automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

lodě

12.8.2010

E-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Testy elektrických lodních motorů


vyšlo i v deníku Právo 12.8.2010

"Papírově" nejsilnější zcela  propadly

Po loňském testu nafukovacích člunů, které mohou zpestřit každou dovolenou u vody, jsme se tentokrát zaměřili na přídavné elektrické motory.Ty společně s dobrým člunem výrazně zvýší možnosti i komfort letních radovánek na vodě. A nejen to,  pomohou například  i rybářům ke snadné k nehlučné dopravě na místa, kde očekávají největší úlovky. Ostatně právě především pro rybáře byly tyto motory v historii většinou vyvinuty. Zajímavé však jsou i pro malé rekreační čluny.  Jen s nimi se můžete pohodlně dostat i do míst, která jsou jinak zcela nepřípustná. Především proto, že nejen v České republice, ale i v okolních zemích je mnoho nádherných vodních nádrží, kde se nesmí jezdit se spalovacími motory. Veslovat desítky kilometrů je velmi náročné. A tak malé elektrické motory zde mohou být takřka ideálem.

Co jsme testovali

Lodní elektromotory mají několik kategorií. Ty nejběžnější, od  maličkých, vhodných pro nenáročné rybáře až po elektromotory, které dostanou v bezvětří do loděnice i  těžší  plachetnice. My jsme z nich vybrali střední kategorii, motory o tahu 40 až 55 lbs. (Jedna lbs /libra/ rovná se tahu 0,48 kg). Tedy ty nejvhodnější pro dostatečnou rychlost (podle člunu a zatížení i přes 6km za hodinu) pro rekreaci i náročnější rybáře. Vzhledem k relativně užšímu spektru nabídky v této kategorii jsme zařadili do testu jak motory s plynulou regulací tak ty levnější, které mají regulaci „skokovou“ tedy rychlostní stupně. Všechny modely v testu jsou dvanáctivoltové. To je důležité především právě vzhledem komfortu. 24 voltové motory potřebují baterie dvě, 36 voltové tři. Hmotnost jedné baterie je dle kapacity značná a i to je důvod, proč právě 12 ti voltové motory jsou pro většinu uživatelů nejvhodnější.

Jaké baterie 

Baterie jsou v tomto případě velmi důležité . Právě na nich záleží, spolu s kvalitou motoru, jak daleko a spolehlivě dojedete. Především jde o kapacitu a typ baterií. Můžete použít samozřejmě běžné baterie z automobilů, ty však mají mnohé nevýhody. Nejsou například  obecně uzpůsobeny k trvalému odběru proudu. Nevýhodou je, že většina klasických údržbových autobaterií vás může  můžete potřísnit kyselinou a musíte sledovat hladinu elektrolytu. Ideální jsou baterie trakční a samozřejmě do lodi i bezúdržbové. Ty mají uzavřené pouzdro a jsou uzpůsobeny na dlouhodobý odběr.Většina z nich je gelových nebo v systému AGM. Nevýhodou je jejich relativně vysoká cena, která může být i vyšší než samotný motor. My jsme pro dlouhý dojezd používali Banner Running Bull 95 Ah a speciální americké baterie Optima Yellow Top 75 Ah.

Jak jsme testovali

Abychom obsáhli co nejširší oblast použití, vybrané motory jsme testovali jak na nafukovacím člunu  Bush K 300R, tak i na  laminátové rybářské loďi Lavex, která patří k nejlepším rybářským člunům na našem trhu. Tak jako vloni jsme testovali na Lipenské přehradě.  Motory jsme zkoumali z širšího pohledu. Zajímal nás nejen opravdový výkon motoru od toho, který deklaruje výrobce, ale i komfort ovládání, kvalita indikace spotřebované kapacity baterie. Zkoušeli jsme maximální dosaženou rychlost. Důležitý byl i měřený čas na jeden kilometr.  Posuzovali jsme i robustnost konstrukce. Také kvalitu zpracování, zajímaly nás i  možnosti servisu. 

Jarwis Marine       Watersnake  FWAD 44        cena: 6 599 Kč

Kdo neznal loňské modely Watersnake, tomu se může současný model FWAD 44 docela líbit. Chybí mu však to základní,  čím loňské špičkové  modely  vynikaly. Tedy nemá plynulou elektronickou regulaci rychlosti ani unikátní velmi detailní displej výkonu a nastavení tahu, kterým  převyšoval v této oblasti konkurenci. Současná FWAD 44 je opatřena klasickým stupňovým řazením, které je výrazně méně komfortní a má i větší ztráty.Naopak výrazně více se nám líbí design, který patří k nejlepším z testovaných motorů. Systém kontroly nabití baterie je v rámci konkurence poměrně dobrý, avšak jak bylo řečeno méně podrobný než u minulých modelů. Výkonově je slabší a pomalejší než vítězný model Minn Kota Traxxis. O něco málo  i než druhý v pořadí model Minn Kota Endura i třetí Cobra Omicron. O něco horší  je (alespoň v našem případě) předprodejní kontrola, protože ještě před testováním nám upadla stahovací mistička upínacího držáku motoru. 

