Michelin
dokončil vývoj velmi lehké pneumatiky pro nedávno představené
největší dopravní letadlo světa, Airbus A380. Pneumatika na
bázi technologie NZG je schopná nést váhu 33 tun při
rychlosti 378 km/h, a to při vlastní hmotnosti pouhých 360
kilogramů. To také bylo klíčovým požadavkem společnosti
Airbus.
Tento
úspěch pečetí úzkou spolupráci mezi společností Airbus a
Michelin, která byla započata před devíti lety. Volba
Airbusu pro Michelin je důkazem, že je možné jít až za
hranu technologických možností.
Létáme
stále výš
Létání
je vášeň, která žene Michelin neustále kupředu. Už v
roce 1908 vytvořil Michelin cenu pro prvního letce, který přeletěl
trasu z Paříže do Clermont Ferrand, kde společnost Michelin
vznikla. O mnoho let později, v roce 1981, představil Michelin
leteckému průmyslu svou radiální technologii prostřednictvím
modelu Michelin Air X, který poprvé letěl na letadle Mirage
3. Vývoj „obutí letadel“ dosáhl stavu, kdy dnes Michelin
vyrábí pneumatiky pro mnoho letadel včetně vesmírných
raketoplánů.
Laik
si může jen stěží představit, co všechno je k výrobě
letecké pneumatiky zapotřebí. Taková „guma“ musí vydržet
maximální zrychlení, celkovou rychlost i teplotní změny. Při
vzletu je vystavena rychlosti až 360 km/h a „drží“
hmotnost až 30 tun. Při přistání se pneumatika zahřeje na
teplotu až 100 °Celsia a to většinou krátce poté, co má při
letu teplotu minus 45 stupňů. Navíc jsou zde požadavky
konstruktérů moderních strojů na pneumatiky – tedy být
menší a lehčí, aby bylo v letadle více místa a samotný
stroj ubral na váze.
S pneumatikami
Michelin se vznáší celý svět
Na
základě požadavků společností a také typů letadel vyvíjí
a vyrábí Michelin čtyři odlišné technologie pneumatik:
bias-ply, Orion bias-ply, classic radial-ply a NZG radial-ply.
Poslední typ technologie byl použit při výrobě pneumatiky
pro Airbus A380. Největší výhoda těchto radiálních
pneumatik je v tom, že mají hmotnost až o 30 % menší
než ostatní typy, což letecké společnosti vítají. Když
je používají, ušetří jejich letadla palivo a na palubu tak
mohou usadit více pasažérů. Radiální pneumatiky od
Michelinu našly uplatnění i ve vojenství – vydrží totiž
nepřetržité „otáčení“ letadla mezi misemi.
Starší
než letecké pneumatiky typu radial-ply jsou bias-ply. Ty byly
použity na letadla jako první. A věrně slouží dodnes. Důkazem
je, že většina letadel na světě stále „obouvá“ právě
tento typ pneumatik. Nejinak tomu je u komerčních letadel
Boeing 767, 757, 747, 737, MD80 a MD11, ale i ve vojenském
letectví – bias-ply pneumatiky najdete na kolech letadel F16,
F18 a C17.
Radiální
pneumatiky Michelin Air X naopak používají letadla F22,
Rafale a Eurofighter, ale i stíhačky F15, F16, Tornado, Jaguar,
Alpha-jet a Mirage. V civilním letectví pomáhají vzlétat
a usedat letadlům Boeing 777,
B737NG, B767-300ERX, airbusům a dále letadlům TR-42,
Falcon, Cessna Citation 10, Excel, Sovereign a Hawker Horizon.
Na legendárních letadlech Concorde byly použity radiální
pneumatiky Michelin na bázi technologie NZG.
Letečtí
vývojáři Michelinu se mohou spolehnout na technologické
centrum Michelinu, kde pracuje až 3000 vědců, kteří se
specializují na pneumatiky a materiály všech druhů. V laboratořích
a zkušebních komorách, které mohou simulovat jakoukoli
teplotu, se denně pracuje na pneumatikách, které by dokázaly
zvládnout až několika set kilometrovou rychlost, byly ještě
lehčí a ještě bezpečnější.
|