V pátek,
21. dubna, přesně v 17:29 dosáhla v Praze na letišti
Ruzyně historického rekordu tohoto letiště ve stáří
leteckého parku
společnost SkyEurope. Právě v tomto čase dosedl na dráhu
24/06 Boeing 737-700 OM-NGB a vytvořil tak průměrné stáři
flotily /dva stroje/ SkyEurope
v Praze na 20 dní od data výroby. Letoun, který nahradil
na pražské základně zapůjčený 737-300 HA-LKU, přiletěl
po trase Bratislava-Řím-Praha.
Posledních pár okamžiků před prvním dosednutím druhého
stroje B 737-700 SkyEurope na jeho pražskou základnu v Ruzyni.
Výměna
strojů proběhla v Římě především proto, že linky
SkyEurope Bratislava-Řím-Bratislava a Praha-Řím-Praha jsou
provozovány více méně ve stejném čase a tudíž takto
provedená výměna je praktičtější a ekonomičtější než
přelet prázdných letounů mezi centrálou a základnou. Využili
jsme proto v redakci možnost přímého srovnání obou
strojů v těsném časovém sledu vstříc novému boeingu
nové generace přímo do Říma.
Poslední rozloučení se 737-300, který se po více než
týdenní výpomoci v Praze vrací přes římské letiště
Fiumicino (FCO) na mateřskou základnu.
Pohled, který teď bude v Praze k vidění často. Dva
zbrusu nové 737-700 na ruzyňské základně.
Jaký
je tedy rozdíl mezi „sedmtřisedm“ klasickým a New
Generation. Na
první pohled se obě generace odlišují relativně málo. Největší
rozdíly představují u NG především výrazné winglety na
koncích křídel. To
zásadní se však skrývá především v technice. Zcela
odlišná jsou aerodynamičtější křídla s menším
odporem a lepší mechanikou, přepracovaná je i
pilotní kabina. Klasické budíky typické pro starší
modely nahradily
velkoformátové multifunkční obrazovky, které sdružují několik
funkcí a jsou podle potřeby přepínatelné do různých módů.
Zásadně zmodernizovaná je i celá oblast navigace. Letoun umožňuje
podstatně snáze a bezpečněji vzlétat a přistávat i za
minimální viditelnosti čímž zvyšuje bezpečnost letu.
Posádka OM-NGB po příletu z Říma se připravuje na
odlet na pařížské letiště Orly.
Naopak
například vlastní ovládání letounu s klasickými
"berany", se výrazně
nezměnilo. Dle filosofie, že co je dlouhodobě úspěšné a
spolehlivé se nemá měnit, zvláště u tak veleúspěšného
modelu jakým je „737“. Nedávno vyjel z výrobní haly
výrobce „pětitisící“ stroj této modelové řady.
Pro
cestující není patrných změn tolik. Kromě nového interiéru
s komfortními koženými křesly je další odlišností je létání ve vyšších hladinách okolo 12 000 metrů.
Vyšší je i cestovní
rychlost a menší je i hladina hluku. Patrná je i lepší dynamika při
vzletu, díky inovovaným
motorům americko-francouzské produkce General Electric/SNECMA CFM56-7.
Boeing
737 je v mnoha směrem letounem zcela rekordním. Nedávno
firma Boeing oznámila, že dle Guinessovi knihy rekordů je řada
737 nejprodávanějším letadlem na světě všech dob.
Průměrně je v každém okamžiku ve vzduchu 1250
těchto letounů.
Jedno letadlo startuje každých 5,3 sekund. Slouží ve více
než 540 společnostech. Spojuje 1200 měst ve 190 zemích věta.
S pěti tisíc
vyrobených strojů jich je dodnes provozuschopných 4 100. Největším
provozovatelem tohoto typu na světě je
Southwest
Airlines jenom typu 737 celkem 222 kusů dalších
a k tomu ještě 219 kusů třístovek a pětistovek. To že
zájem nijak neochabuje dokazuje počet celkově objednaných
strojů který překročil již hranici 6000 tisíc.
Text
a foto Petr Řezáč
|