automobily | motocykly | sport, hobby, rybářství  | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

Letecká doprava

9.5.2006

E-mail

 

 

 

 

 

Letecká doprava

SkyEurope – pražská dvojčata v plném nasazení
Boeingem 737 po hradech a zámcích
SkyEurope v Praze
Rozlítaný král
Z pražského letiště se stává středoevropský gigant
Víme, co všechno zahrnují letištní poplatky?
A 380 zahájil s motory Rolls Royce
easyJet přivítal stý letoun
Bouřlivý rozvoj dopravního letectví v Čechách
Největší Airbus s pneumatikami Michelin
Gigant roluje, aneb nová éra letectví
Discovery Travel - létá pravidelně do Ostravy
Discovery Travel - létá jinak
Soul - Praha
nonstop v pohodlí
SmartWings
příjemná překvapení
Zahájení s rozpaky
Britsh Airways otevřela historicky první spoj Prahy s londýnským letištěm Gatwick
Travel Service zahájí provoz nízkotarifních linek

Hobby

autodráha - hračka nejen pro děti
Také se vám třesou ruce? - dalekohledy
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

Zahradní technika

Motorové pilyMountfield věří ve své   výrobky
Mulčování
zajímavá alternativa
Motorové  sekačky s pojezdem

   Tipy ze serveru

Jedete do Chorvatska s lodí?
Motocykly KYMCO
Minolta DIMAGE 7
BMW F 650 GS

Voigtländer
Olympus Camedia E-10
Kabely Profigold
Dálkový ovladač snů
Voigtländer
Jaguar XJ6 3.2
Auta pro jachting
Výfuky od Pařízků
Onkyo TX-DS 57
Filmový skener Kodak RFS 3600

USB - dobré řešení

Motorové pily

Motorové lodě
Nafukovací čluny
Vodní skútry
Plachetnice

Také se vám třesou ruce? - dalekohledy?
Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 

 

 

SkyEurope – pražská dvojčata v plném nasazení

V pátek, 21. dubna, přesně v 17:29 dosáhla v Praze na letišti Ruzyně historického rekordu tohoto letiště ve stáří leteckého  parku společnost SkyEurope. Právě v tomto čase dosedl na dráhu 24/06 Boeing 737-700 OM-NGB a vytvořil tak průměrné stáři flotily /dva stroje/ SkyEurope v Praze na 20 dní od data výroby. Letoun, který nahradil na pražské základně zapůjčený 737-300 HA-LKU, přiletěl po trase Bratislava-Řím-Praha.


Posledních pár okamžiků před prvním dosednutím druhého stroje B 737-700 SkyEurope na jeho pražskou základnu v Ruzyni.

Výměna strojů proběhla v Římě především proto, že linky SkyEurope Bratislava-Řím-Bratislava a Praha-Řím-Praha jsou provozovány více méně ve stejném čase a tudíž takto provedená výměna je praktičtější a ekonomičtější než přelet prázdných letounů mezi centrálou a základnou. Využili jsme proto v redakci možnost přímého srovnání obou strojů v těsném časovém sledu vstříc novému boeingu nové generace přímo do Říma.


Poslední rozloučení se 737-300, který se po více než týdenní výpomoci v Praze vrací přes římské letiště Fiumicino (FCO) na mateřskou základnu.


Pohled, který teď bude v Praze k vidění často. Dva zbrusu nové 737-700 na ruzyňské základně.

Jaký je tedy rozdíl mezi „sedmtřisedm“ klasickým a New Generation. Na první pohled se obě generace odlišují relativně málo. Největší rozdíly představují u NG především výrazné winglety na koncích křídel.  To zásadní se však skrývá především v technice. Zcela odlišná jsou aerodynamičtější křídla s menším odporem a lepší mechanikou, přepracovaná je i  pilotní kabina. Klasické budíky typické pro starší modely  nahradily velkoformátové multifunkční obrazovky, které sdružují několik funkcí a jsou podle potřeby přepínatelné do různých módů. Zásadně zmodernizovaná je i celá oblast navigace. Letoun umožňuje podstatně snáze a bezpečněji vzlétat a přistávat i za minimální viditelnosti čímž zvyšuje bezpečnost letu.


Posádka OM-NGB po příletu z Říma se připravuje na odlet na pařížské letiště Orly.

Naopak  například vlastní ovládání letounu s klasickými "berany",  se výrazně nezměnilo. Dle filosofie, že co je dlouhodobě úspěšné a spolehlivé se nemá měnit, zvláště u tak veleúspěšného modelu jakým je „737“. Nedávno vyjel z výrobní haly výrobce „pětitisící“ stroj této modelové řady.

Pro cestující není patrných změn tolik. Kromě nového interiéru s komfortními koženými křesly je další odlišností je létání ve vyšších hladinách okolo 12 000 metrů. Vyšší je i cestovní rychlost a menší je i hladina hluku. Patrná je i lepší dynamika při vzletu, díky  inovovaným motorům americko-francouzské produkce General Electric/SNECMA CFM56-7.

Boeing 737 je v mnoha směrem letounem zcela rekordním. Nedávno firma Boeing oznámila, že dle Guinessovi knihy rekordů je řada 737 nejprodávanějším letadlem na světě všech dob.  Průměrně je v každém okamžiku ve vzduchu 1250 těchto  letounů. Jedno letadlo startuje každých 5,3 sekund. Slouží ve více než 540 společnostech. Spojuje 1200 měst ve 190 zemích věta.  S pěti tisíc vyrobených strojů jich je dodnes provozuschopných 4 100. Největším provozovatelem tohoto typu na světě je  Southwest Airlines jenom typu 737 celkem 222 kusů dalších a k tomu ještě 219 kusů třístovek a pětistovek. To že zájem nijak neochabuje dokazuje počet celkově objednaných strojů který překročil již hranici 6000 tisíc. 

Text a foto Petr Řezáč