách ve stejné tedy vyšší střední třídě, pak právě
zadní sedadla vás okamžitě přesvědčí že v rámci
„milionové“ kategorie sedíte v absolutním unikátu.
Ostatně si to můžete vyzkoušet tak jako jsme to udělali mi
a vyzkoušet si sezení na zadních sedadlech několika dalších
modelech ve stejné třídě. Jen těžko budete u standardních
sériových vozů hledat adekvátní prostor. Také základní výbava
nezůstala opomenuta a Superb
se může chlubit ve „standardu“ například klimatizací,
palubním počítačem i další výbavou u většiny konkurenčních
modelů dodávaných pouze za příplatek.
Jak
naprogramovat úspěch
Už
dlouho nebyl v celosvětovém
měřítku představen tak zajímavý model pro testování trhu
jako je právě Superb. Perfektní
tah v praví čas. Návod jak na to je zdánlivě
jednoduchý. Vezme se to nejlepší co je v koncernu
„v této třídě k mání“ například upravený
podvozek A-6 či prodloužený od Passata
/ pracovníci
koncernu o tom velmi neradi hovoří/ k tomu se přidá
osvědčené podélné uložení motoru, několik
vlastních konstrukčních detailů. Široká škála
motorů až po luxusní V 6 2,8. Neuvěřitelně bohatá základní
výbava a cena
vzhledem k výsledným vlastnostem
pod hranicí zvyklostí koncernu.
Díky použitým koncernovým prvkům je možno si jí
dovolit především pro relativně levnější
vývoj. To všechno by však bylo velmi málo kdyby chyběl
nosný nápad. Tím je v tomto případě prodloužení
klasického automobilu střední třídy o deset centimetrů
mezi předními a zadními sedadly. Ne že by toto řešení
bylo neznámé. Ve výrobních programech renomovaných
automobilek samozřejmě je k dispozici, řádově však u
modelů mnohonásobně dražších. A jako
alternativa nikoliv model základní. A právě v tom
je kouzlo nové škodovky. Bez nadsázky se dá říci, že vytvořila novou třídu. Superb totiž nelze
s ničím srovnávat. Za podobné peníze nic obdobného
nedostanete. Platí to zvláště pro modely Classic s
relativně nižšími výkony /lze-li tak nazývat
motory o výkonu 85kW
až 110kW/ ty se pohybují v rozmezí 689,900 Kč do
782.900 a to je cena na podobný automobil nejen výborná, ale
vlastně zasahuje až do segmentu dobře vybavených Octávií.
Classic
2.0/85 kW
|
689.900,-
Kč
|
Classic
1.8 T/110 kW
|
736.900,-
Kč
|
Classic
1.9 TDI PD/96 kW
|
782.900,-
Kč
|
|
|
Comfort
1.8 T/110 kW
|
822.900,-
Kč
|
Comfort
V6 2.8 30V/142 kW
|
933.900,-
Kč
|
Comfort
V6 2.8 30V/142 kW, Tiptronic
|
1.007.900,-
Kč
|
Comfort
1.9 TDI PD/96 kW
|
868.900,-
Kč
|
Comfort
V6 2.5 TDI/114 kW
|
1.013.900,-
Kč
|
Comfort
V6 2.5 TDI/114 kW, Tiptronic
|
1.070.900,-
Kč
|
|
|
Elegance
1.8 T/110 kW
|
965.900,-
Kč
|
Elegance
V6 2.8 30V/142 kW
|
1.076.900,-
Kč
|
Elegance
V6 2.8 30V/142 kW, Tiptronic
|
1.150.900,-
Kč
|
Elegance
1.9 TDI PD/96 kW
|
1.011.900,-
Kč
|
Elegance
V6 2.5 TDI/114 kW
|
1.156.900,-
Kč
|
Elegance
V6 2.5 TDI/114 kW, Tiptronic
|
1.213.900,-
Kč
|
Právě nosný nápad a dobrý
poměr cena výkon je scénář
který již Škoda použila
několikrát a vždy s výrazným úspěchem. Octávie jako
„menší“ Passat“
slaví úspěchy, Fabie která má dvouletou prodejní
zkušenost je hitem ve své třídě ve většině evropských
zemích. Superb je na nejlepší cestě mít úspěch minimálně
obdobný.
Fakta
hovoří pro
velkou Škodu
Jeho
úspěch se dá
podle mého názoru „prošvihnout“
pouze špatným marketingem, špatnou kvalitou, či díky případným
technickým problémům. Vzhledem k zkušenostem a osvědčené
technologii zavedeného kolosu, kterým Škodovka dneska
bezesporu je to však
krajně nepravděpodobné. Jedinou věcí kterou není možno
odpůrcům superbu „vzít“ je fakt, že tento model opravdu
nepřekvapuje designerskou nápaditostí. To však je zároveň
i jeho zásadní výhoda. Mnoho majitelů například
v sousedním Německu dává v této třídě například
přednost „audinám“ právě proto že jsou nadčasové a často
nemění vzhled. Nikdo totiž nemá rád když po tom co vlastní
dva až tři roky nové auto je již několik modelů zpět. A
je velmi pravděpodobné, že i Škoda se v tomto případě
bude držet určitého konzervatismu, což její možnosti
může v tomto segmentu trhu ještě výrazně posílit.
/per/
|