Dnešní den považuje mnoho leteckých expertů za významný
mezník v dějinách letectví. V 10:29 poprvé v historii
odstartoval největší dopravní letoun světa, dvoupatrový
Airbus A 380. Tento obří letoun po mnoha letech vystřídal
legendární Boeing 747 Jumbo. A 380 přepraví 555 pasažérů
ve třech třídách. V případě jednotného uspořádání
jich je přes 800.
Po
necelých čtyřech hodinách ve vzduchu přistál A 380 ve
14:22 bez problémů na letišti Toulouse-Blagnac v jižní
Francii. Stroj nejprve přeletěl v malé výšce nad letištěm
a po opsání okruhu hladce přistál na dráze, ze které
startoval. Let se uskutečnil za ideálního bezmračného počasí.
Posádku tvořili dva francouzští piloti, tři letoví inženýři
z Francie, Německa a Španělska a jeden francouzský mechanik.
Airbus A380 startoval ze stejné dráhy, z níž se v roce 1969
vznesl k prvnímu zkušebnímu letu nadzvukový Concorde. Čtvrt
hodiny předtím byl ve vzdušném prostoru kolem letiště
zastaven provoz.
Piloti před startem řekli, že nečekají nic dramatického,
protože si start už mnohokrát vyzkoušeli na simulátorech.
"Vážné věci" prý začnou od třetího letu, kdy
začne být letoun vystavován obtížnějším podmínkám.
Posádka je ale pro každý
případ vybavena padáky a v letadle je mechanismus, který by
jí měl umožnit v případě potřeby uniknout.
Airbus
A380 je první letadlo světa, které má dvě paluby po celé délce
trupu. Je dlouhé 73 metrů, rozpětí křídel činí 80 metrů
a ocas se tyčí do výšky 24 metrů. Turbulence, která se za
ním vytváří, je tak silná, že další letadlo může
startovat až pět minut po něm.
Jeho konstruktéři
také zdůrazňují, že ve srovnání se svým nejbližším
konkurentem Boeingem 747 má o 15 procent menší spotřebu, přičemž
je schopen přepravit o třetinu víc lidí. Za standardních
podmínek má spotřebovat 0,03 litru kerosinu na pasažéra a
kilometr. Vývoj Airbusu A380 stál přes deset miliard eur a práh
rentability musel být vzhledem k pohybu dolaru posunut až na
300 prodaných letadel. Zatím má Airbus pevné zakázky na 144
a předběžné na dalších deset strojů. První z nich
dostane v polovině příštího roku společnost Singapore
Airlines. Na jeho první let z Londýna do Singapuru je prý na
čekací listině 10.000 lidí.
foto
Airbus
|