Vlastníte VW Caravelu, Mercedes řady V či jiný
velkoprostorový automobil a bojíte se s ním jezdit v současné
obrovské záplavě sněhu? Žádný problém. Současné moderní
zimní pneumatiky mají i v této třídě vynikající
vlastnosti srovnatelné s těmi nejlepšími pneumatikami
pro běžné osobní vozy.
To, že
firma Continental vyrábí špičkové zimní pneumatiky pro
osobní automobily nikoho nepřekvapí. Platí to však i o
kategorii Van, kde pneumatika Vinter Wanco vyhrála již několik
testů v renomovaných časopisech.
Zatímco pro osobní automobily
není v poslední době o dobré zimní „gumy“ nouze a
jsou jich na trhu desítky
typů pro všechny běžné vozy, špičkové pneumatiky pro
vysoké rychlosti v kategorii van či „těžké“
velkoprostorové vozy dlouho běžné nebyly. Vývoj těch
nejmodernějších plně srovnatelných s osobními, byl
urychlen výrazným nárůstem maximální rychlosti a kvality
jízdních vlastností v této kategorii. A naopak právě
moderní pneumatiky dovolují „vanům“ tyto vysoké výkony
„ustát“. Není to tak dávno co rychlost kolem sto
sedmdesáti kilometrů v hodině a rychlé průjezdy zatáček
byly vyhrazeny jen automobilům osobním. Dnes srovnatelně jezdí například
VW Caravela, Multivan či Vestfália T5. Velmi rychlé jsou i
nové řady Mercedesů řady V, či Peugeotů a Citroenů. A
právě špičkové
pneumatiky patří k těm prvkům, které svou konstrukcí
výrazně dobré vlastnosti podvozku mohou podpořit. A to samozřejmě
platí nejvíce v zimních měsících, kdy má často
vozovka výrazně nižší adhezi. A právě v této
„disciplíně“ se podařilo firmě Continental vyrobit
pneumatiku opravdu pozoruhodnou. Kdybych měl charakterizovat,
co mne na ní zaujalo nejvíce, tak bych jako první jmenoval
vyrovnanost vlastností s výbornou harmonií mezi nimi. Je totiž
dobrá nejen na sněhu, na vodě či na suchu, ale je zároveň
i dostatečně komfortní.
Přes značné lamelování je i relativně tichá a na všech
površích „klidná“. Tento „nedostatek slabin“ umožňuje
velmi vysoké jízdní průměry na všech běžných površích
které můžete například cestou na hory potkat.
Ona
vysoká univerzálnost je patrná ještě, z jiného
hlediska. Například zatímco jeden odborný německý časopis
testoval pneumatiky WinterVanco na voze Mercedes
Sprinter, tedy automobil s klasickým pohonem zadní nápravy,
naše zkoušky probíhaly na VW T5, tedy automobilu zcela odlišné
koncepce s pohonem předních kol. V obou případech
byly výsledky výborné. Hlavním prvkem je
moderní konstrukce, která dobře podrží automobil ve
stopě i v náročných zatáčkách, především díky velmi
propracované figuře.
Střed pneumatiky má výrazný
žlábek, který zajišťuje směrovou stabilitu. Jednotlivé
figury s hlubokým lamelováním jsou tvarově odstupňovány.
Nejmenší jsou uprostřed největší pak při vnějším
okraji. Kromě středové centrální drážky dvě další
podélné s podstatně menší směrovou orientací.
K co nejrychlejší „likvidaci přebytečné vody slouží
velké množství odvodních kanálků
příčných.
Přestože
profil není směrový mají
„VancoWintery“ oproti starším modelům zlepšený
záběr a brzdné vlastnosti. Výrazné odvodní kanálky snižují
také do značné míry možnost vzniku aquaplaningu. Samozřejmě
důležitou roli tu hraje i dobrá geometrie profilu. Všechny
tyto jmenované vlastnosti jsou obdobné jako je tomu u těch určených
pro rychlé osobní vozy. VancoWinter je navíc zesílená
v kritické boční
oblasti, čímž kromě zmiňovaných vlastností zajišťuje i
vysokou bezpečnost proti průrazu či poškození. Na světovém
trhu je v současné době několik zimních dezénů
konkurenčních výrobků, které mají některé jednotlivé
vlastnosti obdobné. Vynikají
například v trakci a brzdné účinnosti, ale jsou
hlučné, jiné jsou velmi dobré na vodě, ale mají slabší
jiné vlastnosti. Síla VancoWinterů podle našeho názoru spočívá
právě již v oné zmíněné harmonii a ve velmi
vyrovnaných vlastnostech.
V zimě vás na silnici tak nic nepřekvapí. Až
budete projíždět v náročném zasněženém terénu
kolem některých „klopotajících“ se automobilů jejichž
řidiči budou působit dojmem, že jsou rádi, že se další
kilometr udrželi na silnici,“ vězte“ že kvalita a stavba
pneumatik je opravdu důležitá. Kdy jindy je toto tak důležité
než v současné sněhové kalamitě. Právě nyní je
obutí vašeho automobilu nejdůležitější. Vždyť sami ve
vánici také
nechodíte v pantoflích.
Petr
Řezáč
|