automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

motocykly                                            

Z archívu

E-mail

 

 

Jak jezdit v nepohodě v pohodě 

Zima rozhodně není období, ve kterém by motoristé jásali. Na druhé straně si však dovedu představit, že je možné prožívat chvíle radosti i v podmínkách, které se rozhodně nedají prohlásit za standardní. A proto jsou tyto řádky věnované především těm, kdož se bez svého “miláčka” nemůžou obejít v době, kdy ostatní jsou již dávno doma u kamen.
Samozřejmě tím nechci říci, že by bylo dobré jezdit například na motocyklu na hory, či si ulehčit ve sněhové kalamitě ve městě například cestu do práce. Myslím tím především období, kdy je sice nevlídno, ale teploty se pohybují alespoň tři čtyři stupně nad nulou.
Zatímco o oblečení jsme hovořili v jiném článku a domnívám se, že nepředstavuje sebemenší problémy, další možnou komplikací může v těchto podmínkách představovat přilba. Zatímco v klasické otevřené vám asi bude velká zima, s integrální můžete mít zcela odlišné problémy. Jestliže i při běžném provozu v podstatně dochází tu a tam k situacím, kdy se vám zamlží “plexi”, pak v zimním období to platí mnohonásobně. I když v podstatě “nepotící se” přilba neexistuje a rozdíl jak tuto situaci řeší jednotliví výrobci je značně rozdílný. My jsme vybrali pět přileb ve dvou cenových kategoriích.

Shark XRX
Je velmi komfortní a dobře dílensky zpracovaná přilba z kompozitních materiálů. Anatomicky je propracovaná tak, že sedí bez problémů i lidem s odlišným tvarem hlavy. I když samotný filtr není specielně upraven proti opocení, některé konstrukční prvky napomáhají tomu, aby k tomuto nežádoucímu efektu docházelo co nejméně. Především výměnná robustní plastová přepážka usměrňuje vydechovaný vzduch do spodní části přilby, čímž omezují jeho přímý dopad na ochranný filtr a tím omezuje i jeho pocení. V kombinaci s velmi účinným systémem větrání umožňuje dle mých zkušeností bezproblémovou jízdu. Horší je to v případě delšího zastavení, kde se zamlžení již projevuje. V případě jízdy například v dopravní špičce doporučujeme zakoupení City Flog folie, která tento problém vyřeší i v těchto velmi náročných podmínkách.

Výhody: značný komfort, účinná nosní přepážka, velmi účinné větrání, rychloupínání filtrů. Spodní přepážka zamezující foukání chladného vzduchu na bradu
Nevýhody: zamlžování při zastávce v chladnějším počasí

Shark RS 2
Vlajková loď firmy Shark. Racing, přilba z kompozitních materiálů vynikající nízkou hmotností a velmi dobrým propracováním detailů. Zesílené plexi s úpravou proti zamlžení. V praxi je proti zamlžení chráněn ve většině náročných situacích a dle našich zkušeností se nemlží ani při velmi nízkých teplotách, na rozdíl od klasických “plexi”, které mají v těchto podmínkách většinou problémy. Avšak v mezních situacích, jako je například časté delší zastavení se již schopnost nemlžení snižuje. Ostatně obdobně jako i u jiných přileb s anti-fog úpravou a jedním sklem. Pakliže se do obdobných extrémních situací dostáváte často, není snazší řešení, než vaši přilbu opatřit například folií Fog City, o které píšeme na jiném místě.

Výhody: perfektní anatomie přilby, nízká hmotnost, robustní plexi se zvýšenou odolností proti omlžení
Nevýhody: racing přilba s menším komfortem regulace větrání

Uvex Infinity

Patří ke špičkovým přilbám firmy Uvex. Zaujme nejen atypickým tvarováním zadní části skeletu, ale také plexi vision, které má velmi podobné vlastnosti jako plexi “eresdvojky”. Mlží se tedy pouze v extrémních teplotách a později než u běžných plexi. Škoda jen, že u tohoto špičkového modelu chybí možnost použití ještě účinnějšího, dvojitého plexi, jako je tomu u některých výrazně levnějších modelů Uvex např. Boss 3000. Skelný laminát, ze kterého je přilba zhotovena dodává skeletu nejen velmi dobrou pevnost, ale též pružnost díky níž přilba absorbuje část energie při případné kolizi. Zvýšená pozornost zde byla věnována i rychlému odepínání přilby. Běžná spona, s velmi malým otevíracím mechanismem, která je převážně montována do většiny přileb, je zde nahrazena otevíracím mechanismem s velkou plochou, kterou snadno nahmatáte i v silných motorukavicích.

