Homo sapiens je nejen
tvor hravý, ale především chce závodit a vítězit.
Je to pozoruhodné, ale když člověk v současné
době přijde do běžného obchodu a chce koupit autodráhu, může
snadno dojít k názoru, že je situace podstatně horší než před
lety. Zatímco nyní na něj v nejrůznějších marketech často
“útočí“ ty nejhorší modely podivné provenience, které většinou
nemají možnost dokoupení příslušenství, vzpomene možná
nostalgicky na dobu “totáče”. Tehdy byla Česká autodráha
Gama ve svých nejlepších letech, a byla v každém dobrém hračkářství.
Když se vám nelíbila a měli jste dost peněz a štěstí tak bylo možno
v pražském Pragoimpu koupit i špičkovou Carreru či Scalextric,
které v té době i dnes patří k nejlepším na světě. A
protože nás první zkušenosti s nabídkou a kvalitou v této
oblasti značně vyděsily rozhodli jsme se, že se na tento problém
podíváme blíže. Po delším zkoumání jsme došli k názoru,
že to na našem trhu není tak špatné, pouze se ony dobré výrobky
musejí více hledat.To ale to dnes platí i v mnoha jiných
oblastech.
Pokud už jste si někdy s autodráhou hráli, nebo ji dokonce
vlastníte, můžete následující odstavec směle přeskočit.
Rychlost modelů aut na autodráze je řízena ovladačem regulujícím
napětí přiváděné do dvou vodivých kolejniček, směr jízdy určuje
drážka ve vozovce, do níž zapadá tzv. vodítko umístěné na přední
části podvozku. Na něm jsou také umístěny kartáčové sběrače,
které přenášejí elektrickou energii z kolejniček do motoru. I
když se autodráhy různých výrobců v mnohém odlišují, tento
základní systém je u všech stejný a desítky let neměnný.
Autodráhy
lze rozdělit do dvou kategorií podle toho, k jakému účelu mají
sloužit (i když všechny jsou určeny především k zábavě):
kategorie hraček, která uspokojí především ty, kteří chtějí udělat
radost svým ratolestem hezkým dárkem a občas si také jen tak
zajezdit. Bývají to většinou levnější soupravy asijských výrobců,
často i poměrně dobře zpracované a hezky vypadající. Tím to ale
končí a svízelná situace často nastává v případě poruch následkem
opotřebení aut i jiných součástí a touhy po rozšíření základního
okruhu, protože dostupnost náhradních dílů i doplňků bývá
problematická. Na druhé straně, je pár levných autodráh, které
jsou velmi propracované a mají dostatek náhradních dílů, jsou však
v této třídě spíše výjimkou.
Naproti
tomu profesionální kategorie, nabízí kromě kvality a designu, které
se zde považují za samozřejmé i široký sortiment doplňků. Od dílů
určených ke stavbě přímo gigantických závodních okruhů (v některých
případech i osmidrah!) přes speciální laděné ovladače,
pneumatiky různých tvrdostí, výkonné motory, dokonale zpracované přesné
modely skutečných závodních vozů až po digitální časomíry a počítače
kol. S ohledem na tyto možnosti je vyšší cenová hladina těchto
řad zcela logická. Výrobci profesionálních autodráh však také
podporují různé závody ve stylu velkých cen, které jsou pořádány
dokonce i na mezinárodní úrovni. Před nákupem autodráhy je tedy
dobré ujasnit si, co vlastně od ní očekáváme. Před nějakými
deseti až dvaceti léty bylo vše jednoduché. Ve všech hračkářských
a modelářských prodejnách byly k mání pouze autodráhy
tuzemského výrobce prodávané pod značkou Ites – Europa Cup
(mimochodem tehdy na dost vysoké úrovni). Dnes je situace jiná, v obchodech
je nám nabízeno mnoho druhů autodráh a jedna krabice vypadá lákavěji
než druhá. Pokusili jsme se tedy zjistit, co se pod jejich barevnými
víky vlastně skrývá. Speedworld
– SUPERRACING
Autodráha
v měřítku 1: 48. Sada umožňuje stavbu 16,6 m (!) dlouhého
okruhu s klopenou zatáčkou, 2 šikmými zatáčkami, loopingem,
dlouhým mostem, výhybkou a mechanickým počítadlem ujetých kol. Dále
se v krabici nacházejí 2 auta s osvětlením a náhradními
karosériemi, 2 pistolové ovladače, napáječ a drobné příslušenství.
