Originální,
nápaditý, příjemný, pohodlný, k tomu úsporný a za
dobré peníze, to vše je Picasso. Model, který tak předběhl
dobu, že se stal výzvou. Nikdo k němu není lhostejný.
Jeho odpůrci, kterých je však relativně málo, mu vyčítají
že vypadá zezadu stejně jako zepředu. Jeho ctitelé ho milují.
Je to prostě čistokrevný originál od Citroenu.
Přesto,
že v této kategorii je poměrně veliká konkurence
Picasso se od ní výrazně odlišuje. Jeho vejčitý tvar je
velmi zajímavý a nápaditý a především nezaměnitelný.
Zatímco z venku působí
elegantně a zároveň
i robustně, uvnitř je překvapivě velký a jeho označení
nižší střední třída působí
nepatřičně. Především proto, že vnitřního
prostoru je zde opravdu mnoho a díky výrazně „předsunutému“
čelnímu sklu je tento pocit ještě značně opticky umocněn.
Také odkládacího prostoru je zde mnohem více než je v této
třídě běžné. Mimo standardních míst jsou i některá
velmi rafinovaná jako
například schránky v podlaze mezi předními a zadními
sedadly. V Picassu se však cítíte jako ve velkém autě
nejen díky značnému vnitřnímu prostoru, ale i při jízdě.Tento
překvapující komfort
je způsoben relativně „velkým“ rozvorem
2760 mm. Jen pro zajímavost, je o necelých 6 centimetrů
větší než VW Passat, který patří o kategorii výš.
Vítejte
na palubě
Kapitolou
sama pro sebe je pracoviště řidiče. Je výrazně avantgardní,
přitom však přehledné. Z přístrojů zmizely klasické
„ručičky“ a všechny potřebné digitální přístroje se
přestěhovaly do středu palubní desky mezi řidiče a
spolujezdce. Zatímco na digitálním zobrazení provozních údajů
si v minulosti několik
automobilek „vylámalo zuby“, Citroen tento systém dovedl
takřka k dokonalosti. Výsledné řešení, alespoň dle mého
názoru, převyšuje
klasické uspořádání a je přesnější a přehlednější.
Je tak přesné, že například u
rychloměru i opakované zkoušky
vykazovaly zcela zanedbatelnou odchylku /kolem jednoho
procenta/, zatímco u klasických mechanických systémů
a analogových tachometrů to bývá i deset procent. Přesné
jsou i další údaje. Například množství pohonných hmot
zjistíte informativně na digitálním přístroji, přesně
pak pomocí zabudovaného palubního počítače. Ovládání
klimatizace na středním panelu je pohodlné. Její součástí
je i velký displej, na kterém můžete kontrolovat i další
funkce „palubních“ přístrojů. Jediný , který jsem v interiéru
postrádal je otáčkoměr. Ten Picasso z nepochopitelných
důvodů nemá. Zvláště u netypicky
tichého HDi motoru
by byl dosti potřebný. Ještě jedna věc by mohla být
lepší, a to jsou sedadla. I když francouzský výrobce
udělal v této oblasti mnoho práce, stále mi ještě
„sedáky“ připadají více měkké, než by měly být a
také mají horší boční vedení
než ty nejlepší. Na druhé straně právě absence otáčkoměru
a přední sedadla jsou v podstatě jedinými připomínkami,
které k tomuto vozu mám.
HDi
– motor budoucnosti
Úsporná
a tichá jízda to jsou nejnápadnější vlastnosti
„dvoulitrového“ HDi. Je tak tichý a „dieslově“
netypický, že z počátku můžete mít pocit, že není
dostatečně dynamický. To proto, že místo bouřlivého burácení
slyšíte pouze lehké ševelení. Teprve když si akceleraci změříte,
zjistíte že vše je v naprostém pořádku a že Picasso
akceleruje rychleji, než se může na první pohled zdát.
Poslední negativní vlastnost dieselů tak padla. Nejenže se
HDi benzínovému motoru vyrovná,
ale v mnoha vlastnostech je lepší. A to nejen ve výrazně
nižší spotřebě. Také záběr od nízkých otáček je díky
výrazně vyššímu kroutícímu momentu nesrovnatelný. To
vede k menší frekvenci řazení a k vyššímu
komfortu. Nezanedbatelná není ani srovnatelná výdrž. Zatímco
benzinové motory mají relativně lehkou stavbu s nízkou
kompresí jsou diesely držáky a většinou najedou také o několik
set tisíc km více než jejich benzinová konkurence. Nejinak
tomu bude pravděpodobně i s HDi.
Jízdní
vlastnosti mne příjemně překvapily, přestože jsem je již
dobré očekával. Zdaleka to nebylo jenom díky motoru. I ostrý
průjezd zatáčkami snese vůz překvapivě bez většího bočního
náklonu. Ochotně drží stopu a vzhledem k velkému
rozvoru se chová klidně i na menších příčných
nerovnostech. Snad jediná věc na kterou si musí řidič
zvyknout jsou robustní přední sloupky. Než se tak stane musíte
s nimi počítat a být opatrnější.
Vynikající
poměr výkon cena
Jestliže
soubor vlastností Picassa
je více než dobrý, pak
poměr cena výkon je vynikající. S dvoulitrovým motorem
HDi stojí zhruba 550 tisíc Kč a je velmi dobře vybaven již
v základní nabídce. Domnívám se, že v této
cenové kategorii nemá
proto v poměru
cena výkon konkurenci.
/per/
|