automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

Letecká doprava

27.4.2005

E-mail

 

 

 

 

 

Letecká doprava

easyJet přivítal stý letoun
Bouřlivý rozvoj dopravního letectví v Čechách
Největší Airbus s pneumatikami Michelin
Gigant roluje, aneb nová éra letectví
Discovery Travel - létá pravidelně do Ostravy
Discovery Travel - létá jinak
Soul - Praha
nonstop v pohodlí
SmartWings
příjemná překvapení
Zahájení s rozpaky
Britsh Airways otevřela historicky první spoj Prahy s londýnským letištěm Gatwick
Travel Service zahájí provoz nízkotarifních linek

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

A 380 zahájil s motory Rolls Royce

Dnešní den považuje mnoho leteckých expertů za významný mezník v dějinách letectví. V 10:29 poprvé v historii odstartoval největší dopravní letoun světa, dvoupatrový Airbus A 380. Tento obří letoun po mnoha letech vystřídal legendární Boeing 747 Jumbo. A 380 přepraví 555 pasažérů ve třech třídách. V případě jednotného uspořádání jich je přes 800.

Po necelých čtyřech hodinách ve vzduchu přistál A 380 ve 14:22 bez problémů na letišti Toulouse-Blagnac v jižní Francii. Stroj nejprve přeletěl v malé výšce nad letištěm a po opsání okruhu hladce přistál na dráze, ze které startoval. Let se uskutečnil za ideálního bezmračného počasí. 
Posádku tvořili dva francouzští piloti, tři letoví inženýři z Francie, Německa a Španělska a jeden francouzský mechanik.



Airbus A380 startoval ze stejné dráhy, z níž se v roce 1969 vznesl k prvnímu zkušebnímu letu nadzvukový Concorde. Čtvrt hodiny předtím byl ve vzdušném prostoru kolem letiště zastaven provoz.
Piloti před startem řekli, že nečekají nic dramatického, protože si start už mnohokrát vyzkoušeli na simulátorech. "Vážné věci" prý začnou od třetího letu, kdy začne být letoun vystavován obtížnějším podmínkám.
Posádka je ale pro každý případ vybavena padáky a v letadle je mechanismus, který by jí měl umožnit v případě potřeby uniknout.
Airbus A380 je první letadlo světa, které má dvě paluby po celé délce trupu. Je dlouhé 73 metrů, rozpětí křídel činí 80 metrů a ocas se tyčí do výšky 24 metrů. Turbulence, která se za ním vytváří, je tak silná, že další letadlo může startovat až pět minut po něm.
Jeho konstruktéři také zdůrazňují, že ve srovnání se svým nejbližším konkurentem Boeingem 747 má o 15 procent menší spotřebu, přičemž je schopen přepravit o třetinu víc lidí. Za standardních podmínek má spotřebovat 0,03 litru kerosinu na pasažéra a kilometr. Vývoj Airbusu A380 stál přes deset miliard eur a práh rentability musel být vzhledem k pohybu dolaru posunut až na 300 prodaných letadel. Zatím má Airbus pevné zakázky na 144 a předběžné na dalších deset strojů. První z nich dostane v polovině příštího roku společnost Singapore Airlines. Na jeho první let z Londýna do Singapuru je prý na čekací listině 10.000 lidí.

foto Airbus