automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

21.1.2002

E-mail

  

 

Články v rubrice

Fabia zvítězila potřetí
Xsara Picasso HDiVancoWinter - posouvání hranic možností
Bude Superb bomba?
Citroen C3 návrat silné osobnosti
BMW a jeho nová „sedmička
Auta pro jachting
Kvalitně nemusí znamenat draze, aneb výfuky od Pařízků
Jaguar XJ6 3.2 Business Club

Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Motorové pilyMountfield věří ve své    výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

 

 

 

 

Citroen Xsara Picasso HDi

Originální, nápaditý, příjemný, pohodlný, k tomu úsporný a za dobré peníze, to vše je Picasso. Model, který tak předběhl dobu, že se stal výzvou. Nikdo k němu není lhostejný. Jeho odpůrci, kterých je však relativně málo, mu vyčítají že vypadá zezadu stejně jako zepředu. Jeho ctitelé ho milují. Je to prostě čistokrevný originál od Citroenu.

Přesto, že v této kategorii je poměrně veliká konkurence Picasso se od ní výrazně odlišuje. Jeho vejčitý tvar je velmi zajímavý a nápaditý a především nezaměnitelný. Zatímco z venku působí  elegantně a zároveň  i robustně, uvnitř je překvapivě velký a jeho označení nižší střední třída působí  nepatřičně. Především proto, že vnitřního prostoru je zde opravdu mnoho a díky výrazně „předsunutému“ čelnímu sklu je tento pocit ještě značně opticky umocněn. Také odkládacího prostoru je zde mnohem více než je v této třídě běžné. Mimo standardních míst jsou i některá velmi rafinovaná  jako například schránky v podlaze mezi předními a zadními sedadly. V Picassu se však cítíte jako ve velkém autě nejen díky značnému vnitřnímu prostoru, ale i při jízdě.Tento  překvapující komfort  je způsoben relativně „velkým“ rozvorem  2760 mm. Jen pro zajímavost, je o necelých 6 centimetrů větší než VW Passat, který patří o kategorii výš. 

Vítejte na palubě

Kapitolou sama pro sebe je pracoviště řidiče. Je výrazně avantgardní,  přitom však přehledné. Z přístrojů zmizely klasické „ručičky“ a všechny potřebné digitální přístroje se přestěhovaly do středu palubní desky mezi řidiče a spolujezdce. Zatímco na digitálním zobrazení provozních údajů si v minulosti  několik automobilek „vylámalo zuby“, Citroen tento systém dovedl takřka k dokonalosti. Výsledné řešení, alespoň dle mého názoru,  převyšuje klasické uspořádání a je přesnější a přehlednější. Je tak přesné, že například u  rychloměru i opakované zkoušky  vykazovaly zcela zanedbatelnou odchylku /kolem jednoho procenta/, zatímco u klasických mechanických systémů  a analogových tachometrů to bývá i deset procent. Přesné jsou i další údaje. Například množství pohonných hmot zjistíte informativně na digitálním přístroji, přesně pak pomocí zabudovaného palubního počítače. Ovládání klimatizace na středním panelu je pohodlné. Její součástí je i velký displej, na kterém můžete kontrolovat i další funkce „palubních“ přístrojů. Jediný , který jsem v interiéru postrádal je otáčkoměr. Ten Picasso z nepochopitelných důvodů nemá. Zvláště u netypicky  tichého HDi  motoru by byl dosti potřebný. Ještě jedna věc by mohla být  lepší, a to jsou sedadla. I když francouzský výrobce udělal v této oblasti mnoho práce, stále mi ještě „sedáky“ připadají více měkké, než by měly být a také mají horší boční vedení  než ty nejlepší. Na druhé straně právě absence otáčkoměru a přední sedadla jsou v podstatě jedinými připomínkami, které k tomuto vozu mám.    

HDi – motor budoucnosti

Úsporná a tichá jízda to jsou nejnápadnější vlastnosti „dvoulitrového“ HDi. Je tak tichý a „dieslově“ netypický, že z počátku můžete mít pocit, že není dostatečně dynamický. To proto, že místo bouřlivého burácení slyšíte pouze lehké ševelení. Teprve když si akceleraci změříte, zjistíte že vše je v naprostém pořádku a že Picasso akceleruje rychleji, než se může na první pohled zdát. Poslední negativní vlastnost dieselů tak padla. Nejenže se HDi benzínovému motoru  vyrovná, ale v mnoha vlastnostech je lepší. A to nejen ve výrazně nižší spotřebě. Také záběr od nízkých otáček je díky výrazně vyššímu kroutícímu momentu nesrovnatelný. To vede k menší frekvenci řazení a k vyššímu komfortu. Nezanedbatelná není ani srovnatelná výdrž. Zatímco benzinové motory mají relativně lehkou stavbu s nízkou kompresí jsou diesely držáky a většinou najedou také o několik set tisíc km více než jejich benzinová konkurence. Nejinak tomu bude pravděpodobně i s HDi.

Jízdní vlastnosti mne příjemně překvapily, přestože jsem je již dobré očekával. Zdaleka to nebylo jenom díky motoru. I ostrý průjezd zatáčkami snese vůz překvapivě bez většího bočního náklonu. Ochotně drží stopu a vzhledem k velkému rozvoru se chová klidně i na menších příčných nerovnostech. Snad jediná věc na kterou si musí řidič zvyknout jsou robustní přední sloupky. Než se tak stane musíte s nimi počítat a být opatrnější. 

Vynikající poměr výkon cena

Jestliže  soubor vlastností  Picassa je více než dobrý,  pak poměr cena výkon je vynikající. S dvoulitrovým  motorem HDi stojí zhruba 550 tisíc Kč a je velmi dobře vybaven již v základní nabídce. Domnívám se, že v  této cenové kategorii  nemá proto  v poměru cena výkon konkurenci. 

                                                                                                            /per/

 

Další články v rubrice automobily: