vyšlo i v deníku Právo 16.7.2009
Tentokrát jsme otestovali
nafukovací skládací čluny do 3 m délky. To proto, že takovýto člun
můžete složit do kufru svého vozu a vydat se s ním třeba na
dovolenou k moři, či se s ním můžete projet i po některých
českých (a nejen českých) řekách nebo přehradách, což představuje
úplně jinou dimenzi poznávání. S motorovým člunem můžete
jezdit například po Vltavě a většině vltavských přehrad, po
Labi, Baťově kanálu a mnoha dalších místech. Podrobnou mapu i
seznam najdete na stránkách Státní plavební správy. Čluny jsme
testovali s motory do 5 HP na které nepotřebujete mít průkaz vůdce
malého plavidla. Jako alternativu jsme použili motor elektrický, který
je vhodný především tam, kde jsou spalovací motory zakázány.
Jaký člun
vybrat?
Nafukovací čluny můžeme
rozdělit zhruba do tří nejznámějších kategorií.
1) S nafukovací podlážkou. Tento člun je nejjednodušší
pro uživatele na sestavení i složení, prostě jej nafouknete a můžete
vyjet. Má také většinou nižší hmotnost, je vhodný například
pro koupání, či jako přídavný na plachetnici. Jeho nevýhodou je,
že neposkytuje příliš pevnou oporu pro nohy, pokud se chcete
postavit a často jeho konstrukce neumožňuje použít
použít motor o vyšším výkonu. Další důležitou vlastností
je stavba dna. Ty nejlepší mají nafukovací kýl, což zlepšuje jízdní
vlastnosti. Větší čluny pak mají kýl například se dřevěnými výztuhami
2) Se skládací podlážkou. Pevná podlážka, aluminiová či dřevěná
poskytuje pevnou oporu pro nohy. Člun celkově zpevní i postraní lišty
a umožní také použití motoru o větším výkonu. Nevýhodou je větší
hmotnost pro přepravu a složitější sestavení. I tyto čluny mají
většinou nafukovací kýl.
3) S laminátovým dnem. Vrcholem jízdních vlastností je
laminátové dno takzvaný RIB. Toto řešení zaručuje při jízdě v podstatě
identickou jízdu jako u laminátových lodí. Podstatnou nevýhodou je
nemožnost složení takového člunu čímž odpadá jedno z jeho
hlavních kouzel. Přepravuje se většinou na vozíku či na střeše,
což již zdaleka není tak komfortní.
Jak jsme testovali
Nafukovací čluny více
než kterákoliv jiná plavidla jsou závislá na tom, zdali jedete po
klidné hladině nebo ve větších vlnách. Ty nejlépe prověří
celkovou konstrukci. Zdali do člunu neteče a
jak ochotně jde v náročnějších podmínkách do skluzu.
Testování u moře by sice bylo dobré, ale náročné na přepravu a
tak jsme zvolili nejlepší tuzemské řešení. Lipno, které díky
specifickým klimatickým podmínkám disponuje často tak kvalitními
vlnami a silným větrem že prověří čluny i osádku velmi dobře.
Jen je škoda, že běžně se zde na člunech se spalovacími motory
jezdit nesmí.
Testovali celkem šest nafukovacích člunů s různými typy podlážek.
To proto, že jsme vám chtěli představit širší spektrum možností.
Ideální by bylo srovnávat čluny se stejnými typy podlážek, ale ověřili
jsme si, že neznalý zájemce o koupi vlastně vůbec nemá představu,
jaký člun chce koupit a jaký mu bude vyhovovat. Hodnocení v testu
tedy zohledňuje i tuto skutečnost. Sledovali jsme snadnost a náročnost
sestavení lodě, kvalitu zpracování, uživatelské pohodlí a hlavně
jízdní vlastnosti člunů. Zde jsme pomocí satelitní navigace Garmin
měřili dosaženou rychlost při obsazení člunu jednou a dvěmi
osobami. Velmi nás překvapily jízdní vlastnosti některých modelů
a vůbec jsme nečekali, že rozdíly mohou být tak markantní, jak
vyplynulo z testu. Všechny čluny obsahují v základním
balení vesla, opravovací sadu, pumpu, sedačku. Odlišnosti jsou
uvedeny u jednotlivých modelů.