Přesto,
že patří do hračkové kategorie, jedná se o hračku značně
komfortní. Autodráha sice není nijak profesionální, avšak nabízí
za přijatelnou cenu až neuvěřitelné množství materiálu pro
stavbu předlouhého okruhu (který navíc díky malému měřítku
nezabere zbytečně velkou plochu), což znamená hodiny a hodiny zábavy,
protože – jak jsme při našich testech sami zjistili – zábavnost
autodráhy přímo vzrůstá s délkou okruhu a je jedno, jde-li o
autodráhu profesionální nebo hračku.
Zpracování
dílů je na dobré úrovni, spojování, vyřešené pomocí výstupků
a otvorů ve vodících kolejích, je dostatečné. Součástí okruhu
jsou speciální díly jako loopingy, které by byly samozřejmě v profi
třídě nemyslitelné, nicméně jejich instalací se soutěžení
zpestří. Výhybka ovládaná průjezdem auta, které ji střídavě
projíždí rovně a do odbočky, mechanické počítadlo ujetých kol
nastavitelné od 50 do 1, množství příslušenství (svodidla, mostní
pilíře, portály nad tratí apod.)
Konstrukce
aut odpovídá jejich velikosti, patří spíše k těm lepším z námi
testovaných. Auta vybavená přídržným magnetem svítí, potěší výrobcem
dodané náhradní karosérie. Problémem je vedení aut v dráze
řešené s ohledem na jejich velikost pevným čepem a odběr
proudu z kolejí rovněž na podvozku pevně přichycenými kartáčovými
sběrači. To způsobuje, že při smyku a případném následném
vykolejení vozu dochází k ohýbání a překrucování sběračů
a je třeba je neustále narovnávat. Tímto neduhem však trpí všechna
auta v našem testu se stejným řešením vedení a napájení.
Modelovost aut je poměrně dobrá, BMW i Porsche jsou k poznání.
Auta jsou řízena moderními pistolovými ovladači, jejichž citlivost
je průměrná, avšak dané kategorii zcela odpovídající. Autodráha
je zcela výjimečná svou délkou, pokud by se spojila s digitálním
počítadlem a časomírou, nabízela by bezkonkurenčně největší míru
zábavy za dobrou cenu.
Výhody: délka okruhu
množství
speciálních dílů
příznivá
cena
Nevýhody: vedení
aut na pevném
čepu
Speedworld – SUZUKA
Autodráha
v měřítku 1 : 32, která se svými parametry přibližuje
profesionální třídě. Set obsahuje díly pro stavbu okruhu s klopenou zatáčkou, 2 auta s vestavěným osvětlením, 2
ovladače, napáječ, drobné příslušenství a velmi dobré digitální
počítadlo ujetých kol.
Suzuka
má být zmenšeninou známého japonského závodního okruhu, V tomto
provedení značky
Speedworld se jedná o okruh ve tvaru nepravidelné osmičky, která
skutečnou Suzuku připomíná jen velmi vzdáleně. Jednotlivé stavební
díly jsou celkem solidně zpracovány, problematické je pouze vzájemné
propojení dílů. Ty jsou vybaveny západkami, které sice drží dobře,
avšak při rozebírání jsou náchylné k ulomení. Zatáčky
nejsou vybaveny svodidly, ale jsou doplněny rozšiřujícími díly,
které umožňují projíždět i vnější dráhu smykem.
Auta
jsou v dané kategorii spíše nadprůměrná, plastový podvozek s kvalitními
koly a magnetem, zdvojené sběrací kartáčky na otočném vodítku,
osvětlení vozu, tichý a hladký chod. Jedinou malou vadou na kráse
je nemodelovost aut, což znamená, že skutečné typy závodních vozů
připomínají jen vzdáleně. Ovladače jsou standardní, palcem ovládané,
s motory aut spolupracují velmi slušně.
Suzuka
boduje však především digitálním počítadlem ujetých kol, které
je přiloženo v setu. Tím se nemůže chlubit žádná z dalších
námi testovaných autodráh. Počítadlo je napájeno třemi tužkovými
bateriemi, umožňuje nastavení počtu kol od 99 do 1, měří čas na
jednotlivá kola a zaznamenává nejrychlejší kolo. Slouží zároveň
jako startovací zařízení pomocí světel červená - žlutá - zelená.
