automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

lodě

16.7.2009

E-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Test nafukovacích motorových člunů do 3 m


vyšlo i v deníku Právo 16.7.2009

Tentokrát jsme otestovali nafukovací skládací čluny do 3 m délky. To proto, že takovýto člun můžete složit do kufru svého vozu a vydat se s ním třeba na dovolenou k moři, či se s ním můžete projet i po některých českých (a nejen českých) řekách nebo přehradách, což představuje úplně jinou dimenzi poznávání. S motorovým člunem můžete jezdit například po Vltavě a většině vltavských přehrad, po Labi, Baťově kanálu a mnoha dalších místech. Podrobnou mapu i seznam najdete na stránkách Státní plavební správy. Čluny jsme testovali s motory do 5 HP na které nepotřebujete mít průkaz vůdce malého plavidla. Jako alternativu jsme použili motor elektrický, který je vhodný především tam, kde jsou spalovací motory zakázány.  

Jaký člun vybrat?

Nafukovací čluny můžeme rozdělit zhruba do tří nejznámějších kategorií.
1) S nafukovací podlážkou. Tento člun je nejjednodušší pro uživatele na sestavení i složení, prostě jej nafouknete a můžete vyjet. Má také většinou nižší hmotnost, je vhodný například pro koupání, či jako přídavný na plachetnici. Jeho nevýhodou je, že neposkytuje příliš pevnou oporu pro nohy, pokud se chcete postavit a často jeho konstrukce neumožňuje použít  použít motor o vyšším výkonu. Další důležitou vlastností je stavba dna. Ty nejlepší mají nafukovací kýl, což zlepšuje jízdní vlastnosti. Větší čluny pak mají kýl například se dřevěnými výztuhami
2) Se skládací podlážkou.
Pevná podlážka, aluminiová či dřevěná poskytuje pevnou oporu pro nohy. Člun celkově zpevní i postraní lišty a umožní také použití motoru o větším výkonu. Nevýhodou je větší hmotnost pro přepravu a složitější sestavení. I tyto čluny mají většinou nafukovací kýl.
3) S laminátovým dnem. Vrcholem jízdních vlastností je laminátové dno takzvaný RIB. Toto řešení zaručuje při jízdě v podstatě identickou jízdu jako u laminátových lodí. Podstatnou nevýhodou je nemožnost složení takového člunu čímž odpadá jedno z jeho hlavních kouzel. Přepravuje se většinou na vozíku či na střeše, což již zdaleka není tak komfortní.

Jak jsme testovali

Nafukovací čluny více než kterákoliv jiná plavidla jsou závislá na tom, zdali jedete po klidné hladině nebo ve větších vlnách. Ty nejlépe prověří celkovou konstrukci. Zdali do člunu neteče a  jak ochotně jde v náročnějších podmínkách do skluzu. Testování u moře by sice bylo dobré, ale náročné na přepravu a tak jsme zvolili nejlepší tuzemské řešení. Lipno, které díky specifickým klimatickým podmínkám disponuje často tak kvalitními vlnami a silným větrem že prověří čluny i osádku velmi dobře. Jen je škoda, že běžně se zde na člunech se spalovacími motory jezdit nesmí.



Testovali celkem šest nafukovacích člunů s různými typy podlážek. To proto, že jsme vám chtěli představit širší spektrum možností. Ideální by bylo srovnávat čluny se stejnými typy podlážek, ale ověřili jsme si, že neznalý zájemce o koupi vlastně vůbec nemá představu, jaký člun chce koupit a jaký mu bude vyhovovat. Hodnocení v testu tedy zohledňuje i tuto skutečnost. Sledovali jsme snadnost a náročnost sestavení lodě, kvalitu zpracování, uživatelské pohodlí a hlavně jízdní vlastnosti člunů. Zde jsme pomocí satelitní navigace Garmin měřili dosaženou rychlost při obsazení člunu jednou a dvěmi osobami. Velmi nás překvapily jízdní vlastnosti některých modelů a vůbec jsme nečekali, že rozdíly mohou být tak markantní, jak vyplynulo z testu. Všechny čluny obsahují v základním balení vesla, opravovací sadu, pumpu, sedačku. Odlišnosti jsou uvedeny u jednotlivých modelů.

Jaké motory jsme používali

Čtyřtaktní Parsun 5 HP – cena 21 500 Kč
Levný čtyřtaktní motor nás velmi příjemně překvapil . Ochotně šel do otáček a po celou dobu testu s ním nebyly žádné problémy. Přestože reference neměl zcela ideální, my si nemůžeme stěžovat. Samozřejmě jsme jej nepodrobili dlouhodobému používání, nicméně po celou dobu testů jsme nezaznamenali žádný problém. Snad jediné co se nám nelíbilo, byla větší hmotnost, ale to není problém Parsunu, ale všech čtyřtaktního motorů. Obecně se nám jako u všech čtyřtaktů líbil především kultivovaný běh.

