vyšlo i v deníku Právo 12.8.2010
"Papírově" nejsilnější zcela
propadly
Po loňském testu
nafukovacích člunů, které mohou zpestřit každou dovolenou u vody, jsme se
tentokrát zaměřili na přídavné elektrické motory.Ty společně s dobrým
člunem výrazně zvýší možnosti
i komfort letních radovánek na vodě. A nejen to,
pomohou například i rybářům ke snadné k nehlučné dopravě na místa,
kde očekávají největší úlovky.
Ostatně právě především pro rybáře byly tyto motory v historii
většinou vyvinuty. Zajímavé však jsou i pro malé rekreační čluny.
Jen s nimi se můžete pohodlně dostat i do míst,
která jsou jinak zcela nepřípustná. Především proto, že nejen v České republice,
ale i v okolních zemích je mnoho nádherných vodních nádrží,
kde se nesmí jezdit se spalovacími motory. Veslovat desítky kilometrů
je velmi náročné. A tak malé elektrické motory zde mohou být takřka
ideálem.
Co
jsme testovali
Lodní
elektromotory mají několik kategorií. Ty nejběžnější, od
maličkých, vhodných pro nenáročné rybáře až po
elektromotory, které dostanou v bezvětří do loděnice i
těžší plachetnice.
My jsme z nich vybrali střední kategorii, motory o tahu 40 až 55
lbs. (Jedna lbs /libra/ rovná se tahu 0,48 kg). Tedy ty nejvhodnější
pro dostatečnou rychlost (podle člunu a zatížení i přes 6km za
hodinu) pro rekreaci i náročnější rybáře. Vzhledem k relativně
užšímu spektru nabídky v této kategorii jsme zařadili do
testu jak motory s plynulou regulací tak ty levnější, které
mají regulaci „skokovou“ tedy rychlostní stupně. Všechny modely
v testu jsou dvanáctivoltové. To je důležité především právě
vzhledem komfortu. 24 voltové motory potřebují baterie dvě, 36
voltové tři. Hmotnost jedné baterie je dle kapacity značná a i to
je důvod, proč právě 12 ti voltové motory jsou pro většinu uživatelů
nejvhodnější.
Jaké
baterie
Baterie
jsou v tomto případě velmi důležité . Právě na nich záleží,
spolu s kvalitou motoru, jak daleko a spolehlivě dojedete. Především
jde o kapacitu a typ baterií. Můžete použít samozřejmě běžné
baterie z automobilů, ty však mají mnohé nevýhody. Nejsou například
obecně uzpůsobeny k trvalému odběru proudu. Nevýhodou
je, že většina klasických údržbových autobaterií vás může
můžete potřísnit kyselinou a musíte sledovat hladinu
elektrolytu. Ideální jsou baterie trakční a samozřejmě do lodi i
bezúdržbové. Ty mají uzavřené pouzdro a jsou uzpůsobeny na
dlouhodobý odběr.Většina z nich je gelových nebo v systému AGM.
Nevýhodou je jejich relativně vysoká cena, která může být i vyšší
než samotný motor. My jsme pro dlouhý dojezd používali Banner
Running Bull 95 Ah a speciální americké baterie Optima Yellow Top 75
Ah.
Jak
jsme testovali
Abychom
obsáhli co nejširší oblast použití, vybrané motory jsme testovali
jak na nafukovacím člunu Bush
K 300R, tak i na laminátové
rybářské loďi Lavex, která patří k nejlepším rybářským
člunům na našem trhu. Tak jako vloni jsme testovali na Lipenské přehradě.
Motory jsme zkoumali z širšího pohledu. Zajímal nás nejen
opravdový výkon motoru od toho, který deklaruje výrobce, ale i
komfort ovládání, kvalita indikace spotřebované kapacity baterie.
Zkoušeli jsme maximální dosaženou rychlost. Důležitý byl i měřený
čas na jeden kilometr. Posuzovali
jsme i robustnost konstrukce. Také kvalitu zpracování, zajímaly nás
i možnosti servisu.
