automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

motocykly                                           

Z archívu

E-mail

 

 

Malé motocykly

Zatímco sen o velkých silných strojích byl především pro mladé muže tak    intenzivní, že ihned po revoluci “těžkých” motocyklů na našich silnicích výrazně přibývalo a přibývá dodnes, ty menší se zatím krčí kdesi v pozadí. Pominu-li fakt, že začínat například na “litrových” motorkách je naprostá hloupost a mnoho lidí už na jeho nerespektování doplatilo životem, je zde i další důležitá věc. Současné moderní maloobsahové motorky mají některé vynikající vlastnosti, ve kterých se jim  silné hvězdy jen těžko vyrovnají.

Ne, není to nadsazené. Vynikají většinou lepší manévrovatelností, ochotněji vám odpustí chybu, a na případné okamžité změny směru reagují také podstatně rychleji, především díky své výrazně nižší hmotnosti a tím také menší setrvačnosti. Jako nejtypičtější představitele strojů, které splňují jmenované vlastnosti, jsme vybrali tři čtyřtaktní motocykly  o obsahu 125 cm. Kromě jmenovaných vlastností jsou díky čtyřtaktnímu motoru a příznivému kroutícímu momentu i dostatečně komfortní a  na kratší vzdálenosti na silnici, ve městě i v lehkém terénu potřebně svižné. Vybrali jsme proto tři motocykly, které jsme považovali za nejlepší ve své kategorii. Ty jsme zvolili následovně. Motocykl s nejlepším poměrem cena výkon, nejuniverzálnější stroj a nejlevnější motocykl ve třídě. Nejlepší poměr cena výkon má podle našeho názoru motocykl Dandy 125.  Nejuniverzálnější je Yamaha TW 125, především proto, že má bezkonkurenční vlastnosti v terénu a dobré na silnici. Díky svým nezvykle širokým pneumatikám je schopna jezdit  “kudykoliv. Nejlevnějším motocyklem je Jawa 125 OHV.
I když kandidátů bylo mnohem více, každý z nich měl v některých z daných hledisek nějaký zásadní nedostatek, pro který nemohl konkurovat vybraným  strojům. Například Honda 125 má podobné výkony motoru jako Yamaha či Dandy, avšak  cena necelých sto padesát tisíc je u ní výrazně vyšší než u jmenovaných strojů. Také například dříve u nás velmi oblíbený Simson se s cenou devadesát osm tisíc korun do výběru vejde, avšak při obdobných vlastnostech a obdobném motoru jako má Dandy 125 je u něj  poměr cena výkon podstatně méně výhodná.

Jak jsme testovali
Tak jak se již při obdobných testech v naší redakci stalo tradicí, zvolili jsme tým jezdců zahrnující jak naprosté začátečníky, pokročilé řidiče, tak i vyježděného “profíka”. Tento systém má tu výhodu, že může dostatečně zohlednit všechna hlediska, která podle vyspělosti řidiče mohou být velmi rozdílná. Především proto, že značná část mo
tocyklů této třídy je určena začátečníkům či motoristům s menší praxí, jsme na toto hledisko brali značný zřetel. V tomto testu v žádném případě nešlo o cílevědomé srovnávání jednotlivých motocyklů mezi sebou. Důvod je zcela zřetelný. Každý ze tří vybraných byl zastoupen pro zcela jiné vlastnosti. Přesto, abychom dostali pokud možno co nejobjektivnější obraz, jezdili jednotliví jezdci po trojicích třikrát tentýž úsek.
Tím byly vyloučeny odlišné podmínky, které by mohly výrazněji změnit co nejobjektivnější pohled účastníků testu. Jezdilo se především na silnici a v lehkém terénu. Menší část testu byla věnována i terénu náročnějšímu.
Rychlost jsme měřili pomocí computeru Sigma Sport. Přesným zadáním obvodu kola, na kterém bylo čidlo umístěno, jsme nejen získali poměrně přesné absolutní hodnoty, ale především velmi přesné porovnání mezi jednotlivými stroji. Kontrolní měření se provádělo klasickým způsobem na letmý kilometr.

