Výběr
menšího,
relativně levného rodinného automobilu byl ještě nedávno
pro českou rodinu víceméně
snadný.
Díky Felicii získal zákazník automobil
dobrých užitných vlastností za velmi
„slušný peníz“. S příchodem Fabie se dost
změnilo. Nová nejmenší
Škoda je ve „smysluplné“ konfiguraci nejen výrazně
dražší, ale
„upraveny“ směrem nahoru jsou i ceny
náhradních
dílů. Není proto divu, že i ještě nedávno skalní
škodovkáři začínají pokukovat i po jiných značkách. Naše
redakce připravila seriál o levných rodinných automobilech,
kde uveřejníme jak samostatné profily tak i testy srovnávací.
Začínáme sedanem Daewoo Lanos.
Zatímco
rodinný
automobil ve většině zemí reprezentuje spíše vozy
střední třídy, u nás jsou to většinou automobily na
hranici nižší střední třídy zasahující až po
automobily označované jako mini. Důvodem samozřejmě není
fakt, že si Češi menší autíčka specielně oblíbili, ale
často je to proto, že bývají relativně za rozumnou cenu.
Také Lanos není se svou délkou 4237 cm
žádný obr, ale rozhodně ve své
třídě nepatří ani k nejmenším. Rozvor
2 520 cm
patří k těm větším a
je například o sedm milimetrů delší než mnohem dražš
Seat Toledo.
Design
Lanosu vytvořila italská stylistická kancelář
ItalDesign. Tvar karoserie má
„čistou“ až nenápadnou linii a nepodléhá výrazně
módním vlivům. Námi testovaný sedan, měl dobře padnoucí
stříbrnou
metalízu, která mu velmi dobře slušela. Obsah
zavazadlového prostoru má 322 litrů, což není žádný zázrak,
ale po sklopení zadních sedaček se zvýší až na 958 litrů.
Interier
Je
možno charakterizovat jako klasický. Jen těžko zde najdete něco
překvapivého. Všechny ovládací prvky jsou tam, kde je
intuitivně očekáváte, což vytváří v řidiči pocit
důvěrně známého prostředí a umožňuje mu hned od prvních
chvil se plně soustředit na jízdu. Sedačky jsou tvrdší, což
přispívá k pohodlné jízdě i na delší vzdálenosti.
Slušné je
i boční vedení
i když pro rychlejší průjezdy zatáčkami by mohlo být
ještě účinnější. Čtyřramenný volant
je nastavitelný a má
zabudovány
spínače zvukové signalizace.
Přístrojová deska se skládá se tří
kruhových ukazatelů. Dva
jsou vyčleněny
tachometru a otáčkoměru, třetí kombinovaný ukazuje
stav paliva a teplotu
motoru. Pod přístroji jsou umístěny kontrolky
signalizující provozní stav vozidla. Středový panel
vytváří opticky s palubní
deskou jednotný celek. Zde jsou umístěny digitální
hodiny ovládání topení či klimatizace
a místo pro rádio.
Velmi sympatická je bohatá základní výbava. Do ní
patří například nejen dvojice airbagů, ale i centrální
zamykání, imobilizér
či elektrická okna vpředu i vzadu. Také možnost seřízení
volantu a výškové seřízení sedačky řidiče není v této
cenové kategorii obvyklé.
Jízdní
dojmy
Námi
testovaný model byl vybaven
šestnáctistovkou se šestnácti ventily o
výkonu
78 kW. Motor je tichý v především nižších i
středních otáčkách. Samozřejmě, že když se blížíme k maximální
rychlosti hladina hluku v interiéru stoupá. Podstatné však
je, že za běžné provozní rychlosti je automobil nejen
dostatečně tichý ale vzhledem měkčímu pérování i
komfortní. To se projevuje při delších trasách. Pro
vysloveně sportovní jízdu je však podvozek naladěn až
příliš měkce. Maximální rychlost 180 km v hodině je
u automobilu za 360 tisíc velmi dobrá. Pro toho, kdo by chtěl
ušetřit je k dispozici ještě osmi ventilová
„patnáctka“. S ní jezdí Lanos o osm kilometrů
pomaleji, také trochu hůře akceleruje za 12,5 oproti 11
sekundám u silnějšího motoru. Nespornou výhodou však je,
že cena Lanosu
s levnějším motorem je k dispozici
už pod magickou hranicí 300 000 Kč.
Závěrem
Daewoo
Lanos je rozhodně zajímavou alternativou především pro mladé
rodiny. Vzhledem k většímu rozvoru a dobrému odhlučnění
je dostatečně komfortní
i na delší cesty.
Také kufr je dostatečný. Nejsilnější zbraní je
velmi dobrý poměr mezi cenou a užitnými vlastnostmi. To je
také jeden z důvodů proč je v posledních měsících
o Lanos stále větší zájem. Je totiž jednou z alternativ
za Škodu Felicia, za kterou zatím „škodovka“ nebyla
schopna najít plnohodnotnou alternativu.
/per/
|