Jaké motory jsme
používali
Čtyřtaktní
Parsun 5 HP – cena 21 500 Kč
Levný
čtyřtaktní motor nás velmi příjemně překvapil . Ochotně šel do
otáček a po celou dobu testu s ním nebyly žádné problémy. Přestože
reference neměl zcela ideální, my si nemůžeme stěžovat. Samozřejmě
jsme jej nepodrobili dlouhodobému používání, nicméně po celou
dobu testů jsme nezaznamenali žádný problém. Snad jediné co se nám
nelíbilo, byla větší hmotnost, ale to není problém Parsunu, ale všech
čtyřtaktního motorů. Obecně se nám jako u všech čtyřtaktů líbil
především kultivovaný běh.
Dvoutaktní
Tohatsu 5 Hp – starší motor – již se neprodává
Protože jsme chtěli vyzkoušet
všechny běžné možnosti
použili jsme i klasický dvoutatní „pětikoňák“ Ty se bohužel
již delší dobu nesmějí v rámci ekologie v evropské unii
prodávat ale je možno koupit starší. Zatímco větší čtyřtaktní
motory jsou bez jakékoliv pochybnosti výrazně tišší a kultivovanější
u malých motorů se přikláníme spíše k vyřešení snížení
zplodin a používání dvoutaktů. Jsou lehčí jednodušší, nemají
zvýšený nárok na přesnou polohu při transportu jako čtyřtakty
/riziko zalití ventilů při nesprávné poloze/. Jedinou slabinou je
nutnost používání benzínu s olejem, ale na to si snadno
zvyknete.
Elektromotor
Minn Kota Endura 40 – cena 9 898 Kč
Nejlepším
ekologickým řešením je však používání elektromotoru. My jsme
zvolili jeden z modelů proslulé americké značky Minn Kota, která
má v této oblasti nejdelší tradici. Ten kdo nemá zkušenosti s elektroměry
ve člunech, bude překvapen komfortem jízdy a dalšími výbornými
vlastnostmi. Také pověry o velmi „krátkém dojezdu“ nejsou na místě
na jednu baterii o kapacitě 75 Ah jsme jezdili na plný výkon okolo
dvou hodin. Při využívání nižších stupňů podstatně déle. V případě
potřeby můžete samozřejmě vézt více baterií. Další velmi
podstatnou výhodou je možnost jezdit všude i tam, kam běžné
spalovací motory nesmějí. Velmi výhodná je i nízká hmotnost
motoru. Díky ní se velmi snadno instaluje.
Yuki
JSM 240
cena: 16 190 Kč
délka:
240 cm
šířka:
139 cm
max. počet osob: 2
max. nosnost: 350 kg
max. výkon motoru: 3 kW /
4 HP
hmotnost: 38 kg
podlaha: skládací hliníková
záruka:
2 roky
Sice
nejmenší z testovaných člunů, ale stabilní a s lepšími jízdními
vlastnostmi než větší
testovaný model
téže značky. To se týká i skluzu, kam přecházel dříve a ochotněji.
Jízda byla na tak krátký člun relativně stabilní díky hliníkové
podlážce, která jej dostatečně vyztužila. A tak kupodivu jeho kratší
stavba není viditelným handicapem. Další výhodou je, že loď složí
bez problémů jeden člověk, a to i přesto, že obecně podlaha z desek
s lištami je na montáž náročnější. Člun je tříkomorový,
s nafukovacím kýlem. Výrobce jej dodává navíc s praktickou přepravní
taškou a uvazovacím lankem.
Výhody:
dobré jízdní vlastnosti, snadná přeprava, snadné sestavování
Nevýhody:
malá nosnost
Hodnocení:
dobrý
Arimar
Classic 270 cena:
27 356 Kč
délka:
270 cm
šířka:
150 cm
max. počet osob: 3
max. nosnost: 314 kg
max. výkon motoru: 6 kW /
8 HP
hmotnost: 29 kg
podlaha: desková rolovací
záruka:
2 roky
Tento
člun nás přesvědčil svými výbornými jízdními vlastnostmi a také
velmi snadným skládáním. Podlaha je zde zpevněna dřevěnými
deskami s protiskluznou úpravou, které jsou spojeny a skládají
se jako harmonika. Nikde tedy desky nesesazujete a složení je velmi
snadné i pro jednoho člověka a přitom máte pevnou podlahu. Navíc
se díky své nízké hmotnosti snadno přenáší. Člun je tříkomorový
s nafukovacím kýlem a průměrem válců 40 cm. Dobrá stavba umožňuje
loď dostat do skluzu i s pětikoňovým motorem (při zatížení
jedním člověkem) a přitom je jízda stabilní a příjemná. Nevýhodou
zde může být, že se člun nedodává se sedačkou, tu musíte
dokoupit. My jsme zvolili jako sedačku nafukovací válec téže značky
za 1 600 Kč, který nám vyhovoval a byl pro jízdu velmi komfortní.
