automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

motocykly                                        

Z archívu

E-mail

 

 

Honda CX 500 - nestárnoucí klasika

Ne každý si může dovolit nový nebo zánovní motocykl za stovky tisíc. O tom, že i za málo peněz může být hodně muziky, nás přesvědčila HONDA CX 500, kterou jsme podrobili našemu redakčnímu testu.

Z historie
Honda CX 500 byla uvedena na trh v roce 1978. Svým konstrukčním pojetím naznačuje snahu výrobce postavit stroj stejné filozofie jako byly tehdejší BMW a oslovit tak především německé zákazníky (německý trh byl a je v Evropě pro motocyklové výrobce vždy rozhodující). Nutno  dodat, že tento záměr se více než podařil, neboť dnes je CX považována za jeden z nejpovedenějších modelů Hondy v celé její historii. V Německu získala CX velkou oblibu především pro svou spolehlivost, všestrannost a celkově vyvážené jízdní vlastnosti a tím i velkou užitnou hodnotu a stala se dokonce  nejprodávanější modelem Hondy. Design typický pro tento typ (je tak ošklivá, až je krásná) dal vzniknout něžné přezdívce „Bahenní pumpa“.
V současné době se Honda CX 500 řadí mezi klasické kultovní motocykly, jako je např. Honda CB 750 Four, šestiválcová Honda CBX 1000 či Kawasaki Z1, a je mnoho majitelů CX, kteří by se jí nezbavili za nic na světě a své stroje doslova hýčkají.
Svou konstrukční koncepcí byla původní Honda CX 500 (foto 1) klasikou 70. let. V následujících letech byl tento typ dále rozvíjen, kdy nejvíce modelových změn přinesl rok 1981. Na vlnu zájmu o stroje stylu custom počátkem 80. let reagoval výrobce modelem CX 500C (foto 2) s vyššími řídítky, delší přední vidlicí, mohutnou zadní pneumatikou, odlišně tvarovanou nádrží a stupňovitým sedlem. Zajímavou variantou je výkonná CX 500T Turbo (foto 3) s motorem vybaveným turbodmychadlem a futuristicky pojatou cestovní kapotáží. Verze GL 500 Silver Wing (foto 4) je menší sestrou známé Hondy Gold Wing, které se vzhledově opravdu podobá (kapotáž a královsky pohodlný cestovní posaz). 
Dalšími inovacemi prošla řada CX v roce 1982, nejvýznamnější změnou bylo zvětšení objemu válců na 650 ccm. V tomto roce přišla Honda na trh s modelem CX 650E „Euro Sport“ (foto 5), která byla oproti původní verzi CX vybavena centrální pružicí a tlumicí jednotkou, výkonnějšími brzdami a celkově modernějšími tvary a konstrukčními prvky, avšak popularity své prapůvodní předchůdkyně nedosáhla. Na základě „Eura“ byla vyvinuta opět turbo-verze CX 650TC Turbo (foto 6), která se až na objem motoru shodovala s CX 500T.
Výroba řady CX byla ukončena v roce 1984.

Konstrukce
(Původní model CX 500)
Motor je díky své konstrukci běžným provozem téměř nezničitelný, nejsou ojedinělé kusy s cifrou na tachometru blížící se ke dvěma stům tisíc kilometrů. Základem je kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec do V objemu 495 ccm s podélně uloženým klikovým hřídelem (uspořádání podobné např. Moto Guzzi). Blok motoru s válci a převodovkou je opravdu bohatě dimenzován, materiálem se nikde nešetřilo a motor tak spíše vypadá, jakoby byl do rámu transplantován z menšího auta. Díky tomu a kapalinovému chlazení je to vyslovený „držák“. Sílu motoru přenáší na zadní kolo bezproblémový kardan.
Podvozek je svařen z ocelových profilů s klasickým uspořádáním dvojice zadních tlumičů „stereo“, kola Comstar jsou montovaná z ocelových výlisků a odlitků z lehkých slitin. Přední kolo je bržděno dvěma kotouči s hydraulickými třmeny, zadní brzda je mechanická bubnová.