Výhody: velmi hezký design, relativně slušná indikace stavu baterie
Nevýhody: horší dílenské zpracování
Hodnocení:     dobrý

--------------------------------------------------------------------------

Sema  Rhino VX 54       8 821 Kč

Průměrný  motor  s velmi nadhodnocenou cenou. I zde se ukázalo, že to co máte napsáno na motoru, tedy například 40lbs či 55 lbs /výkon/ je sice pěkné, ale v praxi může být všechno jinak. Do testu jsme tuto 54ku  zařadili proto, že jsme chtěli porovnat o kolik bude výkonnější než „čtyřiačtyřicítky“ či „čtyřicítky“. To že bude, byť jen těsně, předposlední v měřeném čase na jeden kilometr a že jej porazí i Cobra 44 „sesterské“ konstrukce nás opravdu udivilo. I dílenské zpracování patřilo spíše k tomu horšímu. Běžně se nám stávalo, že při zvýšení tahu vyskočil motor ze zarážky a samovolně změnil  náběh vrtule vůči směru jízdy. Co je však zcela zarážející je návod. Dva „cáry“ cyklostylovaného papíru, kde se naprosto nic podstatného nedozvíte není u produktu za necelých devět tisíc dle našeho názoru vůči zákazníkovi příliš korektní. Vzhledem ke všem zmíněným faktům se nám zdá necelých devět tisíc za tento motor velmi nepřiměřených.

Výhody: docela pohledný design
Nevýhody: vysoká cena, velmi slabý výkon motoru neodpovídající deklarovanému, špatné dílenské zpracování, velmi amatérský návod
Hodnocení:          uspokojivý

-----------------------------------------------------------------------------------------

Minn Kota  Traxis  45       cena:  11 970 Kč

Nejlepší motor v testu. Ale také jeden z nejlepších dvanáctivoltových motorů značky Minn Kota za poslední léta. Plynulá regulace, vysoký výkon a malý odběr, to jsou vlastnosti, kterými se odlišuje výrazně od dalších modelů. Revoluční je mimo jiné i nastavovací růžice, která umožňuje velmi rychle a komfortně pracovat s regulací hloubky a sklonu vrtule. I když se může na první pohled zdát, že jde o maličkost, na vodě výrazně zlehčuje potřebnou manipulaci.  Přestože motor o výkonu 45lbs patří k papírově nejslabším, v testu byl nejrychlejší a nejvýkonnější.  Na laminátovém člunu Lavex dokázal jezdit až 6.0 km/h. Zvítězil také bezkonkurenčně v měřeném čase na jeden kilometr. Na rozdíl od ostatních motorů v testu měl krátkou stavbu „nohy“. Což bylo pohodlné nejen při manipulaci, ale i pro velmi snadnou přepravu. Jediné co by mohlo být vylepšeno je nahrazení ukazatele spotřeby  se třemi diodami podrobnějším měřícím přístrojem. Jestliže jsme objevili nějakou chybu pak to byly v některých otáčkách drobné vibrace kompostové nohy, která by mohla být trochu tužší. Úpravou nastavení však jdou vibrace bez problému odstranit. Přesto, že tento motor je na rozdíl od konkurence momentálně jediný s plynulou regulací, můžete jej koupit i ve variantě se skokovou změnou rychlosti za 8 850 Kč.

Výhody: nejvyšší výkon, plynulá regulace, komfortní ovládání
Nevýhody: vyšší cena
Hodnocení:   vítěz testu

-----------------------------------------------------------------

Zico T50  Turbo XL         cena: 5 500 Kč

Papírově druhý nejsilnější motor v testu skončil katastrofálně. Už jeho výrazně menší odběr ukazoval, že to asi není proto, že je velmi hospodárný, ale především výrazně slabý a pomalý. Maximální rychlost 4,2 km/h na laminátové lodi Lavex je bezkonkurenčně nejnižší naměřená hodnota. Ostatně také design patřil k těm nejhorším. Modrý laminátový vrchní kryt působil lacině. Také kontrola dobití baterie pomocí dvou kontrolek, zelené a červené se nám zdála nedostatečná. Především proto, že když se rozsvítí červená je baterie již hloubkově vybita a vám pak nezbude než pádlovat. Cena 5 500 Kč může působit sympaticky. Nicméně v poměru cena výkon se nám zdál výkon velmi žalostný. Ukázalo se také opět, že výkon uvedený na motoru zdaleka nemusí odpovídat praxi. Takřka absurdně působil v jízdě při protivětru, kdy se směrem vpřed pohyboval jen velmi pomalu. Test potvrdil, že do jen trochu náročnějších podmínek je zcela nevhodný. To dokresluje i měřený kilometr kde „dostal“ čtyři minuty i od motoru na předposledním místě.