Jawa 125 Travel

Obsah 125 ccm
Motor: licence Honda OHV / Taiwan
Udávaný výkon: 10 PS
Rychlost: 103 km/h
Hmotnost: 124 kg
Cena: 58 900 Kč
Výrobce /distributor Jawa Moto s.r.o., Týnec nad Sázavou

Je s částkou necelých padesát devět tisíc Kč bezkonkurenčně nejlevnějším z námi testovaných motocyklů. Přesto má však i některé vlastnosti, které by jí mohly závidět i stroje výrazně dražší. Dominantní je v přední části  kruhový světlomet a válcové přístroje zapouzdřené v pochromovaných tubusech, které dodávají motocyklu punc “seriozní klasiky”. Ovládací prvky na řídítkách jsou standardního střihu, kvalitní kruhová zrcátka nemají nežádoucí vibrace. Robustní nádrž pojme čtrnáct litrů paliva, čímž zajistí při spotřebě přes tři litry benzínu na sto kilometrů bezkonkurenčně největší jízdní dosah ze všech námi testovaných strojů. I když vzhledově je především přední část poměrně sympatická, celkovou tvář stroje trochu kazí zastaralá koncepce rámu, kde jsou dostatečně patrné i některé prvky starších a větších sourozenců této Jawy. Také klasické pérování zadní vidlice, pomocí běžných tlumičů, působí zastaralým dojmem a tento motocykl byl také jediným, z námi testovaných, který neměl vzadu centrální pérovací jednotku.
Motor OHV 125 z dílny Honda byl v licenci vyroben na Taiwanu a přestože i on je koncepčně starší, jeho užitné vlastnosti jsou vcelku dobré. Snad jen prudké  přidání plynu z volnoběhu nemělo vždy dokonalou odezvu, což bylo způsobeno karburátorem a ne motorem samým. Při běžné práci s “plynem” se však žádné negativní vlastnosti neprojevovaly. Motocykl dobře vede stopu a nemá žádné náznaky
neklidu. Brzdy jsou trochu zvláštní. Ta přední, použitá také ze silnějších strojů, působí ze začátku velmi ostře. Naopak zadní brzda díky ne nejlépe ergonomicky konstruované nožní páce nám ze zprvu činila problémy a její menší účinnost se nedařila většině testujícím dostat do souladu s ostrou přední “kotoučovkou”. Během krátké chvíle si však všichni na netradiční krok této brzdy zvykli a nemohli si pak celkově velmi dobré brzdné účinky Jawy vynachválit.
Ráfky jsou vypletené a podporují představu, že se
stroj bude chovat dobře i v terénu, což se v praxi, stoprocentně potvrdilo. To jediné, co v náročném terénu činilo menší problémy, byly pneumatiky, a to jen proto, že na tomto jediném stroji byly čistě silniční. To se nám zdálo jako škoda, vzhledem k univerzálnímu charakteru daného motocyklu.
Celkově je možno říci, že nás i přes některé menší výhrady motocykl Jawa 125 příjemně překvapil. I když to rozhodně není stroj, při jehož vyslovení by okolí bledlo závistí, jeho síla je v solidnosti provedení a v “dobré” ceně. Zajímavá je samozřejmě úsporná a komfortní pohonná jednotka, kvalitní a účinné brzdy, velká nádrž na pohonné hmoty i minimální nároky na údržbu. To jsou jasné devizy tohoto stroje. Jeho univerzalita je značná.
Je vhodný jak na cestu do práce, po městě i v terénu, či jako univerzální přibližovadlo na venkovských usedlostech.