Výhody: zvýšená odolnost proti zamlžení. Zajímavý poměr cena výkon. Systém rychlého odepnutí
Nevýhody: nemožnost alternativního použití dvojitého plexi

Uvex Boss 3000

První a také jediná přilba z námi testovaných, která je opravdu na zimu perfektně připravena. Za celou dobu našeho testu ani při teplotách lehce pod nulou nedošlo k takovému zamlžení, aby bylo nutno plexi otřít. Lehounké zamlžení bylo patrno pouze v dolní části v oblasti úst, ale nikdy nezasahovalo do zorného úhlu a tím snížilo potřebnou viditelnost. Zde firma Uvex vsadila na známý fakt, že v extrémních teplotách je jedním z nejlepších řešení dvojité sklo. Tento problém zvládla na výbornou i esteticky. “Bosska”, která je výsledkem, je působivá a u této koncepce nutný rámeček kolem plexi je povýšen z nutného technického řešení na zajímavý designerský prvek. Velmi zajímavé je i řešení upínání přilby. Ta se na rozdíl od přileb převážné části konkurence neupíná dvěma do sebe zapadajícími konci, ale pouze “řemínek” zvětšuje či zmenšuje svůj obvod. Nejenže upínání i otevírání přilby je velmi rychlé, ale oproti klasickému upínání má tu výhodu, že si ho pokaždé upnete bez sebemenší přípravy přesně tak pevně jak potřebujete. Snad jedinou nevýhodou je fakt, že tato přilba je u nás na trhu pouze ve variantě s polykarbonovým skeletem. A tak máte na výběr buď laminátový skelet s jednoduchým sklem například infinity nebo super účinné dvojité sklo v modelu Boss 3000, avšak s polykarbonátovém skeletu, což je zvláště pro maximalisty v obou případech určitý kompromis. Boss 3000 je absolutní špička ve své třídě, což dokazují nejrůznější spotřebitelské testy. Její výborné anti-fog vlastnosti je možno využít nejen pro motocykl, ale například i pro jízdu na sněžném skútru kde jsou samozřejmě teplotní podmínky ještě náročnější.

Výhody: vynikající systém dvojitého skla proti zamlžení. Výrazný design, pokrokový atypický systém upínání, velmi účinné větrání
Nevýhody: skelet zhotoven z polykarbonátu

Driver Fortuna

V nabídce firmy ‘Driver’ jsou přilby pro začátečníky i pro náročné piloty. Vynikají dobrým poměrem mezi kvalitou a cenou. Pro skořepinu přilby se používají plastové nebo kompozitové materiály. Dle doporučení firmy jsou plastové přilby spíše vhodné pro piloty maloobjemových strojů a kompozitový materiál z hlediska bezpečnosti spíše pro piloty vyšších kubatur. Námi testovaná přilba Fortuna je zhotovena z termoplastu. I když nemá speciální úpravu pro nemlžení, díky velmi účinnému větrání se nemlží i v relativně velmi chladném počasí. To však samozřejmě neplatí při častějším zastavování. Pro jízdy v extrémnějších teplotách, zvláště po městě doporučujeme dodatečnou montáž anti-fog folie, která bezpečně problémy s mlžením odstraní. Příjemně nás překvapila propracovaná kvalitní vystýlka srovnatelná i s mnoha dražšími modely jiných značek. Také design je na dobré úrovni. Díky jmenovaným vlastnostem a relativně nízké ceně patří tato přilba k oblíbeným nejen na našem trhu.

Výhody: účinné větrání, dobrý poměr cena/výkon
Nevýhody: skelet zhotoven z termoplastu

City-fog - řešení pro každého
Jestliže chcete jezdit nebo již jezdíte  na motocyklu v zimě a přilbu máte, či ta vaše vybraná neodpovídá z hlediska anti-fog špičkovým vlastnostem a často se mlží,  nezoufejte. Vyzkoušeli jsme folii City-fog, kterou nám do testů věnoval distributor  amerického výrobce, firma Yama moto a.s. Folie je k dispozici nejen jako univerzální, ale vzhledem k zcela atypickému tvaru plexi jedné z nejlepších světových značek  japonské Arai, jsou i pro ně speciální modely. To co se nám osvědčilo u dvojitého skla přilby Uvex Boss 3000, to lze v podstatě vytvořit mezi plexi libovolné přilby a folií City-fog. Ta je přilepena k “mateřskému” štítu pouze okrajem a vytváří tím v podstatě dvojité sklo se vzduchovou mezerou. V praxi se takto upravená přilba také tak  chová a její schopnost nezamlžit se je excelentní. Dodává se ve dvou provedeních jako čirá a “kouřová”.

Petr Řezáč