Ne,
není to nadsazené. Vynikají většinou lepší manévrovatelností, ochotněji vám
odpustí chybu, a na případné okamžité změny směru reagují také
podstatně rychleji, především díky své výrazně nižší
hmotnosti a tím také menší setrvačnosti. Jako nejtypičtější představitele
strojů, které splňují
jmenované vlastnosti, jsme vybrali tři čtyřtaktní motocykly
o obsahu 125 cm. Kromě jmenovaných vlastností jsou díky čtyřtaktnímu
motoru a příznivému kroutícímu momentu i dostatečně komfortní a
na kratší vzdálenosti na silnici, ve městě i v lehkém terénu potřebně
svižné. Vybrali jsme proto tři motocykly, které jsme považovali za
nejlepší ve své kategorii. Ty jsme zvolili následovně. Motocykl s
nejlepším poměrem cena výkon, nejuniverzálnější stroj a nejlevnější
motocykl ve třídě. Nejlepší poměr cena výkon má podle našeho názoru
motocykl Dandy 125. Nejuniverzálnější
je Yamaha TW 125, především proto, že má bezkonkurenční
vlastnosti v terénu a dobré na silnici. Díky svým nezvykle širokým
pneumatikám je schopna jezdit “kudykoliv.
Nejlevnějším motocyklem je Jawa 125 OHV.
I
když kandidátů bylo mnohem více, každý z nich měl v některých
z daných hledisek nějaký zásadní nedostatek, pro který nemohl
konkurovat vybraným strojům.
Například Honda 125 má podobné výkony motoru jako Yamaha či Dandy,
avšak cena necelých sto padesát tisíc je u ní výrazně vyšší
než u jmenovaných strojů. Také například dříve u nás velmi oblíbený
Simson se s cenou devadesát osm tisíc korun do výběru vejde, avšak
při obdobných vlastnostech a obdobném motoru jako má Dandy 125 je u
něj poměr cena výkon
podstatně méně výhodná.
Jak jsme testovali
Tak
jak se již při obdobných testech v naší redakci stalo tradicí,
zvolili jsme tým jezdců zahrnující jak naprosté začátečníky,
pokročilé řidiče, tak i vyježděného “profíka”. Tento systém
má tu výhodu, že může dostatečně zohlednit
všechna hlediska, která podle vyspělosti řidiče mohou být
velmi rozdílná. Především proto, že značná část motocyklů
této třídy je určena začátečníkům či motoristům s menší
praxí, jsme na toto hledisko brali značný zřetel. V tomto testu
v žádném případě nešlo o cílevědomé srovnávání
jednotlivých motocyklů mezi sebou. Důvod je zcela zřetelný. Každý
ze tří vybraných byl zastoupen pro zcela jiné vlastnosti. Přesto, abychom
dostali pokud možno co nejobjektivnější obraz, jezdili jednotliví
jezdci po trojicích třikrát tentýž úsek.
Tím byly vyloučeny
odlišné podmínky, které by mohly výrazněji změnit co nejobjektivnější
pohled účastníků testu. Jezdilo se především na silnici a v lehkém
terénu. Menší část testu byla věnována i terénu náročnějšímu.
Rychlost jsme měřili
pomocí computeru Sigma
Sport. Přesným zadáním obvodu kola, na kterém bylo čidlo umístěno,
jsme nejen získali poměrně přesné absolutní hodnoty, ale především
velmi přesné porovnání mezi jednotlivými stroji. Kontrolní měření
se provádělo klasickým způsobem na letmý kilometr.
Jawa 125 Travel
Obsah
125 ccm
Motor:
licence Honda OHV / Taiwan
Udávaný
výkon: 10 PS
Rychlost:
103 km/h
Hmotnost:
124 kg
Cena:
58 900 Kč
Výrobce
/distributor Jawa Moto s.r.o., Týnec nad Sázavou
Je
s částkou necelých padesát devět tisíc Kč bezkonkurenčně
nejlevnějším z námi testovaných motocyklů. Přesto má však i některé
vlastnosti, které by jí mohly závidět i stroje výrazně dražší.
