Z historie
Honda CX 500 byla
uvedena na trh v roce 1978. Svým konstrukčním pojetím naznačuje
snahu výrobce postavit stroj stejné filozofie jako byly tehdejší BMW
a oslovit tak především německé zákazníky (německý trh byl a je
v Evropě pro motocyklové výrobce vždy rozhodující). Nutno
dodat, že tento záměr se více než podařil, neboť dnes je CX považována
za jeden z nejpovedenějších modelů Hondy v celé její
historii. V Německu získala CX velkou oblibu především pro
svou spolehlivost, všestrannost a celkově vyvážené jízdní
vlastnosti a tím i velkou užitnou hodnotu a stala se dokonce
nejprodávanější modelem Hondy. Design typický pro tento typ
(je tak ošklivá, až je krásná) dal vzniknout něžné přezdívce
„Bahenní pumpa“.
V současné době se Honda
CX 500 řadí mezi klasické kultovní motocykly, jako je např. Honda
CB 750 Four, šestiválcová Honda CBX 1000 či Kawasaki Z1, a je mnoho
majitelů CX, kteří by se jí nezbavili za nic na světě a své
stroje doslova hýčkají.
Svou konstrukční koncepcí byla původní Honda CX 500 (foto 1)
klasikou 70. let. V následujících letech byl tento typ dále
rozvíjen, kdy nejvíce modelových změn přinesl rok 1981. Na vlnu zájmu
o stroje stylu custom počátkem 80. let reagoval výrobce modelem CX
500C (foto 2) s vyššími řídítky, delší přední vidlicí,
mohutnou zadní pneumatikou, odlišně tvarovanou nádrží a stupňovitým
sedlem. Zajímavou variantou je výkonná CX 500T
Turbo (foto 3) s motorem vybaveným turbodmychadlem a futuristicky
pojatou cestovní kapotáží. Verze GL 500 Silver Wing (foto 4) je menší
sestrou známé Hondy Gold Wing, které se vzhledově opravdu podobá
(kapotáž
a královsky pohodlný cestovní posaz).
Dalšími inovacemi
prošla řada CX v roce 1982, nejvýznamnější změnou bylo zvětšení
objemu válců na 650 ccm. V tomto roce přišla Honda na trh s
modelem CX 650E „Euro Sport“ (foto 5), která byla oproti původní
verzi CX vybavena centrální pružicí a tlumicí jednotkou, výkonnějšími
brzdami a celkově modernějšími
tvary a konstrukčními prvky, avšak popularity své prapůvodní předchůdkyně
nedosáhla. Na základě „Eura“ byla vyvinuta opět turbo-verze CX
650TC Turbo (foto 6), která se až na objem motoru shodovala s CX
500T.
Výroba řady CX byla ukončena v roce 1984.
Konstrukce
(Původní model CX
500)
Motor je díky své konstrukci běžným provozem téměř nezničitelný,
nejsou ojedinělé kusy s cifrou na tachometru blížící se ke dvěma
stům tisíc kilometrů. Základem je kapalinou chlazený čtyřdobý
dvouválec do V objemu 495 ccm s podélně uloženým klikovým hřídelem
(uspořádání podobné např. Moto Guzzi). Blok motoru s válci a
převodovkou je opravdu bohatě dimenzován, materiálem se nikde nešetřilo
a motor tak spíše vypadá, jakoby byl do rámu transplantován z menšího
auta. Díky tomu a kapalinovému chlazení je to vyslovený „držák“.
Sílu motoru přenáší na zadní kolo bezproblémový kardan.
Podvozek je svařen z ocelových profilů s klasickým uspořádáním
dvojice zadních tlumičů „stereo“, kola Comstar jsou montovaná z ocelových
výlisků a odlitků z lehkých slitin. Přední kolo je bržděno
dvěma kotouči s hydraulickými třmeny, zadní brzda je mechanická
bubnová.
Náš
test
Námi testovaná
Honda CX 500 (foto 7) pochází z roku 1978 a byla zakoupena v březnu
2000 za 43 000 Kč. V technickém průkazu byl uveden již pátý
majitel v ČR
od roku 1993, kdy byla dovezena z Německa. Stav tachometru (v době
testu nefunkčního) byl 81 000 km. Oproti originálu byly předchozími
majiteli provedeny změny v přední partii motocyklu, kde byla
sejmuta malá kapotáž kryjící světlomet a přístroje, původní světlomet
byl nahrazen světlometem z Jawy a přístroje se z plastového
obdélníkového panelu přestěhovaly do samostatných válcovitých
nerezových pouzder. Nádrž, boční panely a kryt zadního světla
byly poměrně nekvalitně nastříkány černou barvou (původně modrá
metalíza).
Při převzetí
stroje od předchozího majitele (byli jsme přítomni) byly shledány závady
týkající se hlavně podvozku: opotřebené zadní tlumiče, opotřebené
přední teleskopy (únava pružin, možná i málo oleje), vůle v hlavě
řízení a počínající koroze spojovacího dílu výfukové
soustavy. V provozu se dále projevila netěsnost příruby vodní
pumpy. Všechny tyto závady jsou pro tento typ charakteristické,
jejich odstranění je však poměrně snadno dosažitelné.