 

Dvoutaktní Tohatsu 5 Hp – starší motor – již se neprodává
Protože jsme chtěli vyzkoušet všechny  běžné možnosti použili jsme i klasický dvoutatní „pětikoňák“ Ty se bohužel již delší dobu nesmějí v rámci ekologie v evropské unii prodávat ale je možno koupit starší. Zatímco větší čtyřtaktní motory jsou bez jakékoliv pochybnosti výrazně tišší a kultivovanější u malých motorů se přikláníme spíše k vyřešení snížení zplodin a používání dvoutaktů. Jsou lehčí jednodušší, nemají zvýšený nárok na přesnou polohu při transportu jako čtyřtakty /riziko zalití ventilů při nesprávné poloze/. Jedinou slabinou je nutnost používání benzínu s olejem, ale na to si snadno zvyknete.

Elektromotor Minn Kota Endura 40 – cena 9 898 Kč
Nejlepším ekologickým řešením je však používání elektromotoru. My jsme zvolili jeden z modelů proslulé americké značky Minn Kota, která má v této oblasti nejdelší tradici. Ten kdo nemá zkušenosti s elektroměry ve člunech, bude překvapen komfortem jízdy a dalšími výbornými vlastnostmi. Také pověry o velmi „krátkém dojezdu“ nejsou na místě na jednu baterii o kapacitě 75 Ah jsme jezdili na plný výkon okolo dvou hodin. Při využívání nižších stupňů podstatně déle. V případě potřeby můžete samozřejmě vézt více baterií. Další velmi podstatnou výhodou je možnost jezdit všude i tam, kam běžné spalovací motory nesmějí. Velmi výhodná je i nízká hmotnost motoru. Díky ní se velmi snadno instaluje.  

 

Yuki JSM 240       cena:  16 190 Kč

délka:  240 cm
šířka: 139 cm
max. počet osob: 2
max. nosnost:  350 kg
max. výkon motoru:  3 kW / 4 HP
hmotnost: 38 kg
podlaha: skládací hliníková
záruka: 2 roky

Sice nejmenší z testovaných člunů, ale stabilní a s lepšími jízdními vlastnostmi než větší testovaný model téže značky. To se týká i skluzu, kam přecházel dříve a ochotněji. Jízda byla na tak krátký člun relativně stabilní díky hliníkové podlážce, která jej dostatečně vyztužila. A tak kupodivu jeho kratší stavba není viditelným handicapem. Další výhodou je, že loď složí bez problémů jeden člověk, a to i přesto, že obecně podlaha z desek s lištami je na montáž náročnější. Člun je tříkomorový, s nafukovacím kýlem. Výrobce jej dodává navíc s praktickou přepravní taškou a uvazovacím lankem.

Výhody:  dobré jízdní vlastnosti, snadná přeprava, snadné sestavování
Nevýhody:  malá nosnost
Hodnocení:       dobrý    


Arimar  Classic 270   cena:  27 356 Kč

délka:  270 cm
šířka:  150 cm
max. počet osob: 3
max. nosnost:  314 kg
max. výkon motoru:  6 kW / 8 HP
hmotnost:  29 kg 
podlaha: desková rolovací
záruka: 2 roky

Tento člun nás přesvědčil svými výbornými jízdními vlastnostmi a také velmi snadným skládáním. Podlaha je zde zpevněna dřevěnými deskami s protiskluznou úpravou, které jsou spojeny a skládají se jako harmonika. Nikde tedy desky nesesazujete a složení je velmi snadné i pro jednoho člověka a přitom máte pevnou podlahu. Navíc se díky své nízké hmotnosti snadno přenáší. Člun je tříkomorový s nafukovacím kýlem a průměrem válců 40 cm. Dobrá stavba umožňuje loď dostat do skluzu i s pětikoňovým motorem (při zatížení jedním člověkem) a přitom je jízda stabilní a příjemná. Nevýhodou zde může být, že se člun nedodává se sedačkou, tu musíte dokoupit. My jsme zvolili jako sedačku nafukovací válec téže značky za 1 600 Kč, který nám vyhovoval a byl pro jízdu velmi komfortní. Trochu nám vadila absence předního oka pro úvaz nebo tažení člunu, i když zde toto oko nahrazují dvě postranní na přídi. Designově je čistě bílý člun velmi efektní, i když nám se zdá, že díky své barvě bude náročnější na údržbu, pokud jej nebudete chtít používat pouze v čisté mořské vodě.