Dominantní je v přední části
kruhový světlomet a válcové přístroje zapouzdřené v pochromovaných
tubusech, které dodávají
motocyklu punc “seriozní klasiky”. Ovládací prvky na řídítkách
jsou standardního střihu,
kvalitní kruhová zrcátka nemají nežádoucí vibrace. Robustní nádrž
pojme čtrnáct litrů paliva, čímž zajistí při spotřebě přes tři
litry benzínu na sto kilometrů bezkonkurenčně největší jízdní
dosah ze všech námi testovaných strojů. I když vzhledově je
především přední část poměrně sympatická, celkovou tvář
stroje trochu kazí zastaralá koncepce rámu, kde jsou dostatečně
patrné i některé prvky starších a větších sourozenců této
Jawy. Také klasické pérování zadní vidlice, pomocí běžných
tlumičů, působí zastaralým
dojmem a tento motocykl byl také jediným, z námi testovaných,
který neměl vzadu centrální pérovací jednotku.
Motor
OHV 125 z dílny Honda byl v licenci vyroben na Taiwanu a přestože
i on je koncepčně starší, jeho užitné vlastnosti jsou vcelku dobré.
Snad jen prudké přidání
plynu z volnoběhu nemělo vždy dokonalou odezvu, což bylo způsobeno karburátorem a ne motorem samým. Při běžné práci s “plynem”
se však žádné negativní vlastnosti neprojevovaly. Motocykl dobře
vede stopu a nemá žádné náznaky neklidu.
Brzdy jsou trochu zvláštní. Ta přední, použitá také ze silnějších
strojů, působí ze začátku
velmi ostře. Naopak zadní brzda díky ne nejlépe ergonomicky
konstruované nožní páce nám ze zprvu činila problémy a její menší
účinnost se
nedařila většině
testujícím dostat do souladu s ostrou přední “kotoučovkou”.
Během krátké chvíle si však všichni
na netradiční krok této brzdy zvykli a nemohli si pak celkově
velmi dobré brzdné účinky Jawy vynachválit.
Ráfky jsou vypletené
a podporují představu, že se stroj
bude chovat dobře i v terénu, což se v praxi, stoprocentně
potvrdilo. To jediné, co v náročném terénu činilo menší
problémy, byly pneumatiky, a to jen proto, že na tomto jediném stroji
byly čistě silniční. To se nám zdálo jako škoda, vzhledem k univerzálnímu
charakteru daného motocyklu.
Celkově
je možno říci, že nás i přes některé menší výhrady motocykl
Jawa 125 příjemně překvapil. I když to rozhodně není stroj, při
jehož vyslovení by okolí bledlo závistí, jeho síla je v solidnosti
provedení a v “dobré” ceně. Zajímavá je samozřejmě úsporná
a komfortní pohonná jednotka, kvalitní a účinné brzdy, velká nádrž
na pohonné hmoty i minimální nároky na údržbu. To jsou jasné
devizy tohoto stroje. Jeho univerzalita je značná.
Je vhodný jak na cestu do práce, po
městě i v terénu, či jako univerzální přibližovadlo na
venkovských usedlostech.