Dandy 125

Obsah 125 cm
Motor: licence Honda OHC /Taiwan 
Udávaný výkon: 12 PS 
Rychlost: 108 km/h
Hmotnost: 103 kg
Cena: 69 900 Kč
Výrobce /distributor: Jawa Moto s.r.o., Týnec nad Sázavou

Do našeho testu byl tento motocykl zařazen především proto, že jsme na našem trhu nenašli v této kategorii stroj s lepším poměrem mezi cenou a výkonem, než má právě tento model. Již na první pohled je patrné, že tento motocykl, na rozdíl od předchozího modelu, vznikl ze svobodné vůle konstruktérů bez nutnosti zásadních kompromisů. A jestliže přece jenom i zde byly některé menší uplatněny, pak spíše ve výběru značek jednotlivých komponentů než v koncepci, či v konstrukčním řešení. Výsledkem je model, který má vše, co má mít obdobný motocykl v této kategorii, a to za cenu, o které se konkurenci může pouze zdát. I když  část komponentů není vlastní konstrukce, ale z dovozu, není to podle našeho názoru na závadu. Naopak, tento systém je běžně praktikován v současném automobilovém průmyslu a umožňuje mít zajímavá a technicky nová řešení co nejdříve
Moderní jednoduchý rám s obdélníkových profilů je dostatečně tuhý i v náročnějším terénu. Ukrývá v sobě také motor Honda  vyrobený v licenci, avšak na rozdíl od Jawy z Týnce, je zde použit poněkud modernější model s rozvodem OHC. Tento svižný motor dodával motocyklu maximální rychlost v sedě 110 km, což bylo více než u ostatních testovaných modelů. Tvrdší pérování vede výborně stroj na silnicích se zpevněným  povrchem a velmi slušně i v terénu, čemuž napomáhá i dobře sladěná centrální jednotka s dostatečným propérováním i velmi dobré univerzální pneumatiky Heidenau. I když litá kola vytvářejí pocit, že jim bude svědčit daleko více silnice než polní cesty se záludnými nerovnostmi, není tomu vždy tak. Nejen, že jsme byli ujištěni, že s nimi můžeme jezdit kudy chceme, ale praxe ukázala, že na rozdíl od značného množství automobilových ráfků z lehkých slitin jsou tyto kola podstatně odolnější a vydržela i ty nejkrkolomnější vyjíždky lesem. Výborné byly i obě kotoučové brzdy, které zkušenějším dovolují především na silnici později brzdit a tím docílit velmi slušných jízdních průměrů v běžném silničním provozu.
Polokapotáž s krytem nádrže působí sportovním  dojmem /nádrž by mohla být uzamykatelná/ a vytváří pocit dynamičnosti motocyklu. Přední panel obsahuje obdélníkový světlomet, otáčkoměr, tachometr a kontrolky. Jak otáčkoměr tak i tachometr ukazovaly až neskutečně přesně. Odchylka tachometru byla v nejvyšších rychlostech odlišná od měřícího computeru Sigma i měřením na letmý kilometr maximálně 3 km/hod. A to byl bezkonkurenčně nejlepší výsledek. Zatímco Yamaha v tomto směru zůstala o něco pozadu, přístroje Jawy 125 z Týnce zcela propadly. Ač působily na pohled nejsolidnějším dojmem, v praktických  zkouškách se lišily od kontrolního computeru až o 12 km/hod a při určitých teplotách značně kolísaly.
Řidítka Dandy padnou dobře do rukou. Ovládací prvky mají solidní provedení včetně poloautomatické kontroly ukazatelů změny směru. Snad jediné co lze v této oblasti motocyklu vyčíst jsou zpětná zrcátka. Ta sice vzhledově motocykl vhodně doplňují, ale z hlediska výhledu nejsou ideální, zvláště pro řidiče robustnější postavy.
To však není žádný problém protože na našem trhu jsou například velmi kvalitní a přitom levná tuzemská zrcátka UNI z ASV Solnice. Ty jsme při této příležitosti otestovali také. Zaujala nás natolik, že o nich píšeme na jiném místě podrobněji.
Opravdu zrcátka byla to jediné co nám při testech tohoto motocyklu vadilo. Především na silnici se stalo Dandy nejoblíbenější pro naše zkušenější jezdce. Už jeho zvuk působí velmi dobrým dojmem díky perfektně vyladěnému výfuku. Ten ostatně má nejen příjemný zvuk ale i design. Všude, kde jsme byli, působil motocykl stejně jako avantgardní Yamaha značnou pozornost. Reakce na samotný stroj byla takřka vždy pozitivní. Jiné to už bylo s názvem Jawa union. Zatímco skalním patriotům dělalo radost, že je motocykl se znakem Jawa konečně “opět ve hře”, její odpůrci tento název přijímali s rozpaky, které pominuly teprve po bližším seznámení s motocyklem. Dalším velmi důležitým kladem Dandy je levná údržba. Také zde je důsledně uplatňován výborný poměr mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Jenom pro zajímavost. Například když “položíte Dandy na bok” a poškodíte plasty, opravdu nemusíte truchlit. Zatímco přední bočnice stojí 384 Kč, zadní pak dokonce pouhých 171 Kč. Brzdové destičky pak můžete pořídit v podnikové prodejně za 74 Kč, blikač pořídíte za 145,50 Kč. I další součásti jsou v podobných cenových relacích.
Náš test zcela jasně prokázal, že po úspěších slabších modelů Dandy je “stopětadvacítka” opět trefou do černého. Jak již bylo řečeno, je to stroj s vynikajícím poměrem mezi cenou a výkonem. Je také konkurence schopný, což ukazuje značný vývoz především do západní Evropy.
Zároveň se ale  potvrdilo i to, že má tento motocykl velmi mizivou reklamu a že jej při našich toulkách po středočeském a jihočeském kraji blíže prakticky nikdo neznal. A to se domníváme, že je v době, kdy světový trh je relativně přesycen dobrými výrobky, zcela neúnosné. Protože dnes podstatně více než kdy dříve platí, jedna věc je dobrý produkt vyrobit, ale ještě důležitější je dostatečně na něj upozornit.

