Krása
dokonalé techniky
R 1150 R je nástupcem typu R 1100 R, s nímž však
nemá mnoho společného. Jedná se o zcela nový motocykl doslova nabitý
moderními technologiemi.
Dvouválcový boxermotor je použit z cestovního endura R
1150 GS, které BMW představilo v roce 1999. Tento agregát o
objemu 1130 ccm, dosahující výkonu 62,5 kW (85 k) při 6750 ot/min a
krouticího momentu 98 Nm při 5250 ot/min, je vybaven digitální
elektronikou Motronic MA 2.4 se vstřikováním paliva a řízeným třícestným
katalyzátorem. Z R 1150 GS pochází také šestistupňová převodovka.
Na přání může být vybavena „rychlým“ 6. převodovým stupněm,
tzv. overdrive, který zvyšuje pohodlí při cestování a zároveň
snižuje spotřebu paliva. Další technickou lahůdkou je použití nového
brzdového systému BMW EVO se zvýšeným brzdným účinkem, který ve
spojení s příplatkovým integrovaným ABS třetí generace vytváří
jednu z nejdokonalejších a neúčinnějších brzdových soustav
na motocyklovém trhu. Zmiňovat se v případě BMW o použití
zavěšení předního kola Telelever a kardanu v kyvném rameni
letmo uloženého kola zadního je asi zbytečné, tyto prvky jsou pro
dvouválcové modely BMW charakteristické již pěknou řádku let.
Kromě špičkové techniky je to zejména u tohoto modelu
design, který vytváří jeho výjimečnost. Podle názoru mnohých se
jedná o nejkrásnější BMW všech dob. Designéři si zde dali
opravdu záležet. Dominujícím prvkem je široká palivová nádrž
(20,4 l) s postranními kapsami, které skrývají chladiče oleje.
Kapsy (při pohledu zepředu bychom spíše řekli nozdry) přecházejí
elegantní křivkou do prolisů pro jezdcova kolena. Na ně je také směrován
teplý vzduch proudící od olejových chladičů, což samozřejmě přispívá
k jezdcově pohodě v chladném počasí. Zajímavý je klínovitý
přední blatník, který je optickým prodloužením nádrže a spojení
těchto dvou částí dodává celkovému vzhledu velmi dynamický
charakter. S mohutnou přední části stroje kontrastují štíhlé
zadní partie, vše pak dotvářejí zcela nová litá kola s pěti
dvojitými paprsky a výfuková soustava 2-1.
Jízda
Jízdní vlastnosti už jen podtrhují dojmy, které vyvolává
mimořádný design stroje. Od samého počátku dává „erko“
najevo svůj charakter. Mnohé věci jsou zde totiž úplně jinak než
u „normálních“ motocyklů. Vše začíná otočením klíčku
zapalování, kdy elektronika brzd začne načítat data. Po tuto dobu
bliká výstražná kontrolka a odkudsi „zdola“ se ozývá bzučení,
syčení a cvakání. Máte v tuto chvíli pocit, že jste
probudili ze spánku živý organismus, nějakou bytost z jiné
dimenze. To trvá asi 6 vteřin, během nichž se nesmíte dotknout ani
jedné z brzdových pák, protože vstupní data by pak byla
zkreslena a brzdy by nefungovaly správně. Sáhnete-li si přesto ze
zvyku na brzdu, je nutné postup zopakovat, tedy znovu vypnout a zapnout
zapalování. Provádíte-li tuto operaci na svahu, je dobré zařadit
jedničku, aby motocykl neujížděl, úplně ideální je tuto
proceduru provádět ještě když je motocykl na stojánku a mezitím
si například nasadit helmu a rukavice. Zhasnutí blikající výstražné
kontrolky signalizuje, že je vše hotovo. Zmáčknete-li nyní brzdovou
páku, slyšíte vrnění řídící jednotky brzd, která neustále
zpracovává a vyhodnocuje údaje a podle nich určuje brzdný účinek
pro obě kola.
Motocykl je tedy připravený, můžeme do sedla a vyrazit
na cestu. Ergonomie posezu je dobře navržená, přesně odpovídá určení
stroje, který je vhodný jak pro pohodovou jízdu krajinou, tak pro
sportovní zážitky z ostře řezaných zatáček. Trup je vzpřímený,
ruce natažené vpřed přes vyklenutý hřbet veliké nádrže a nohy
trochu sportovněji vzadu a výše. Dvoudílné sedlo uložené v gumových
prvcích je nadstandardně pohodlné (i pro spolujezdce), ostatně jak bývá
u BMW dobrým zvykem, jeho výška 800 mm nad zemí dává jistotu při
manévrech na místě i jezdcům ne zrovna velkých postav, na přání
je dokonce možno sedlo snížit na pouhých 770 mm.
