automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest | |||||
sport |
|
||||
|
Test lyží 2003/2004 - aneb s "obřačkama" rychle a bezpečně Ať chceme, či nikoliv délka lyží se stále zkracuje. Důvodů je několik. Jedním z hlavních je fakt, že moderní technologie zajišťují lepší stabilitu i u kratších lyží, a to výrazně více než tomu bylo například v pionýrských dobách „Carvu“. „Carving ski“ jsou také díky svému tvaru i podstatně ovladatelnější než byly lyže klasické. Nové výrobní technologie jsou zajímavější i pro výrobce. Na druhé straně je i mnoho lyžařů, kteří carving a současné velmi krátké lyže „bojkotují“. Někteří proto, že prostě na nové lyže nemají, jiní považují tento směr za zavádějící a klasické lyže za poslední „slušné“ lyže na trhu. Podle našeho názoru jedním z nejlepších řešení /a to nejen pro ortodoxní zastánce „klasiky“ / jsou současné „carving obřačky“. Mají totiž všechny výhody klasických, i carvingových lyží. Rozhodli jsme se proto dát je pod redakční drobnohled. Jak jsme testovali Na rozdíl od prvních testů lyží v časopisu /našeho vydavatelství/ OLYMP TEST, který byl prvním v ČR, který lyže začátkem devadesátých let komplexně testoval, jsme se rozhodli tentokrát otestovat pouze obřačky. Domníváme se, že jsou nejlepším řešením nejen pro ortodoxní „klasiky,“ ale i proto, že tyto lyže poskytnou nejlepší „svezení“ na dnes již v drtivé většině dobře upravovaných českých sjezdovkách. Kde jsme testovali Až na několik výjimek jsme všechny lyže testovali v českých horách, převážně v Krkonoších. A proto vám kromě testů lyží přineseme i testy lyžařských středisek. Co jsme testovali Jak již bylo řečeno tentokrát pouze „obřačky“ a Allroundy. Zkoušeli jsme převážnou část značek, které patří ke špici. Nesnažili jsme se však o komplexní zhodnocení, spíše jsme se zaměřili více na ty modely, které nás zaujaly. Na rozdíl od minulých testů jsme netestovali vše zároveň. Použili jsme metodu pracovně nazvanou „pavouk“ tedy lyže jsme rozdělili do skupin většinou po čtyřech modelech. Ty nejlepší z každé skupiny se pak postupovaly až do „finálové čtyřky“. Tento systém sice není zcela obvyklý a jako každý má i své nevýhody, má však naopak několik základních výhod. Jednotlivé skupiny jsou testovány v odlišné dny, čímž je každému modelu věnována maximální pozornost. Při menším množství lyží celý test probíhá velmi pružně. Nevýhodou je pouze fakt, že není vždy vše k dispozici „právě teď“. To však není problém veliký protože při jakékoliv pochybnosti jsou zařazeny i do další skupiny. ELAN Jak již jsme naznačili včera, lyže Elan výrazně potěšily. I když patří k absolutní špici, jejich ceny jsou velmi příznivé. Ale konkrétně. Testovali jsme tři modely. GSX Race
Nás zaujaly nejvíce. Jsou sice určeny závodním a špičkovým lyžařům, ale nenechte se zastrašit. Tato lyže sice není vhodná pro ty, kteří se chtějí pouze „vozit“, ale v případě že budete ochotni vydat trochu síly se vám tyto lyže odvděčí. Podle našeho názoru jsou výborné zvláště pro ortodoxní klasiky. Důvod je jednoduchý. Jsou jedny z těch, které drží velmi dobře stopu a nepodléhají vibracím, zároveň však v případě potřeby ochotně „točí“. Na rozdíl od většiny „klasických „carverů je práce v obloucích relativně náročná na sílu, ale o tom to je. Jestliže, jsme našli konkurenční „obřačky“ s podobnými vlastnostmi , pak byly výrazně dražší. ELAN RACE GSX se proto s doporučenou cenou 13 099 Kč staly v našem testu lyžemi s nejlepším poměrem cena výkon. Žádný dobrý lyžař si dle našeho názoru nemůže na nic stěžovat. Tato lyže totiž spojuje snad všechny možné výhody. Má výbornou stabilitu, je rychlá, velmi dobře točí, a je za výborné peníze, prostě alespoň dle našeho názoru super. Dual X
Je lyží se stejnou geometrií jako má GSX pouze je měkčí. Výhodná je především pro ty lyžaře kteří nechtějí „dřít“ a přitom mít radost s kvalitní jízdy. Při zvolení kratší lyže /ideálně plus mínus nula, tedy stejně vysokou jako lyžař/ zvládá perfektně i krátké oblouky a je lyží velmi univerzální. Také doporučená cena 11 669 korun se nám zdá lákavá. S 12.0 ALLROUND
Také tímto modelem Elan dokazuje, že kvalitní lyže u něj nejsou pouze závodní obřačky či slalomky, ale že sortiment velmi dobrých lyží je v jeho kolekci podstatně širší. „S dvanáctky“ jsou samozřejmě více točivé a do oblouku jdou velmi ochotně. Přitom však i ony jsou prosty vibrací a nepříjemných zvuků. Překvapivý je fakt, že přes doporučení délky –5/-15 relativně dobře vedou, My jsme se však u tohoto modelu shodli na ideální délce plus mínus nula. Cena 12 689 Kč. I zde za své peníze dostanete dle našeho názoru velmi kvalitní výrobek, za který by jste u jiného výrobce byli nuceni sáhnout do kasy mnohem hlouběji. K2 I když v posledních letech se na světový pohár nijak moc nesoustředí, neznamená to, že by tato americká firma neuměla výborné lyže. Ba právě naopak. My jsme zkoušeli dva modely. axis x
Axis
X se nám velmi líbila svými vyváženými
vlastnostmi. Je snadno ovladatelná
a působí dojmem stability a jistoty. Její dobré ovládání usnadňuje
konstrukce Torsion-Box. Vyniká nejen univerzálností, ale
velmi dobré vlastnosti má i na ledě. To ji řadí mezi lyže, se kterými
se můžete vydat na nejrůznější terén. Tato lyže se líbila všem členům
našeho testovacího týmu, a to jak odborníkům, tak i rekreačním lyžařům.