Yamaha TW 125

Obsah 124 cm
Udávaný výkon: 12 PS
Rychlost 112
Hmotnost 118 kg
Cena: 98 422 Kč
Výrobce: Yamaha
Distributor: YAMAMOTO sport a.s. Praha

Firma Yamaha je proslulá nejen špičkovými produkty, ale i tím, že její konstruktéři umí přemýšlet hodně dopředu. A především, lépe než ti druzí ví, kdy co udělat, jak to udělat a za jakou cenu. A to nejen v oblasti motocyklů. Svými nápady často určují trendy ve všech oblastech svého podnikání.
Také TW 125 je nápad. Lehký stroj, jednoduchá konstrukce, to vše s komfortní čtyřtaktní “stopětadvacítkou,” s nezvykle širokými pneumatikami. Na rozdíl od motokrosových motocyklů, které mají vesměs pneumatiky podstatně užší a překonávají terén silou a rychlostí, “tévéčko” zvládá i velmi náročný rozbahněný terén díky své konstrukci i značně pomalu a komfortně. Nebyl snad nikdo, komu by se tento motocykl nelíbil. Jedinou výhradou vyznavačů silných strojů byl výkon 12 PS. Ten je však dle mého názoru v souladu nejen s motory ve své třídě, ale i k určení tohoto stroje. A nemohu nenamítnout,  že silnější by byla pravděpodobně i těžší a méně “mrštná” a tedy úplně jiná motorka.
Yamaha TW 125 je opravdu, jak to její název napovídá, strojem do každého terénu. Kromě toho, že jí terénní prvky s nezvykle širokými pneumatikami opravdu sluší a motocykl vypadá velmi “dospěle”, ještě podstatnější jsou jízdní vlastnosti, které jsou zvláště v terénu výborné. Vzhledem k tomu, že právě pocit bezpečí v terénu je velmi subjektivní, každou náročnou etapou se projelo několikrát tak, aby každý z testujících mohl vyzkoušet všechny tři motocykly. Čím byl terén náročnější tím větší byl rozdíl mezi TW a klasickými stroji. Dokonce i jezdci s relativně velmi malými zkušenostmi jezdili na nezpevněných cestách na Yamaze podstatně rychleji a s pocitem maximálního bezpečí. Zajímavá situace byla i na silnici. Méně zkušení byli opět nadšeni stabilitou a zvláště ve městě i komfortem a kompenzací nerovností. Zkušení se přece jen trochu báli “položit” motocykl tak jako klasický. Všichni jsme se však jednomyslně shodli na tom, že Yamaha TW 125 je nejen absolutně nejuniverzálnějším strojem ve své kategorii, ale že některými vlastnostmi je doslova unikátní. To se projevilo především v brodech či hluboké oranici. Tady již otázka nezněla jak rychle, ale zdali. S trochou nadsázky je možno říci, že kromě strmých skal jezdilo TW doslova všude. Široká řídítka usnadňují řízení v náročném terénu a přispívají ke komfortu ovládání stroje. Přední štít v sobě ukrývá nejen světlomet obdélníkového tvaru, ale i tachometr a provozní kontrolky. Škoda jen, že chyběl otáčkoměr, který je u stroje velmi dobrou a potřebnou pomůckou. Sedmilitrová nádrž na benzín je dostatečně velká vzhledem k účelu, ke kterému je motocykl určen. Rám z profilů obdélníkového průřezu je relativně robustní, čímž vzbuzuje pocit značné solidnosti, Nenápadné decentní šedé panely podtrhují celkový dobrý dojem z motocyklu. 

