Když
jsme před delším časem
připravovali článek Autodráhy - hračky nejen
pro děti, netušili jsme, jak často na něj budete reagovat ještě
i po mnoha měsících ve svých e-mailech. Rozhodli jsme se proto, že situaci na
našem trhu nejen zmapujeme,
a to v několikadílném seriálu, ale budeme se autodráhám
věnovat průběžně a to opravdu ve větší frekvenci
než to bylo doposud. Na
rozdíl od předchozího článku
se budeme věnovat výhradně
značkovým výrobkům. Nejen
proto, že pouze u nich je možnost
nahradit opotřebované či poškozené díly novými,
ale je možné autodráhy i rozšiřovat či obohacovat nejrůznějšími
doplňky. U
těch nejlepších je možnost stavět dvou až osmiproudé dráhy
a jsou tedy určeny například
nejen pro domácí zábavu, ale například i pro klubové
účely. A právě mezi ty nejlepší patří
španělské NINCO se kterým náš seriál začínáme.
S autodráhou
NINCO se můžete setkat stejně tak v Austrálii, ve Spojených
státech amerických či v
Jižní Americe, také
v Evropě patří k nejlepším a co je zajímavé pro
nás, získává si pevné postavení i v České
republice.
To
co odlišuje Ninco od konkurence na první pohled je větší
plocha traťových dílů a to o plných 22%. Šířka dráhy je
18 cm při rozteči 9 cm, což umožňuje velmi napínavé závody.
Ostatně právě konstrukci věnovali v Nincu velkou
pozornost i v těch nejmenších detailech. Hloubka vodící
drážky je
6,5mm. Je vybavena plastickou isolací mezi kovovými kolejemi, která eliminuje
zkraty, snižuje tření a hluk a tím zlepšuje jízdní
vlastnosti a stabilitu dráhových modelů, zatímco krytí vodících
drážek zabraňuje pronikání prachu do drážek z koberců
a ostatních povrchů. Důležitá je konstrukce propojení kovových kolejí. Zde je ze tří
stran tak, aby zajistila co nejlepší vodivost a snížila na
minimum ztráty.
Dráhové
modely NINCO jsou v měřítku
1:32, a jen motokáry v měřítku 1:18, a dělíme je do následujících
kategorií: Rally, GT, F-1, Classic = Veteráni a Motokáry.
V současné
době jsou v nabídce následující autodráhové sety:
Speedway
– základní okruh o délce tratě 3,68m, plocha pro sestavení
1,64 x 0,84
Mini
– klasická osmička o délce tratě 5,8m, obsahuje most,
plocha pro sestavení 2,57 x 0,84m
Mini
Maxx Race – trať o délce 7,46m, obsahuje most, plocha pro
sestavení 2,4 x 1,5m
DTM
– trať o délce 9,3m, plocha pro sestavení 3,0 x 1,82m
World
Rally – zvláštnost tohoto setu je v tom, že se výrobce
nechal inspirovat skutečnými závody Rally, kde se jezdí
Rychlostní Zkoušky tzv. „eR-Zety“. Proto tento set, mimo
jiné obsahuje: multifunkční panel, dvě smyčky (Kit 4),
stopky a jeden dráhový model, délka tratě je 1,011m, plocha
pro sestavení 3,3 x 1,36 m
Komfortní
dráha s velkou plochou
To
co z Ninca dělá dráhu opravdu profesionální je široký
výběr traťových dílů, především 4 různých poloměrů
oblouků s jejichž pomocí lze sestavit až 8-proudou trať.
Ty jsou spojeny systémem
„EASYCLIP“,
který zaručuje
rychlé sestavení i rozebrání tratě, ale především velmi
stabilní spojení jednotlivých traťových dílů. Brzdový
systém zabudovaný v každém ovladači zlepšuje kontrolu
nad dráhovými modely. Dalším charakteristickým rysem ovladačů
je jejich ergonomický design s „flexy“ kabelem a spojovacím
systémem „Jack-Plug“Multifunkční napájecí panel umožňující
závodění i v protisměru, nezávislé napájení
jednotlivých drah a konektor pro připojení počítadel kol. K dispozici
je i redukční traťový díl zajišťující kompatibilitu
který na délce 20cm zužuje šířku traťového dílu NINCO
ze 18cm na šířku 15,4cm užších traťových dílů od jiných
výrobců. Užívá se ve dvojici jako zúžení na trati.