Jednou z jejích vlastností je, že čím déle na ní jezdíte, tím lepší
pocit z jízdy máte. Völkl Výbornou kolekci pro příští rok připravil Völkl „Šedesátková“ řada je opravdu velmi dobře doladěná. I zde jsme zkoušeli závodní obřačku a jako druhý model jsme vybrali model supersport. P 60 GC Racing
Na první pohled působí tato obřačka velmi jemně až subtilně. To se však změní ihned poté co s ní vstoupíte na sníh. Je nejen velmi klidná a přesná, ale i při razantní jízdě působí dojmem absolutní jistoty. Drží velmi dobře na ledě a je skvělá a brilantní i v případě, že zvolíte délku plus mínus nula. Tedy na obřačky lyže relativně krátké. Právě velmi dobré vyvážení vlastností dovedlo tento model k velmi dobrým výsledkům v našem testu. Geometrie:108 65 94 délky 178/18,4 183/19,6 188/20,8 106 63 92 pro délky 168/17,2 a173/18,3 Superstar ******
Poslední lyži, kterou v tomto díle představíme, je model Superstar. Ta konstrukčně i materiálově vychází z upravených Racingových modelů. Geometrie: 114, 68, 99 Radius při délce 177cm 15,3 metru. Tento model je o poznání měkčí. Přesto však se chová dobře i na ledu. Kratší doporučená délka oproti P60 z této lyže dělá velmi dobrou univerzálku. Díl 2 - zaujaly nás nejen obřačky Další tři modely lyží, které jsme se rozhodli pro vás otestovat v letošní zimní sezoně 2003/2004 jsou z různorodých kategorií. Všechny tři nás však velmi zaujaly. Rossignoly 9X jsou podle našeho názoru výborné, zatímco minulý model v této kategorii nás tak nezaujal, Dynamic VR 27 si vzpomněl na nejlepší chvíle značky. Je výborný a neuvěřitelně univerzální. Třetí z vybraných K2 Mach SL dokázaly, že když se to umí tak i velmi krátké slalomky mohou být velmi „klidné“ i v delších obloucích. Příští testy uveřejníme již za necelý měsíc. Budou to první modely pro následující sezonu 04/05. Dynamic VR 27 geant
Chovají
se dle pověsti, která je předcházela. „Vrka“ navazují velmi úspěšně
na to, co kdy bylo u Dynamicu výborné. Jsou velmi dobře ovladatelné, drží
stopu, jsou komfortní. Oproti klasickým obřačkám jsou trochu víc točivé,
oproti slalomkám více drží směr. Tedy allroundy? Také ne. Zdá se nám, že
v tomto směru jsou více „race“ tedy více „závodní“. Musíte s nimi
trochu víc pracovat, ale jste zato také více odměněni. Tedy alespoň z našeho
pohledu jsou to lyže pro ty, kteří chtějí carvy co nejvíce podobné závodním,
avšak nemohou se rozhodnout pro obřačky či slalomky. Jízdou na nich získáte
výborné sportovní zážitky a zároveň pozoruhodnou univerzálnost vašeho
nového „nádobíčka“. K2 Mach SL
I
když v našich
testech jsme se zaměřili především na na „obřačky“, udělali
jsme pár výjimek s allroundy. Toto je však jediná v oblasti
slalomek.
Rossignol Oversize 9X
Vlajková
loď značky v obřím slalomu. Zatímco předchozí model Pulsion power,
který jsme měli k dispozici nás moc neuchvátil, tento model Oversize
ukazuje proč je tak úspěšný ve sjezdovém lyžování. Umožňuje agresivní
jízdu, drží stopu, je přesný
a přitom velmi klidný. Při jízdě vytváří pocit jistoty a vyniká plynulými
oblouky.
|
|
|||
|
|||||
|
|||||