Jarwis Marine
Watersnake FWAD 44 cena: 6 599 Kč
Kdo
neznal loňské modely Watersnake, tomu se může současný model FWAD
44 docela líbit. Chybí mu však to základní,
čím loňské špičkové modely
vynikaly. Tedy nemá plynulou elektronickou regulaci rychlosti
ani unikátní velmi detailní displej výkonu a nastavení tahu, kterým
převyšoval v této oblasti konkurenci. Současná FWAD 44
je opatřena klasickým stupňovým řazením, které je výrazně méně
komfortní a má i větší ztráty.Naopak výrazně více se nám líbí
design, který patří k nejlepším z testovaných motorů.
Systém kontroly nabití baterie je v rámci konkurence poměrně
dobrý, avšak jak bylo řečeno méně podrobný než u minulých modelů.
Výkonově je slabší a pomalejší než vítězný model Minn Kota
Traxxis. O něco málo i než
druhý v pořadí model Minn Kota Endura i třetí Cobra Omicron. O
něco horší je (alespoň
v našem případě) předprodejní kontrola, protože ještě před
testováním nám upadla stahovací mistička upínacího držáku
motoru.
Výhody:
velmi hezký design, relativně slušná indikace stavu baterie
Nevýhody:
horší dílenské zpracování
Hodnocení:
dobrý
--------------------------------------------------------------------------
Sema
Rhino VX 54
8 821 Kč
Průměrný
motor s velmi
nadhodnocenou cenou. I zde se ukázalo, že to co máte napsáno na
motoru, tedy například 40lbs či 55 lbs /výkon/ je sice pěkné, ale
v praxi může být všechno jinak. Do testu jsme tuto 54ku
zařadili proto, že jsme chtěli porovnat o kolik bude výkonnější
než „čtyřiačtyřicítky“ či „čtyřicítky“. To že bude,
byť jen těsně, předposlední v měřeném čase na jeden
kilometr a že jej porazí i Cobra 44 „sesterské“ konstrukce nás
opravdu udivilo. I dílenské zpracování patřilo spíše k tomu
horšímu. Běžně se nám stávalo, že při zvýšení tahu vyskočil
motor ze zarážky a samovolně změnil
náběh vrtule vůči směru jízdy. Co je však zcela zarážející
je návod. Dva „cáry“ cyklostylovaného papíru, kde se naprosto
nic podstatného nedozvíte není u produktu za necelých devět tisíc
dle našeho názoru vůči zákazníkovi příliš korektní. Vzhledem
ke všem zmíněným faktům se nám zdá necelých devět tisíc za
tento motor velmi nepřiměřených.
Výhody:
docela pohledný design
Nevýhody:
vysoká cena, velmi
slabý výkon motoru neodpovídající deklarovanému, špatné dílenské
zpracování, velmi amatérský návod
Hodnocení:
uspokojivý
-----------------------------------------------------------------------------------------
Minn
Kota Traxis 45
cena: 11 970 Kč
Nejlepší motor v testu.
Ale také jeden z nejlepších dvanáctivoltových motorů značky
Minn Kota za poslední léta. Plynulá regulace, vysoký výkon a malý
odběr, to jsou vlastnosti, kterými se odlišuje výrazně od dalších
modelů. Revoluční je mimo jiné i nastavovací růžice, která umožňuje
velmi rychle a komfortně pracovat s regulací hloubky a sklonu
vrtule. I když se může na první pohled zdát, že jde o maličkost,
na vodě
výrazně zlehčuje potřebnou manipulaci.
Přestože motor o výkonu 45lbs patří k papírově nejslabším,
v testu byl nejrychlejší a nejvýkonnější.
Na laminátovém člunu Lavex dokázal jezdit až 6.0 km/h. Zvítězil
také bezkonkurenčně v měřeném čase na jeden kilometr. Na
rozdíl od ostatních motorů v testu měl krátkou stavbu
„nohy“. Což bylo pohodlné nejen při manipulaci, ale i pro velmi
snadnou přepravu. Jediné co by mohlo být vylepšeno je nahrazení
ukazatele spotřeby se třemi
diodami podrobnějším měřícím přístrojem. Jestliže jsme
objevili nějakou chybu pak to byly v některých otáčkách drobné
vibrace kompostové nohy, která by mohla být trochu tužší. Úpravou
nastavení však jdou vibrace bez problému odstranit. Přesto, že
tento motor je na rozdíl od konkurence momentálně jediný s plynulou
regulací, můžete jej koupit i ve variantě se skokovou změnou
rychlosti za 8 850 Kč.