První dojmy: po bezproblémovém nastartování studeného motoru
(naplno vytažený sytič a bez přidání plynu) a jeho následném ohřátí
nás motor překvapil svým pravidelným chodem bez jakéhokoliv rušivého
chrastění, také hluboký zvuk linoucí se z výfuků byl příjemný.
Naší seznamovací jízdou byl převoz motorky po vlastní ose z Českomoravské
vysočiny do Prahy. Teploty na Vysočině se v té době pohybovaly
okolo 3°C a v okolí silnic leželo místy i 20 cm sněhu, v cíli
cesty už pak bylo tepleji a v zahradách kvetly sněženky.
„Naše“ Honda CX 500 zcela zabodovala svým vysloveně pohodlným
posazem (sedlo je opravdu široké a bohatě čalouněné), kdy jsem ani
při první delší jízdě od loňského podzimu nepociťoval žádné
nepříjemné bolesti sedacích partií. Další plusy „céikso“ sbíralo
svou pohodovou ovladatelností a dostatečným výkonem motoru v širokém
spektru otáček. Problémem byl už zmíněný stav odpružení, který
v nerovných úsecích v zatáčkách způsoboval silné houpání
motocyklu. Jinou nepříjemností, avšak ne závadou, byla dost úzká
řídítka, díky jimž ve zpětných zrcátkách byla vidět pouze má
ramena a ne dění na silnici za mnou.
Při dalších jízdách jsme nadále ověřovali kvality této „babičky“,
které nám potvrzovaly, že svého úspěchu dosáhla zcela po právu.
Při provozu ve městě jsme ocenili zejména obratnost a přesné řazení
rychlostních stupňů (trochu vadila jen nefunkční kontrolka neutrálu).
„Stařenka“ se nenechala zahanbit ani při jízdě po dálnici, kde
rychlost okolo 140–150 km/h není problémem.
Dokonce jsme i neúmyslně vyzkoušeli odolnost motorky vůči pádům.
K prvnímu došlo při jízdě po lesní cestě po třech dnech dešťů
(nejsem cvok, abych normálně jezdil s motorkou tohoto druhu v terénu,
ale kolega v té době testoval enduro Praga 250 a k jízdě
lesem mě přemluvil s tím, že „to tam zná a je to absolutně
v pohodě“, na ty deště jaksi zapomněl), kdy se kromě obalení
bahnem motorce nic nestalo, hlavně díky padacímu rámu a celkové
kompaktnosti stroje. „Bahenní pumpa“ se tak stala vskutku bahenní,
jak je vidět i na fotografii. K dalšímu pádu (tentokrát na
asfalt) došlo při manipulaci se strojem na místě, opět bez jakýchkoliv
následků. Pouze se projevila poměrně vysoká hmotnost hondy při
zvedání.
Motorku jsme posléze dovybavili originálním nosičem zavazadel a koženými
brašnami, čímž získala na vzhledu i užitné hodnotě.
Verdikt
Honda CX 500 se ukázala
být velmi dobrou investicí do spolehlivého stroje, který si opravdu
dokáže získat srdce každého motorkáře. Navíc její cena v současné
době dále neklesá, u zachovalých strojů v původním stavu je
tomu spíše naopak. Ceny se pohybují od 40 000 za exempláře podobné
tomu našemu, za špičkové kusy zaplatíte až 80 000. Škoda jen, že
naše stávající legislativa už nedovoluje dovoz dalších těchto
spolehlivých a věrných mašin do ČR ze sousedního Německa.
Naše „bahenní pumpa“ přímo vybízí k dalšímu vylepšování,
kde by kromě nutné výměny a oprav vadných dílů motorka získala
na vzhledu, vlastnostech a tím i na ceně přestavbou přední části
(řídítka, zrcátka, rukojeti, blikače, přístroje, světlomet
atd.), novým kvalitním lakováním a chromováním, vybavením stylovými
doplňky a montáží širší zadní pneumatiky. Dále by vzhledu
velice prospělo vyleštění hliníkového bloku motoru.
V našem konkrétním případě by šlo o postupnou investici cca
30 000 Kč a to za: zadní tlumiče, přední pružiny, ložisko hlavy
řízení, těsnicí sadu, spojkovou sadu, přístroje, blikače, zrcátka,
širší řídítka, nový lak a mnoho dalších drobných doplňků a náhradních
dílů. Tím by se sice celková cena vyšplhala něco přes 70 000 Kč,
ale tato cena by potom bez problémů byla rozhodující pro případný
další prodej takto vylepšeného stroje.
Dostupnost náhradních dílů pro tento typ je i po více než dvaceti
letech velmi dobrá. Na trhu je k mání poměrně široký
sortiment, protože díky oblibě CX a skutečnosti, že je hondou s největším
počtem kusů v provozu, jsou dosud dodávány náhradní díly jak
originální, tak i od mnoha druhovýrobců.
Honda
CX 500 je přívětivým a zároveň výkonným strojem jak pro zkušené
harcovníky, tak i pro začátečníky, kteří chtějí okusit svůj
první těžší a silnější stroj. Je vhodná pro každodenní ježdění
za prací, pro městský
provoz i na dlouhé cestování ve dvou se zavazadly. Pokud je stroji věnována
základní péče, jeho životnost je v porovnání s jinými
motocykly této objemové a cenové kategorie „nekonečná“. Jednoduše
shrnuto: za málo peněz hodně radosti.
Marek
Žádník
|