Pro
sugestivnější představu je nutno si uvědomit, že naše tělo
v případě nehody na motocyklu
funguje jako část karosérie.
Kromě
dobré kvalitní přilby, které dnes neberou vážně jen
absolutní ignoranti, může mít velký vliv na zmírnění
nehody, či jen pouhého pádu z motocyklu, především
kvalitní oblečení. Velmi dobré jsou například klasické kožené
kombinézy. To však platí především pro jízdu na silných
silničních strojích na dlouhé vzdálenosti.
Pro jízdy na malých motocyklech a především na malé
vzdálenosti jsou však nepraktické. Čím dál častěji je
proto nahrazuje textilní oblečení z moderních vysoce
houževnatých materiálů, které ty klasické již dnes v mnohých
vlastnostech předčí, a to nejen z hlediska praktičnosti.
My jsme se podívali do největší prodejny tohoto sortimentu,
kterou otevřela firma RUCO motorcycles v "království motoristů"
v Yamaha centru v Praze 4. Prodejna Ruco je opravdu
impozatní. Působivý interiér má velkorysou prodejní plochu
a působí exkluzivně. Najdeme zde nejen velmi reprezentativní nabídku náhradních dílů značkových motocyklů, ale i
rozsáhlou nabídku příslušenství. Ve velkém jsou zde také
speciální moto komplety i prodyšné textilní bundy a kalhoty
značky Fast Bike a Asci. Díky spolupráci s RUCO
motorcycles a dovozci, firmami Nokamoto a Motokrám, jsme měli
možnost si bundy i kalhoty velmi podrobně vyzkoušet.
Jedna z nejdůležitějších věcí u moto oblečení jsou
výztuhy, kterým se říká protektory. Ty chrání nezranitelnější
místa jako jsou například kolena či lokty a pro dosažení
co nejvyšší bezpečnosti musí být
homologovány.
Ač
je textilní moto oblečení téměř tak bezpečné, jako kožené
kombinézy, je nesrovnatelně pohodlnější. Při případném
pádu vás spolehlivě ochrání mimo protektory i integrovaný
páteřový chránič. Na rozdíl od většiny kožených kombinéz
je toto oblečení nepromokavé a díky klimamembráně taky
zevnitř prodyšné. Všechny bundy ‘Fast Bike’ i Asci jsou
vybaveny odnímatelnou termovložkou, která umožňuje nošení
v parných letních dnech i za
nevlídného počasí. Přesně v takovém nestálém
období, koncem léta a začátkem podzimu byla bunda
Fast Bike zkoušena. Právě zde se ověřilo jak výhodné
je univerzální řešení s vyjímatelnou tepelnou vložkou.
Zatímco protektory i páteřový chránič jsou v bundě
trvale /čímž je zachována bezpečnost jezdce/, bez tepelné
vložky je jízda příjemná i za značného tepla.
K tomu přispívá i střih do pasu. Ten jí mimo
jiné dodává i značný sportovní švih. V nepřiznivém
počasí pak je bez problému možno jezdit s již výše
zmíněnou vložkou, díky nepromokavé úpravě i v dešti. Pro
ty, kteří se jízdy na svém motocyklu nechtějí vzdát ani při
teplotách kolem nuly, doporučujeme doplnit výstroj o ledvinový
neoprenový pás či použití bundy dlouhé, která umožní s větší
rezervou ochránit organismus před prochladnutím. Tou je například
Asci Florenz. Tu jsme zkoušeli v náročném zimním testu
i v teplotách pro motorismus ne zcela vhodných, tedy
lehce pod nulou. Také zde byly naše zkušenosti veskrze
pozitivní a jasně ukázaly v čem je přednost moderních
textilních materiálů před kůží či běžným textilním
materiálem. Nosný materiál je Cordura uplatňuje se zde však
například i teflon a tak jako i u předchozího modelu i světené
folie 3M. Samozřejmostí jsou i testované protektory a páteřový
chránič. Bunda má velmi dobře zpracované detaily mezi něž
patří například ohebný lem na kapsách a zipu, který brání
dešti či chladnému větru porušit vaši tepelnou pohodu. Výsledek
je opravdu velmi efektivní. Zatímco vašemu okolí při
„nulových“ teplotách naskakuje při pohledu na vaší jízdu
na motorce „husí kůže“ vám je naprosto bezvadně. Ostatně
další rady pro otrlé, s čím jezdit v nepohodě v
pohodě přineseme v následujícím materiálu.
Samozřejmě
nejen dobrá bunda je důležitá. Totéž platí i o kalhotech
Textilní kalhoty ‘Asci’ vynikají novinkou, kterou je
stretchový pruh uvnitř rozkroku a celé délce vnitřních
stehen.Tento stretchový pruh je maximálně pohodlný při nošení
a přizpůsobí se každé postavě. Další výhodou kalhot
Asci je, že protektory mají zabudované nenápadně uvnitř a
tudíž působí více civilním dojmem. To má tu výhodu, že
když jedete například do sousední vesnice na běžný nákup,
nepřipadáte prodavačce jako předvoj kosmické výpravy z Marsu,
což se o některých kreacích s venkovními protektory říci
rozhodně nedá. Jediné, na co si musíte ze začátku zvyknout
je, že díky použitým materiálům vytvářejí v partiích
stretchové tkaniny určitý
pocit chladu. Přesto jsou však zcela nepromokavé a tento
pocit lze jednoduše odstranit tím že si pod ně vezmete vhodné
prádlo. S ním se dá jezdit i ve velmi chladném počasí.
Samozřejmě při extrémních podmínkách je výhodné použít
zimní kalhoty, ve kterých je také velmi účinná tepelná
vložka.
Boty
jsou také pěkná „věda“ především proto, že jsou na
velmi exponovaném místě. Zvláště, když prší, stříká
na ně voda pod značným tlakem. Nám se vzhledově líbily například
některé kožené boty Falco za velmi příznivé ceny. Pro ty,
kteří jezdí často v dešti, však doporučujeme, aby při
koupi této obuvi ověřili, zda jejich vybraná bota má v sobě
instalovanou nepromokavou vložku. Firma Falco, tak jako i někteří
další výrobci, dělá obě provedení, která se od sebe finančně
nijak dramaticky neliší. A když jste již boty koupili a v dešti
se vám hned promáčejí,
nezoufejte. Ne, nebojte se, nebudu vám nabízet různé igelitové
návleky či jiné „botní pláštěnky,“ které považuji
za poměrně degradující a neestetickou záležitost. Mojí
pozornost upoutaly neoprenové
boty či návleky firmy Uvex, které jsou nejen velmi praktické
tím, že zamezí promočení bot pod nimi a vytvoří tepelnou
pohodu i v lijáku, ale jsou i velmi estetické a díky
zabudovaných reflexních proužkům přispívají i k bezpečnosti
(per)
|