Vše je doplněno ještě zvukovou signalizací. Průjezd aut je
zaznamenáván spolehlivým dotykovým čidlem. Zaznamenali jsme pouze
drobné problémy s uváděním počítadla do provozu, ale několikeré
po několikerém zapnutí a vypnutí již přístroj fungoval zcela
spolehlivě. Právě díky tomuto velmi kvalitnímu digitálnímu počítadlu
jsme si uvědomili jak důležitá je to věcička. Nejen, že se zvýší
soutěživost a vytvoří ta správná atmosféra, ale díky možnosti
sledovat dosažení nerychleji zajetého kola bojujete nejen se svým
soupeřem, ale i sámi se sebou. Díky digitálnímu počítadlu lze se
Suzukou zažít dobrou zábavu, kterou by ještě umocnilo zvětšení délky
okruhu dalšími dokoupenými díly.
Výhody: digitální počítadlo ujetých kol v sadě
dobrá
auta
Nevýhody: ulamující se západky dílů
Carrera
– CAR RACING
Řada
Car Racing v měřítku 1 : 40 patří do kategorie hraček, i když
její výrobce je proslaven zejména svými profesionálními autodráhami.
Set Fanatic obsahuje 2,75 m
dlouhý okruh s klopenou zatáčkou, loopingem a mechanickým počítadlem
ujetých kol, 2 auta, 2 ovladače, napáječ, 2 baseballové čepice v barvách
aut a drobné příslušenství.
Tato
autodráha bude asi velkým zklamáním pro toho, kdo očekává image značky Carrera. A
to i přesto, že materiál pro stavbu okruhu je kvalitně provedený a
kompatibilní s vyšší řadou profi stejného výrobce. Také
zajištění spojů je provedeno bezproblémovými bytelnými západkami,
ale to je asi tak vše, čím může řada Car Racing uspokojit.
Mechanické počítadlo ujetých kol patří k průměru.
Auta,
v testovaném setu typu formule patří k nejhorším, se kterými
jsme se měli možnost seznámit. Svou konstrukcí a kvalitou zpracování
silně připomínají nejlacinější hračky čínské provenience.
Vedení auta v dráze je řešeno problematickým pevným čepem umístěným
téměř uprostřed délky podvozku. To vytváří velmi nedobré jízdní
vlastnosti. Spojení podvozku s karosérií je provedeno zvláštním,
těžko posoudit, zda dobrým či špatným, způsobem: po vytažení přední
nápravy (mimochodem osu a disky kol tvoří jeden plastový výlisek)
dojde k vyklopení celého podvozku ven z karosérie. Pokud
jde o modelovou věrnost, jsou auta v této sadě pouhými
karikaturami skutečných vozů.
Základem
ovládání auta na dráze je dobrá součinnost ovladače a motoru,
která však v případě řady Car Racing nefunguje tak, jak by měla.
V praxi to znamená, že při pozvolném stlačování klasického
palcového ovladače se neděje nic až do určitého bodu, v němž
auto vystřelí téměř maximální rychlostí vpřed, aby v nejbližší
zatáčce zcela nekontrolovaně opustilo svou jízdní dráhu.
Carrera
podle našeho názoru touto řadou zcela jasně klesla hluboko pod úroveň
svých profesionálních řad. Pokud však bylo záměrem vytvořit
jednoduchou a dostupnou Carreru, je na místě zamyslet se nad její
prodejní cenou v naší republice, ta totiž neodpovídá užitným
vlastnostem tohoto výrobku.
Výhody:
možnost dokoupení dílů
Nevýhody: nepřesné ovládání
nekvalitní nemodelová auta
relativně vysoká cena
Hot
Racing
Neznačková
autodráha hračkové kategorie v měřítku
1: 43, kterou jsme
zařadili do testů pro absolutně nejnižší cenu. Sada obsahuje díly
na stavbu 4 m dlouhého oválu s 2 překříženími, 2 auta, 2 ovladače,
bateriový napáječ a drobné příslušenství. Nejmenší a
nejjednodušší autodráha v našem testu.
Díly
standardní kvality jsou jištěny stejně jako u autodráhy Speedworld
stejného měřítka, díly obou drah jsou dokonce zaměnitelné. Auta
jsou spíše horší průměr, díky jejich malé stabilitě není jízda
s nimi nijak zvlášť příjemná. Konstrukčně odpovídají danému
měřítku, t.j. vedení čepem a kartáčové sběrače na podvozku.
Malým plusem je vestavěné osvětlení. Vzhled je karosérií spíše
nehezký, povrchová úprava a zpracování poměrně hrubé.