Výhody: dobré jízdní vlastnosti, lehký, snadno rozkladatelný
Nevýhody:  nutnost dokoupení sedačky, náročnější na údržbu
Hodnocení:      velmi dobrý

YAM 275 STI    cena: 26 399 Kč

délka:  272 cm
šířka:   158 cm
max. počet osob: 3 + 1
max. nosnost:  380 kg
max. výkon motoru:  4,5 kW / 6 HP
hmotnost:   32 kg
podlaha: nafukovací
záruka: 2 roky

Yam 275 můžete koupit v kompletu s čtyřtaktním motorem Yamaha F4HMAS za 59 398 Kč. Vzhledem ke své nafukovací podlážce je jeho sestavování nejjednodušší. Prostě jej nafouknete a můžete jet. Podlážka má protiskluznou úpravu a je poměrně pevná. Člun je tříkomorový s nafukovacím kýlem a průměrem válců 44 cm. Tento model je univerzální, pohodlný, ale vyžaduje však větší práci se správným natrimováním, protože v některých režimech, vzhledem k tvaru dna, nemusí být při prudkém přidávání plynu jízda zcela optimální. Yamaha má pěkně řešené detaily – např. zacvakávání sedačky a vesel. Naopak jako jediný z testovacích člunů má vylévací otvor na zádi otevíratelný pouze zvenku, takže když do lodě naberete např. ve vlnách vodu, nebo do ní naprší, tak se pro vylití musíte naklonit a zvenku odšpuntovat, což je velmi nepraktické. Dodáván je s přepravní brašnou.

Výhody: velmi rychlé sestavení, hezky řešené detaily, nízká hmotnost, snadná přeprava
Nevýhody:  neklidnější jízda při nástupu do plného výkonu motoru, výpustný otvor ovladatelný zvenku
Hodnocení:    dobrý

Bush K 300cena: 27 860 Kč

délka:  300 cm
šířka:   147 cm
max. počet osob: 4 + 1
max. nosnost:  424 kg
max. výkon motoru:  11 kW / 15 HP
hmotnost:   51 kg
podlaha: skládací pevná dřevěná
záruka: 5 let

Tento člun překonal všechna naše očekávání.  Ač na první pohled nepůsobil nijak výjimečným dojmem, v praxi se ukázal ve všech vlastnostech jako zcela špičkový. Jeho příkladná stavba umožnila v jedné osobě o hmotnosti 100 kg jet trvale rychlostí mezi 25 – 25,2 km v hodině. Byl naprosto nejrychlejší ze všech testovaných lodí. Je pevný a velmi ochotně po přidání plynu přechází do skluzu. Průměr nafukovacích válců má pouze 36 cm a přitom je jeho nosnost 424 kg. Tuto výhodnou kombinaci umožňuje kvalita použitých materiálů a svařované švy (ostatní čluny mají švy lepené). Díky menšímu průměru válců se i při celkové šířce člunu 147 cm nezmenšuje vnitřní prostor. Navíc se v testu ukázalo, že při menším průměru nafukovacích válců má člun lepší jízdní vlastnosti (viz i Arimar). Jízda je klidná stabilní. Vybaven je dřevěnou skládací podlážkou z voděvzdorných překližek s protiskluzovou úpravou, na které se bez problému i postavíte. Dno člunu tvaruje perfektně konstruovaný nafukovací kýl, jinak jsou zde další tři vzduchové komory. Sestavení je vhodné pro dvě osoby. Díky tvarované podlážce je zde ale prostor pro nasazení bočních lišt, takže sestavení je snadnější než například u Yuki 300. Velmi se nám zde líbí i upevnění dvou sedaček na bočních posuvných lištách, takže si je můžete na rozdíl od ostatních modelů přesunout přesně tam, kam potřebujete. Bush nezapomněl ani na praktické detaily – 3 držadla na nesení člunu, praktické tašky pro sbalený člun, dvě sedačky pro pohodlnější sezení posádky. 

Výhody: výborné jízdní vlastnosti, propracované detaily, dvě sedačky
Nevýhody: větší hmotnost – pro přenášení
Hodnocení:       vítěz testu  

Yuki JSD 300           cena: 21 990 Kč

délka:  300 cm
šířka: 152 cm
max. počet osob: 4
max. nosnost:  510 kg
max. výkon motoru:  7,5 kW / 10 HP
hmotnost: 52 kg
podlaha: skládací hliníková
záruka: 2 roky