Trochu nám vadila absence předního oka pro úvaz nebo tažení člunu,
i když zde toto oko nahrazují dvě postranní na přídi. Designově
je čistě bílý člun velmi efektní, i když nám se zdá, že díky
své barvě bude náročnější na údržbu, pokud jej nebudete chtít
používat pouze v čisté mořské vodě.
Výhody:
dobré jízdní vlastnosti, lehký, snadno rozkladatelný
Nevýhody: nutnost
dokoupení sedačky, náročnější na údržbu
Hodnocení:
velmi dobrý
YAM
275 STI cena:
26 399 Kč
délka:
272 cm
šířka:
158 cm
max. počet osob: 3 + 1
max. nosnost: 380 kg
max.
výkon motoru: 4,5 kW / 6
HP
hmotnost: 32 kg
podlaha: nafukovací
záruka: 2 roky
Yam
275 můžete koupit v kompletu s čtyřtaktním motorem Yamaha
F4HMAS za 59 398 Kč. Vzhledem ke své nafukovací podlážce je jeho
sestavování nejjednodušší. Prostě jej nafouknete a můžete jet.
Podlážka má protiskluznou úpravu a je poměrně pevná. Člun je tříkomorový
s nafukovacím kýlem a průměrem válců 44 cm. Tento model je
univerzální, pohodlný, ale vyžaduje však větší práci se správným
natrimováním, protože v některých režimech, vzhledem k tvaru
dna, nemusí být při prudkém přidávání plynu jízda zcela optimální.
Yamaha má pěkně řešené detaily – např. zacvakávání sedačky
a vesel. Naopak jako jediný z testovacích člunů má vylévací
otvor na zádi otevíratelný pouze zvenku, takže když do lodě
naberete např. ve vlnách vodu, nebo do ní naprší, tak se pro vylití
musíte naklonit a zvenku odšpuntovat, což je velmi nepraktické. Dodáván
je s přepravní brašnou.
Výhody:
velmi rychlé sestavení, hezky řešené detaily, nízká hmotnost,
snadná přeprava
Nevýhody:
neklidnější jízda při nástupu do plného výkonu motoru, výpustný
otvor ovladatelný zvenku
Hodnocení:
dobrý
Bush
K 300 R cena: 27 860 Kč
délka:
300 cm
šířka:
147 cm
max. počet osob: 4 + 1
max. nosnost: 424 kg
max. výkon motoru: 11 kW /
15 HP
hmotnost: 51 kg
podlaha: skládací pevná dřevěná
záruka:
5 let
Tento
člun překonal všechna naše očekávání.
Ač na první pohled nepůsobil nijak výjimečným dojmem, v praxi
se ukázal ve všech vlastnostech jako zcela špičkový. Jeho příkladná
stavba umožnila v jedné osobě o hmotnosti 100 kg jet trvale
rychlostí mezi 25 – 25,2 km v hodině. Byl naprosto nejrychlejší
ze všech testovaných lodí. Je pevný a velmi ochotně po přidání
plynu přechází do skluzu. Průměr nafukovacích válců má pouze 36
cm a přitom je jeho nosnost 424 kg. Tuto výhodnou kombinaci umožňuje
kvalita použitých materiálů a svařované švy (ostatní čluny mají
švy lepené). Díky menšímu průměru válců se i při celkové šířce
člunu 147 cm nezmenšuje vnitřní prostor. Navíc se v testu ukázalo,
že při menším průměru nafukovacích válců má člun lepší jízdní
vlastnosti (viz i Arimar). Jízda je klidná stabilní. Vybaven je dřevěnou
skládací podlážkou z voděvzdorných překližek s protiskluzovou
úpravou, na které se bez problému i postavíte. Dno člunu tvaruje
perfektně konstruovaný nafukovací kýl, jinak jsou zde další tři
vzduchové komory. Sestavení je vhodné pro dvě osoby. Díky tvarované
podlážce je zde ale prostor pro nasazení bočních lišt, takže
sestavení je snadnější než například u Yuki 300. Velmi se nám
zde líbí i upevnění dvou sedaček na bočních posuvných lištách,
takže si je můžete na rozdíl od ostatních modelů přesunout přesně
tam, kam potřebujete. Bush nezapomněl ani na praktické detaily – 3
držadla na nesení člunu, praktické tašky pro sbalený člun, dvě
sedačky pro pohodlnější sezení posádky.