Pistolové
ovladače nevybočují z průměru. Tato autodráha je zřejmě určena
nenáročným uživatelům, a především těm, kteří nechtějí vydávat
za tento druh zábavy větší peníz. Svou cenou okolo 1000 Kč na pultě
je bezkonkurenčně nejlevnější výrobek z námi testovaných.
Vzhledem ke krátkému oválu však nebude asi bavit dlouho. Jedním
z řešení je například koupení ještě jedné identické dráhy
. Nepraktickým se jeví také bateriový napáječ, kterým se provoz
autodráhy neúměrně prodražuje. Proto samozřejmě doporučujeme přestavbu
s klasickým transformátorem, což při správné volbě a troše
šikovnosti nemusí být zdaleka drahá záležitost.
Výhody: nízká cena
Nevýhody: podprůměrná auta
krátký okruh
bateriové napájení
Profesionální
řady se mimo jiných prvků vyznačují
nejen absolutní převahou modelů
1:32 ale i vzdáleností mezi středy jednotlivých drah od 7,5 až po
necelých 10 cm. Také
celkové propracování a výběr jednotlivých součástí je výrazně
kvalitnější než “v hračkové” oblasti.
Scalextric – Champion tourers
Autodráha
v měřítku 1 : 32. Vzdálenost mezi středy drah 7,5 cm. Obsahuje
díly pro 6,5 m dlouhý okruh ve tvaru osmičky, 2 auta s osvětlením, 2
ovladače, napáječ a drobné příslušenství.
Patří
k tomu nejlepšímu nejen na našem trhu, ale též na trzích světových.
Nejen proto, že Scalextric patří k zakladatelům tohoto odvětví,
ale především proto, že profesionalita britského
výrobce je na velmi dobré úrovni. Cena setů je sice relativně
dost vysoká, avšak díly pro rozšíření okruhu lze koupit za cenu
poměrně příznivou. Na rozdíl od ostatních u nás dostupných
autodráh jsou v nabídce navíc krásně zpracované zmenšeniny
tribun i s diváky, figurky mechaniků a další doplňky, kterými
lze závodní prostředí velmi oživit.
Díly
okruhu se výrazně liší od všech ostatních námi testovaných. Jsou
vyrobeny z poměrně ohebné, a houževnaté hmoty. Drážka je
vespod otevřená (nezůstává tak v nich prach a drobné nečistoty
– jednoduše propadnou na podklad). Zajištění dílů je vyřešeno
velmi účinně pomocí plastových ok, která se zaklesnou za čepy na
spodní straně sousedního dílu. Pěkné je i rozšíření zatáček
se vsazenými svodidly, která se snaží imitovat písečné záchytné
zóny skutečných okruhů. Scalextric patří mezi značky, na jejichž
drahách se jezdí mnoho závodů a soutěží.
Auta
s plastovým podvozkem a magnetem jsou na pohled velmi propracovaná.
Působivá jsou i přesná paprsková kola podtrhující kvalitní zvládnutí
detailu. Karoserie vozů by
si však podle našeho názoru zasloužila ještě krycí nátěr lesklým
lakem. Modely věrně vystihují své předlohy – Renault Mégane a
Audi A4. Vodítko, ač se zdá být titěrné, plní svou funkci na výbornou.
Také nás překvapila účinnost “světlometů”, které opravdu svítí
bezkonkurenčně (pokud se svícení někomu nelíbí, může si světla
jednoduše vypnout spínačem na spodní straně podvozku), i když jde
o detail nevýznamný pro jízdní vlastnosti. Trochu zarážející je
vyšší úroveň hlučnosti, kterou auta při jízdě produkují. Podle
dovozce je způsobena nezaběhlým ozubeným převodem u nových aut (následné
testy tuto možnost nevyloučily), vinu možná nese i dost uzavřená a
rezonující konstrukce podvozku a karosérie.
Ovladače
mají zvláštní tvar, který dovoluje jejich použití jako klasické
palcem ovládané nebo je prostým otočením v dlani změnit na
pistolové (tato poloha se nám jeví jako příjemnější). Trochu horší
se však zdá být citlivost regulace zejména v oblastech maximálního
výkonu. Naopak v nižších rychlostech docházelo k drobným
nepravidelnostem v jízdě, auta jezdila trhaně. I když se jedná
o drobné nepřesnosti, ten komu to vadí ten si může koupit ovladače
profesionální, které firma dodává jako zvláštní příslušenství
Autodráha
Scalextric je zajímavým výrobkem, který přes svou dlouholetou
tradici sahá k některým netradičním a ojedinělým řešením.
