Jestliže
máte o vozidlech kategorie „van“ představu, že jsou sice
užitečné, ale osobním vozům se
nemohou rovnat, pak na to zapomeňte. Nový Opel Vivaro zřetelně
dokazuje, že podobný pohled na automobily této kategorie je
minulostí. I to je jeden z důvodů, proč se Vivaro stalo
letos užitkovým automobilem roku.
Nezvyklá
dynamika, velmi „tichý“ interiér, výborný výhled,
pohodlné a anatomicky propracovaná sedačka řidiče či
nezvykle krátká brzdná
dráha. To je jen několik základních vlastností, kterými se
většinou mohou pochlubit
jen některé moderní
osobní automobily. V kategorii van byly zatím tyto
vlastnosti spíše v rovině snů. Vivaro a jeho dvojče
Renault Trafic však dokázaly, že není problém, aby již v blízké
budoucnosti se osobní automobily od užitkových odlišovaly
pouze velikostí a nikoliv komfortem či vyšší
hlučností a
menší dynamikou „užitkáčů“
Jízdní
dojmy
Právě ty
jsou tím nejpůsobivějším s čím se u Vivara setkáte.
Již po nastartování se i studený motor velmi ochotně rozeběhne,
a to bez charakteristického chrastění běžných dieselů. Původcem
tohoto komfortu je Common Rail
1,9 DTI, který v námi testované verzi
má 100 PS. Tichý a výkonný motor spolu s velmi
kvalitním pérováním a přehlednou palubní deskou vytváří
pocit jízdy ve velmi příjemném osobním voze. Nechybí zde
například otáčkoměr, dostatek odkládacího prostoru i účinný
posilovač i další drobnosti.
K pohodové jízdě přispívá i přesná šestistupňová
převodovka řazená „joystickem“. Jestliže je na řazení
něco nezvyklého, pak je to relativně „krátká“ jednička.
Při plně naloženém voze však právě tato vlastnost bude
velmi zajímavá.
Nápaditý
design
Jestliže je
interiér zajímavý a nápaditý, pak totéž platí i o vnějších
tvarech vozidla. Nejvýraznějším prvkem na
svažující se přídi zaujímají robustní plastové nárazníky
a velké dvouvláknové světlomety.
Také řešení dveří a bočních ploch rozhodně nepatří
mezi konvenční. U klasické verze to není tak nápadné,
protože nezvykle
tvarované okno je doplněné pouze celistvou jednobarevnou skříní.
Jinak to je u připravovaného modelu kombi kde zdánlivě
nesourodé skleněné plochy vytvářejí velmi nevšední
kreaci.
Místo
narození
Vozy
Vivaro i Trafic se začaly vyrábět minulý rok v závodě
Opel v anglickém Lutonu později se výrobní
kapacita rozrostla i o další závod v Barceloně. V současné
době jsou vybaveny dvěmi vznětovými a jedním zážehovým
motorem. Zážehový „ dvoulitr“
se šestnácti ventily disponuje výkonem 88 kW a slabší
diesel pak 60 kW. Tuto trojici motorů
doplní koncem roku i přeplňovaný 2,5 litrů 16V o výkonu
8 kW. Vivaro se dodává
se dvěmi rozvory. Kratší má 3098 mm, delší 3498 mm. Skříňové
modely mají
objem skříně 5 m3 respektive 5,9m3 v provedení
s delším rozvorem. Kombi bude ve dvou verzích, jako osmi
či devítimístné.
I když je na
našem trhu užitkových vozidel konkurence velká tak se nemůže
zatím podle našich zkušeností žádný jiný užitkový vůz
srovnávat s Vivarem v oblasti hluku ani komfortu.
Vzhledem ke své výhodné ceně, která začíná již pod
hranicí 500 tisíc Kč to budou mít jeho soupeři více než těžké.
Jedno je však jasné již dnes. Opel Vivaro /Renault Trafic
jsou dvojčata, která jako první smazala rozdíl mezi pohodlím
v osobním a užitkovém voze a jako takové vejdou do
historie.
/per/
|