Zatímco o oblečení jsme hovořili
v jiném článku a domnívám se, že nepředstavuje
sebemenší problémy, další možnou komplikací může v těchto
podmínkách představovat přilba. Zatímco v klasické otevřené
vám asi bude velká zima, s integrální můžete mít zcela odlišné
problémy. Jestliže i při běžném provozu v podstatně dochází
tu a tam k situacím, kdy se vám zamlží “plexi”, pak v zimním
období to platí mnohonásobně. I když v podstatě “nepotící
se” přilba neexistuje a rozdíl jak tuto situaci řeší jednotliví
výrobci je značně rozdílný. My jsme vybrali pět přileb ve dvou
cenových kategoriích.
Shark XRX
Je velmi komfortní a dobře dílensky
zpracovaná přilba z kompozitních materiálů. Anatomicky je
propracovaná tak, že sedí bez problémů i lidem s odlišným
tvarem hlavy. I když samotný filtr není specielně upraven proti
opocení, některé konstrukční prvky napomáhají tomu, aby k tomuto
nežádoucímu efektu docházelo co nejméně. Především výměnná
robustní plastová přepážka usměrňuje vydechovaný vzduch do spodní
části přilby, čímž omezují jeho přímý dopad na ochranný filtr
a tím omezuje i jeho pocení. V kombinaci s velmi účinným
systémem větrání umožňuje dle mých zkušeností bezproblémovou jízdu.
Horší je to v případě delšího zastavení, kde se zamlžení
již projevuje. V případě jízdy například v dopravní špičce
doporučujeme zakoupení City Flog folie, která tento problém vyřeší
i v těchto velmi náročných podmínkách.
Výhody:
značný komfort, účinná nosní přepážka, velmi účinné větrání,
rychloupínání filtrů. Spodní přepážka zamezující foukání
chladného vzduchu na bradu
Nevýhody:
zamlžování při zastávce v chladnějším počasí
Shark
RS 2
Vlajková loď firmy Shark. Racing, přilba
z kompozitních materiálů vynikající nízkou hmotností a velmi
dobrým propracováním detailů. Zesílené plexi s úpravou proti
zamlžení. V praxi je proti zamlžení chráněn ve většině náročných
situacích a dle našich zkušeností se nemlží ani při velmi nízkých
teplotách, na rozdíl od klasických “plexi”, které mají v těchto
podmínkách většinou problémy. Avšak v mezních situacích,
jako je například časté delší zastavení se již schopnost nemlžení
snižuje. Ostatně obdobně jako i u jiných přileb s anti-fog úpravou
a jedním sklem. Pakliže se do obdobných extrémních situací
dostáváte často, není snazší řešení, než vaši přilbu opatřit
například folií Fog City, o které píšeme na jiném místě.
Výhody:
perfektní anatomie přilby, nízká hmotnost,
robustní plexi se zvýšenou odolností proti omlžení
Nevýhody:
racing přilba s menším komfortem regulace větrání
Uvex
Infinity
Patří ke špičkovým přilbám
firmy Uvex. Zaujme nejen atypickým tvarováním zadní části skeletu,
ale také plexi vision, které má velmi podobné vlastnosti jako plexi
“eresdvojky”. Mlží se tedy pouze v extrémních teplotách a
později než u běžných plexi. Škoda jen, že u tohoto špičkového
modelu chybí možnost použití ještě účinnějšího, dvojitého
plexi, jako je tomu u některých výrazně levnějších modelů Uvex
např. Boss 3000. Skelný laminát, ze kterého je přilba zhotovena dodává
skeletu nejen velmi dobrou pevnost, ale též pružnost díky níž přilba
absorbuje část energie při případné kolizi. Zvýšená pozornost
zde byla věnována i rychlému odepínání přilby. Běžná spona, s velmi
malým otevíracím mechanismem, která je převážně montována do většiny
přileb, je zde nahrazena otevíracím mechanismem s velkou
plochou, kterou snadno nahmatáte i v silných motorukavicích.
Výhody:
zvýšená odolnost proti zamlžení. Zajímavý poměr cena výkon.