Dandy
125
Obsah
125 cm
Motor:
licence Honda OHC /Taiwan
Udávaný
výkon: 12 PS
Rychlost:
108 km/h
Hmotnost:
103 kg
Cena:
69 900 Kč
Výrobce
/distributor: Jawa Moto s.r.o., Týnec nad Sázavou
Do
našeho testu byl tento motocykl zařazen především proto, že jsme
na našem trhu nenašli v této kategorii stroj s lepším poměrem
mezi cenou a výkonem, než má právě tento model. Již na první
pohled je patrné, že tento motocykl, na rozdíl od předchozího
modelu, vznikl ze svobodné vůle konstruktérů bez nutnosti zásadních
kompromisů. A jestliže přece jenom i zde byly některé menší uplatněny, pak spíše ve výběru značek jednotlivých
komponentů než v koncepci, či v konstrukčním řešení. Výsledkem
je model,
který má vše, co má mít obdobný motocykl v této
kategorii, a to za cenu, o které se konkurenci může pouze zdát. I
když část komponentů
není vlastní konstrukce, ale z dovozu, není to podle našeho názoru
na závadu. Naopak, tento systém je běžně praktikován
v současném automobilovém průmyslu a umožňuje mít zajímavá
a technicky nová řešení co nejdříve
Moderní
jednoduchý rám s obdélníkových profilů je dostatečně tuhý
i v náročnějším terénu. Ukrývá v sobě také motor Honda
vyrobený v licenci, avšak na rozdíl od Jawy z Týnce,
je zde použit poněkud modernější model s rozvodem OHC. Tento
svižný motor dodával motocyklu maximální rychlost v sedě 110 km,
což bylo více než u ostatních testovaných modelů. Tvrdší pérování
vede výborně stroj na silnicích se zpevněným
povrchem a velmi slušně i v terénu, čemuž napomáhá i
dobře sladěná centrální jednotka s dostatečným propérováním
i velmi dobré univerzální pneumatiky Heidenau. I když litá kola
vytvářejí pocit, že jim bude svědčit daleko více silnice než
polní cesty se záludnými
nerovnostmi, není tomu vždy tak.
Nejen, že jsme byli ujištěni, že s nimi můžeme jezdit kudy chceme, ale praxe ukázala, že
na rozdíl od značného množství automobilových ráfků z lehkých
slitin jsou tyto kola podstatně odolnější a vydržela i ty
nejkrkolomnější vyjíždky lesem. Výborné byly i obě kotoučové
brzdy, které zkušenějším dovolují především na silnici později
brzdit a tím docílit velmi slušných jízdních průměrů v běžném
silničním provozu.
Polokapotáž s krytem nádrže působí sportovním
dojmem /nádrž by mohla být uzamykatelná/ a vytváří pocit
dynamičnosti motocyklu. Přední panel obsahuje obdélníkový světlomet,
otáčkoměr, tachometr a kontrolky. Jak otáčkoměr tak i tachometr
ukazovaly až neskutečně přesně. Odchylka tachometru byla v nejvyšších
rychlostech odlišná od měřícího computeru Sigma i měřením na
letmý kilometr maximálně 3 km/hod. A to byl bezkonkurenčně nejlepší
výsledek. Zatímco Yamaha v tomto směru zůstala o něco pozadu,
přístroje Jawy 125 z Týnce zcela propadly. Ač působily na
pohled nejsolidnějším
dojmem, v praktických zkouškách
se lišily od kontrolního computeru až o 12 km/hod a při určitých
teplotách značně kolísaly.
Řidítka Dandy padnou dobře do rukou. Ovládací
prvky mají solidní provedení včetně poloautomatické kontroly
ukazatelů změny směru. Snad jediné co lze v této oblasti
motocyklu vyčíst jsou zpětná zrcátka. Ta sice vzhledově motocykl
vhodně doplňují, ale z hlediska výhledu nejsou ideální, zvláště
pro řidiče robustnější postavy.
To
však není žádný problém protože na našem trhu jsou například
velmi kvalitní a přitom levná tuzemská zrcátka UNI z ASV
Solnice. Ty jsme při této příležitosti otestovali také.
Zaujala nás natolik, že o nich píšeme na jiném místě
podrobněji.
Opravdu zrcátka byla to jediné co nám při testech tohoto motocyklu
vadilo. Především na silnici se stalo Dandy nejoblíbenější pro naše
zkušenější jezdce. Už jeho zvuk působí velmi dobrým dojmem díky
perfektně vyladěnému výfuku. Ten ostatně má nejen příjemný zvuk
ale i design. Všude, kde jsme byli, působil motocykl stejně jako avantgardní Yamaha značnou pozornost. Reakce na
samotný stroj byla takřka vždy pozitivní. Jiné
to už bylo s názvem Jawa union. Zatímco skalním patriotům
dělalo radost, že je motocykl se znakem Jawa konečně “opět ve hře”, její odpůrci tento název přijímali s rozpaky, které
pominuly teprve po bližším seznámení s motocyklem. Dalším
velmi důležitým kladem Dandy je levná údržba. Také zde je důsledně
uplatňován výborný poměr
mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Jenom pro zajímavost. Například když “položíte Dandy na bok” a poškodíte plasty, opravdu
nemusíte truchlit. Zatímco přední bočnice stojí 384 Kč, zadní
pak dokonce pouhých 171 Kč. Brzdové destičky pak můžete pořídit
v podnikové prodejně za 74 Kč, blikač pořídíte za 145,50 Kč.