Pokud by výrobce věnoval více pozornosti i zmíněným drobným problémům
i v základních sadách šlo by bezesporu o technickou lahůdku.
Výhody:
zajímavá
konstrukce
odolný
materiál dráhy
příznivá cena dílů dráhy
propracované modely
Nevýhody: citlivost ovladačů
hlučné převody
Carrera
– EVOLUTION
Řada
Evolution je profesionální autodráhou v
měřítku: 1 : 32, a vzdáleností mezi středy drah 9,8 cm. Základní
sada obsahuje dlouhou klasickou osmičku, 2 auta, 2 ovladače, napáječ
a drobné příslušenství.
S hračkovou
řadou Racing nemá řada Evolution společného absolutně nic. Ani
auta, ovladače či dráhu, opravdu ani nejmenší detail. Evolution je
zcela profesionální záležitost. To ovšem neznamená, že není určena
pro domácí hraní, značí to pouze to, že konstrukce jak dílů
dráhy, tak aut je velmi kvalitní a široká paleta příslušenství
umožňuje postavit dráhu i příslušenství zcela na míru do posledního
detailu. A lze ji proto využít i pro profesionální závodění.
Značně
široká dráha je zajímavý záměr, jehož cílem je, aby auta měla
kolem sebe více prostoru, zejména při průjezdech zatáčkami. Nejen,
že se potom lépe jezdí, ale působí
i realističtěji. Tento systém velmi široké dráhy používají
ještě dva další výrobci: španělské Ninco a české Gonio.
Kvalitně
zpracované díly dráhy jsou jištěny opět pevnými západkami, které
jsou funkční a plní svou úlohu naprosto beze zbytku
Samostatnou
kapitolou Carrery Evolution jsou auta. O nich lze hovořit jen v superlativech.
Podvozek je plastový, osazený výkonným motorem, jehož síla je na nápravu
přenášena revolučním třecím převodem gumový hnací pastorek na
gumovou obruč kola. Toto technické řešení je maximálně jednoduché,
zcela odstraňuje hluk a ztráty výkonu běžné u normálního ozubeného
převodu. Pružinka zabezpečující stálý přítlak hnacího kola
vylučuje vliv opotřebení převodu na přenos síly. Jednoduchým úkonem
lze navíc změnit zadní náhon na přední (i když v našem
testu se žádná výhoda předního náhonu neprojevila). Vedení auta
a přísun energie obstarává otočné vodítko. Karosérie jsou věrnými
modely skutečných vozů, v našem případě Dodge Viper a
Porsche 911 Le Mans, povrchová úprava karosérií je tvořena reklamními
potisky podle skutečnosti s následným přelakováním lesklým
bezbarvým lakem. Za zmínku stojí i dokonalé balení aut. Jsou umístěna
jednotlivě na černé plastové platformě, zadní stranu tvoří
zrcadlová plocha a vše je překryto čirým plastovým krytem.
Jízda
s auty je doslova pohodovou záležitostí. Díky kvalitním ovladačům,
třebaže jsou staršího “palcového” typu, není problémem jezdit
jak maximální rychlostí, tak téměř “krokem”. Navíc lze velmi
citlivě korigovat smyky při průjezdu zatáčkami.
Carrera
svou řadou Evolution nasazuje laťku hodně vysoko. Evoution má vše,
co činí Carreru špičkovým světovým výrobcem autodráh. K tomu
patří samozřejmě široká škála dalšího příslušenství od dílů
umožňujících stavbu až šestiproudové dráhy, přes digitální počítadlo
ujetých kol s časomírou vyhodnocující 16 veličin až po další nádherná
auta. Zatímco cena jednotlivých setů je kupodivu v porovnání s ostatními
i neznačkovými a neprofesionálními výrobci velmi příznivá, cena
dílů dráhy a doplňků, kterými lze okruhy rozšiřovat, je
trochu horší.
Výhody: výborná auta
citlivé
ovladače
celkové
zpracování
Nevýhody: relativně vyšší cena některých doplňkových dílů dráhy
Gonio
– EUROPA CUP
Autodráha
měřítka 1 : 32
jediného tuzemského výrobce se tak jako desítky dalších výrobků
vzniklých za socialismu nedá zařadit. Jednotlivé prvky se skládají
od absolutně profesionálního řešení až po prvky, které jsou svým
pojetím i dílenským zpracováním jsou konkurence neschopné. Protože
z těchto důvodů klasická výroba v Goniu byla zastavena
a na trh přijde pouze s použitím jen těch prvků, které
se osvědčily, zaměříme se pouze na ně. A nebudeme uvádět klasické
údaje jako u ostatních testovaných výrobků. Ještě nutno dodat, že
nová autodráha s novými, či zcela přepracovanými auty bude v režii
plzeňské firmy Model.
