Až donedávna
byla Yamaha Wild Star motocyklem s největším sériově vyráběným
obsahem motoru. 1600 ccm ve dvouválci do V už opravdu budí
respekt. Nebyla by to však Honda, kdyby tento primát nepřebila svým
trumfem, kterým se pro rok 2001 stal model VTX.
Pod tímto lakonickým
označením se skrývá ultimativní cruiser s V-twinem až neskutečného
zdvihového objemu 1800 ccm.
VTX diváka ohromí svou extrémně dlouhou a nízkou stavbou. Zaujmou i
aerodynamicky čisté proudnicové linie nádrže (16 l) a zadního
blatníku. Výrazným designérským prvkem je přední světlomet protažený
proudnicově v jakýsi štítek a předlouhý výfuk, jehož jediný
díl zvící pořádné roury od kamen daleko přesahuje za zadní kolo.
Tím podstatným je zde ovšem motor. Vodou chlazený dvouválec 1,8 l
ve svých útrobách skrývá úctyhodné stádo 107 koní (79 kW) při
5000/min, což je opravdu pořádná porce, vezmeme-li v úvahu,
že podobné stroje jiných značek s dvouválci do V s objemem
okolo 1500 ccm disponují výkony okolo 60 koní. O čistotu
výfukových plynů pečuje řízený katalyzátor.
S výkonem motoru koresponduje technika podvozku. Kola jsou velmi
efektní z lehkých slitin. Přední je vedeno vidlicí upside-down,
zadní kyvnou vidlicí s klasickým stereo odpružením. Zpomalení
320 kg těžkého stroje mají na starosti 3 kotouče s brzdami
Nissin.
Přestože se nový motocykl Honda s velkoobjemovým dvouválcem do
V očekával již delší dobu, neboť doposud měla Honda největší
motor tohoto typu s objemem „pouze“ 1100 ccm u modelů
VT 1100 Shadow a za konkurencí v tomto ohledu silně pokulhávala
(Suzuki VS 1400 a 1500 Intruder, Kawasaki VN 1500 Vulcan a již zmíněnáYamaha
XV 1600 Wild Star), je Honda VTX doslova bleskem z čisté oblohy a
svým objemem motoru a jeho výkonem tento pocit jen umocňuje.
Tento počin konstrukčního oddělení Hondy se tak stal další
hozenou rukavicí v soupeření o největší objem sériového
motocyklového motoru (Honda momentálně vede i v kategorii skútrů
novým Silverwingem se 600 ccm). Jsme opravdu zvědavi, co nás
ještě čeká…
mž,
foto Honda
|