Výhody: relativně nízká cena
Nevýhody: výrazně nižší výkon než deklarovaný, laciné plasty, nedostatečná kontrola baterie
Hodnocení:
nedoporučujeme

----------------------------------------------------------------------------

Omicron  Cobra  44         cena: 6 590 Kč

Na první pohled podobný motor jako je Watersnake. Obdobná je i cena a výkon. Jeden rozdíl je však docela zásadní, Cobra je na rozdíl nejen od Watersnake, ale i mnoha dalších modelů kompletovaná v české republice u firmy Omicron.  

Designově působí Cobra dobře. Je také relativně rychlá. Na trati jeden kilometr jí porazily pouze obě Minn Koty. Naopak Cobra porazila oba konkurenty stejné stavby a konstrukce. Watersnake  a ještě výrazněji  Rhino 54 lbs. Zřejmě zde hraje roli fakt, že Cobra má elektroniku montovanou u nás a  Omicron má mnoho zkušeností s konstrukcí a vývojem vlastních, většinou mnohem silnějších motorů jiných kategorií. Je tedy pravděpodobné, že Cobry procházejí pečlivou předprodejní kontrolou a jsou laděny. Tak jako i většina jiných čínských motorů i Cobra nemá nejlépe řešený systém manipulace s regulací a hloubky a nastavení vrtule.

Výhody: příjemný design, velmi slušný výkon
Nevýhody: klasický nekomfortní systém ovládání hloubky a náklon vrtule.
Hodnocení:     dobrý
---------------------------------------------------------------------------

Minn Kota  Endura  40             cena v akci: 6 600 Kč

Jeden z nejlevnějších a nejjednoduších modelů Minn Kota. Přestože papírově byl tento model se svými 40 lbs  v testu nejslabší v praxi výkonově patřil k nejsilnějším. Také dílenské zpracování je dobré. Ovládání je bezproblémové. Tak jako u dalších modelů Minn Kota je výhodou systém neuzavřených ok na elektrických vodičích, která umožňují rychlé připevnění baterie. Na druhé straně Endura nemá žádné speciální vychytávky. Lehká noha z kvalitního kompozitu tak jako i u Traxxisu má kromě nízké hmotnosti  nevýhodu - v určitých otáčkách může docházet k lehkým vibracím. Tomu lze však lehkým přestavěním zamezit. Vzhledem k výkonu maximální rychlosti i druhému místu na měřeném kilometru se  Endura stala   královnou testu motorů se stupňovým řazením.

Výhody: vysoký výkon, jednoduchá a robustní konstrukce
Nevýhody: lehké vibrace kompozitní nohy v určitých rychlostech
Hodnocení:   velmi dobrý


Petr Řezáč   

 


Test nafukovacích motorových člunů do 3 m

Archiv lodě
zde najdete původní stránky rubriky lodě

HOBBY

BYT

Sedací souprava dle vaší představy

Bydlíme oklopeni dřevem. Nábytek z masivu - část 1.

Autodráhy FARO

Kytary
-redakční test

Autodráha II - hračka nejen pro děti - Carrera
Skoro jako živý pes - Smečka Nintendogs vtrhne i na český trh 
Autodráhy – galerie slavných  NINCO
autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky
 

 Rybářství 

D.A.M. Panther 80
Rybář  2002
TiCA  zvyšuje útok

Vybíráme rybářské „náčiní“ 
Navijáky
Také prut ve znamení univerzálu

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

 

 

Další články v rubrice hobby

Autodráhy – galerie slavných  NINCO

Autodráha - hračka nejen pro děti

Také se vám třesou ruce? 
Určitě to také znáte. Pozorujete zajímavý objekt (a je úplně jedno, zda je to krásná slečna na ulici, plaché zvíře v divoké přírodě nebo třeba úchvatná horská scenérie) dalekohledem s velkým zvětšením a za nic na světě nemůžete obraz ustálit a rozeznat detaily.

Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 
Ruční akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky jsou neocenitelným pomocníkem mnohých řemeslníků i kutilů. Jsou většinou malé a lehké a nemusíte se starat jestli je nablízku zásuvka a máte-li dosti dlouhý kabel.