Autodráhy
Gonio (dříve Ites a Gama) mají v naší zemi dlouhou tradici, na
trhu se vyskytují už bezmála 30 let. Poměrně masivní a solidně
zpracované díly se zajišťují plastovými sponami, které jsou sice
zastaralé a jejich nasazování je trochu pracné, přesto svou funkci
plní na výbornou. Zajímavá je především vzdálenost mezi středy
drah - 9 cm, která ji absolutně zařazuje k “profíkům. Pro zajímavost,
zatím se nám nepodařil najít jediný světový výrobce kromě
Carrery, Ninca a právě Gonia, který by dělal dráhu se vzdáleností
mezi středy 90 mm a více. I když se jedná o detail, je třeba se zmínit
i o svodidlech, která jsou nejen účinná, ale i manipulace s nimi
je mnohem příjemnější než u ostatních výrobců.
Další
výbornou součástí jsou
pistolové ovladače. Zde si dal výrobce opravdu záležet a pod vedením
kostruktéra, pana Maděry, vytvořil naprosto špičkové výrobky,
které svou přesností a kvalitou převyšují valnou většinu toho,
co světoví výrobci dávají do základních sad a co jsme během našich
testů drželi v rukou. Pomocí ovladače lze přesně řídit
rychlost auta, navíc lze jednoduše nastavit předpětí vratné pružiny
do dvou poloh a vyladit si tak ovladač podle vlastní ruky.
Výrobce
dodává i další díly a příslušenství, jako např. klopené zatáčky,
křižovatky a zúžení, poloměry oblouků umožňující stavbu čtyřdráhy,
to vše za velmi příznivé ceny, které jsou v některých případech
až desetinové oproti značkovým výrobkům. Jakmile dostaneme do
rukou první nové sety z Modelu Plzeň ihned uveřejníme výsledky
zkoušek.
Ninco,
SCX
Ke
světové špičce patří i španělská firma Ninco vyrábějící
velmi dobré autodráhy s velkou roztečí a modely 1:32. Právě v současnosti
se domlouvají podrobnosti o zastoupení této firmy v ČR a v nejbližší
době by měly být první sety ve vybraných prodejnách. Jakmile získáme
k otestování první vzorky seznámíme vás s prvními
dojmy. Poslední v řadě špičkových modelových autodráh je
další španělská značka SCX. Nejmenujeme jí naposledy, že by snad
nebyla dobrá, právě naopak. Patří k naprosté špičce. Vyniká
především velmi progresivní konstrukcí, v jejím programu
nechybí například čtyřkolky, vozy
s řízenou přední nápravou či s nezávislým zavěšením
kol.
Kromě výrobců kompletního autodráhového sortimentu existuje velké
množství menších či větších výrobců doplňků
a zejména výrobců specializujících se pouze na výrobu modelů
aut. V jejich výrobních programech je široká škála typů vozů
od oldtimerů přes vysloveně exotické typy vozů až po nejžhavější
novinky závodních okruhů poslední doby. Jedním z těchto výrobců,
jehož výrobky jsou dostupné i na českém trhu, je španělská firma
FLY (zdá se, že Španělsko je země autodráhám vyloženě zaslíbená).
Z jeho široké nabídky opravdu krásných modelů jsme měli možnost
vyzkoušet model Porsche. Zřejmě proto, že jde o výrobce, který se specializuje
pouze na auta a může tak jejich vývoji a výrobě věnovat maximální
možnou péči, stěží lze tomuto modelu cokoli vytknout (toto zřejmě
bude platit nejen o ostatních modelech firmy FLY, ale i o produktech
ostatních “auto – specialistů”). Kompaktní plastový podvozek s magnetem,
filigránsky propracované disky kol, výkonný
motor a především koruna všeho, modelově přesná karosérie
s dokonalou povrchovou úpravou (lak). Jízdní vlastnosti, tedy
hlavně akcelerace a stabilita jsou jedním slovem špičkové.
A
ještě na závěr, kvalitně provedené dráhové modely nejenže
poskytují mnoho zábavy na závodním okruhu, ale navíc se pěkně vyjímají
i jako vitrínové modely pro sběratele.
Marek
Žádník, Petr Řezáč
|