V
neděli 27. března 2005 začal platit na letišti Praha –
Ruzyně letní
letový řád. Během tohoto období
bude otevřena část nového odbavovacího terminálu
Sever 2, především odbavovací Prst C s deseti novými nástupními
mosty k letadlům. Zvýší se také kapacita dráhového systému
výstavbou dvou rychlých výjezdů z hlavní dráhy
06/24 . Ostatně přelomovým se stane
v mnoha ohledech celý tento rok
nejen pro pražské
letiště, které je nejdynamičtěji rostoucím uzlem letecké
dopravy v rámci celého středoevropského regionu i pro národního
dopravce ČSA.
Stále více destinací
Celkový počet cílových
destinací kam
se bude létat z Prahy
v letní sezoně 2005 bude činit 112. Počet
linek se meziročně rozroste o 14 %. Do Prahy začne létat
desítka nových dopravců - Air Finland, Centralwings, EasyJet
Switzerland, Helios Airways, Hellas Jet, Intersky Lufthart, Malmö
Aviation, Meridiana S.P.A., Sun Air of Scandinavia a Thomsonfly.com,
a na mapě se objeví nové destinace s pravidelným spojením
do a z Prahy, například: Bergen, Bournemouth, Doncaster,
Florencie, Heraklion, Ženeva či Palma de Mallorca. Nové linky
otevřou také domácí dopravci – ČSA a SmartWings / Travel
Service, díky nimž Praha získá v letní sezoně spojení například
s makedonským Skopje, slovenskou Žilinou či dalšími
místy na řeckých ostrovech. Provozovány budou také
mezikontinentální spoje – například do Seoulu, Kuvajtu, Džidy
nebo Rijádu.
ČSA
zahájilo výrazné omlazení parku pro střední tratě
Aby si
udržel své vedoucí postavení mezi „novými“ zeměmi EU zvětšil národní dopravce svou flotilu na v historii
ČSA nevídaných 45 strojů. Posiloval především o letouny
pro střední tratě a to staršími
Boeingy 737 -400 a 737- 500. Letos však dochází právě
v této oblasti k zásadním změnám.V minulých
dnech přiletěl do Prahy první Airbus A320 který zahájil
omlazovací kůru letového parku. /Na titulním snímku/, V těchto
dnech k němu přibude ještě jedna „třistadvacítka“
a po ní dva stroje Airbus A 321 pro charterové lety. Tato první
letadla jsou zánovní. A to vzhledem k tomu že k tomuto
strategickému rozhodnutí
ČSA došlo v minulém roce a do roka nelze vzhledem
k dlouhodobému plánování výroby na světovém trhu nová
letadla opatřit. Ta budou zařazena do flotily postupně zařazována
od příštího roku a poputují do Prahy přímo z montážní
linky ve francouzském Tolouse.
Letiště
Praha –Ruzyně trhá rekordy
Dynamika
růstu letiště Ruzyně patří absolutně k největším
v Evropě. Například jen za první dva měsíce roku 2005
odbavilo celkem 1,23 milionu cestujících, což meziročně představuje
nárůst o 19,6 % (při započtení rozdílu počtu dnů
v únoru 2004 a 2005 činí
nárůst až 22 %). Zhruba v říjnu či listopadu
očekává letiště Ruzyně desetimiliontého cestujícího, čímž jako první letiště
v rámci nových členských zemí Evropské unie překoná v rámci
jednoho kalendářního roku tuto přelomovou hranici a zařadí
se tak do skupiny velkých evropských letišť. Celkem pražské
letiště letos odbaví přes 11 milionů cestujících.
V srpnu se otevře část
terminálu Sever II
Prvního srpna 2005 bude pro cestující veřejnost otevřena
část jeho odbavovacích prostor. Cestující dostanou k
dispozici odbavovací Prst C s 10 novými nástupními mosty a
tzv. spojovací objekt, který navazuje na nynější příletovou
halu a propojuje nový terminál se stávajícími odbavovacími
prostory. Od 1. srpna 2005 pražské letiště bude mít celkem
27 nástupních mostů – o 7 více, než jich má například
letiště ve Vídni, a cestující budou moci využít také nový
servis, jako je například nabídka konferenčních prostor,
nových obchodů, hotelových pokojů apod. Nový Terminál
Sever 2 posouvá letiště Praha do vyšší dimenze. Kromě dalšího
nárůstu kapacity postupně až nad 15 milionů osob nabídne výrazné
rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v
letištním areálu. Uvedení do celkového provozu včetně
hlavní terminálové budovy s 60 odbavovacími přepážkami je
plánováno na přelom letošního a příštího roku.
Výrazná úprava pojezdových
drah
Zvyšování kapacity letiště je závislé na mnoha
faktorech. I když se to na
první pohled může zdát zanedbatelné jedním z nich je
i tvar a počet pojezdových drah navazujících na přistávací
a vzletové dráhy. Každý letoun má vzhledem k typu, ke
svému momentálnímu zatížení a meteorologickým podmínkám odlišnou brzdnou dráhu, tedy vzdálenost od dosednutí
k zastavení či bezpečnému odbočení na pojezdovou dráhu.
A právě tady jsou zvláště na hlavní dráze 06/24 pražského letiště
rezervy, které řeší v těchto dnech zásadní úpravy dráhového
systému. Výstavbou dvou rychlých výjezdů z hlavní dráhy 06/24 a
úpravami pojezdových drah C a G, které budou ukončeny do
poloviny měsíce června, se zvýší kapacita. Tyto úpravy by měly postačovat do doby kdy by měl
být posílen dráhový systém o zcela novou paralelní dráhu
06R/24L, která by měla být hotova do roku 2010.
/zdroj
ČSL a ČSA, připravil per/
|