Testovali
jsme kytary do 10 000 Kč
Již na první pohled bylo jasné, že otestovat většinu
kytar do deseti tisíc na našem trhu, je vzhledem k obrovské
nabídce v podstatě nemožné. Také nalezení té
absolutně nejlepší je totéž jako hledat jehlu v kupce
sena, a to také proto, že kromě stovky modelů je každý
jednotlivý kus
unikátem a tedy jsou zde tisíce variant. Také v této
cenové třídě není podstatné zcela exaktně co je absolutně
nejlepší, ale co je dobré v poměru cena výkon.
Rozhodli jsme se proto, že z desítek kytar, které nám
namátkově v prodejnách přišly do rukou vybereme ty,
které se nám z různých důvodů zdály zajímavé.
Tento způsob má také tu výhodu, že bude možno jej v budoucnu
doplňovat.
Jak
jsme testovali
Cenové relace
Z cenových kritérií jsme vybrali dvě hodnoty. Spodní
hranici 5000 korun horní pak
10 000 korun. V žádném případě se však nejedná
o absolutní strop. Tedy jednotlivé modely mohou nepatrně tuto
hranici i překročit, pakliže jsou tak zajímavé, že mírné
navýšení nehraje podstatnou roli. Původně jsme měli tuto
kategorii rozdělenou na 5 a 10 tisíc. Spojili jsme je především
proto, že mnoho velmi dobrých modelů stojí cenově
právě někde uprostřed mezi těmito limity a než vytvářet
ještě třetí kategorii nám přišlo zajímavější je
spojit v jednu.
Výběr modelů
Vybírali jsme zásadně westernové kytary. Klasické a speciální
nikoliv a to z důvodů,
které jsme vysvětlili v úvodu.
Když jsme se rozhodovali zdali zařadíme
kytary se snímači, či se budeme věnovat těm bez
nich, jednoznačně
jsme dospěli k názoru, že bude-li pouze jedna kategorie,
pak je lepší zařadit modely se snímači.
Protože:
A/ Jde na nich vyzkoušet jak akustický zvuk tak,
zvuk přes aparaturu.
B/ Jak již bylo řečeno v předchozích materiálech,
snímač zabudovaný v kytaře je výrazně levnější než
ten pořízený dodatečně. Je také zaručena jeho odborná
montáž.
C/ I když vás zatím hra přes kombo či jinou aparaturu
zpočátku nenadchne vlastní
hře snímač nevadí.
S čím jsme testovali
Pro porovnání kvality zvuku elektroakustických kytar
používáme kombo AS50R značky Marshall, který je
specielně určen právě pouze pro hru na elektroakustické
kytary. Tuto značku
jsme zvolili nejen proto, že se tato značka stala v oboru
legendou, (článek o historii
Marsshallu uveřejňujeme
zde), ale především proto, že stále patří ke špičce.
„Erpadesátka“ svou cenou pod 10 000 Kč je v dobrém
poměru cena výkon, má kvalitní
výbavu, včetně chorusu a pružinového reverbu,. Je dvoukanálová
a je opatřena i mikrofonním vstupem pro zpěv. Na každém
detailu je patrno, že při konstrukci hrají nezanedbatelnou
roli mnohaleté zkušenosti.
Vzhledem k tomu, že ne každý, kdo si kupuje kytaru
se chce nebo může vybavit
aparaturou, která je úzce zaměřená na jeden nástroj,
používáme také kombo
univerzální od firmy Laney.
Také ladičku jsme zvolili od stejné značky, tedy
Marshall. I zde je
její předností velmi dobrý poměr cena výkon. Ladit můžete jak pomocí
kabelu s jack konektory, tak i čistě akusticky pomocí
zabudovaného mikrofonu. Vlastní ladění může probíhat buď
„ analogově elektronickou ručkou“ doplněnou
trojicí diod (krajní červené ukazují výchylku,
prostřední zelená pak přesné naladění), nebo laděním
akustickým, pomocí generování příslušných tónů.