Závěrem
Náš test ukázal, že i motocykly menšího obsahu mohou být velmi komfortní, s vybavením mnoha moderními prvky. Některými vlastnostmi /především nízkou hmotností/, jsou tyto motocykly podstatně “mrštnější” než motocykly vyšších obsahů. Důležitou vlastností pro začátečníky je především fakt, že díky menší setrvačnosti vzhledem k nižší hmotnosti, je stroj podstatně lépe pod kontrolou  i při menších zkušenostech řidiče. Jsou nejen výborným řešením pro začátečníky, ale i do měst a do terénu.
Při našich zkušebních jízdách, zvláště po Praze, ale i na frekventovaných silnicích, jsme si intenzivně uvědomovali jak důležité jsou tak zdánlivé maličkosti, jako jsou zpětná zrcátka. Především protože na motocyklu je vaše zranitelnost podstatně větší a také chyba přehlédnutí vozidla za ním mívá podstatně horší následky. A tady doporučujeme jednu zásadu. Jakmile si na zakoupeném motocyklu nemůžete pořádně seřídit zrcátka, neleňte a kupte si přesně taková, aby jste za sebou viděli naprosto bez kompromisu. Určitě se vám to vyplatí. Musím přiznat, původně jsme se obávali, že zrcátka, která budou mít dostatečně dlouhé držáky se budou nepřiměřeně chvět. Ukázalo se však, že obavy byly zcela zbytečné. Objevili jsme na trhu tuzemská zrcátka UNI z ASV Solnice, které se prodávají nejen v několika velikostech držáků, buď pro instalaci do připravených otvorů či s přídavnou objímkou, ale můžete si vybrat i tvar čtvercový či kruhový za velmi dobré ceny /kolem sto dvaceti až sto padesáti Kč/. Nejpodstatnější však je kvalita mechanismu zrcátka samotného i držáku. 
Dalším velmi důležitým prvkem jsou kvalitní pneumatiky. Ten kdo chce jezdit alespoň částečně i v lehkém terénu, by měl důsledně obouvat alespoň univerzální pneumatiky. Ty, které mají desén pouze s podélnými drážkami, přispívají sice na silnici  ke stabilitě a klidné jízdě, avšak v terénu jimi vybavený motocykl má vesměs výrazně horší vlastnosti. Nám se velmi osvědčily, jak již bylo řečeno, moderní směrové pneumatiky Heidenau, kterými bylo vybaveno Dandy 125. Jsou výborným kompromisem mezi silnicí a terénem. Jejich šikmá figura umožňuje dobrou stabilitu v maximálních rychlostech na silnici i dostatečný záběr v lehčím terénu. Pneumatiky Bridgestone na Yamaze byly samozřejmě výborné v terénu, co však překvapilo je, že se chovaly dobře i na suché vozovce. Samozřejmě kromě prvků, které určují aktivní bezpečnost jsou důležité i ty, které ovlivňují bezpečnost pasivní. Proto se v následujícím článku věnujeme nejen radám pro začátečníky, ale i této  problematice.

Petr Řezáč