Ovládací prvky jsou na svých místech, pouze „bavorácký“ systém
zapínání blikačů (levý blikač zapínáme spínačem na levém
straně řídítek, pravý na pravé straně řídítek, vše se vypíná
třetím tlačítkem rovněž vpravo) může působit zpočátku potíže,
ale vše je jen otázka zvyku a několika desítek kilomterů. Vynikající
práci odvedli konstruktéři při navrhování přístrojového panelu.
Tři přehledné kruhové přístroje (rychloměr, otáčkoměr a
analogové hodiny) s černým pozadím se v kovové konzole vyjímají
moc dobře, kontrolky jsou dobře čitelné i při dopadajícím slunečním
světle. Zpětná zrcátka svou funkci plní dobře, pouze jejich
provedení z černého plastu působí poněkud laciněji. Zajímavým
prvkem je zámek řízení integrovaný do spínací skříňky, který
dovoluje podle potřeby uzamknout řídítka v poloze vlevo či
vpravo.
Po nastartování (za studena použijeme sytič, světe,
div se, i u motoru se vstřikováním) se z koncovky výfuku line příjemný
hluboký zvuk. Při „zavrklání“ plynovou rukojetí na místě dává
motor o sobě vědět zhoupnutím motocyklu do stran, což je důsledek
klopného momentu charakteristického pro toto uspořádání válců.
Za jízdy se klopný moment projevuje jen v případech velmi
razantního přidání plynu nebo náhlého brždění motorem, avšak
nijak hrozivě, jen tak, aby jezdec nezapomínal, s kým má tu čest.
Řazení rychlostních stupňů, zejména prvního, je pro BMW typicky
hlasitější, ale přesné a hladké. Jednokotoučová suchá spojka s kapalinovým
ovládáním vyžaduje více citu zvláště při rozjezdech, souhru
mezi prsty levé ruky a zápěstím pravé je potřeba nacvičit, protože
jinak „bavorák“ svému pilotovi nic neodpustí a řazení 1 až 3
je doprovázeno mocným trhnutím. Samotný chod motoru je hladký a bez
vibrací (ty eliminuje právě uspořádání motoru boxer), mocný zátah
v celém rozsahu využitelných otáček připomíná svým plynulým
nárůstem spíše výkonný elektromotor. Maximální rychlost výrobcem
udávaná je 197 km/h, ta pravá radost se však nachází někde mezi
100 a 140 km/h, nesmíme zapomínat, že sedíme na roadsteru. Jako ryba
ve vodě se R 1150 R cítí v zatáčkovitých úsecích silnic s kvalitním
povrchem, kde střídání náklonů a řazení nahoru a dolů přináší
tu pravou radost z jízdy na klasickém nekapotovaném motocyklu. K tomu
nemalou měrou přispívá i velmi dobrý a stabilní podvozek, odpružení
obou kol lze podle potřeby jednoduše nastavit.
BMW R 1150 R, přestože je především čistokrevným
roadsterem, nezapře ani cestovní ambice (opět se tu potvrzuje skutečnost,
že konstruktéři BMW myslí především na univerzálnost svých
modelů). Ty jsou dané již zmíněným pohodlným sedlem, bezúdržbovým
kardanem a celou řadou dalšího originálního příslušenství, mezi
něž patří kromě kufrů a větrného štítku i vyhřívané
rukojeti, pohodlnější sedlo pro spolujezdce nebo naopak pro vlky –
samotáře nosič zavazadel místo zadní části sedla. Ba i taková
drobnost, jako jsou palubní hodiny na přístrojovém panelu, je pro
cestování užitečná. Příznivá spotřeba paliva a objem nádrže
umožňují dojezd až 360 km, což je hodnota více než dostačující.
Verdikt
Klasický
roadster BMW R 1150 R ocení zejména ti, kteří hledají čistou
radost z jízdy a nezaleknou se ani náročné turistiky ve dvou. Přestože
je vybaven nejmodernější technikou, nejedná se o sterilní stroj,
jakými bývají mnohé podobné z japonské produkce, naopak
nepokrytě vystavuje na odiv svou trochu drsnou duši. Je ideální
volbou pro individualisty, kteří se nespokojí s konformními
stroji a požadují kromě dokonalého zpracování i jistou
exkluzivitu. Obojího se jim v tomto případě dostane v míře
vrchovaté.
Marek
Žádník, foto Petr Řezáč
Technické údaje |
|
Objem válců (ccm) |
1130 |
Max. výkon (kW/k při ot/min) |
62,5/85 - 6750 |
Max. krouticí moment (Nm při
ot/min) |
98 - 5250 |
Ventilový rozvod a počet
ventilů |
HC 4 |
Příprava směsi |
Bosch Motronic MA 2,4 |
Převodovka |
6ti stupňová |
Sekundární převod |
plně zakrytý kardan |
Výška sedla (mm) |
800 |
Objem nádrže (l) |
20,1 |
Spotřeba paliva (l/100 km) |
při 90 km/h - 4,6 |
|
při 120 km/h - 5,7 |
Max. rychlost (km/h) |
197 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
218 |
Barvy |
černá, modrá met., červená
met. |
Cena |
396 900 Kč |
|