Systém rychlého odepnutí
Nevýhody:
nemožnost alternativního použití dvojitého plexi
Uvex Boss 3000
První
a také jediná přilba z námi testovaných, která je opravdu na
zimu perfektně připravena. Za celou dobu našeho testu ani při teplotách
lehce pod nulou nedošlo k takovému zamlžení, aby bylo nutno
plexi otřít. Lehounké zamlžení bylo patrno pouze v dolní části
v oblasti úst, ale nikdy nezasahovalo do zorného úhlu a tím snížilo
potřebnou viditelnost. Zde firma Uvex vsadila na známý fakt, že v extrémních
teplotách je jedním z nejlepších řešení dvojité sklo. Tento
problém zvládla na výbornou i esteticky. “Bosska”, která je výsledkem,
je působivá a u této koncepce nutný rámeček kolem plexi je povýšen
z nutného technického řešení na zajímavý designerský prvek.
Velmi zajímavé je i řešení upínání přilby. Ta se na rozdíl od
přileb převážné části konkurence neupíná dvěma do sebe zapadajícími
konci, ale pouze “řemínek” zvětšuje či zmenšuje svůj obvod.
Nejenže upínání i otevírání přilby je velmi rychlé, ale oproti
klasickému upínání má tu výhodu, že si ho pokaždé upnete bez
sebemenší přípravy přesně tak pevně jak potřebujete. Snad
jedinou nevýhodou je fakt, že tato přilba je u nás na trhu pouze ve
variantě s polykarbonovým skeletem. A tak máte na výběr buď
laminátový skelet s jednoduchým sklem například infinity nebo
super účinné dvojité sklo v modelu Boss 3000, avšak s polykarbonátovém
skeletu, což je zvláště pro maximalisty v obou případech určitý
kompromis. Boss 3000 je
absolutní špička ve své třídě, což dokazují nejrůznější
spotřebitelské testy. Její výborné anti-fog vlastnosti je možno
využít nejen pro motocykl, ale například i pro jízdu na sněžném
skútru kde jsou samozřejmě teplotní podmínky ještě náročnější.
Výhody:
vynikající systém dvojitého skla proti zamlžení. Výrazný
design, pokrokový atypický systém upínání, velmi účinné větrání
Nevýhody:
skelet
zhotoven z polykarbonátu
Driver Fortuna
V nabídce
firmy ‘Driver’ jsou přilby pro začátečníky i pro náročné
piloty. Vynikají dobrým poměrem mezi kvalitou a cenou. Pro skořepinu
přilby se používají plastové nebo kompozitové materiály. Dle
doporučení firmy jsou plastové přilby spíše vhodné pro piloty
maloobjemových strojů a kompozitový materiál z hlediska bezpečnosti
spíše pro piloty vyšších kubatur. Námi testovaná přilba Fortuna
je zhotovena z termoplastu. I když nemá speciální úpravu pro
nemlžení, díky velmi účinnému větrání se nemlží i v relativně
velmi chladném počasí. To však samozřejmě neplatí při častějším
zastavování. Pro jízdy v extrémnějších teplotách, zvláště
po městě doporučujeme dodatečnou montáž anti-fog folie, která
bezpečně problémy s mlžením odstraní. Příjemně nás překvapila
propracovaná kvalitní vystýlka srovnatelná i s mnoha dražšími
modely jiných značek. Také design je na dobré úrovni. Díky
jmenovaným vlastnostem a relativně nízké ceně patří tato přilba
k oblíbeným nejen na našem trhu.
Výhody:
účinné větrání, dobrý poměr cena/výkon
Nevýhody:
skelet
zhotoven z termoplastu
City-fog
- řešení pro každého
Jestliže
chcete jezdit nebo již jezdíte na motocyklu v zimě a přilbu
máte, či ta vaše vybraná neodpovídá z hlediska anti-fog špičkovým
vlastnostem a často se mlží, nezoufejte.
Vyzkoušeli jsme folii City-fog, kterou nám do testů věnoval
distributor amerického výrobce,
firma Yama moto a.s. Folie je k dispozici nejen jako univerzální,
ale vzhledem k zcela atypickému tvaru plexi jedné z nejlepších
světových značek japonské
Arai, jsou i pro ně speciální modely. To co se nám osvědčilo u
dvojitého skla přilby Uvex Boss 3000, to lze v podstatě vytvořit
mezi plexi libovolné přilby a folií City-fog. Ta je přilepena k
“mateřskému” štítu pouze okrajem a vytváří tím v podstatě
dvojité sklo se vzduchovou mezerou. V praxi se takto upravená přilba
také tak chová a její
schopnost nezamlžit se je excelentní. Dodává se ve dvou provedeních
jako čirá a “kouřová”.
Petr Řezáč
|