Člun s hliníkovou skládací podlahou, který je nutné skládat ve dvou lidech. Začátečník se zde trochu zapotí. Boční zpevňovací lišty se instalují poněkud obtížněji, než u ostatních testovaných lodí s tímto typem podlážky, nicméně pokud budete skládat loď poněkolikáté, tak získáte potřebný grif.  Má 3 vzduchové komory plus nafukovací kýl. Vzhledem k největšímu průměru válců a nízké ceně jsme loď na první pohled považovali za favorita, v praxi nám však vadily některé jízdní vlastnosti.  Loď jde velmi těžce do skluzu, což jsme se zpočátku domnívali, že je způsobeno těžším motorem Parsun. Bohužel i po výměně motoru za ostřejší a lehčí Tohatsu byly problémy s nástupem do skluzu v podstatě stejné. Velmi dlouho jede špicí nahoru a hrne před sebou vodu. Při jejím zatížení má zase voda tendenci i při menších vlnách cákat dovnitř na vpředu sedícího člověka. Nepomohlo ani přetrimování (přenastavení sklonu) motoru. Nicméně pokud budete chtít jezdit na vyjížďky s rodinou nebo přáteli a nebudete mít „sportovní“ ambice, tak tato loď docela dobře vyhoví. Její hlavní výhodou je především robustní stavba a perfektní hliníková podlaha. K lodi je dodávána kromě běžného příslušenství i přepravní taška, která transport této těžší lodě usnadní a dobře lze uložit v kufru vozu. Výrobce loď vybavil i vázacími lanky.

Výhody:  větší nosnost, přepravní taška, nízká cena
Nevýhody: horší jízdní vlastnosti,  obtížnější skládání, větší hmotnost pro přepravu
Hodnocení:         uspokojivý

Sevylor HF 280    cena:  5 330 Kč

délka:  280 cm
šířka:   140 cm
max. počet osob: 4
max. nosnost:  400 kg
max. výkon motoru:  2,25 kW / 3 HP
hmotnost:   14 kg
podlaha: nafukovací
záruka: 2 roky

Tento model jsme zařadili do testu, protože jsme se často setkali s názorem, že tato loď k projížďkám a eventuelně k rybaření naprosto stačí a není třeba kupovat dražší čluny s vestavěným zrcadlem. Nechceme nijak přehánět, ale s tímto názorem lze souhlasi asi tak, jako, že k projížďkám je vhodná nafukovací matrace. Samozřejmě se s ním jezdit dá, ale rozdíl mezi ním a testovanými čluny je značný. Nenašli jsme jednu zásadnější vlastnost, pro kterou by bylo dobré tento člun doporučit. Dle našeho názoru má tolik kompromisů, že více méně není vhodný, kromě „čvachtání“ na rybníce k ničemu. Přídavné zrcadlo k upevnění elektromotoru můžete dokoupit za cca 1700 Kč.  Člun je nafukovací, pěti komorový včetně vkládací nafukovací podlážky. Ta ovšem není zpevněná (je to jako malá vložená nafukovací matrace) a nedokážeme si představit, jak by se zde například rybář postavil, aniž by ztratil rovnováhu. Díky nezpevněnému dnu je problematická i jízda s elektromotorem. Člun má při použití motoru dle deklarovaných údajů uvézt maximálně 4 osoby. My jsme zkoušeli jet ve dvou osobách a měli jsme obavy, že velmi brzy nabereme vodu. Člun je primárně určen pro rybaření, má držáky prutů, brašnu na vybavení, vak na baterii, nafukovací sedačky. Dle našeho názoru tento člun není příliš vhodný ani na kratší projížďky kolem pobřeží, jak někteří prodejci uvádějí. 

Výhody: nízká hmotnost pro přenášení člunu
Nevýhody: nestabilní, velmi problematické jízdní vlastnosti
Hodnocení:    nedoporučujeme

Olga Kábová
Petr Řezáč

 


Archiv lodě
zde najdete původní stránky rubriky lodě

HOBBY

BYT

Sedací souprava dle vaší představy

Bydlíme oklopeni dřevem. Nábytek z masivu - část 1.

Autodráhy FARO

Kytary
-redakční test

Autodráha II - hračka nejen pro děti - Carrera
Skoro jako živý pes - Smečka Nintendogs vtrhne i na český trh 
Autodráhy – galerie slavných  NINCO
autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky
 

 Rybářství 

D.A.M. Panther 80
Rybář  2002
TiCA  zvyšuje útok

Vybíráme rybářské „náčiní“ 
Navijáky
Také prut ve znamení univerzálu

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

 

 

Další články v rubrice hobby

Autodráhy – galerie slavných  NINCO

Autodráha - hračka nejen pro děti

Také se vám třesou ruce? 
Určitě to také znáte. Pozorujete zajímavý objekt (a je úplně jedno, zda je to krásná slečna na ulici, plaché zvíře v divoké přírodě nebo třeba úchvatná horská scenérie) dalekohledem s velkým zvětšením a za nic na světě nemůžete obraz ustálit a rozeznat detaily.

Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 
Ruční akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky jsou neocenitelným pomocníkem mnohých řemeslníků i kutilů. Jsou většinou malé a lehké a nemusíte se starat jestli je nablízku zásuvka a máte-li dosti dlouhý kabel.