I další součásti
jsou v podobných cenových relacích.
Náš test zcela jasně prokázal, že po
úspěších slabších modelů Dandy je “stopětadvacítka” opět
trefou do černého. Jak již bylo řečeno, je to stroj s vynikajícím
poměrem mezi cenou a výkonem. Je také konkurence schopný, což
ukazuje značný vývoz především do západní Evropy.
Zároveň se ale potvrdilo i
to, že má tento motocykl velmi mizivou reklamu a že jej při našich
toulkách po středočeském a jihočeském kraji blíže prakticky
nikdo neznal. A to se domníváme, že je v době, kdy světový
trh je relativně přesycen dobrými výrobky, zcela neúnosné. Protože
dnes podstatně více než kdy dříve platí, jedna věc je dobrý
produkt vyrobit, ale ještě důležitější je dostatečně na něj
upozornit.
Yamaha TW 125
Obsah
124 cm
Udávaný
výkon: 12 PS
Rychlost
112
Hmotnost
118 kg
Cena:
98 422 Kč
Výrobce: Yamaha
Distributor: YAMAMOTO sport a.s. Praha
Firma
Yamaha je proslulá nejen špičkovými produkty, ale i tím, že její
konstruktéři umí přemýšlet hodně dopředu. A především, lépe
než ti druzí ví, kdy co
udělat, jak to udělat a za jakou cenu. A to nejen v oblasti
motocyklů. Svými nápady často určují trendy ve všech oblastech svého
podnikání.
Také TW 125
je nápad. Lehký stroj, jednoduchá konstrukce, to vše s komfortní čtyřtaktní
“stopětadvacítkou,” s nezvykle širokými pneumatikami. Na rozdíl
od motokrosových motocyklů, které mají vesměs pneumatiky podstatně
užší a překonávají terén silou a rychlostí, “tévéčko”
zvládá i velmi náročný rozbahněný terén díky své konstrukci
i značně pomalu a komfortně. Nebyl snad nikdo, komu by se tento
motocykl nelíbil. Jedinou
výhradou vyznavačů silných strojů byl výkon 12 PS. Ten je však
dle mého názoru v souladu nejen s motory ve své třídě,
ale i k určení tohoto stroje. A nemohu nenamítnout, že silnější
by byla pravděpodobně i těžší a méně “mrštná” a tedy úplně jiná motorka.
Yamaha TW 125 je
opravdu, jak to její název napovídá, strojem do každého terénu.
Kromě toho, že jí terénní prvky s nezvykle širokými
pneumatikami opravdu sluší a motocykl vypadá velmi “dospěle”, ještě
podstatnější jsou jízdní vlastnosti, které jsou zvláště v terénu
výborné. Vzhledem k tomu, že právě pocit bezpečí v terénu
je velmi subjektivní, každou náročnou etapou se projelo několikrát
tak, aby každý z testujících mohl vyzkoušet všechny tři
motocykly. Čím byl terén náročnější tím větší byl rozdíl
mezi TW a klasickými stroji. Dokonce i jezdci s relativně velmi
malými zkušenostmi jezdili na nezpevněných cestách na Yamaze
podstatně rychleji a s pocitem maximálního bezpečí. Zajímavá
situace byla i na silnici. Méně zkušení byli opět nadšeni
stabilitou a zvláště ve městě i komfortem a kompenzací nerovností.
Zkušení se přece jen trochu báli “položit” motocykl tak jako
klasický. Všichni jsme se však jednomyslně shodli na tom, že Yamaha
TW 125 je nejen absolutně nejuniverzálnějším strojem ve své
kategorii, ale že některými vlastnostmi je doslova unikátní. To se
projevilo především v brodech či hluboké oranici. Tady již otázka
nezněla jak rychle, ale zdali. S trochou nadsázky je možno říci,
že kromě strmých skal jezdilo TW doslova všude.