Výhody:
nejvyšší výkon, plynulá regulace, komfortní ovládání
Nevýhody:
vyšší cena
Hodnocení:
vítěz testu
-----------------------------------------------------------------
Zico
T50 Turbo XL cena: 5 500 Kč
Papírově druhý
nejsilnější motor v testu skončil katastrofálně. Už jeho výrazně
menší odběr ukazoval, že to asi není proto, že je velmi hospodárný,
ale především výrazně slabý a pomalý. Maximální rychlost 4,2
km/h na laminátové lodi Lavex je bezkonkurenčně nejnižší naměřená
hodnota. Ostatně také design patřil k těm nejhorším. Modrý
laminátový vrchní kryt působil lacině. Také kontrola dobití
baterie pomocí dvou kontrolek, zelené a červené se nám zdála
nedostatečná. Především proto, že když se rozsvítí červená je
baterie již hloubkově vybita a vám pak nezbude než pádlovat. Cena 5
500 Kč může působit sympaticky. Nicméně v poměru cena výkon
se nám zdál výkon velmi žalostný. Ukázalo se také opět, že výkon
uvedený na motoru zdaleka nemusí odpovídat praxi. Takřka absurdně působil
v jízdě při protivětru, kdy se směrem vpřed pohyboval jen
velmi pomalu. Test potvrdil, že do jen trochu náročnějších podmínek
je zcela nevhodný. To dokresluje i měřený kilometr kde „dostal“
čtyři minuty i od motoru na předposledním místě.
Výhody:
relativně nízká cena
Nevýhody:
výrazně nižší výkon než deklarovaný, laciné plasty, nedostatečná
kontrola baterie
Hodnocení:
nedoporučujeme
----------------------------------------------------------------------------
Omicron
Cobra 44
cena: 6 590 Kč
Na první pohled
podobný motor jako je Watersnake. Obdobná je i cena a výkon. Jeden
rozdíl je však docela zásadní, Cobra je na rozdíl nejen od
Watersnake, ale i mnoha dalších modelů kompletovaná v české
republice u firmy Omicron.
Designově
působí Cobra dobře. Je také relativně rychlá. Na trati jeden
kilometr jí porazily pouze obě Minn Koty. Naopak Cobra porazila oba
konkurenty stejné stavby a konstrukce. Watersnake a ještě výrazněji Rhino
54 lbs. Zřejmě zde hraje roli fakt, že Cobra má elektroniku
montovanou u nás a Omicron
má mnoho zkušeností s konstrukcí a vývojem vlastních, většinou
mnohem silnějších motorů jiných kategorií. Je tedy pravděpodobné,
že Cobry procházejí pečlivou předprodejní kontrolou a jsou laděny.
Tak jako i většina jiných čínských motorů i Cobra nemá nejlépe
řešený systém manipulace s regulací a hloubky a nastavení
vrtule.
Výhody:
příjemný design, velmi slušný výkon
Nevýhody:
klasický nekomfortní systém ovládání hloubky a náklon vrtule.
Hodnocení:
dobrý
---------------------------------------------------------------------------
Minn
Kota Endura 40
cena v akci: 6 600 Kč
Jeden z nejlevnějších
a nejjednoduších modelů Minn Kota. Přestože papírově byl tento
model se svými 40 lbs v testu
nejslabší v praxi výkonově patřil k nejsilnějším. Také
dílenské zpracování je dobré. Ovládání je bezproblémové. Tak
jako u dalších modelů Minn Kota je výhodou systém neuzavřených ok
na elektrických vodičích, která umožňují rychlé připevnění
baterie. Na druhé straně Endura nemá žádné speciální vychytávky.
Lehká noha z kvalitního kompozitu tak jako i u Traxxisu má kromě
nízké hmotnosti nevýhodu
- v určitých otáčkách může docházet k lehkým vibracím.
Tomu lze však lehkým přestavěním zamezit. Vzhledem k výkonu
maximální rychlosti i druhému místu na měřeném kilometru se
Endura stala královnou testu motorů se stupňovým řazením.
Výhody:
vysoký výkon, jednoduchá a robustní konstrukce
Nevýhody:
lehké vibrace kompozitní nohy v určitých rychlostech
Hodnocení:
velmi dobrý
Petr Řezáč
|