První část nového terminálu Sever 2 otevřena.
Minulý
tyden byla slavnostně otevřena první část projektu EUropa
mezinárodní letiště Praha - Ruzyně, a to první podlaží
spojovacího objektu a Prstu C, které byly v průběhu srpna
zkolaudovány. Od 2. září je Letiště Praha připraveno v
odbavovacím režimu cestujícím nabídnout větší pohodlí i
využití volného času.
Kromě okamžitého
rozšíření odbavovací kapacity nabídne více služeb pro
cestující i subjekty působící v letištním areálu.
Zprovozněním Prstu C se například zvýší počet nástupních
mostů do letadel ze 17 na 27 a v nově zprovozněné části
terminálu cestující mimo jiné najdou prodejnu hraček Sparky’s,
sklářských výrobků Egermann, Blue Praha a dobře zásobenou
parfumerii
Praha je
dnes nepochybně největším středoevropským leteckým uzlem
v rámci nových členských zemí EU a branou do České
republiky. Kromě přínosů pro turistický ruch je letiště
stabilním zaměstnavatelem, jedním z nejvýznamnějších v
Praze 6 a Středočeském kraji. Z toho má důležitý
ekonomický přínos nejen město Praha, ale také Středočeský
kraj a Česká republika jako celek. Finančně i provozně úspěšné
letiště se stalo v rámci České republiky generátorem
pracovních příležitostí a již dnes v blízkosti letiště
existuje více než 10 tisíc pracovních míst. Podle výsledků
studie publikované asociací evropských letišť ACI Europe v
roce 2004 je zřejmé, že každý milion odbavených cestujících
se podílí na vytvoření 4 tisíc nových přímých, nepřímých
a indukovaných pracovních míst.
„Podnik
Letiště Praha zaměstnává v současné době přes 2000 osob,“
sděluje
jeho generální ředitelka Ing. Hana Černochová.
„Na celém letišti bude v letošním roce již zaměstnáno více
než 15 tisíc lidí, kteří najdou nové pracovní příležitosti
především v areálu terminálu Sever 2, který bude zahajovat
začátkem ledna 2006. Výstavba je hrazena z úvěru od
Evropské investiční banky ve výši 9 miliard korun, s garancí
syndikátu komerčních bank. Ten díky nižším než původně
rozpočtovaným cenám od dodavatelů, dosaženými úspěšně
vedenými výběrovými řízeními, s největší pravděpodobností
nebude dočerpán“,
dodává.
Provozní a
ekonomická úspěšnost letiště má návaznost na striktní
dodržování přísných ekologických a hygienických předpisů.
Tomu mimo jiné napomáhá nebývalý rozvoj letecké techniky
produkující letadla a letecká zařízení s výrazně se snižující
hlučností a spotřebou paliva. Od roku 1960 se podle
statistických údajů asociace evropských letišť ACI Europe,
zveřejněných v roce 2004, snížila hlučnost letadel o 75 %,
to znamená, že letadla jsou tišší o 20 dB, a redukce hlučnosti
nadále pokračuje tak, že v roce 2008 se hluk letadel sníží
o dalších 6 decibelů. Ve srovnání s rokem 1960 mají navíc
současné stroje o 70 % nižší spotřebu paliva. A nadto každoročně
pražské letiště, které je nositelem certifikátu ISO 14 001
provedeného certifikačním orgánem ITI TüV, investuje do
programu ochrany životního prostředí několik desítek
milionů korun, jejichž využití umožní výrazně korigovat
současné dopady z provozu na okolí letiště
/al/
|