Traťové
díly je možné
koupit samostatně vždy v páru, kromě napájecích traťových
dílů, které jsou vždy po jednom kuse na blistru. NINCO má následující traťové díly
Rovné
traťové díly: délka 40cm, 20cm, 10cm a křižovatku o délce
40cm
Oblouky:
Vnitřní (prům.48,3cm), Standardní (prům.84,3cm), Vnější
(120,3cm) a Grand (156,3cm)
Napájecí
traťové díly:
jednoduchý
= 2 zdířky pro ovladače - velikost 3 „Jack-Plug“, 1 zdířka
pro napájení, 1 zdířka pro počítadlo kol a vypínač umožňující
změnu polarity = změnu směru jízdy obou drah
multifunkční
= 2 zdířky pro ovladače - velikost 6,35 „Jack-Plug“, 2 zdířky
pro nezávislé napájení drah, 1 zdířka pro počítadlo kol
a 2 vypínače umožňující změnu polarity = změnu směru jízdy
každé dráhy nezávisle = závodění v protisměru
Redukce:
zúžení z 18cm na 15,4cm
K výše
uvedeným traťovým dílům lze přidat buď červeno-bílé
krajnice nebo svodidla a na čištění kovových kolejí se
doporučuje používat originální NINCO
kondicionér.
K dispozici
jsou také 4 rozšiřovací kity:
Kit
1 – umožňuje prodloužení libovolné tratě o 1,84m
Kit
2 – zvětšuje trať jen o 1,6m, ale navíc obsahuje kompletní
most
Kit
3 – prodlužuje stávající trať o 3,5m
Kit
4 – obsahuje smyčky jaké jsou v World Rally setu a
jejich celková délka je 2,75m
Pokročilá
technologie
Na
všech modelech , vyjma motokár (motor NK-1), je možné
měnit motory za pomocí příslušných speciálních rámů
nebo adaptéru, převody, magnety a pneumatiky.
V nabídce
jsou 4 typy motorů o různých výkonech: NC-1, NC-2, NC-3 X-Trem
a NC-4 STINGER.
K disozici
jsou kombinace převodů. Dva pastorky o 9-ti a 10-ti zubech a
rozety na zadních nápravách o 24 a 27 zubech. Motokáry mají
k dispozici také dva pastorky o 7-mi a 8-mi zubech a
rozety o 32 a 33 zubech. Nový typ dráhového modelu BMW M3 GTR
má nové kosé uložení motoru a jiný typ převodu. Pro montáž
a demontáž pastorku na hřídel motoru je k dispozici
speciální přípravek, aby se zamezilo poškození motoru a
pro mazání speciální olej. U magnetů jsou 4 typy a to
se týká jak rozměrů tak i „přítlaku“ jednotlivých
magnetů. Motokáry mají opět své speciální magnety. V pneumatikách
najdeme speciály pro motokáry a F-1, pro veterány máme 2
rozměry, speciální pneu se „špunty“ pro Rally a konečně
po dvou rozměrech od Super-Racingů (drážkované) a Slicků
(hladké). K dispozici máme dva typy „kartáčků“
Standard a Super-Racing, tři typy vodičů – Standard,
Steering = pro natáčení předních náprav u motokár a F-1 a
vodiče s odpružením.
Modely
pro Rally mají navíc náhon 4x4. Je možno koupit i jednotlivé
disky – 10 typů. Jako úplně na závěr můžete ještě vyměnit
standardní bronzová kluzná ložiska za ložiska kuličková.
Vyspělá
technologie Ninca je
velmi dobře patrna i na nových modelech „Safety Car“ pro F-1 a DTM, které při jízdě blikají
hlavními světlomety a střešními majáky.
Tratě
navrhuje počítač
V nabídce
jsou 2 typy počítadel
kol. Společná je jim stejně jednoduchá instalace.
Sprint
– foto-elektronický systém, možnost naprogramování na počet
kol nebo na čas, start je indikován postupným zhasínáním
světelných diod – 3 červené a 1 zelená, konec závodu je
indikován blikáním těchto diod.
Pole
Position - foto-elektronický systém s přesností 1/1000
vteřiny, možnost naprogramování na počet kol nebo na čas,
měří se čas jednotlivých kol, světelné diody/display a
zvuk mohou indikovat – start závodu, poslední minutu závodu,
poslední kolo závodu, nejrychlejší kolo a cíl závodu a vítězi
může být zahrána hymna dle výběru, tento typ počítadla může
být propojen s druhým počítadlem v případě, že
je vytvořena 4 proudá trať. Do budoucna se počítá i s propojením
počítadla na PC.V současné době má přijít na trh
upgrade software „Track Map“, umožňující postavení
prakticky jakéhokoliv okruhu a to ve dvou až osmi proudém
provedení.
/firemní materiály Ninco +per/
|