Výhody:
výborné jízdní vlastnosti, propracované detaily, dvě sedačky
Nevýhody:
větší hmotnost – pro přenášení
Hodnocení:
vítěz testu
Yuki
JSD 300
cena: 21 990 Kč
délka:
300 cm
šířka:
152 cm
max. počet osob: 4
max. nosnost: 510 kg
max. výkon motoru: 7,5 kW
/ 10 HP
hmotnost: 52 kg
podlaha: skládací hliníková
záruka:
2 roky
Člun
s hliníkovou skládací podlahou, který je nutné skládat ve
dvou lidech. Začátečník se zde trochu zapotí. Boční zpevňovací
lišty se instalují poněkud obtížněji, než u ostatních testovaných
lodí s tímto typem podlážky, nicméně pokud budete skládat loď
poněkolikáté, tak získáte potřebný grif.
Má 3 vzduchové komory plus nafukovací kýl. Vzhledem k největšímu
průměru válců a nízké ceně jsme loď na první pohled považovali
za favorita, v praxi nám však vadily některé jízdní
vlastnosti. Loď jde velmi
těžce do skluzu, což jsme se zpočátku domnívali, že je způsobeno
těžším motorem Parsun. Bohužel i po výměně motoru za ostřejší
a lehčí Tohatsu byly problémy s nástupem do skluzu v podstatě
stejné. Velmi dlouho jede špicí nahoru a hrne před sebou vodu. Při
jejím zatížení má zase voda tendenci i při menších vlnách cákat
dovnitř na vpředu sedícího člověka. Nepomohlo ani přetrimování
(přenastavení sklonu) motoru. Nicméně pokud budete chtít jezdit na
vyjížďky s rodinou nebo přáteli a nebudete mít „sportovní“
ambice, tak tato loď docela dobře vyhoví. Její hlavní výhodou je především
robustní stavba a perfektní hliníková podlaha. K lodi je dodávána
kromě běžného příslušenství i přepravní taška, která
transport této těžší lodě usnadní a dobře lze uložit v kufru
vozu. Výrobce loď vybavil i vázacími lanky.
Výhody:
větší nosnost, přepravní taška, nízká cena
Nevýhody:
horší jízdní vlastnosti, obtížnější
skládání, větší hmotnost pro přepravu
Hodnocení:
uspokojivý
Sevylor
HF 280 cena:
5 330 Kč
délka:
280 cm
šířka:
140 cm
max. počet osob: 4
max. nosnost: 400 kg
max. výkon motoru: 2,25 kW
/ 3 HP
hmotnost: 14 kg
podlaha: nafukovací
záruka:
2 roky
Tento
model jsme zařadili do testu, protože jsme se často setkali s názorem,
že tato loď k projížďkám a eventuelně k rybaření
naprosto stačí a není třeba kupovat dražší čluny s vestavěným
zrcadlem. Nechceme nijak přehánět, ale s tímto názorem lze
souhlasi asi tak, jako, že k projížďkám je vhodná nafukovací
matrace. Samozřejmě se s ním jezdit dá, ale rozdíl mezi ním a
testovanými čluny je značný. Nenašli jsme jednu zásadnější
vlastnost, pro kterou by bylo dobré tento člun doporučit. Dle našeho
názoru má tolik kompromisů, že více méně není vhodný, kromě
„čvachtání“ na rybníce k ničemu.
Přídavné
zrcadlo k upevnění elektromotoru můžete dokoupit za cca 1700 Kč.
Člun je nafukovací, pěti komorový včetně vkládací
nafukovací podlážky. Ta ovšem není zpevněná (je to jako malá vložená
nafukovací matrace) a nedokážeme si představit, jak by se zde například
rybář postavil, aniž by ztratil rovnováhu. Díky nezpevněnému dnu
je problematická i jízda s elektromotorem. Člun má při použití
motoru dle deklarovaných údajů uvézt maximálně 4 osoby. My jsme
zkoušeli jet ve dvou osobách a měli jsme obavy, že velmi brzy
nabereme vodu. Člun je primárně určen pro rybaření, má držáky
prutů, brašnu na vybavení, vak na baterii, nafukovací sedačky. Dle
našeho názoru tento člun není příliš vhodný ani na kratší projížďky
kolem pobřeží, jak někteří prodejci uvádějí.
Výhody:
nízká hmotnost pro přenášení člunu
Nevýhody: nestabilní, velmi problematické jízdní vlastnosti
Hodnocení:
nedoporučujeme
Olga
Kábová
Petr Řezáč
|