Za cenu necelých 450 Kč jde
o pomůcku velmi kvalitní a univerzální. Výsledné hodnoty
se dobře odečítají a s touto ladičkou nejsou
sebemenší problémy.
Konečně
tedy co doporučujeme
- prvních pět modelů, které nás zaujaly
Strunal D
877
Klasický Dreadnought s čelní deskou s cedru. Má
krk z javoru, a to ve dvou šířkách. Na nultém pražci
43 nebo 47 mm. My jsme v redakci zvolili krk širší, a to
především proto, že se domníváme, že v této
kategorii je pro nezanedbatelnou skupinu hráčů lepší než
krk užší. Také proto, že vám snáze odpustí chyby, je
podstatně „přítulnější a je
vhodný také pro hráče s robustnějšími prsty.
Naopak výhoda užšího krku je o něco rychlejší odezva.
“. Zajímavé je, že dvě šířky krku nabízí již jen málo
značek. U Strunalu je to naopak alternativa drtivé většiny
modelů. Mechanika ladění je tak jako u většiny konkurence v této
třídě kvalitní a přestože se jedná o „noname“ modely,
drží struny a dobře se s nimi ladí.
Struny jsou kvalitní a dostatečně měkké, což ve
spojitosti s širším krkem vede k tomu, že i začátečník
hraje již brzy čisté akordy prosté od nežádoucích pazvuků
pramenících z nedostatečného přimáčknutí strun na
pražce.
Tak jako i většina ostatních modelů Strunalu je i D 877
velmi dobrá kytara ve své třídě. Námi testovaný model byl
vybaven aktivním snímačem Shadow. SH LC4.
Spolu s ním tvoří velmi dobrý „tandem“ s vyváženým
zvukem jak v akustické tak i v elektroakustické
podobě. Taky tento model snímače je vybaven regulací síly
zvuku a korekcí výšek středů a basů.
Strunal má velkou tradici v oboru a patří ostatně
k nejtradičnějším evropským producentům kytar. .(O
tom píšeme na jiném místě). Ostatně každý, kdo v lokalitě
Strunalu, tedy v Lubech,
žije, je s hudebními nástroji v určité
v symbiose. A to proto, že snad v každé
rodině se minimálně jeden člen nějakým způsobem podílí
na výrobě hudebních nástrojů. Drtivá většina z nich
pak právě na kytarách. Tak jako i mnoho dalších modelů je
i D 877L velmi oblíbeným vývozním artiklem do USA, kde se prodá nejvíce z produkce
Strunalu.
Epiphone DR
200 CE
Zatím jediný představitel
kytar s lepenou čelní deskou. Klasický model od klasického
výrobce. Díky laminované přední desce je tento nástroj takřka
„nezničitelný“. Jeho zvuk je důkazem toho, že když se
to umí, mohou dobře znít i nástroje s lepenou přední
deskou. Mnoho lidí se ale domnívá, že dobrý zvuk mohou mít
pouze polomasivní či masivní kytary. Na rozdíl například od Art & Lutherie či Strunalu, má tento model trochu tvrdší
struny. Dílenské zpracování je velmi slušné. Seřízení
bylo dobré až na výšku strun ve spodní části, kterou bylo
nutno trochu snížit.
Velmi dobrým řešením u
tohoto modelu je zástavba aktivního
snímače Shadow SH CP4, který v této cenové
hladině patří k nejlepším. Kromě hlasitosti koriguje i basy výšky
a středy a svou kvalitou dopomáhá k dobrému
elektroakustickému zvuku.
Obrovskou výhodou tohoto modelu
je fakt, že s velmi vysokou pravděpodobností vydrží léta
bez závažnějších
změn a nechá si líbit i trochu „horší zacházení. Dle našeho
názoru je díky kvalitnímu akustickému i elektroakustickému
zvuku velmi zajímavým
univerzálním nástrojem vhodným jak k táboráku,
tak i ke hře s kombem.
Vynikající „bojová“ kytara, která přes své
nesporné výhody v robustnosti má i dobrý zvuk. Její
cena je zhruba 6 400 Kč, tedy zatím jedna z nejnižších
cen v našem výběru.