Náš test
Námi testovaná Honda CX 500 (foto 7) pochází z roku 1978 a byla zakoupena v březnu 2000 za 43 000 Kč. V technickém průkazu byl uveden již pátý majitel v ČR od roku 1993, kdy byla dovezena z Německa. Stav tachometru (v době testu nefunkčního) byl 81 000 km. Oproti originálu byly předchozími majiteli provedeny změny v přední partii motocyklu, kde byla sejmuta malá kapotáž kryjící světlomet a přístroje, původní světlomet byl nahrazen světlometem z Jawy a přístroje se z plastového obdélníkového panelu přestěhovaly do samostatných válcovitých nerezových pouzder. Nádrž, boční panely a kryt zadního světla byly poměrně nekvalitně nastříkány černou barvou (původně modrá metalíza).
Při převzetí stroje od předchozího majitele (byli jsme přítomni) byly shledány závady týkající se hlavně podvozku: opotřebené zadní tlumiče, opotřebené přední teleskopy (únava pružin, možná i málo oleje), vůle v hlavě řízení a počínající koroze spojovacího dílu výfukové soustavy. V provozu se dále projevila netěsnost příruby vodní pumpy. Všechny tyto závady jsou pro tento typ charakteristické, jejich odstranění je však poměrně snadno dosažitelné.
První dojmy: po bezproblémovém nastartování studeného motoru (naplno vytažený sytič a bez přidání plynu) a jeho následném ohřátí nás motor překvapil svým pravidelným chodem bez jakéhokoliv rušivého chrastění, také hluboký zvuk linoucí se z výfuků byl příjemný.
Naší seznamovací jízdou byl převoz motorky po vlastní ose z Českomoravské vysočiny do Prahy. Teploty na Vysočině se v té době pohybovaly okolo 3°C a v okolí silnic leželo místy i 20 cm sněhu, v cíli cesty už pak bylo tepleji a v zahradách kvetly sněženky.
Naše“ Honda CX 500 zcela zabodovala svým vysloveně pohodlným posazem (sedlo je opravdu široké a bohatě čalouněné), kdy jsem ani při první delší jízdě od loňského podzimu nepociťoval žádné nepříjemné bolesti sedacích partií. Další plusy „céikso“ sbíralo svou pohodovou ovladatelností a dostatečným výkonem motoru v širokém spektru otáček. Problémem byl už zmíněný stav odpružení, který v nerovných úsecích v zatáčkách způsoboval silné houpání motocyklu. Jinou nepříjemností, avšak ne závadou, byla dost úzká řídítka, díky jimž ve zpětných zrcátkách byla vidět pouze má ramena a ne dění na silnici za mnou.
Při dalších jízdách jsme nadále ověřovali kvality této „babičky“, které nám potvrzovaly, že svého úspěchu dosáhla zcela po právu. Při provozu ve městě jsme ocenili zejména obratnost a přesné řazení rychlostních stupňů (trochu vadila jen nefunkční kontrolka neutrálu). „Stařenka“ se nenechala zahanbit ani při jízdě po dálnici, kde rychlost okolo 140–150 km/h není problémem.
Dokonce jsme i neúmyslně vyzkoušeli odolnost motorky vůči pádům. K prvnímu došlo při jízdě po lesní cestě po třech dnech dešťů (nejsem cvok, abych normálně jezdil s motorkou tohoto druhu v terénu, ale kolega v té době testoval enduro Praga 250 a k jízdě lesem mě přemluvil s tím, že „to tam zná a je to absolutně v pohodě“, na ty deště jaksi zapomněl), kdy se kromě obalení bahnem motorce nic nestalo, hlavně díky padacímu rámu a celkové kompaktnosti stroje. „Bahenní pumpa“ se tak stala vskutku bahenní, jak je vidět i na fotografii. K dalšímu pádu (tentokrát na asfalt) došlo při manipulaci se strojem na místě, opět bez jakýchkoliv následků. Pouze se projevila poměrně vysoká hmotnost hondy při zvedání.
Motorku jsme posléze dovybavili originálním nosičem zavazadel a koženými brašnami, čímž získala na vzhledu i užitné hodnotě.

Verdikt
Honda CX 500 se ukázala být velmi dobrou investicí do spolehlivého stroje, který si opravdu dokáže získat srdce každého motorkáře. Navíc její cena v současné době dále neklesá, u zachovalých strojů v původním stavu je tomu spíše naopak. Ceny se pohybují od 40 000 za exempláře podobné tomu našemu, za špičkové kusy zaplatíte až 80 000. Škoda jen, že naše stávající legislativa už nedovoluje dovoz dalších těchto spolehlivých a věrných mašin do ČR ze sousedního Německa.
Naše „bahenní pumpa“ přímo vybízí k dalšímu vylepšování, kde by kromě nutné výměny a oprav vadných dílů motorka získala na vzhledu, vlastnostech a tím i na ceně přestavbou přední části (řídítka, zrcátka, rukojeti, blikače, přístroje, světlomet atd.), novým kvalitním lakováním a chromováním, vybavením stylovými doplňky a montáží širší zadní pneumatiky. Dále by vzhledu velice prospělo vyleštění hliníkového bloku motoru.
V našem konkrétním případě by šlo o postupnou investici cca 30 000 Kč a to za: zadní tlumiče, přední pružiny, ložisko hlavy řízení, těsnicí sadu, spojkovou sadu, přístroje, blikače, zrcátka, širší řídítka, nový lak a mnoho dalších drobných doplňků a náhradních dílů. Tím by se sice celková cena vyšplhala něco přes 70 000 Kč, ale tato cena by potom bez problémů byla rozhodující pro případný další prodej takto vylepšeného stroje.
Dostupnost náhradních dílů pro tento typ je i po více než dvaceti letech velmi dobrá. Na trhu je k mání poměrně široký sortiment, protože díky oblibě CX a skutečnosti, že je hondou s největším počtem kusů v provozu, jsou dosud dodávány náhradní díly jak originální, tak i od mnoha druhovýrobců.

Honda CX 500 je přívětivým a zároveň výkonným strojem jak pro zkušené harcovníky, tak i pro začátečníky, kteří chtějí okusit svůj první těžší a silnější stroj. Je vhodná pro každodenní ježdění za prací,  pro městský provoz i na dlouhé cestování ve dvou se zavazadly. Pokud je stroji věnována základní péče, jeho životnost je v porovnání s jinými motocykly této objemové a cenové kategorie „nekonečná“. Jednoduše shrnuto: za málo peněz hodně radosti.

Marek Žádník