Široká řídítka usnadňují řízení v náročném terénu
a přispívají ke komfortu ovládání stroje. Přední štít v sobě
ukrývá nejen světlomet obdélníkového tvaru, ale i tachometr a
provozní kontrolky. Škoda jen, že chyběl otáčkoměr, který je u
stroje velmi dobrou a potřebnou pomůckou. Sedmilitrová nádrž na
benzín je dostatečně
velká vzhledem k účelu, ke kterému je motocykl určen. Rám z profilů obdélníkového průřezu je relativně
robustní, čímž vzbuzuje pocit značné solidnosti, Nenápadné
decentní šedé panely podtrhují celkový dobrý dojem z motocyklu.
Závěrem
Náš test ukázal,
že i motocykly menšího
obsahu mohou být velmi
komfortní, s vybavením mnoha moderními prvky. Některými
vlastnostmi /především nízkou hmotností/,
jsou tyto motocykly podstatně “mrštnější” než motocykly
vyšších obsahů. Důležitou vlastností pro začátečníky je především
fakt, že díky menší setrvačnosti vzhledem k nižší
hmotnosti, je stroj podstatně lépe pod kontrolou i při menších zkušenostech řidiče. Jsou nejen výborným
řešením pro začátečníky, ale i do měst a do terénu.
Při našich zkušebních
jízdách, zvláště po Praze, ale i na frekventovaných silnicích,
jsme si intenzivně uvědomovali jak důležité jsou tak zdánlivé
maličkosti, jako jsou zpětná zrcátka. Především protože na
motocyklu je vaše zranitelnost podstatně větší a také chyba přehlédnutí
vozidla za ním mívá podstatně horší následky. A tady doporučujeme
jednu zásadu. Jakmile si na zakoupeném motocyklu nemůžete pořádně
seřídit zrcátka, neleňte a kupte si přesně taková, aby jste za
sebou viděli naprosto bez kompromisu. Určitě se vám to vyplatí. Musím
přiznat, původně jsme se obávali, že zrcátka, která budou mít
dostatečně dlouhé držáky se budou nepřiměřeně chvět. Ukázalo
se však, že obavy byly zcela zbytečné. Objevili jsme na trhu tuzemská
zrcátka UNI z ASV Solnice, které se prodávají nejen v několika
velikostech držáků, buď pro instalaci do připravených otvorů či
s přídavnou objímkou, ale můžete si vybrat i tvar čtvercový
či kruhový za velmi dobré ceny /kolem sto dvaceti až sto padesáti Kč/. Nejpodstatnější však je kvalita mechanismu
zrcátka samotného i držáku.
Dalším velmi důležitým
prvkem jsou kvalitní pneumatiky. Ten kdo chce jezdit alespoň částečně
i v lehkém terénu, by měl důsledně obouvat alespoň univerzální
pneumatiky. Ty, které mají desén pouze s podélnými drážkami,
přispívají sice na silnici ke stabilitě a klidné jízdě, avšak
v terénu jimi vybavený motocykl má vesměs výrazně horší
vlastnosti. Nám se velmi osvědčily, jak již bylo řečeno, moderní
směrové pneumatiky Heidenau, kterými bylo vybaveno Dandy 125. Jsou výborným
kompromisem mezi silnicí a terénem. Jejich šikmá figura umožňuje
dobrou stabilitu v maximálních rychlostech na silnici i dostatečný
záběr v lehčím terénu. Pneumatiky
Bridgestone na Yamaze byly samozřejmě výborné v terénu, co však
překvapilo je, že se chovaly dobře i na suché vozovce.
Samozřejmě kromě prvků, které určují aktivní bezpečnost
jsou důležité i ty, které ovlivňují bezpečnost pasivní. Proto se
v následujícím článku věnujeme nejen radám pro začátečníky,
ale i této problematice.
Petr Řezáč
|