Epiphone PR-5EVS
Dobrá kytara, ale ne pro každého. Díky svým nižším
lubům nemá tak výraznou
akustiku a proto je vhodná spíše pro milovníky
elektroakustických nástrojů. Velmi dobře padne do ruky. Díky
méně intenzivnímu zvuku se u táboráku docel nadřete, ale
tam tato kytara ani není určena. Je to nástroj pro ty, kteří
se již orientují a vědí přesně to co chtějí či potřebují.
Je nástrojem vhodným jak pro kapely tak i pro hru přes kombo.
Její součástí je velmi dobrý snímač Shadow SH P7 . Cena
9590 Kč
Cataluňa SQS 4484CE
Žádné zvučné jméno nicméně o to „zvučnější“
výkon. Kytara s výkrojem jejíž čelní deska je z cedru,
luby a zadní deska pak z mahagonu. Aktivní
snímač /no-name/ EQ 7545SR je docela použitelný. Má
korekci výšek, středů a basů a samozřejmě i hlasitosti.
Pro začínajícího kytaristu je určitě zajímavým nástrojem
bez zjevných problémů.
Strunová mechanika je na úrovni třídy. Je dostatečně přesná
a struny se samy nerozlaďují. Vytknout lze pouze to, že krk
kytary nebyl dostatečně seřízen
a na posledním pražci byly struny podstatně výše než
by bylo vhodné. Po seřízení OK.
Art & Lutherie AL6E-SR
Zatím absolutně nejlepší co jsme ve třídě 10 000 Kč
viděli. I když tuto kategorii o necelou tisícovku převyšuje
(u některých prodejců se dá
koupit ještě o pár stovek levněji). Kytar této značky
jsme měli v ruce několik a všechny měly jednu společnou
vlastnost, velmi dobře hrály.
Těch superlativů je samozřejmě více.
Tato kanadská značka
vyniká zvukově vyrovnanými nástroji ve všech modelových
řadách. Týká se to i námi
testovaného modelu AL6E. Dílenské
zpracování je velice dobré a přesné, díky němu máte
pocit, že máte v ruce o mnoho dražší nástroj než ve
skutečnosti. Přední deska tohoto polomasivu je v tomto
provedení z Cedru jiné modely používají alternativně
i smrk. Krk je přesně seřízený, umožňuje bezproblémovou
hru po celém hmatníku. I tento model tak jako i ostatní
Art & Lutherie mají matné lakování, čímž zvýrazňují
kresbu dřeva a nechávají
tak vyznít jeho přirozené kráse. Měkčí struny umožňují
komfortní hru a pomáhají výrazně i těm, kteří začínají.
Namátkově jsme zkoušeli několik jednotlivých „kusů“ a
jak již bylo řečeno v úvodu, jejich zvuková odlišnost
byla relativně velmi malá.
Snímač Godin EPM Quantum, kterým
je tato kytara
vybavena, se velmi odlišoval od ostatních, především ovládáním
korekcí a hlasitosti. Velmi kompaktní plocha snímače je na
rozdíl od konkurence kovová oproti běžně používaného
plastu, což umožňuje zástavba drobných otočných
potenciometrů na rozdíl od běžně používaných „tahových“,
které potřebují více místa. Výhodou tohoto řešení je výborný vzhled s nevelkým
estetickým zásahem do ladných tvarů nástroje.
Nevýhodnou se nám zdála trochu ta skutečnost, že při
použití otočných potenciometrů nemáte přehled, kde se přesně
korekce nachází. Jak jsme se přesvědčili, je to však pouze
věc zvyku.
Celkově nás Art & Lutherie
překvapila
svou vzácnou vyrovnaností všech vlastností od výborného
zvuku až po precizní design a zatím jsme neobjevili v této
kategorii konkurenci, která by jí předčila.
To je zatím vše. V následujících dnech rozšíříme
ještě testy o velmi zajímavý model Aria
redakce
|